Pyhätunturin rinnealueelta löytyvä 18-väyläinen rata
Frisbeegolfrata sijaitsee Perherinteiden tuntumassa ja on monipuolinen kaikentasoisille suunniteltu rata, josta löytyy väyliä 60-270m väliltä. maisemat ovat kohdallaan ja kausi käynnistyy heti lumien sulattua.
Helppo suhteellisen leveä tienpohja, jossa molemmilla puolilla puita. Hole in one mahdollisuus. Väylällä ei ole korkeuseroja.
Väylä 2
Pituus 72 metriä. Par 3
Kori sijaitsee puurykelmän takana, johon voi heittää joko ylä- tai alapuolelta. Ylämäkiväylä, joten pitkä avaus on paikallaan.
Väylä 3
Pituus 60 metriä. Par 3
Väylä kaartuu hieman oikealle penkereen taakse. Fore-heitto on parempi ratkaisu, koska viettävä rinne kaartaa korille päin.
Väylä 4
Pituus 240 metriä. Par 4
Superpitkä alamäkiväylä, jossa hyvin tilaa molemmilla puolin suorittaa heitto.
Väylä 5
Pituus 60 metriä. Par 3
Helppo suhteellisen leveä tienpohja, jossa molemmilla puolilla puita. Hole in one mahdollisuus. Väylällä ei ole korkeuseroja.
Väylä 6
Pituus 130 metriä. Par 4
S-mallinen alamäkiväylä, jossa kori jää piiloon tiipaikalta. Avauksen onnistuttua hyvä eagle mahdollisuus.
Väylä 7
Pituus 95 metriä. Par 3
Väylällä on pakollinen sillan alitus. Väylä kaartuu ylärinteeseen.
Väylä 8
Pituus 70 metriä. Par 3
Suora alamäkiväylä, jossa väylä myötäilee siirtymärinteen pohjaa.
Väylä 9
Pituus 60 metriä. Par 3
Ylämäkiväylä harvassa metsässä, jossa koria voi lähestyä molemmin puolin. Hyvä mahdollisuus onnistua hole in one:ssa.
Väylä 10
Pituus 40 metriä. Par 3
Hotellin parkkipaikan läheisyydessä oleva ”sisäänheitto” väylä. Rata kaartaa oikealle alamäkeen.
Väylä 11
Pituus 110 metriä. Par 3
Leveän rinnealueen ylitys, jossa lipsahtaessa frisbeen voi löytää todella kaukaa. Pituutta väylällä on 110 metriä, joka tekee tästä vaikean par 3:sen. Kori sijaitsee tiheän puiden takana, jota voi lähestyä ylä- tai alapuolelta.
Väylä 12
Pituus 90 metriä. Par 3
Jyrkkä alamäkiväylä, jossa molemmilla puolilla on puita ja pensaita. Kori sijaitsee maasaarekkeella, jota ei kannata heittää ohi.
Väylä 13
Pituus 95 metriä. Par 3
Helpohko alamäkiväylä, jossa esteinä on pari puuta ja sähkölinja. Korille pääsee useaa reittiä ja soveltuu fore- ja backhand heittäjillle.
Väylä 14
Pituus 273 metriä. Par 4
Megaväylä alamäkeen, jossa pituutta huikeat 273 metriä. Väylä on äärimmäisen kapea, joten tässä väylässä riittää haastetta. Frisbeen kadottaminen on suhteellisen todennäköistä huonolla heitolla. Väylä kaartuu hieman oikealle, joten avauksen täytyy osua kohdalle.
Väylä 15
Pituus 95 metriä. Par 3
Leveän rinnealueen ylitys, jossa ei merkittäviä korkeuseroja. perusväylä, jossa hyvä avaus on tärkeä. Kori sijaitsee puurykelmän keskellä, joten puttauksessa täytyy olla tarkkana.
Väylä 16
Pituus 50 metriä. Par 3
Lyhyt vasemmalle kaartuva väylä, jossa on tiheää puustoa esteenä.
Väylä 17
Pituus 100 metriä. Par 3
Tiukka ylämäkiväylä, jossa koetellaan heittäjän kestävyyttä. Leveä väylä, jossa tilaa on reilusti.
Väylä 18
Pituus 75 metriä. Par 3
Kanjonin ylitys, jossa kori sijaitsee vastapenkalla. Varo heittämästä liian pitkälle, ettet ylitä nyppylän päällä sijaitsevaa koria. Väylällä on puita esteenä.
Tiedä häntä…opasteita olisin kaivannut enemmän, vain pari Next tee-merkkiä. Kakkosväylän tee osittain rakennustyömaan puolella. Jouduin pyytämään rakennusmiehiä siirtämään autoa, jotta sain heitettyä avauksen. On nykyään 22-väyläinen, joista neljä viimeistä jäi heittämättä kun ei ollut päivitettyä ratakarttaa, eikä opasteista tietoakaan. Muuten ihan hyvin toteutettuja väyliä.
Rata vaikuttaisi olevan mielenkiintoinen ja potentiaalinen, mutta vaatisi perusasioiden laittamista kuntoon. Huomattavasti paremman radan saisi tekemällä ensi alkuun kunnolliset opasteet ja ratakartan. Nyt joutui arpomaan lähes kaiken aikaa, että mistä seuraava väylä lähtee. Tämän sivuston ”ratakartta” ei täsmää väylien kuvausten ja luonossa olevien heittopaikkojen kanssa.
Suuri seikkailu Lapin jylhiin maisemiin koki kolauksen tämän surkean radan parissa. Ohjeistus vaihteli puutteellisen ja olemattoman välillä, kävelyreitit kulkevat radan halki. Löysin rantein heitetty parisataametrinen draivi meinasi lävähtää ikkunan läpi, kun joku oli päättänyt rakentaa talon keskelle väylää. Yhdellä väylällä sai myös valita kuinka kallista autoa heittää väylän ylittäessä vilkkaan tien. Kun viimein saat aikaiseksi hyvän heiton, huomaat lähteneesi etenemään kohti väärää koria. Tämän saitin kartan avulla väylät melkein löytyivät rinteestä, mutta matkalla sai auttaa muita eksyneitä oikealle väylälle. Parilla tiillä sai myös varoa muiden heittäjien toisella väylällä mättämiä heittoja.
Radan paras ominaisuus oli huono opastus ensimmäiselle väylälle, koska näin olisi voinut välttyä koko radalta. Jos frisbeetä haluaa heittää niin suosittelen ajamaan parikymmentä kilometriä Luostolle, josta löytyy loistava rata.
Radalla on tosiaankin ala-arvoiset opasteet, jotka piti jo viime kesänä laittaa kuntoon, mutta ei vaan näytä tapahtuvan.
Ei luulisi olevan keskukselle mikään kohtuuton investointi, mutta eivät taida olla asiasta päättävät kiekkomiehiä, kun mitään ei tapahdu.
Muuten on kyllä ”kiekkoherra” tainnut seikkailla ihan omalla mielikuvitusradallaan, jos on löytänyt talon keskeltä väylää tai jotunut ylittämään ”vilkkaan tien”
Vaikka opasteiden kehnous laittaisikin sapen kiehumaan, ihan puutaheinää ei kannattaisi kirjoittaa, menee uskottavuus koko kommentilta.
Luoston hienosta radasta samaa mieltä!
Nykyisin 22-väyläinen pitkä rata tunturin juurella. Löytyy teknistä metsäpätkää ja avointa alamäkiliidätystä. Varsinkin alamäkiväylät todella upeita.
Plussat:
+ Avoimet väylät upeita ja niitä on useita
+ Alamäkiväylät
+ Korit
+ Teet sopivan isoja
Miinukset:
– Infotaulun puute radalla
– Väyläkuvaus-kartat puuttuu täysin.
– Next tee- kylttejä vain siellä täällä. Alussa varsinkaan ei ollut tarpeeksi. Koreissakin vain osassa merkitty suunta.
– Pitkät siirtymät (makuasia)
Rata vaatii kyllä välittömästi uuden info-taulun, väyläkuvaus-kartat ja next-tee kyltit. Tämä parantaisi merkittävästi kokemusta. Myös tänne sivustolle pitäisi päivittää uusi ratakartta. Idea: Pölkkyjä joka teelle, joihin niitata muovipäällysteiset tulostetut kartat.
Loistava, hieno rata Pyhätunturin juurella!
Tiedä häntä…opasteita olisin kaivannut enemmän, vain pari Next tee-merkkiä. Kakkosväylän tee osittain rakennustyömaan puolella. Jouduin pyytämään rakennusmiehiä siirtämään autoa, jotta sain heitettyä avauksen. On nykyään 22-väyläinen, joista neljä viimeistä jäi heittämättä kun ei ollut päivitettyä ratakarttaa, eikä opasteista tietoakaan. Muuten ihan hyvin toteutettuja väyliä.
On tosiaan nykyisin 22-väyläinen. LINKKI UUTEEN RATAKARTTAAN TÄSTÄ: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/luosto-production-uploads/general/Matkailuyhdistys/Pyh%C3%A4tunturi_ratakartta_2017-002.pdf?mtime=20170814114307
Rata vaikuttaisi olevan mielenkiintoinen ja potentiaalinen, mutta vaatisi perusasioiden laittamista kuntoon. Huomattavasti paremman radan saisi tekemällä ensi alkuun kunnolliset opasteet ja ratakartan. Nyt joutui arpomaan lähes kaiken aikaa, että mistä seuraava väylä lähtee. Tämän sivuston ”ratakartta” ei täsmää väylien kuvausten ja luonossa olevien heittopaikkojen kanssa.
Suuri seikkailu Lapin jylhiin maisemiin koki kolauksen tämän surkean radan parissa. Ohjeistus vaihteli puutteellisen ja olemattoman välillä, kävelyreitit kulkevat radan halki. Löysin rantein heitetty parisataametrinen draivi meinasi lävähtää ikkunan läpi, kun joku oli päättänyt rakentaa talon keskelle väylää. Yhdellä väylällä sai myös valita kuinka kallista autoa heittää väylän ylittäessä vilkkaan tien. Kun viimein saat aikaiseksi hyvän heiton, huomaat lähteneesi etenemään kohti väärää koria. Tämän saitin kartan avulla väylät melkein löytyivät rinteestä, mutta matkalla sai auttaa muita eksyneitä oikealle väylälle. Parilla tiillä sai myös varoa muiden heittäjien toisella väylällä mättämiä heittoja.
Radan paras ominaisuus oli huono opastus ensimmäiselle väylälle, koska näin olisi voinut välttyä koko radalta. Jos frisbeetä haluaa heittää niin suosittelen ajamaan parikymmentä kilometriä Luostolle, josta löytyy loistava rata.
Radalla on tosiaankin ala-arvoiset opasteet, jotka piti jo viime kesänä laittaa kuntoon, mutta ei vaan näytä tapahtuvan.
Ei luulisi olevan keskukselle mikään kohtuuton investointi, mutta eivät taida olla asiasta päättävät kiekkomiehiä, kun mitään ei tapahdu.
Muuten on kyllä ”kiekkoherra” tainnut seikkailla ihan omalla mielikuvitusradallaan, jos on löytänyt talon keskeltä väylää tai jotunut ylittämään ”vilkkaan tien”
Vaikka opasteiden kehnous laittaisikin sapen kiehumaan, ihan puutaheinää ei kannattaisi kirjoittaa, menee uskottavuus koko kommentilta.
Luoston hienosta radasta samaa mieltä!
Nykyisin 22-väyläinen pitkä rata tunturin juurella. Löytyy teknistä metsäpätkää ja avointa alamäkiliidätystä. Varsinkin alamäkiväylät todella upeita.
Plussat:
+ Avoimet väylät upeita ja niitä on useita
+ Alamäkiväylät
+ Korit
+ Teet sopivan isoja
Miinukset:
– Infotaulun puute radalla
– Väyläkuvaus-kartat puuttuu täysin.
– Next tee- kylttejä vain siellä täällä. Alussa varsinkaan ei ollut tarpeeksi. Koreissakin vain osassa merkitty suunta.
– Pitkät siirtymät (makuasia)
Rata vaatii kyllä välittömästi uuden info-taulun, väyläkuvaus-kartat ja next-tee kyltit. Tämä parantaisi merkittävästi kokemusta. Myös tänne sivustolle pitäisi päivittää uusi ratakartta. Idea: Pölkkyjä joka teelle, joihin niitata muovipäällysteiset tulostetut kartat.