Pientä kehitystä radalla

Viikonlopun aikana saatiin ykkösen tiille väliaikainen ratakartta ja heittopaikoille väylätolppiin väylänumerot ja par-lukemat.

Opasteet ovat vielä suht heikot, joten ratakartta kannattaa tulostaa mukaan, jos lähtee rataa testailemaan, mutta ainakin välttävästi pärjäilee ilmankin.

Muistakaa, että väyliä on vasta 10 valmiina, ettei käy niin kuin lauantaina yhdelle ryhmälle, joka pyöri tunnin verran etsimässä väylää 11, eikä löytänyt olematonta koria.

Jos joku uskalias on radalla jo käynyt kokeilemassa, niin kommentteja ja kehitysehdotuksia otetaan vastaan.

Viidentienristeyksen ensimmäiset 10 väylää ovat auki

Juhannusviikolla tehtiin taas talkoita 5-tienristeyksessä useampaan kertaan. Enimmäkseen paikalla oli satunnaisia Tomoottajien jäseniä, mutta tiistaina saatiin paikalle Niinisalosta SatTR:n ja Auk:n porukkaa noin 60 miehen verran. Siinä sai risut ja männynjuuret kyytiä, eli väylät ja tiipaikat puhdistuivat silminnähden.

Viikon mittaan saatiin heittopaikoille myös tiimatot ja -tolpat ja koreihin betonijalat, joten radan ensimmäiset 10 väylää ovat nyt heittokunnossa. Tiimattoja ei asennettu vielä pysyvästi, vaan ne ovat toistaiseksi vain paikoillaan, jotta saadaan suuntaus vahvistettua (ja sepelit hommattua jostain). Rata on nyt kuitenkin ”luvalla” auki, eli heittämään pääsee ja vaikuttamaankin siis vielä ehtii, koska ”kiinteitä” asennuksia ei vielä ole tehty.

Tässä yhteydessä julkaistaan myös alustava ratakartta, jossa on jo takaysikin piirrettynä, vaikka korit ovatkin vielä tilauksessa. Muutamaa sponsoria vielä kaivataan, jotta rata saadaan täyteen iskuun, vaikka paikalliset yritykset ovatkin osallistuneet projektiin varsin aktiivisesti.

Testaajia ja kommentteja kaivataan. Joko olet käynyt radalla?

Lopuksi hieman tunnelmakuvia juhannuksen testikierroksilta.

Radan suunnittelua ja rakentamista #2

Vapunpäivänä kokoonnuttiin pystyttämään korit väliaikaisesti etuysille. Betonijalkoja ei vielä asennettu, koska haluttiin kokeilla ensin muutamia kierroksia, että ovatkok korinpaikat hyviä. Lauantaina heitettiinkin heti pari koekierrosta 6-7 hengellä ja toimivaksi todettiin. Muutamassa paikassa oli vielä siivottavaa melko paljo ja pari uuttakin poistettavaa huomattiin.

2 ammattimiestä kasaa koria ja kolmas soittaa apua =D

Sunnuntaina jatkettiin siistimisellä ja heittelyllä. Paikalle tuli myös Tampereen delegaatio M & K testailemaan väyliä ja tulevia lättymalleja. Olikin mukava saada lisää vasureitakin (Kotka) radalle testailemaan – saatiin pariin paikkaan uutta näkemystä, mietittävää ja korjattavaakin. Räimittiin menemään koko 18-väyläinen useammilla kiekoilla erilaisia erikoisjuttujakin testaillen. Mitään tuloksia ei laskettu, mutta muutama aika näyttäväkin heitto joukkoon mahtui.

Draivin mallia kakkosväylällä.

Sunnuntai-iltana vielä muutama Tomoottajien testiryhmä Jamo, Pete ja Tapani kävi heittämässä pohjat etuysille ihan tulosmielessä. Molemmat Aulut heittivät tasan parin ja muutama pirkkukin jo tehtiin.

Rata on siis vielä täysin alkutekijöissään, mutta jo nyt alkaa hahmottua toimiva rata, jossa heittämällä kehittyy väkisinkin. Jos joku on kiinnostunut osallistumaan beta-testaukseen, heittäkääpä kommenttia tai huudelkaa Kankaanpään foorumilla.

Radan suunnittelua ja rakentamista #1

Kuten Meresmaan Jussin blogistakin saatiin lukea, radan suunnittelun ensimmäinen vaihe saatiin tehtyä ke-to 21.-22.4.Väylät on päätetty, testattu ja hyviksi todettu ainakin tässä vaiheessa. Tasapainoinen 18 väylän kokonaisuus, jossa pitää osata heittää pitkälle, tarkasti ja monipuolisesti. Pelkkä rystyrytyytys ei riitä, vaan kämmentä, upsia ja puttiakin kysytään. Rata tulee vaihtelevaan kangasmaastoon, joten tiukkaa metsäpilliä, leveää baanaa, korkeuseroja ja kaikkea siltä väliltä on luvassa noin 60 heiton verran rundia kohden.

Keskiviikko 21.4. – Etuysi

Etuysillä par tulee olemaan 30, joka sisältää 6 par kolmosta ja 3 par nelosta. Pituutta väylillä keskimäärin 125m, ja pisin väylä 201m. Alueela heiteltiin jo viime syksynä huvikseen irtokoreilla, mutta kyllä se ammattilaisen silmä löysi sellasia herkkupaloja, että ei me oltu niitä tajuttu ollenkaan. Toisaalta pari meidänkin väyliä radalle jäi.

Toiselle par-4 -väylälle Jussi heitti jo sellasen avauksen, että jos koko kesänä siihen draivataan paremmin, niin lupaan tonnin*. Muutenkin oli mahtavaa seurata kun maailman ehdoton huippupelaaja treenasi ja oli selvästi itsekin innostunut radan potentiaalista. Jussin arvion mukaan ainakin etuysi tulee valmiina pärjäämään vertailussa Suomen muille radoille, ja siellä pariin pelaaminen vaatii onnistumista kokeneellekin heittäjälle.

Keskiviikkona pyörin radalla Jussin ja Petrin (Syrjätie) kanssa sellaiset 9h ja GPSn ja arvioiden mukaan ehkä 15 km tuli käveltyä eli maastot tulivat aika tutuiksi.

Torstai 22.4. – Takaysi

Torstaina jatkettiin. Itse ajelin paikalle kasin jälkeen ja tein tunnin paikat siivousta ja kun Jussi tuli paikalle, jatkettiin takaysin suunnittelulla. Kummallakin oli vähän huonot fiilikset takaysin ideasta keskiviikolta, joten päätettiin lähteä avoimella mielellä niin, että vaihdetaan vaikka kaikki siihen astiset ideat jos löytyy jotain uutta näkökulmaa.

Niinhän siinä sitten kävikin, että väylä 10. jäi silleen (tai pienin muutoksin) mutta oikeastaan koko muu takaosa muuttui, eikä viime syksynä heitetystä radasta jäänyt ainuttakaan väylää. Hiljalleen alkoi toimiva lay-out hahmottua ja vielä ainakin 3 väylää hylättiin amun ideoistakin kun uusia, vielä parempia, ajatuksia saatiin. Kaiken huipensi väylän 14. teknisen (lue: typerän) par nelosen muuttaminen todella nätiksi par kolmoseksi. Nelonen ei oikein miellyttänyt kumpaakaan, mutta kolmosesta tuli timanttia. Pari väylää toki jäi silti hiukan mietityttämään, koska karsittavaa pientä puustoa on aika raakasti, ennen kuin saadaan oikea kuva väylästä, mutta sielun silmin nähtiin niissäkin kultasuonia.

Takaysistä tuli yhtä heittoa ”helpompi”, eli par 29 kahdella par nelosella, joista toinen on raakaa tykitystä ja toinen tekninen ”käärme”. Lopulta tältäkin puolelta jäi huomattavasti parempi fiilis, vaikka ehkä se ei kuitenkaan etuysin tasolle ainakaan vielä noussut, mutta kunhan rata varsinaisesti pystytetään, saattaa mieli vielä muuttua. Tällä puolella keskipituus on hieman lyhyempi, noin 113m muistaakseni. Silti parin pelaaminen on todennäköisesti tällä puolella jopa vaikeampaa kahden sadistisen vaikean, mutta muikean par kolmosen.

Viidentienristeyksen alustava ratakartta

Miten tästä eteenpäin?

Sovittiin, että tähdätään 3 viikon sisään nostaa etuysi pystyyn ja väylät auki takaysille. Jussi aikoo poiketa heittämään etuysiä ja tsekkaamaan takaysin tilanteen alkukesästä, eli varmaan Japan Openin jälkeen. Sitä ennen varmaankin tehdään yhteistyötä Porin Mustavariksen poikien kanssa, ja heitetään testipäivä radalla irtokoreilla.

Radan tasosta kertoo ehkä Jussin oman sivuhuomautus, että ”kun rata saadaan pystyy, niin joutuu vissiin oikein lähtemään pelaamaan”.

*No joo, ehkä en tonnia ihan.

-Tapani Aulu,
Tomoottajat Disc Golf ry