"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Karstula frisbeegolf

Radan kuvaus

Talvipelattavuus ei tiedossa

Karstulaan kesällä 2012 avattu 9-väyläinen frisbeegolfrata, joka soveltuu hyvin kaikentasoisille. 18-väyläiseksi päivitetty vuonna 2018.

Lue lisää

Karstula Frisbeegolf on 18-väyläinen, kaikentasoisille pelaajille suunniteltu rata josta löytyy korkeuseroja ja haastetta kokeneemmillekin!

Vanhan leirintäalueen ja pururadan ympäristöön Pääjärven rannalle, muutaman kilometrin päähän keskustasta, on helppo ulkopaikkakuntalaisenkin osata: keskustasta kolme kilometriä Kyyjärvi-Vaasa -suuntaan, vasemmalle kääntyy Soini, sitä kilometrin verran ja vasemmalle kääntyy Kuntorata/Luontopolku. Sitten vain soratietä rantaan ja pian pitäisi opastetaulun näkyä!

Aktiviteetteja radan läheisyydestä löytyy muutakin, mm. kuntoilupisteitä luonnon helmassa ja hiekkapohjainen uimaranta pukukoppeineen sekä sen läheisyydessä makkaranpaistokota.

 

Rataa on puuhannut ja ylläpitää Luoteisen Keski-Suomen Nuorkauppakamari ry.

Radan tiedot

  • Osoite

    Kuntotie
    43500 Karstula


  • Rata kartalla

  • Perustettu

    2012

  • Korit

    DiscGolfPark-maalikori

  • Väylien määrä

    18

  • Heittopaikat

    Kumimatto

  • Pinnanmuodot

    Mäkinen, paljon korkeuseroja

  • Opasteet

    Itsetehdyt opasteet

  • Ratatyyppi

    Puistorata
    Metsärata

  • Ylläpito

    Kuukausittainen

  • Ratamestari

    Jarmo Ahonen, Markku Mäkinen

  • Suunnittelija

    Powergrip.fi

  • Ilmainen/maksullinen

    ilmainen

  • Lisätietoja

  • Talvipelattavuus

    Ei tiedossa

Väyläkuvaukset

Karstula frisbeegolf

Ratakartta

Väylä 1: Karstula #1

Pituus 90 metriä. Par 3

Väylä 2: Karstula #2

Pituus 67 metriä. Par 3

Väylä 3: Karstula #3

Pituus 79 metriä. Par 3

Väylä 4: Karstula #4

Pituus 110 metriä. Par 3

Väylä 5: Karstula #5

Pituus 85 metriä. Par 3

Väylä 6: Karstula #6

Pituus 119 metriä. Par 3

Väylä 7: Karstula #7

Pituus 96 metriä. Par 3

Väylä 8: Karstula #8

Pituus 112 metriä. Par 4

Väylä 9: Karstula #9

Pituus 115 metriä. Par 3

Väylä 10: Karstula #10

Pituus 80 metriä. Par 3

Väylä 11: Karstula #11

Pituus 78 metriä. Par 3

Väylä 12: Karstula #12

Pituus 175 metriä. Par 4

Väylä 13: Karstula #13

Pituus 88 metriä. Par 3

Väylä 14: Karstula #14

Pituus 129 metriä. Par 4

Väylä 15: Karstula #15

Pituus 111 metriä. Par 3

Väylä 16: Karstula #16

Pituus 174 metriä. Par 4

Väylä 17: Karstula #17

Pituus 85 metriä. Par 3

Väylä 18: Karstula #18

Pituus 64 metriä. Par 3

6 arvostelua radalle “Karstula frisbeegolf

    Karstulan kunnassa Karstula Frisbeegolf. Pituutta radalla 18-väylää, 1857m ja AA2-luokitus. Kiekon perässä tuli käveltyä 4270m. Pelattu 25.5.2021.

    Karstulan rata sisälsi mukavasti korkeuseroja, joten hyvästä kuntoilusta kävi radan kiertäminen. Rata kiersi monipuolisesti erilaisissa ympäristöissä… välillä puistoa, välillä metsää ja välillä taas pururadan vartta. Hieno vesimaisemakin oli osin radalla läsnä. Kiekot löytyvät helposti. Väylät olivat vaihtelevia ja teknisiä ja tilaa oli pääsääntöisesti ilahduttavan paljon heittää. Siirtymät sopivia, ainoastaan 7 — 8 ja 14 — 15 hieman pidempiä. Siirtymistä kasille ysille mentäessä reitti oli varmasti yksi upeimmista mistä on radoilla koskaan kulkenut kallioiden välistä ylämäkeen. Väylistä suosikki nro 7 alamäkeen oikealle, puita haasteena. Samalla ko. väylä oli myös vaarallinen, sillä keskellä väylää meni kuntopolku ja puiden takia näkyväisyys nollassa, tarkka spottaaminen täysin välttämätöntä! Väylällä nro 10 kori oli nätisti kallion päällä ja nro 14 kori kallion edessä.

    Radan rakenteet ja opasteet surkeassa jamassa. Isommalta tieltä oli opastetta, muttei kuitenkaan jostain syystä aivan perille asti mikä aiheutti hämmennystä. Infokartta roskiksineen tyydyttävä, ollut ”väliaikainen” ilmeisesti jo aika pitkään. Surkuhupaisaa oli osaltaan sekin, jotta löytökiekkolaatikko oli lukitsematon… Heittopaikat olivat kuopalla parin ensimmäisen väylän osalta eikä loputkaan ihan priimaa olleet. Korit ihan hyväkuntoiset suuntanuolineen, mutta heti alussa mentiin pieleen siltäkin osin. Avauksessa on hyvin helppo heittää vitosen korille kuten itsekin tein. Vitosen kori nimittäin loistaa keltaisen dgp-värisenä, mutta ykkösen harmaa ilmestys ei näy avauksessa yhtään mihinkään. Next tee -kylttejä ei ilmeisesti korinuolten takia ollut yhtään, virhe! Kylttejä olisi todellakin kaivannut ja karttaa sai tämän tästä vilkuilla esim. 5 — 6, 7 — 8 ja 14 — 15 siirtymillä. Vähän yhdellä sun toisella väylällä oli vieläkin hyvin märkiä kohtia eli rata kaipaisi aika ison määrän haketta ja/tai pitkoksia.

    Rakenteiden kehnouslista senkuin jatkuu… heittopaikkaopasteet olivat next tee puutoksien kanssa radan surkeinta antia! Eivät tahtoneet pitää paikkaansa, ei mitenkään. Opasteet ja alun kartta eivät täsmänneet juuri lainkaan. Useampi opaste oli räjähtäneen näköinen ja makasi maassa milloin missäkin asennossa. 18-väylän heittopaikan asento oli ihan jotain muuta koriin nähden kuin opaste antoi ymmärtää. Muutoinkin vika väylä oli hämmentävä… mikökähän heittolinja on tarkoitus korille valita… ei ymmärrä. Ja, kun oli kova hätä päästä tarpeilleen, niin olikin kiva huomata, että p-paikan vieressä vessa oli lukossa, luonnollisesti… Kaiken surkeuden ruumiillistuma on vielä sekin, että radan puuhamiehet eivät ole kuulemma oikein halunneet päivittää tietoja lainkaan fgr:lle vaikka niitä on lukuisia kertoja pyydetty. Aikaa on ollut kuitenkin ainakin jo 3 vuotta…

    Tämä Karstulan rata on erinomaisen hyvä aihio. Äärettömän komea vesimaisema pitäisi saada radalle mukaan paljon nykyistä paremmin. Radasta löytyy siis niin puistoa, metsää kuin pururataakin, joten vaihtelevuutta maastossa on jo luontaisesti. Väylät ovat jo nyt itsessään hyviä ja miljöö siis kaunis. Lähes kaikki rakenteet ovat vain hyvin kehnolla tasolla ja erityisesti opastinjärjestelmä on yksi surkeimmista mitä on täyspitkällä radalla koskaan nähnyt. Ahkeralla työnteolla ja isoilla muutoksilla radasta olisi mahdollista saada nykyistä huomattavan paljon miellyttävämpi pelata, monessa suhteessa. Nyt ei ole todellakaan kiire tulla uudestaan pelaamaan!

    2/5

    Moro, Laajennus on kyllä suunnitteilla. Maasto tuo oman haasteen väylien sijoittelulle, sillä kosteaa maastoa löytynee myös todella paljon, eli joka paikkaan ei saa tehtyä mihin haluaisi! Tulevat väylät pyritty suunnittelemaan, että ei tarvitse kumppareilla nakella! 21.väylää olisi nytten piirretty kartalle, nyt faktat ja laskelmat paperille ja sitten kuntaan anomusta laajennus hankkeesta.
    ’Lisätietoja tulee tänne, sekä Facebookista löytynee Hongankolistajien sivuilta!

Vastaa