Pääsiäismunasta täysosuma

Kisoihin valmistautuminen oli henkisesti erittäin raskasta, koska menetin isoäitini vain muutama päivä aikaisemmin. Ajatukset eivät olleet koko viikolla kasassa ja keskittyminen yhtään mihinkään oli vaikeaa.

Vielä ensimmäisen kierroksen alkaessa en ollut ollenkaan varma heittäisinkö lainkaan. Päätin kuitenkin aloittaa ja jäädä sitten toimitsijan hommiin, jos ei peli-iloa löydy enkä pysty keskittymään. Jätin kuitenkin perjantain parigolfin väliin ja hoitelin vain pakollisia talkoohommia ja keskityin lepäilemään.

Ensimmäisen kierroksen ryhmäni oli onneksi mukava iloinen joukko ja kun omatkin ensimmäiset heitot natsasivat viimeisen päälle, pääsin hyvään pelivireeseen ja melkein jopa hurmokseen.

Ensimmäinen kierros

Heitin neljälle ensimmäiselle väylälle yhtä monta birdietä ja tuntui, ettei mikään voi mennä pieleen. Vitosellakin oli vielä noin 15 m putti ihka ensimmäiseen pirkkuun, mutta siihen en ihan venynyt. Kutosella tuli kiessin ensimmäinen bogey, mutta en antanut häiritä vaan nappasin taas pirkun seiskalla ja pelasin etuysin 4 alle.

Takaysi olikin sitten vähän tasapaksua paria, mutta kuitenkaan ei mitään erityisiä ongelmia. Pääsin jopa puttaamaan kakkosta kympillä (25 metristä) – siihen ei lopulta kukaan saanut yhtään pirkkua.

Väylällä 14 loppui pulloista vesi ja ihan kiessin lopussa tuli vähän nestehukkaoireita. Ei mitään sellaista, mitä ei ruokatauolla korjattaisi.

Tauolla tankkasin hyvin vettä ja energiaa, silti toiselle kiessille lähdettäessä oli hiukan hutera olo ja päätä särki. Mutta kuten toivoinkin, se meni siitä nopeasti ohi parin väylän jälkeen.

Pieni aloittelevan TD:n moka kävi tauolla, kun ei tajunnut sanoa paprujen selaajille, että laittaisivat pelaajat järjestykseen sarjoittain.

Niinpä olin itse sitten kärkikortilla yhdessä kisaa johtaneen Markus Mäntylän, toisena olleen Kalle Savosen, sekä Miko Fyhrin ja Matti Oksasen kanssa. Olin siis ainut amatööri avoimen pelaajien seassa.

Toinen kierros

Ihan samanlaista alkua en saanut kuin edellisellä kierroksella, kun jäin ykkösellä ilman pirkkua (kaikki muut ottivat kakkosen) ja kakkosellakaan en noin 12 metristä sisään saanut.

Kolmosella upotin pitkän putin korin takaa ja nelosellakin otin pirkun ja olin taas pelissä hyvin sisällä.

Nelosella avasin itse PD:llä isoa hyseä niin paljon kuin kädestä lähtee ja sain 2 metriin. Perässä ”Fyhrer” heitti Rocilla 30 m pitkäksi. Ehkä siitä rystystä vielä uupuu hieman tehoja koviin tekijöihin verrattuna?

Seiskalla (174 m pelilinjaa pitkin) Miko muuten avasi putille ja huhut kertovat että myös 14:lla (193 m) olisi ensimmäisellä kierroksella putannut OB-kolmosta…

Seuraavat 5 väylää toivat täysin samat lukemat kuin ensimmäiselläkin kierroksella, joten etuysi taas kelpo tulokseen kaksi alle parin.

Takaysi alkoi pahalla matlockilla vasemmalle metsään. Toinen heitto ei tilannetta parantanut kun pamautin sen seuraavaan puuhun, kolmannella upsilla väylälle, neljännellä putti korin alle ja tuplabogia korttiin.

Seuraavalla väylällä muut avasivat tuulessa melko heikot avaukset, joten ajattelin koittaa 120m upsia XXX:llä. Yritykseksi jäi kun heitin kiekon ihan pystyyn ja saman tien alas keskelle ryteikköä.

Tässä kohtaa olisi voinut keskittyminen herpaantua, mutta onneksi pysyi hyvin ajatukset kasassa. Heitin toisen upsin kupin alle ja nappasin helpot pirkut kolmelta seuraavalta väylältä täydellisillä avauksilla.

Takaysin 5 pirkkua korjasivat mukavasti kympin tuplabogeyn ja kierros oli lopulta jopa heiton parempi kuin ensimmäinen. Alustavien ratingien mukaan urani toinen tonnin kiessi.

Tulokset ja fiilikset

Yhteistulos -9, jolla irtosi amatöörien voitto 8 heiton erolla ja avoimessakin olisi riittänyt jaettuun kakkossijaan 3 heittoa Savosen takana.

Toki osasin amatööreissä voittoa odottaakin, ja tonnin ratingit olivat haaveissa. Kuitenkin ehdin ennen kisaa heittää vain yhden kokonaisen harjoituskierroksen (5tr -2) ja tosiaan valmistautuminen oli vaikeaa. Siksi näin hyvä tulos oli yllätys ja todellinen täysosuma.

Pelin osa-alueet olivat melko hyvin uomissaan jo tässä vaiheessa kautta

  • ei missattuja putteja ringin sisältä
  • ei kolmea puttia väylälle
  • kämmenet ja upsit hyviä ja pituutta oli tullut rajusti lisää viime kaudesta
  • rystyhysetkin toimivat (2 pirkkua neloselle).

Jos joku mätti, oli se suorat rystyt  – kutosella kummallakin kertaa Roc puuhun ja bogia korttiin. Sen takia pelasinkin 2-3 väylää enemmän kämmenellä kuin aiemmin Viidentienristeyksessä.

Tärkeimmät syyt onnistumiseen olivat kuitenkin hyvä pelisuunnitelma, siinä pysyminen, ja erityisesti ehjät ja levänneet paikat.

Kirjoittelen kisakiesseistä Tomoottajien jäsenfoorumilla myös väyläkohtaisetkin ynnäilyt. Huutakaa hep, jos haluatte ne lukaista täällä.

Kpää kiittää


Muilla Tomoottajilla ei ihan putkeen menny, mutta enimmäkseen näkyi iloisia naamoja ja kommentit olivat positiivisia.

Toivottavasti kauempaakin tulleet viihtyivät kisoissa yhtä hyvin ja palaavat tuleviin kisoihin.

Kisa oli ensimmäinen SFL/PDGA-kisa, jossa toimin tirehtöörinä ja myös Tomoottajien ja 5tr:n ensimmäinen koetus tällä tasolla.

Varmasti tehtiin aloittelijan mokia paljon, mutta uskoisin että monessa onnistuttiinkin. Palautetta olisi kiva kuulla kisajärjestelyistä ja radan kunnostakin.

Tomoottajat ja allekirjoittanut kiittävät osallistujia ja talkoolaisia ja toivottavat fribaajat tervetulleiksi Viidentienristeykseen ja muillekin alueen radoille niin kisailemaan kuin harrastamaan.

Kisakausi avattu ja kalenteri täynnä

Kevätkausi alkoi reilu viikko sitten (2.4.) Tomoottajat-Mustavaris seuraottelulla, jatkui lauantaina (9.4.) Viidentienristeyksen viikkokisakauden avajaisilla, ja tästä eteenpäin kalenteri näyttääkin täydeltä seuraavat kuukaudet.

Alle kahden viikon päästä 23.4. jo ensimmäiset rating-skabat Viidentienristeyksessä ja huhtikuun puolella vielä toiset Julkujärvellä 30.4. Kun molemmissa edellämainituissa olen vielä itse TD:n roolissa, niin kiirettä pitää.

Kauden avauskisat

Ensimmäiset kisat olivat vielä täysiä talvikis0ja kun lunta oli maassa enemmän kuin lääkäri määrää, mutta kausi on siis jo täydessä vauhdissa.

Ennen seuraottelua olin ollut flunssassa pari viikkoa, josta ensimmäinen viikko kuumeessa. Treenit, ja oikeastaan kaikki muukin, oli jäänyt nollaan. Odotukset eivät olleet siis kovin korkealla, varsinkaan kun ehdin heittää yhden harkkakierroksen ja pelasin siinä seitsemän yli parin eikä yksikään heitto oikein ollut mistään kotoisin.

Matsissa reikäpelivastustajaksi arpa heitti Mustavariksen ykköstykin Markus Mäntylän. Vaikka Makekaan ei vielä tikissä ollut, en siinä kunnossa antanut edes vastusta. Vähemmillä virheillä Make vei ottelun 3/2. Oma kierrokseni oli ehkä noin +4 tasolla

Tällä kertaa siis otsikon teesi (amatööri haastaa pelaajat) ei onnistunut, mutta muutama onnistunut heitto kuitenkin herätti jo toivon paremmasta. Iltapäivän parigolfmatsissa kunto ei kestänyt senkään vertaa, vaan kovin väsynyt olin. Onneksi seura sentään nappasi komean voiton.

Viikkoa myöhemmin peli oli jo selvästi paremmin uomissaan ja todella navakasta tuulesta huolimatta pelasin viikkokisoissa jo 4-5 heittoa paremmin. Tuloksena viikkokisojen jaettu paras raakatulos (+1) johon mahtui kahden väylän tuntumaan hukatun kiekon rankkarit.

Toki tulosta paransi jo se, että pääsi heittämään sulalta tekonurmelta eikä vauhdinottoa tarvinnut jännittää.

Kisakalenteria

Amatööripelaajana tähtäimeni on Frisbeepoint-tourilla, josta lähden hakemaan joka kisassa kärkisijoituksia ja kokonaiskisasta voittoa. Tavoite on kova, mutta kovimmalla ratingilla ei vähempää voi lähteä hakemaan.

Frisbeepoint-tourin radoista vain oma kotirata on tuttu, mutta haaveena on vierailla kaikilla kisaradoilla ainakin kerran ennen skaboja.

Muitakin kisoja kalenteriin mahtuu. Tarkoitus on lähteä kisaturistiksi Talin EuroTour-kisaan ja European Openiin Nokialle. Lisäksi Discmanian CashMoneyTourilla on tarkoitusheittää ainakin Turun osakilpailu.

Erilliskisoista ykkösenä listalla ovat Viidentienristeys ja Julkujärvi, sekä Kirjurinluodon kisat.

Kiirettä siis pitää koko kevään ja kesän radoilla ja tässä blogissa.

Nähdään ykkösen tiillä!

Alustavaa kisakalenteriani:

23.4. Viidentienristeys pääsiäiskisat
30.4. Prodiscus Challenge, Julkujärvi
15.5. Prodiscus Challenge, Kirjuri 2 vuotta
21.-22.5. Discmania CashMoneyTour Lauste
28.5. Frisbeepoint-tourin Powergrip-osakilpailu Nummelanharjulla
4.-5.6. Discmania CashMoneyTour Vampula
11.-12.6. Frisbeepoint tour 5tr
9.-10.7. Nokia
15.-17.7. Tali Open
21.-24.7. European Open
5.-7.8. Discmania CashMoneyTourTammisaari
20.-21.8. Discmania CashMoneyTourKippasuo, Heinola
26.-28.8. Meri-Toppila, Oulu SM-kisat
3.9. Frisbeepoint tour Vampula
10.9. Pori, lentokenttä
11.9. Pori, Kirjurin Frisbeegolfpuisto

 

Kilparata Kankaanpäähän osa 4 – rakentaminen ja käyttöönotto

Reilun parin viikon sairastelu ja sinä aikana kasautuneiden rästitöiden perkaaminen veivät mehut treenistä ja kirjoittamisesta. Viikonlopun nätti sää kuitenkin piristi ja taas mennään.

Raivaustyöt ja korien pystytys

Radan suunnittelussa merkittiin spraylla poistettavia puita, taimia, oksia ja risukasoja. Pari päivää suunnittelun jälkeen Metsähallituksen edustaja kävi katsastamassa ideat ja antamassa siunauksensa tarvittaville muutoksille.

Muutamalle isommalle puulle saatiin kaatolupa, ja risut saatiin poistaa väyliltä. Luonnonsuojelullisista syistä risut ja kaatuneet kelot piti jättää metsään, mutta saimme luvan siirtää ne väylien ulkopuolelle.

Heti ensimmäisenä viikonloppuna talkoiltiin pariinkiin otteeseen muutamia tunteja ja väylät alkoivat saada muotoa. Visioon oli vielä pitkä matka, mutta varsinkin etuysi oli valmis koreille.

Etuysin korit asennettiin vappuna alustaville paikoille ilman betonijalkoja, koska into oli valtava päästä testaamaan heittämistä. Pehmeään kangasmaastoon korille kaivoi kuopan parilla lapionheilautuksella.

Tietenkin välittömästi kierrettiin muutama kierros ja siinä samalla merkkailtiin lisää siistimistä ja raivausta. Testikiessille tulivat myös Meresmaa & Kotka, joilta saatiin runsaasti taas lisää ideoita radan trimmaamiseen.

Toukokuun aikana asennettiin vielä betonijalat, tiitolpat ja pari tiimattoa testiksi, oksittiin puita lisää, haravoitiin väyliä ja pelattiin paljon.

Risusavottaa tietysti riitti seuraavat viikot. Oksakasat siirtyivät hiljakseen väylien ulkopuolelle, kun rataa kiertäneet kantoivat aina kierroksella jokusen sylillisen kauemmas metsään.

Tiimatot ja takaysi

Toukokuussa asensimme kaksi lahjoituksena saatua 3×2 -metristä tiimattoa, joita testasimme pari viikkoa. Halusimme tietää, onko koko sopiva ennen kuin tilaamme varsinaisia mattoja.

Testikierroksilla kävi ilmi, että pitkillä väylillä tämä koko ei vielä riitä. Kunnon vauhdinottoon saisi olla metrin pidempi. Siispä päätimme tilata sen verran, että saamme 4×2-metriset alustat.

Kesäkuun lopussa leikattiin ja vietiin matot paikoilleen. Mattoja ei vielä asennettu lopullisesti, eli pohjalaatikkoja ja sepeleitä ei vielä tehty, vaan haluttiin etsiä kokeilemalla parhaat paikat. (Pohjatyöt venyivät sittemmin tälle kaudelle, eli odottavat vielä tekemistään).

Juhannusviikolla tehtiin taas talkoita 5-tienristeyksessä useampaan kertaan. Enimmäkseen paikalla oli satunnaisia Tomoottajien jäseniä, mutta yhdeksi illaksi apuun saatii Niinisalosta SatTR:n ja Auk:n porukkaa noin 60 miehen verran.

Elokuussa oli loputkin korit ja tiimatot paikoillaan, väliaikaiset väyläopasteet ja ratakartta paikoillaan ja rata heittokunnossa ensimmäisiin kisoihin. Muutamille väylille rakennettiin myös penkkejä ja väylien välille opasteita.

Työtä on edelleen paljon, eikä se tietysti koskaan lopukaan. Mutta nyt rata on siinä kunnossa, että voidaan järjestää ensimmäiset SFL/PDGA-kisat, jotka ovatkin jo aivan nurkan takana.

Kunhan lumet vielä sulaisivat…

Kilparata Kankaanpäähän osa 3 – suunnittelu

Viidentienristeyksen radan varsinainen maastosuunnittelu tehtiin kahdessa päivässä 21.-22.4.2010. Tätä ennen oli kuitenkin jo käytetty runsaasti aikaa taustasuunnitteluun.

Radan visio

Tomoottajien porukalla oli kierretty rata-aluetta irtokorien ja kiekkojen kanssa väyläpaikkoja ja sopivaa flowta ja kiertosuuntaa miettien.

Väylämahdollisuuksia keksittiin koko ajan ja ajatukset vaihtuivat moneen kertaan. Kuvan hahmotelmasta on tainnut lopulliseen rataan jäädä vain väylä 1?

Sen sijaan radan kierrosta oli selvä visio jo alusta lähtien: kaksi 9-väylän lenkkiä, niin että molemmat alkavat parkkipaikalta ja ovat pelattavissa erikseen.

Myös radan yleisilmettä kaavailtiin etukäteen. Halusimme mahdollisimman vaihtelevan ja monipuolisen radan, jossa kaikki heittotekniikat olisivat tarpeen eivätkä pelkästään isokätiset tai tarkat putteriheittäjät pärjäisi.

Toivoimme radan hyödyntävän metsämaastoa niin, ettei keinotekoisia ob-rajoja tarvita, mutta kuitenkin pahimmat umpiryteiköt vältettäisiin. Halusimme lisäksi nähdä radalla useita par nelosia ja mahdollisuuksien mukaan par vitosenkin. Missään tapauksessa ei ainuttakaan par kakkosta.

Nämä toiveet ja ennakkoasetelmat käytiin läpi Meresmaan Jussin kanssa jo hyvissä ajoin ennen maastopäiviä.

Kaksi päivää in situ -suunnittelua

Maastosuunnitteluun oli varattu kaksi täyttä päivää ja sellainen parikymmentätuntia siinä ihan liukkaasti kuluikin. Puhelimen GPS:n mukaan käveltyäkin tuli reilut 20 kilometriä. Huhtikuun lopussa oli jo kuitenkin lämmintä ja kuivaa, joten mukavahan sitä oli metsässä liikuskella.

Alustava kartoitus

Suunnittelu aloitettiin alueen katsastamisella – Jussin ja Petrin kanssa kiersimme kaavaillun rata-aluuen ympäri samalla etäisyyksiä ja pinta-alueita arvioiden. Varsinaisesti ei vielä väyliä tai muuta mietitty, mutta toki hyviä ideoita syntyi koko ajan.

Aiemmat ideat lensivät käytännössä heti romukoppaan, koska tilaa oli paljon enemmän ja rataa voitiin viedä laajemmalle alueelle. Heti kävi toki selväksi, että ajatus kahdesta 9 väylän lenkistä toteutetaan ehdottomasti. Jussi oli muutenkin innostunut radan potentiaalista, ja totesi että tämän kokoinen alue vaatisikin ainakin sen 2 päivää maastosuunnittelua.

Toisella kävelykierroksella hahmoteltiin alkeellinen luurankomalli koko radalle ja muutamia väyläideoitakin jo piirreltiin paperille. Välillä käytiin syömässä ja jupistiin kaikenlaista lisää ideoista ja ajatuksista. Sovittiin, että vedetään etuysi vielä iltapäivällä pakettiin ja keskitytään sitten toisena päivänä takaysiin.

Jussin hahmotelmia – takaysi oli vielä takaseiska ja väylätkin vielä muuttuivat

Etuysin suunnittelu

Etuysi hahmottui melko sujuvasti hyödyntäen olemassaolevia väyliä, polkuja, soramonttua ja muita piirteitä. Yllättävän nopeasti löytyi tasapainoinen kokonaisuus ja useita huikean hyviä väyliä. Täyteväyliä ei tarvinnut etsiä lainkaan, vaan saatiin valita hyvistä vaihtoehdoista hyvä kokonaisuus.

Yhdeksän tunnin kiertämisen, pähkäilyn, merkitsemisen, mittaamisen, piirtämisen ja testaamisen jälkeen saatiin kuin saatiinkin hyvälle mallille ensimmäiset väylät. Illansuussa kierrettiin vielä alustava hahmotelma takaysillekin – joka tosin seuraavana päivänä meni käytännössä kokonaan uusiksi.

Oikeastaan jo etuysille saatiin kaikki kaivatut elementit. Haastavutta ja vaihtelua löytyi 50 m metsäpillistä alla olevan kuvan 140 m soramontun ylitykseen. Sopivasti risk & rewardia ja vain yhdellä väylällä yksi ob-linja.

Päivä 2 – takaysin suunnittelu ja väylien merkitseminen

Takaysi oli edellisenä päivänä hutaistu alulle, mutta kuten mainittua, se meni vielä totaalisesti uusiksi kun päästiin siihen kunnolla käsiksi. Vain väylä 10 jäi muotoonsa, koska se oli huikean haastava monsteri ja herkkupala huippuheittäjällekin (väylälle on tähän päivään mennessä heitetty vain kolme kakkosta, eikä yhtään kisassa).

Aamupäivän mittaan syntyineistä uusistakin ideoista osa vielä hylättiin kun parempaa löytyi. Avoimella mielellä mentiin koko ajan ja oltiin valmiita muuttamaan radikaalistikin, koska tilaa ja mahdollisuuksi oli paljon. Se kannatti, sillä esimerkiksi väylä 13 oli aluksi hyvin erilainen ja vasta ehkä neljännellä tai viidennellä kierroksella löytyi lopullinen idea. Jälkeenpäin ihmetyttää, sillä väylä on nyt Suomen kauneimpia metsäväyliä.

Lopuksi merkittiin kaikki heitto- ja korinpaikat merkkausspraylla, mitattiin laserilla etäisyydet ja piirreltiin kynällä alustavat kartat.

Takaysistä muodostui mukava par 29, jossa jälleen onnistumisella mahdollisuudet useisiin pirkkuihin, mutta jossa metsä rankaisee etuysiä enemmän, eli isoakin lukua on odotettavissa.

Ihan etuysin tasolle ei ehkä päästy, mutta arviointikin oli vaikeampaa koska huomattavasti enemmän raivausta ja siistimistä oli luvassa. Siinä missä etuysillä oli oikeastaan vain 2-3 rannetta vahvempaa puuta kaadettavaksi, oli takaysillä kymmenittäin pienempiä ja valtavasti risukkoa raivattavaksi.

Lopulta radasta saatiin 2145 m pitkä par 59 ja kaikki ennakkokaavailut täytettiin enemmän kuin hyvin. Olimme yhtä mieltä, että rata tulee olemaan laadukas ja haastava ja kasvattamaan tulevaisuudessa laadukkaita pelaajia. Jussikin kirjoitteli suunnittelusta omassa blogissaan, kannattaa vilkaista sekin.

Suunnittelun jälkeen oli tietysti huikea hinku päästä rakentamaan rataa, joten seuraavat päivät kuluivatkin tiiviisti raivaus- ja siistimishommiin korien toimitusta odotellessa. Toimitus olikin yllättävän nopea, joten jo vappuna päästiin etuysillä nostamaan koreja pystyyn. Siitä lisää seuraavassa jutussa.

Kilparata Kankaanpäähän osa 2 – budjetointi ja rahoitus

Kun luvat oli saatu kuntoon, päästiin taustatyön seuraavaan vaiheeseen eli rahoituksen suunnitteluun.

Ensimmäiseksi laskimme kustannusarvion 18-väyläiselle radalle ja mietimme eri elementeille prioriteetit siltä varalta, että emme saisi koko rahoitusta yhdellä kaudella kasaan. Tässä vuoden takaiset arviomme:

  • radan suunnittelu + ratagrafiikat 1800 €
  • korit+rahti 5000 €
  • tekonurmimatot 2000 €
  • tiilaatikot (puutavara+sepeli) 500 €
  • opasteet 500 €
  • alueen vuokra 200€/vuosi
  • tiitolpat, korien betonijalat ym pikkusälä 500 €

Frisbeegolfradan rakentaminen on muuhun liikuntapaikkarakentamiseen nähden verrattaen halpaa, mutta parin kuukauden ikäiselle tyhjätaskuseuralle summat olivat suuria. Oli enemmän kuin todennäköistä, että ensimmäisellä kaudella ei kaikkea saada tehtyä, vaan oli päätettävä mistä aloitetaan.

Olisi helppo ajatella, että tärkein ja suurin kuluerä olisi korit – jo yhdeksällä koreilla ja talkoilla saisi heitettävän radan ja tukisi innostusta jatkaa projektia.

Tähtäsimme kuitenkin pidemmälle koska halusimme laadukkaan kilpatason radan, vaikka toteutus sitten siirtyisikin.  Siksi päädyimme panostamaan ennen kaikkea suunnitteluun.

2009 syksyllä olimme jo hahmotelleet rataa irtokorin kanssa 5tr maastossa kierrellen, joten pientä ajatusta lay-outista jo oli. Tunnustimme silti, ettei meillä ole rahkeita eikä kokemusta lopulliseen ratasuunnitteluun, joten otimme yhteyttä Discmanian suuntaan.

Neuvottelimme Jussi Meresmaan kanssa ratasuunnitteludiilin 18-väyläisestä radasta ja otimme maltilliseksi tavoitteeksi saada 9 väylää pelattavaan kuntoon kesällä 2010. Kaikki muut listan kohteet jäisivät sitten todennäköisesti seuraavaan kauteen ja ensimmäinen rahoitusvaihe vaatisi vajaat 5000 euroa.

Tästä voi nopeasti laskea, että valmis väylä tulisi maksamaan pyöreästi 500 € (todellinen lukema tästä hieman nousi).

Kaupungin tuki ja yhteistyökumppanit

Rahoituksen suunnittelun aluksi otimme yhteyttä Kankaanpään kaupungin liikuntatoimeen ja Niinisalon Varuskuntaan. Pettymykseksemme Varuskunta ei voinut osallistua rataprojektiin, sillä heidän liikuntabudjettinsa oli sidottu jo pariksi vuodeksi eteen päin.

Liikuntatoimellakaan ei suuren suurta liikkumavaraa ollut, mutta intoa sitäkin enemmän. Kaupunki osallistui projektiin sponsoroimalla kolme väylää, eli 1500 eurolla. Lisäksi normaalia yhdistystukea saimme 300 €.

Loput väylät oli tarkoitus rahoittaa paikallisten yritysten (ja yhdistysten) tuella, eli käytännössä myymällä 5oo eurolla nimikkoväyliä. Me saisimme rahoitettua väylän ja tukija saisi nimensä ja mainoksensa radalle, sekä Tomoottajien vetämän firmagolf-tapahtuman.

Sponsoreita lähdettiin hakemaan tämän dokumentin sekä avoimen ja iloisen mielen avulla – ja tietysti hyvillä suhteilla Kankaanpään yritysmaailmaan. Mukana oli myös valmis sopimuspohja, joka oli helppo ja nopea täyttää aina kun tärppäsi.

Dokumentteja on jo lähetetty ainakin yhteen rataprojektiin pohjoisen suuntaan ja niitä saa tietysti vapaasti käyttää, jos hyödylliseksi näkee.

Aluksi kävimme läpi potentiaaliset yritykset, joiden epäilimme olevan kiinnostuneita urheilutoiminnasta, joihin oli suhteita, tai joita firmagolf-tapahtuma houkuttelisi. Nopeasti päädyimme siihen, että hyviä ehdokkaita olisi kymmeniä, ja jalkauduimmekin hyvin pian kentälle.

Innokkaita sponsoreita ilmaantui heti sen verran että suunnittelu ja ensimmäiset korit saatiin rahoitettua, joten Meresmaan kanssa sovittiin pari maastopäivää huhtikuun loppupuolelle ja samoihin aikoihin laitettiin 9 koria tilaukseen.

Rahatilanne alkoi näyttää valoisalta kun vielä keväällä seuraan liittyi hyvin väkeä, kisatoiminnasta saatiin hiluja, kaupungilta saatiin yleisavustusta 300 € ja Myllymäessä ja Jämillä järjstetyistä  firmagolfeistakin jokunen satku. Lumien sulettua päästäisiin heti hommiin ja alettiin jo haaveilla koko radan valmistumisesta kaudella 2010.

Rahoituksen onnistuminen vuonna 2010

Ensimmäinen vaihe, eli suunnittelu ja etukymppi (yhden korin siirsimme Myllymäen radalta 5tr:ään) saatiin siis rahoitettua ja toteutettua suunnitelmien mukaan toukokuussa 2010. Kesällä toteutettiin toinen sponsoreiden metsästyskierros, joka ei ihan yhtä hedelmällinen ollut kuin ensimmäinen, mutta taas päästiin askel eteenpäin ja saatiin tilattua tekonurmimatot kaikille 18 väylälle.

Heinä-elokuussa seuran kassaan oli kilahdellut taas sen verran lisävaroja, että saatiin tilattua loput 8 koria ja kun vielä saatiin puutavaraa ja mm. korien betonijalat sponsoreilta, niin syyskuussa rata näytti jo radalta ja ensimmäiset kisatkin voitiin järjestää.

Kaudelle 2011  jäi siis menoeriksi vielä tiiden rakentaminen ja pysyvät opasteet. Kaiken kaikkiaan projekti onnistui juoheasti, vaikka tietysti moni asia olisi voitu tehdä helpommin, siistimmin ja paremminkin.

Seuraavissa artikkeleissa radan suunnittelusta, rakentamisesta, testaamisesta ja tietysti pelaamisesta ja tulevaisuuden suunnitelmista.