Prologi
Pimeänä, kylmänä ja lumisena maaliskuisena sunnuntaina tuli hallitreenien jälkeen puheeksi Prisma-Mikan ja Kokki-Peten viime vuotinen reissu Tukholman Järvaan. Poikien tarinat lämpimistä kesäpäivistä, kauniista naisista ja Rinkebyn narkkareista saivat korvat hörölle ja pelaajat kokoontumaan Mikan ja Peten ympärille. Pojat olivat tilanneet suorat lennot Tukholmaan ja kiertäneet Järvaa muutaman päivän ajan, palatakseen sopivasti kisakauden alkajaisiksi takaisin Kokkolaan. Tilanteen aiheuttamassa huumassa ei mennytkään montaa hetkeä ennen kuin joku heitti bensaa liekkeihin lisäämällä: ”Pitäiskö lähteä uusiksi?”.
Tästä innoittautuneena aloitettiin pitkä ja raskas prosessi. Ketkä lähtee? Milloin mennään? Minne mennään? Maaliskuussa oli varmaa vain se, että suuntana on Ruotsi ja reissusta tulee eeppinen.
Huhtikuun lopussa oli (viiden miljardin facebook- ja foorumiviestin jälkeen) selvää, että heinäkuun ensimmäisenä viikkona kierretään Ruotsin kaunis ”Höga kusten” ja matkaan lähtee Kokki-Pete, Kiinteistö-Petri, Lennonjohto-Jukka, Häkki-Kimi ja Hurri-Petter.
Reitti
Alusta lähtien oli selvää, että reissu vedetään tiiviiksi. Pääkohteina ovat Tukholmassa sijaitseva Järva ja Mr. Latituden kotikenttä Skellefteå. Mutta mitä kaikkea tuohon väliin sitten sopii? Jotta reissu saataisi rytmitettyä fiksusti, lätkäistiin google maps auki ja lähdettiin selvittämään, mitkä suurehkot kaupungit osuisi reitillemme. Gävle, Uumaja ja Luulaja paljastuivat taustatyön jälkeen melko varmoiksi valinnoiksi.
Järva on melko itsestäänselvä alkukohde. Prisma-Mika ja Kokki-Pete ylistivät 27-väyläistä rataa parhaaksi koskaan, vaikkakin sitä ympyröi Rinkeby ja Tensta, joissa maahanmuuttajien osuus on Wikipedian mukaan 86.1%. Alkukesästä 2012 Tensta valittiin Tukholman turvattomimmaksi lähiöksi. Kevään 2013 mellakat sijoittuivat myös tälle samaiselle alueelle. Meitä maalaistollojahan ei tuollaiset puheet juurikaan pelota, enkä usko, että mitään syytä pelkäämiselle onkaan. Järvan rata on maksullinen ja avaa ovensa vasta kello 12. Päiväkortti maksaa noin 10e ja kahviossa pystyy onneksi maksamaan päiväkortin Visalla. Järvasta löytyy myös jonkinlainen proshop, josta kadonneita kiekkoja voikin sitten korvailla päivän päätteeksi.
Ruotsalaisten vastine fgr.fi:lle, discgolfguiden.se, kertoo Gävlen radan olevan haastava, vesiesteillä höystetty rata. Vaikka itse rata-arvostelu oli vuodelta 2008, niin paikallisen frisbeeseuran, Gefle Frisbee Disc Clubin sivut paljastivat radan vastaavan melkolailla rata-arvostelua. Gävlessä on myös lyhyempi 9-väyläinen rata, joka on tarkoitus tarkistaa, jos aikataulut antaa periksi. Ainiin, hurrejahan kiinnostaa kirjoitella sivujaan englanniksi ihan yhtä paljon kuin meitä suomalaisia, joten kaikki sivut, tiedot ja arvostelut ovat rakkaalla äidinkielelläni, lälläslää. Gävlessä toimii jokin paikallinen peräkonttimyymälä, josta on mahdollista ostaa…jotain. Varmaan käteisellä ainoastaan. Ehkä.
Uumajan kohdalla odotuksemme ovat melko matalat. Vaikkakin Uumajan seura on yksi ruotsin vanhimmista, ei radasta löytynyt juurikaan hehkutusta. Ratakartta kuitenkin lupaa täyspitkää 18-väyläistä, joten eiköhän sielläkin päivä kulu kuten muualla. Vielä kun joku kertois, mikä helkkari tuo tommonen dogleg on. Uumajan kaverit tekevät yhteistyötä Latituden kanssa, joten sieltä pystyy myös ostamaan jotain Latituden tuotteita.
Mr. Latituden kotirata, Skellefteå, on toinen pääkohteistamme. Discgolfterminalen on jaettu neljään eri osaan. ”Gröna slingan”, ”Gula slingan”, ”Röda slingan” ja ”Svarta slingan”. Vapaasti suomeksi käännettynä siis Vihreä kierros, Keltainen kierros, Punainen kierros ja MUSTA KIERROS. Vihreä ja MUSTA ovat 9 reikäisiä ja keltainen ja punainen 18 reikäisiä. Ilmeisesti keltainen ja punainen ovat samoja väyliä, mutta punaisessa väyläpituudet ovat pidempiä ja vaikeampia. MUSTA kierros rakennettiin 2008 Scandinavian Openia varten ja tarjoaa lukemamme mukaan todellisia haasteita. Discgolfterminalenin päiväkortti kustantaa noin femman ja proshoppi aukeaa kello 12.
Luulaja toimii matkan päätepisteenä. Kahden kilometrin pituinen par 62 rata kulkee nimellä Serpent Hill. Luulaja on iso kysymysmerkki, mutta sopinee hyvin reissun päätökseksi. Näemmä väylän 12 korin takainen OB-alue on paikallisen ampumaseuran ampumaradan varoaluetta, joka lienee uusi elämys myös pohjalaisille.
Kulkuvälineet, yöpymiset ja budjetti
Koska Hurri-Petterin purjevene on suunniteltu vain kolmelle henkilölle ja learjetti on huollossa, piti reissu ruotsiin suunnitella perinteisimpiä kulkuneuvoja käyttäen. Ajoneuvo saadaan vuokralle paikallisen yrityksen kautta ja Lennonjohto-Jukka lupasi hoitaa loput. Ammatistaan huolimatta Lennonjohto-Jukka ei onnistunut löytämään Transporteria sisäänsä syövää rahtikonetta, joten rapakon ylitys hoidetaan laivalla, Turusta Tukholmaan.
Alkukeväästä Hurri-Petter rustasi sähköpostit ruotsalaisille sielunveljilleen, tiedustellen yöpymisistä lähellä frisbeegolfratoja. Yllättäen paikalliset eivät olleet koskaan yöpyneet kotikaupungeissaan halvoissa ja huonoissa hostelleissa, joten ruotsalaisten apu oli lähestulkoon tyhjä arpa. Skellefteån seuralaiset kuitenkin muistivat viidennen sähköpostiviestin jälkeen, että heillähän on muuten Terminaalissaan yöpymistilat, joita vuokraavat matkaajille ja kanssapelaajille. Tässä vaiheessa Skellefteån ulkopuolelta oli jo varattu pieni mökki, mutta sen peruminen onneksi onnistui, joten yövymme Skellefteåssa radan välittömässä läheisyydessä, proshopin yläkerrassa.
Lennonjohto-Jukan kurja kohtalo Pietarsaarelaisena antaa hänelle supervoimat siinä mielessä, että hän onnistuu löytämään mahdollisimman halpoja ja toimiva mökkejä keskeltä ei mitään, jotka kuitenkin ovat vain kivenheiton päässä frisbeegolfradoista. Yöpymiset kustantavat noin 10e/henkilö/yö, joka varmasti kelpaa, sillä päivät on tarkoitus viettää tien päällä ja frisbeegolfradoilla ja illat korkeintaan rentoutumiseen, syömiseen ja nukkumiseen. Ruotsista onkin suhteellisen helppoa löytää edullisia nk. vandrarhem, joita voi vuokrata yöksi tai kahdeksi.
Lopullinen reitti ja aikataulu on siis:
30.6 Sunnuntai: Kokkola – Turku – Tukholma
01.7 Maanantai: Järva ja yöpyminen Gävlessä
02.7 Tiistai: Gävle ja yöpyminen Uumajassa
03.7 Keskiviikko: Uumaja ja Skellefteå sekä yöpyminen Skellefteåssa
04.7 Torstai: Skellefteå ja Luulaja. Yöpyminen Torniossa
05.7: Perjantai: Tornio-Kokkola
Auto ja diisselit kustantavat noin 800e, laivaliput autoineen noin 220e ja yöpymiset koko viikolta noin 380e. Kiinteitä kustannuksia per henkilö siis noin 280e. Tietysti pitää myös huomioida oheiskulut, kuten syömiset, juomiset ja ostokset, joten kokonaiskulut per henkilö ovat noin 500e. Viikon lomalta. Menettelee.
Loppusanat
Mielenkiinnolla odottelen kahta asiaa. Miten pojat pärjäävät kouluruotsillaan ja miten kurjalle frisbeegolf maistuu loppuviikosta. Kilometrejä tulee alle parituhatta ja heittoja varmasti lähemmäs tuhat. Kestääkö paikat? Kestääkö kunto? Kestääkö varusteet? Kestääkö kasetti?
Päivittelemme blogia päivittäin reissun päältä. Lisäämme tänne kuvat, rataesittelyt, yleiset fiilikset ja moreenitason heti illalla päästyämme mökille. Jos vaan teliasoneran kenttä sen sallii.
Ha de bra!
– Hurri-Petter
4 kommenttia:
joo, tuolla taitaa olla mennyt dogleg ja mando sekaisin jos luin karttaa oikein. Sen verran tarkennusta majoituksia suunnitellessa, että nimenomaan mökkejä tuolta saa tosi halvalla kunhan on hyvissä ajoin liikkeellä, porukkaa ainakin se autollinen eikä tarvitse ihan kylille päästä. Hyvänkin mökin saa alle 100€/yö.
Erinäisiä kiertueita koto-Suomessa vetäneenä tosi kiinnostava juttu! Mietittiin samanlaista etelänaapuriin joskus.... ps. dogleg on väylä joka tekee n. 90 asteen mutkan vasemmalle tai oikealle. :)
Hauskaa matkaa! Kuulostaa A-luokan reissulta! :) Seuraillaanpa blogia, niin saapi vähä tietoa itsekin ensi vuoden reissua ajatellen...
Taetaa tulla A-luokan reissu.