"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Peurunka Lakeview

Radan kuvaus

Peurunka Lakeview on 20-väyläinen Peurungan omistama maksullinen frisbeegolfrata. Radalla on sekä puisto- että metsäväyliä. Rata ei ole maksullinen talvikaudella, tarkista tieto Peurungasta: https://shop.peurunka.fi/reservations/template/565/

Lue lisää

Peurunka Lakeview frisbeegolfrata

20-väyläinen rata sijaitsee Kylpylähotelli Peurungan kauniilla viheralueella ja lähimetsissä kiertäen jäähallin. Radalla on kaksi par 4 ja muut ovat par 3 -väyliä. Ensimmäinen väylä sijaitsee lentopallokentän vieressä, jossa myös parkkipaikka.

Rata soveltuu hyvin aloittelijoille, aktiiviharrastajille ja kilpapelaajille. Radan omistaa Peurunka ja sitä ylläpidetään yhteistyössä Peurungan ja Puskaputtaajat Ry:n kanssa.

Paikallinen seura, Puska Puttaajat ry. järjestää radalla kesäkaudella kerran viikossa viikkokilpailun, sunnuntaisin Peurungan tasoituksellisen viikkokilpailun. Viikkokisatoiminta on ympärivuotista, mikäli kisailijoita riittää. Viikkokilpailut löytyvät Metrixistä.

Rata on maksullinen

Ratamaksu on 5 € (saa heittää vaikka koko päivän). Maksu maksetaan kylpylän kassaan (Bistro Nemo) tai nettikauppaan:

https://shop.peurunka.fi/reservations/template/565/

Kysy lainakiekkoja Bistro Nemo:sta. Lainakiekoista otetaan 10 € pantti, jonka saa takaisin kiekkoja palauttaessa. Kassalta saat myös väyläkartan.

Palveluja frisbeegolfaajille

Peurungan kylpylähotelli tarjoaa majoitus-, kahvila- ja ravintolapalvelut sekä laajan valikoiman palveluja frisbeegolfaajille. Kylpylän aulassa myytävänä myös kiekkoja.

Kylpylähotelli Peurunka

Puska Puttaajat ry.

Ajankohtaista

Radan tiedot

  • Osoite

    Peurungantie 85
    41340 Laukaa


  • Rata kartalla

  • Perustettu

    2008

  • Korit

    DiscGolfPark-maalikori

  • Väylien määrä

    20

  • Heittopaikat

    Tekonurmi

  • Pinnanmuodot

    Kumpuileva, jonkin verran korkeuseroja

  • Opasteet

    Muu

  • Ratatyyppi

    Puistorata
    Metsärata

  • Ylläpito

    Kuukausittainen

  • Ratamestari

    Sami Väisänen

  • Suunnittelija

  • Ilmainen/maksullinen

    maksullinen

  • Lisätietoja

  • Talvipelattavuus

    Pelattavissa, ei talvikunnossapitoa

Väyläkuvaukset

Peurunka Lakeview

Ratakartta

Väylä 1: Peurunka #1

Pituus 83 metriä. Par 3

Väylä 2: Peurunka #2

Pituus 98 metriä. Par 3

Väylä 3: Peurunka #3

Pituus 102 metriä. Par 3

Väylä 4: Peurunka #4

Pituus 96 metriä. Par 3

Väylä 5: Peurunka #5

Pituus 69 metriä. Par 3

Väylä 6: Peurunka #6

Pituus 91 metriä. Par 3

Väylä 7: Peurunka #7

Pituus 123 metriä. Par 3

Väylä 8: Peurunka #8

Pituus 103 metriä. Par 3

Väylä 9: Peurunka #9

Pituus 89 metriä. Par 3

Väylä 10: Peurunka #10

Pituus 128 metriä. Par 4

Väylä 11: Peurunka #11

Pituus 78 metriä. Par 3

Väylä 12: Peurunka #12

Pituus 127 metriä. Par 3

Väylä 13: Peurunka #13

Pituus 71 metriä. Par 3

Väylä 14: Peurunka #14

Pituus 197 metriä. Par 4

Väylä 15: Peurunka #15

Pituus 52 metriä. Par 3

Väylä 16: Peurunka #16

Pituus 109 metriä. Par 3

Väylä 17: Peurunka #17

Pituus 77 metriä. Par 3

Väylä 18: Peurunka #18

Pituus 66 metriä. Par 3

Väylä 19: Peurunka #19

Pituus 63 metriä. Par 3

Väylä 20: Peurunka #20

Pituus 55 metriä. Par 3

19 arvostelua radalle “Peurunka Lakeview

    Radan suunnitellut kunnostustyöt ovat koronan vuoksi myöhästyneet Peurungan ollessa alkukesään asti suljettuna. Uudet väyläopasteet sekä ratakartta on tilattu ja osa teepaikoista on jo uusittu. Loput uusitaan lähiviikkojen aikana.

    Rajoituskevään myötä kylpylähotellin henkilökuntaa on lomautettuna, joten en asettanut liiallisia odotuksia varhaiselle aamukierrokselle.

    Kylpylän respan ovet olivat lukittuina, joten jätin ratamaksun odottamaan paluuta kierrokselta.

    Kierroksen alku vaikutti ihan lupaavalta, kun lopulta löysin oikean aloitusväylän (rata poikkeaa fgr:n kartasta). Leikattu nurmi ja särmästi paikallaan istuvat ob-tikut herättivät lupauksia.

    Todellisuus kuitenkin valkeni rataa edetessä. Omat muistikuvat jokusen vuoden takaa hyvin hoidetusta kokonaisuudesta täytyi jättää omaan arvoonsa. Pidän jokseenkin hämmentävänä sitä, että maksullisen radan ylläpito vaikutti suurelta osin olevan ”sinne päin”. On tietysti huomattava, että kyseessä on ison kompleksin vähemmän tuottava ja vähemmän merkityksellinen osio. Se ei silti selitä miten 5eur päiväpelimaksulla saa huonomman elämyksen kuin valtaosalla maksuttomia ratoja.

    Heittopaikat olivat kohtuullisessa kunnossa, mutta niiden koko ja laatu vaihteli.
    Opasteita (next tee) löytyi välttävästi.
    Väyläopasteet olivat surkeassa kunnossa; väyläkartat olivat paikoin kaatuneet, paikoin väärin numeroituja, paikoin lähinnä selluloosaa.
    Maalikoreista valtaosa oli joko kallellaan tai väärällä korkeudella.
    Alkupään väylien (1-3) jälkeen niittoa kaipaavilla rataosuuksilla ei oltu terää vilautettu varmaan koko kesänä.
    Lisäksi kiekoistaan tarkalle huomiona, että useampi sweetspot ja korinvierusta on tällä radalla vuorattu kivenmurikoin. Kannattaa siis varata mukaan myös niitä vähän vähemmän rakkaita yksilöitä.
    Väyläsuunnittelu ja rakenne itsessään on Peurungassa hyvä lähtökohta.

    Kokonaisuudessaan olis 3/5, mutta maksullisuus vs. radan kunto = 2/5.
    En voi suositella.

    Laukaan kunnassa Peurungan kylpylähotellin läheisyydessä Peurunka Lakeview frisbeegolfrata. Itse löysin vain 19 merkittyä väylää, vaikka paikallinen seura mainostaa 25-väyläisenä. Metrejä jonniin verran ja A1-luokitus. Kiekon perässä tuli käveltyä 6400m.

    Paljon korkeuseroja sisältänyt puisto/metsärata kävi hyvästä kuntoilusta. Löytyi roskiksia ja lepopenkkejä sekä maisemat ja tunnelma radalla hyvä. Väylät hyvin vaihtelevia. 9-väylän jälkeen kota ja huussi, tosin puita ei ollut yhtään. Siirtymät kohtuullisia, yksi 200m oli. Oma suosikkiväylä oli nro 9, hieno alamäkiväylä.

    Mutta… täysi pannukakku koko rata! En jaksa ymmärtää, että mitä radalla haetaan tai on haettu. Liian moni asia pielessä! Opastusta radan lähtöön ei minkäänlaista, infokartta uupui 1-väylän likeltä eikä etsinnästä huolimatta löytynyt mistään muualtakaan. Koreja siellä, täällä ja tuolla ja monet väylät liian sumpussa. Ihmetellä sai moneen kertaan, että mikä kuuluu minnekin väylälle. Tiit hyvin eri tasoisia/kokoisia, esim kutosta ja seiskaa löytyi 2kpl eikä kyse ollut edes pro/am/dz heittopaikoista. Tiiopasteet kulahtaneet ja välillä riekaleina milloin missäkin.

    Opasteet ihan umpisurkeat, väyliä sai koko ajan etsiä. Siirtymät 16 — 17, 17 — 18 ja 18 — 19 täyttä arvailua. Next tee kylttejä aivan liian vähän.

    Itse löysin siis 19-väylää merkittynä. Peurungan nettisivut puhuvat 21-väyläisestä, frisbeeseuran face 25-väyläisestä. Rannassa oli hulppea määrä koreja, joista yritin jotain tolkkua ottaa, yhtään opasteilla merkittyä heittopaikkaa ei rannassa ollut. Fgr:n tiedot täysin vanhentuneet kartan ja väylätietojen osalta. Olisi mukavaa, jos paikallinen seura hoitaisi tietojen päivittämistä paremmin. Nyt oli vain yhtä tuskallista arpomista kaikki!

    Rata oli ensimmäinen maksullinen minkä olen pelannut. Vitosen maksaa pelikierroksesta ihan mielellään, jos rakenteet olisivat edes välttävässä kunnossa. Maksusysteemi ihan toimiva, vaikkakin omat ongelmansa siinäkin oli.

    Tämä oli todellinen pahan mielen ja kiukun rata, vaikka peli ihan kohtuullisesti sujuikin. Peurungassa on kaikki ainekset jopa viiden tähden radaksi, sillä puistoväylien ja rannan maisemat upeat. Lisäksi olemassa olevat väylät niin puistossa kuin metsässäkin mukavan haasteellisia ja vaihtelevia. Ylivoimaisesti huonoin pitkä rata mitä olen pelannut! Laukaan radat muutenkin jo aika legendaarisia. Vihtavuori, Laukaa ja Peurunka arvioinneilla 1/5, 2/5 ja 1/5. Voisi sanoa jo, että surullista…

    Kuten edellä todettua, niin puutteet niin isoja, ettei valitettavasti minkäänlainen kiire uudestaan ennenkuin rata laitetaan oikeasti arvoiseensa kuntoon! Kylpylä on toki asia sitten erikseen.

    1/5

    Rata jätti kaksijakoiset fiilikset: puolet väylistä loistavia ja vaativia, toinen puolikas taas lyhyempää neppiheittoa. Radan käyttäjäkunta vaihtelee paljon, joten kaikenlaisille ja pituisille väylille on tarvetta. Voisiko radalla olla ns. aloittelijarata ja kisarata? Ensimmäiset kolme väylää puistoalueella olivat hoidettu hyvin.

    Rata on kokonaisuutena suunniteltu hyvin lyhyine siirtymineen, opasteet ovat selkeät ja kartan kanssa pärjää hyvin. Maksullisena ratana toivoisin radalle parempaa ylläpitoa. Heittoalustat ovat tällä hetkellä radan heikkous. Ei ole tarvetta tulla uudelleen.

    Jaa-a. Olipas omituinen elämys käydä heittämässä rata pitkästä aikaa. Joskus aikoinaan olen frisbeeuraani aloitellut Peurungassa, ja odotukset olivat noiden muistojen (kultainen 2012-luku) ja radan suht korkean hintatason vuoksi korkealla.
    1) Rataopasteet erittäin huonot. Useammin kuin kerran olimme hukassa väylien kanssa, etenkin kun muistista löytyi vielä ajat sitten pois siivottuja väyliä. Tämä olisi kyllä erittäin helppo korjata lähes nollakustannuksilla, joten aikaisempia kommentteja katsoessa ihmetyttää ettei tälle kukaan mitään tee. Toinen huomio tulee väyläkorteista, jotka ovat vähän sinnepäin tehtyjä ja vastaavat todellista maastoa vain suuntaa-antavasti.
    2) Tiit ovat kaikki aivan eri kokoisia, muotoisia ja vaihtelevalla rakennustavalla rakennettuja. Osa on kunnon koroke, osa vain maahan kivien väliil tuhannen rullalle rytätty tekonurmimatto. Lisäksi tuo noiden erimuotoisuus oli lähinnä huvittavaa. Sai jännittää minkä muotoinen suorakulmio seuraavalta väylältä löytyy.
    3) Onneksi sentään väylät ovat mielekkäitä ja vaativat heittäjältä kliinistä suorittamista, mutta myös vaihtelua löytyy kivasti. Ehkä hieman pidempiä par 4 tai jopa 5 -väyliä tämä huutaisi. Muuten väylät ovat kivoja heittää kyllä.

    Kävimme heittämässä radan 26.5.2018.

    Väylät olivat monipuolisia, niistä ei pahaa sanottavaa.

    Mutta sitten ne next tee merkinnät.. edelleenkin ovat puutteeliset

    Kartan ja tee paikkojen numerot eivät täsmänneet väylän 5 jälkeen. Eli ne oli numeroitu uudelleen mutta karttaan tätä ei ole korjattu.
    Kaveri onneksi hoksasi vanhojen numeroiden löytyvän joka teeltä muovin alta eli uudet oli lätkitty siihen vanhojen päälle. Voi hämmennys!

    No saatiin sitten rähmittyä itsemme väylälle 16. Ja siellä oli kaksi henkilöä n. 7 metriä korista oikealle. Koetimme huutaa heille, että jos avaamme ja pitävät varansa siellä. No toinen herroista sitten päätti mennä maahan istumaan 3 metrin päähän korista. Voi hämmennys!!
    Ajattelimme, että sama se on jättää tämä nyt sitten heittämättä ja kävelimme korille kyselemään millä mielellä siellä ollaan hengailemassa.

    Selvisi, että herrasmiehet eivät puhuneet suomea ja heillä ei ollut hajuakaan, että ovat väylällä, koska RESPASTA oli ohjattu heidät sinne grillaamaan! (metsäpalo varoitus, avotulen teko kielletty)

    Loppu sujui ilman kommelluksia, mitä nyt yksi tee jäi löytymättä, ei sillä että olisi enää kiinnostanut etsiäkkään.

    Mielestäni radalle ei kannata mennä heittämään edes ilmaiseksi ennen kuin ratakartta, tee paikat ja next tee merkinnät on hoidettu kuntoon.

    Vierailevana tähtenänä pelasin radan 2.10. ja rata oli ihan hauska, ei helppo mutta ei myöskään liian vaikea. Ei kuitenkaan sopiva aloittelijoille, maku lajista kyllä helposti häviää jos pelaa ekaita rundejaan täällä. Mutta enemmän pelanneelle piristävä puolitoista tuntinen, fyysisesti ei kovin vaativa verratunna esim. Kaatikseen tai Kaihuun, mutta ei yhtä laakea kuin Lauste ja enemmän metsä rata.

    Mutta järjestelyt surkeat, edelleen oli ratamerkinnät osittain muutaman viikon takaisten kisojen jäljiltä, seuraavat tee merkinnät… (ilmeisesti Peurunka ei ole ymmärtänyt mitä ne tarkoittaa?). Rata kartta varmaan huonoin mitä eläissäni nähnyt. Eli järjestäjien (=maksun vastaan ottavien) osalta täysi nolla radalle.

    Eli kiva rata, mutta ei kannata periaatteesta maksaa 5ekeä ylläpitäjien selvästi välinpitämättömän ja ei ammatimaisen suhtautumisen takia. Parempia/yhtähyviä ilmaisia ratoja on vaikka kuinka paljon myös lähialueilla.

    Mukava rata, josta löytyy sopivasti vaihtelua. Alussa muutama puistoväylä ja sitten metsäväyliä. Metsäväylillä osalla aika kapeat rännit puiden välissä mutta maasto on sopivaa kangasmetsää että väylän ulkopuoleltakin voi reittiä etsiskellä sinne päädyttyä.
    Kiertämisen arvoinen, mutta mielestäni ei 5€ päivämaksun arvoisesti ylläpidetty. Ylimääräisiä koreja ja tiipaikkoja varsinkin radan alussa siellä täällä. Väyläopasteet puuttuvat. Muutamissa korin pohjissa oli nuolia seuraavalle tiille mutta yleensä nekin sojottivat väärään suuntaan. Ratakartassakaan ei mittasuhteet ole kohdillaan ja ainakin yksi tenniskenttä oli jätetty kokonaan piirtämättä. Tiipaikat piirretty muutamalla väylällä harhaanjohtavasti väärään suuntaan edellisestä korista.

    Ylläpidossa huomattavasti parannettavaa, koska maksua peritään sillä odottaisi saavan edes hyvien ilmaisten ratojen tasoista palvelua. Rata itsessään kiertämisen arvoinen vähän pidemmänkin matkan takaa

    Joo tuli kierrettyä pari kertaa, ja hieman oli pettymys kun odotukset oli maksullisesta radasta aivan toisenlaiset. On paljon ilmaisia ratoja, mitkä ovat paljon paremmassa kunnossa, ja paremmin hoidettuja. Radan merkkaus oli ala-arvoinen, parissa kohdassa oli Next tee merkki, ja väyliä ei ilman karttaa olis ekakerralla löytänyt. Muuten kyllä kannattaa käydä heittelee, jos siellä päin liikkuu. Eikä se vitosen päivämaksu ole paha raha.

    Mukava rata, missä on riittävästi vaihtelevuutta. Pääosin metsäväylää, mutta ei mielestäni kuitenkaan liian kapeata ränniä. Sopii niin aloittelijoille kuin ihan ammattilaisillekin. Radan kiertämiseen menee noin pari tuntia ja siirtymisiä on suhteellisen paljon. Kannattaa varata riittävästi nestettä mukaan!

    Next tee merkit tosiaan voisi merkata vähän paremmin, en niitä itsekään ihan kauheasti nähnyt. Onneksi kuitenkin kuljin seurassa, joka oli Peurungassa käynyt ennenkin joten ei tarvinnut kauheasti etsiskelemään lähteä.

    Peurunka on hyvin hoidettu ja kaunis rata. Alkupää pelataan avoimilla nurmikkoväylillä (1, 3-4), jonka jälkeen siirrytään metsäväylille. Väylissä riittää vaihtelua ja haastetta. Rataopasteet on selkeitä ja OB:t on merkattu hyvin. Peurungassa ei juurikaan tarvitse käyttää aikaa kiekkojen etsimiseen, kun vähän viitsii katsoa mihin heitto menee. Peurunka on kaikinpuolin mukava rata. Bonuksena on hyvät palvelut ja mahdollisuus täydentää kiekkokaupasta uusia kiekkoja bägiin.

    Maisemat oli hienot, monipuolinen rata ja korkeuseroja oli käytetty hyvin hyödyksi. Ilmeisesti monta eri layouttia tee- ja koripaikoista päätellen, onneksi ylimääräsiä koreja oli huputettu ja teepaikkoja selkeästi merkitty käytöstä poistetuiksi. Nurmikko oli alkupään väylillä hyvässä kunnossa ja OB:t koko radalla hyvin merkattuja.

    Tupakoitsijat: varokaa kaljupäistä pukinparralla varustettua äkäistä ratamestaria(?), saattaa tulla jakelemaan elämäntapaohjeita, ehkä hänen kannattaisi ennemminkin keskittyä siirtymisten merkkaamiseen. Kannattaisi ko. henkilön myös harjoitella vuorovaikutustaitojaan jos haluaa radalle hyvää mainetta. Vinkki mistä on hyvä aloittaa: mieltä painavan asian voi ilmaista muutenkin kuin tiuskimalla asiakkaille.

    Suurin pettymys radalla olikin next tee kylttien/siirtymisten huono merkitseminen. Ei maksullisella radalla pitäisi tuijotella joka väylän jälkeen ratakarttaa, vaan nähdä heti selvä reitti/suunta seuraavalle teepaikalle, varsinkin jos heti korin vieressä on jonkin aivan muun väylän teepaikka. Myös roskakoreja olisi voinut olla enemmän.

    Kyseinen sankari on saanut päivän fiiliksen laskuun useammankin kerran. Isommassa porukassa ei hänen mukaansa passaa radalle tulla. Ratamaksuja kysellään töykeästi huutaen. Ilmeisesti siis henkilökuntaa?? Asiakaspalveluhenkisyys tipotiessään.

    Ehkä oli hiukan kovat odotukset kun rataa lähdin kiertämään, olihan se omalle kohdalle ensimmäinen maksullinen rata. Heti kakkosväylällä löytyi kaksi tiitä ja koria, spa:n respasta saadussa kartassa oli ainoastaan yhdet, väyläopasteessa kahdet. Jotenkin iski pettymys tässä kohtaa, mutta kun rataa kiersi pidemmälle niin hyvältähän se alkoi maistua. Puita metsästä löytyy, viikon luontoääni Peurungassakin on kops, kops, kops. Korkeuseroja löytyy, ehkei väyliltä ihan niin paljon kuin siirtymiltä, vettä kannattaa varata mukaan reilusti, ainakin kesäkeleillä. Ei mielestäni yhtään parempi mitä ilmaiset radat, mutta kiertämisen arvoinen jos paikan päälle sattuu.

Vastaa