"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Ratasuunnittelua, osa 2

25.4.2010 10:43

Jaaha, viikko takana ja on aika katsoa, mitä on tullut tehtyä.

Ratasuunnittelu jakautuu kahteen osaan: Maastotyö ja toimistotyö. Tässä kuvassa toimistotyö, jota tehdään yleensä auringonlaskun jälkeen.

Unelmia ja toimistohommia
Ratasuunnittelijan työviikko alkaa toimistohommilla. Pyhitän maanantait aina toimistolle – viikonlopun aikana tulleet mailit puretaan silloin. On tää frisbeetouhu siinä mielessä aika vekkulia, että lajiniilo ei katso koskaan aikaa koska soittaa tai mailaa toiselle lajiniilolle, vaan yhteydenpito on 24/7. Olisi vaikea kuvitella, että normaaliduunissa soiteltaisiin sunnuntaina ja pyydettäisiin päästä liikkeeseen valitsemaan tavaroita. Mutta onneksi en ole normaaliduunissa, sillä tämä on maailman paras työ. Epätavallinen, mutta erittäin palkitseva. Epätavalliset ihmiset ajautuvat epätavallisiin töihin ja saavat aikaan epätavallisia asioita. Kuten seuraavassa ratasuunnittelijan viikkoraportissa käy ilmi…

Kankaanpäässä tykitetään täysiä

Etuysi päättyy eläimelliseen par 3:seen. Se, joka pistää tän yhdellä perille, ilmoittautukoon.

Petäyksen projektin esittely asiakkaalle. He kokoontuvat loppuviikosta ja palaavat asiaan. Hyvä. ”Seuraava.” Tämän viikon main case oli Kankaanpään Viidentienristeykseen suunniteltava 18-väyläinen pro-tason rata. Aikaa oli varattu 2 päivää, joka olisi ollut huomattavasti vaativampi ilman paikallisen (super) innokkaan harrastajan, joka auttoi suunnittelussa. Kiitos Tapani. Pohjatyöksi olimme käyneet suunnittelun tavoitteet läpi, sekä meillä oli hyvä maasto minne oli hahmoteltuna radan kulkua. Keskiviikko ja torstai sujui maastossa Niinisalon varuskunnan antaessa taustatukea haupitsien jylhillä soinnuilla. Saimme aikaan vaativan ja mielenkiintoisen par 59:n. Kokonaispituutta radalla on 2145 metriä. Frisbeegolf on mukavaa ulkonaolemista ja siinä sivussa tulee liikuttua. Ratasuunnittelu on myös mukavaa ulkonaolemista ja siinä sivussa käveltiin Tapanin kanssa noina kahtena päivänä noin 20 kilometriä ja heitettiin reippaat sata draivia.

Paikallinen seura Tomoottajat lähtivät jo seuraavana päivänä siistimään väyliä ja kun kavereita muutaman päivän seurasi, niin uskon, että Kankaanpäässä on etuysi pystyssä ennätysvauhtia. Julkaisemme radan kokonaisuudessaan myöhemmin täällä fgr:ssä.

Hämeenkyrön helmi

Kuva manipuloitu. Samoin puisto, jota on valmisteltu tulevaa frisbeegolfrataa varten. Tässä kuva kolmosväylän griinistä (par 4, noin 175 m).

Mulla on ollut tarkoitus käydä katsomassa Hämeenkyröön nousevaa rataa (kunhan vain kerkiän). Tämä sopi hyvin aikatauluun ja sovin paikallisen aktiivin (Antti Lindahl) kanssa, että käydään katsomassa Pappilanmetsän layout siihen Kankaanpään kylkeen. Pakko myöntää, että Kankaanpään puolimaraton painoi siinä vaiheessa, mutta piristyin nähdessäni radan: Piskuinen Hämeenkyrö kätkee sisäänsä pienen ja kauniin puiston, aivan kuin luotu frisbeegolfille. Paljon erilaisia puita, vesiesteitä, pieniä kumpuja… Ja mikä parasta puistoyksikkö on tajunnut lajin luonteen ja vaatimukset ja on laajentanut puistoaan vain frisbeegolfia varten. Näille uusille osille he ovat tasoittaneet maat ja istuttaneet nurmen. Mahtavaa. Käveltiin 9-väyläinen layout läpi ja annoin muutavia vinkkejä Antille. Uskon, että radasta tulee pelaamisen väärti.

Jaaha, perjantaina takas toimistolla. Meillä on seuran kanssa ollut pienenä sivuprojektina Vihnun uudistaminen, ja sitä varten teimme viikolla kunnostussuunnitelman, jota lähdettiin yhdessä puistoyksikön kanssa pällistelemään. Perussettiä. Taitaa talkoot siirtyä viikolle 18. Jesse-naurua.

Pirkanmaan kierros päättyy Sastamalaan

Hopun puisto 24.4.2010. Kesäkuussa kuvassa näkyy ysiväylän kori (ja pelaajia).

Kävin pitämässä frisbeegolfin alkeiskurssin Ellivuoressa viime syksynä. Silloin hotellin omistajan kanssa puhuttiin, että he haluaisivat muuttaa rataa monipuolisemmaksi. Tälle löytyi sopiva aika lauantaille. Siinä samassa sovin katselmuksen Sastamalan (entinen Vammala) projektiin. Eli lauantaina olisi kaksi projektia, jees. Aloitetaan Hopun puistosta, Sastamalasta. Sinne oli tehty alustava suunnitelma, joka käytiin Paikallisen aktiivin (Jouni Kotilahti) kanssa läpi. Paikka on periaatteessa keskustassa, urheilupuistossa järven rannalla. Eli sijainti on mainio. Osa väylistä pitää miettiä vielä uudestaa turvallisuussyistä. Lähtökohtaisesti sinne saa mukavan aloittelijanradan, missä on muutama oikein hieno väylä. Rata tullaan pystyttämään kesän alkuun mennessä ja paikallisesti sinne ollaan suunnittelemassa avajaisia ja koululaispäivää.

Ellin kukkula. Ellivuoren layoutin uudistaminen oli vuorossa lauantaina.

Ellivuoreen iltapäiväksi. Nopea lounas ja maastoon. Ellivuoren rata on kerännyt yhä enemmän pelaajia ja nyt sitä halutaan uudistaa. Paikkahan on mainio, hoidettu metsäinen puisto makeilla maisemilla. Layoutin uusiminen saatiin kolmessa tunnissa, koska olin käynyt siellä aikaisemmin. Olin tyytyväinen, kun lähdin ajamaan kohti Tamperetta. Ja mikä parasta, paikalle saapui yksi viime syksyn alkeiskurssilaisista. Hän on innostunut lajista ja on ottanut Ratamestarin hommat haltuun niin Ellivuoressa kuin Hoikassakin. Näin saamme aina näiden ratojen  ajankohtaiset tiedot fgr:ään kaikkien nähtäväksi.

Kuka väittää ettei frisbeegolf ole ”the next big thing”?
Viikko sisälsi viisi eri rataprojektia, joista kaksi on nyt avattu Tulevia ratoja -osioon. Ensiviikkoon buukattu kolme ja sitä seuraavaan yksi. Olemme Innovalla määritelleet mission: ”Frisbeegolfrata Suomen jokaiseen kuntaan.” Seison tämän takana ja teen tätä duunia niin kauan, että saavutamme missiomme. Alle puolessa välissä ollaan…


3 kommenttia:

joonas | 09:31 17.03.2011

olen miettinyt että mitenkä saisi oulaisiin frisbeegolfradan ja vähän koittanut katsastella sopivia paikkoja sille. En kylläkään ole vielä tehnyt mitään yhteydenottoa asiasta kaupungin suuntaan (joskin olen sitäkin jo vähän miettinyt). Pari mukavaa puistoaluetta olen katsonut mihin voisi olla mahdollista mutta en tosiaan ole muuta kuin haaveillut radasta tänne. Hankala alkaa tekeen mitään suurempia kun ei tiedä onko täällä edes paljoa fribaajia ja kuinka kovalla innolla olisivat mukana tekemässä rataa ym... mutta olisi hienoa joskus saada tännekkin rata, kunhan vain löytyisi puuhamiehet rakentamaan ja ottamaan yhteyttä kaupunkiin ja niin edespäin :D

Jani Karjalainen | 21:58 09.05.2010

Hienoa työtä tosiaan. Meidän hämäläisten iloksi Hattulaan aukeaa tämän kuun aikana uusi rata. Seuraavaksi toivottavasti ihan tänne Hämeenlinnaan.

Petri | 21:19 25.04.2010

Huhu kiirettä pukkaa Jussilla,Pirun hienoo duunii!!!

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *