"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Ratasuunnittelua, osa 1

17.4.2010 09:58

Kevät rynnii maisemiin ja kun frisbeegolffarit suuntaavat radoille, ratasuunnittelija ryhtyy kaivamaan lasermittareita ja GPS-paikantimia varastostaan. On uuden kauden aika! Ajattelin tuoda kirjoituksessani esiin ratasuunnittelijan arkea. Tilannehan on se, että frisbeegolfratoja perustetaan ennätysvauhtia ja osan radoista suunnittelevat paikalliset aktiivit, osan radan hankkiva taho ja osan ratasuunnittelija. Ratasuunnittelija on Suomessa harvinaisuus. Luulen, että ”meitä” on vain muutama tässä maassa. Mitä ratasuunnittelu sitten oikein on? Kaikkihan osaavat suunnitella frisbeegolfradan – tuolta heitetään tonne ja niin edespäin…

Joo, kyllä. Olen suunnitellut tähän maahan kymmeniä frisbeegolfratoja. Kohteet ovat vaihdelleet mielisairaalasta kaatopaikkaan, yleisistä puistoista yksityisiin alueisiin. Haastavinta tässä työssä on se, että usein projektiin (kuten näitä ratoja yleensä kutsun) varattu aika on yksi päivä (9-väyläinen projekti). Ratasuunnitteluun ei vielä panosteta tarvittavalla tavalla. On silti mahdollista, että radasta tulee noinkin lyhyellä suunnittelulla hyvä ja turvallinen, mutta joskus jää tunne, että tästä olisi saanut vieläkin paremman, jos…

Joissain tapauksissa toimin siis eräänlaisena konsulttina, joka laittaa frisbeegolfradan alulle ja tekee asiakkaalle peruslayoutin. Radan menestys perustuu sen jälkeen paikalliseen voimaan ja intoon. Tästä hyvä esimerkki on Hangon rata. Tein sinne 9-väyläisen suunnitelman viitisen vuotta sitten. Alue oli laaja ja päädyin rajaamaan sen kulkemaan tietyn lenkin. Koska aikaa suunnittelulle oli yksi päivä, metsäväyliä tuli maltillisesti ja suunnittelu pohjautui olemassaolevien ”väylien” hyödyntäiselle. Tämän suunnitelman jälkeen kuvaan astui paikalliset aktiivit Jorma Nousiaisen ja Dennis Barmanin johdolla. Vuosien varrella he ovat suunnitelleet ja rakentaneet Hangon radasta 22-väyläisen. Tämä ei olisi ollut mitenkään mahdollista yhdessä päivässä. Ei ole sattumaa, että juuri nämä radat ovat niitä suosituimpia, missä paikallinen seura on vahvasti mukana toiminnassa.

Ratasuunnittelu on mielenkiintoista ja antoisaa puuhaa. Aloitin kauden ratasuunnittelut tällä viikolla ja ensimmäisenä projektina tein pienen hotelliradan Hämeenlinnan lähettyville. (tämä projekti on taasen hyvä esimerkki siitä, että yksi päivä on riittävästi) Tässä otteita päiväni kulusta.

Kello 7:45 ja tie vie. Viimevuonna mittariin tuli ratakeikoilla 10 000 kilometriä Suomen teitä. Hyvää musaa ja huoltoasema-sämpylöitä, niin kyllä se siitä.

Kello 6:30
Herätys. Aamupala ja viimeinen katsaus ennaltalähtettyyn karttaan. Suunnitteluvarusteet olivat pakattu jo edellisenä päivänä ja odottivat autossa.

Kello 7:30
Tien päälle. Edessä 80 kilometriä ja noin tunti kohteeseen, joka sijatsee Tyrvännössä, Hattulassa.

Kello 8:45
Tapaaminen asiakkaan kanssa kohteessa. Kahvittelun lomassa käydään läpi päivän aikataulua ja suunnittelun etenemistä.

Kello 9:30
Maastoon. Alueeseen tutustuminen asiakkaan kanssa. Käydään läpi huomioitavat asiat ja alueet, määritellään alueet, jotka pitää välttää. Keskustellaan radan suuntaamisesta perheille ja vasta-alkajille. Asiakas siirtyy muiden asioiden hoitamiseen ja minä aloitan alueen tarkemman tarkastelun.

Kello 10:30 – 12:30
Suunnittelua, heittopaikkojen ja korinpaikkojen määrittelyä.

Kello 12:30
Lounas. Suunnitelman esittely asiakkaalle.

Kello 13:30
Maastokäynti ja väylien esittely asiakkaalle. Käydään läpi radan rakentaminen, johon varataan kaksi päivää.

Kello 14:30
Kiitos ja hei! (Tämä projekti oli varmaan nopein, mitä olen koskaan tehnyt.) Matka Tampereelle voi alkaa..

Putterilla perille. Väylä numero kolme ja 31 metriä mäntykujaa. Tsaijai.

Tämä projekti oli siitä erikoinen, että alue oli erittäin rajattu (käytännössä pieni niemenkärki). Kuusi väylää oli ehdoton maksimi, mitä siihen saatiin suunniteltua ja tälläkin määrällä väylien pituudet vaihtelivat 30-50 metrin välillä. Kaikki väylät tehtiin aloittelijoille soveltuviksi ja kaikilta heittopaikoilta näkee korin. Asiakas hankki lisäksi väyläopasteet helpottamaan pelaamista. Heittopaikkoja ei aluksi päällystetä, vaan ne jätetään ”luonnolliseen” tilaan ja ainoaksi merkiksi opasteen lisäksi tulee metrinmittainen lankku. Radan luokitukseksi lätakäistään C3 ja rata tulee Hotellin asiakkaitten käyttöön. Hotellin (ja radan) avajaiset ovat Juhannuksena.

Suunnittelijan duuni ei lopu tietenkään tähän. Nyt on suunnitelma vasta tehty ja merkitty maastoon. Tämän jälkeen piirretään aluekartta ja väyläopasteet. Teen pienissäkin projekteissa kaikki työvaiheet, joten homma jatkuu vielä päivän verran toimistolla. Tällä hetkellä piirrän aluekarttaa opasteita varten, jotka käydään ensiviikolla läpi. Ei ole tavatonta, että asiat muuttuvat vielä tässäkin vaiheessa.

Seuraavassa osassa käydään läpi suunnitelma ja julkaistaan koko projekti.

-Jussi


1 kommenttia:

asmo | 16:20 20.04.2010

Mielenkiintoinen juttu! Jatkoa odotellessa...

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *