Jämijärvellä Jämin luontoliikuntakeskuksessa sijaitsee 18-väyläinen kilparata. Rata kulkee pitkin harjun rinteitä ja talvigolfkenttää, joten radalta löytyy niin suuria korkeuserot, pitkiä väyliä, kuin kapeita metsäputkiakin. Yksi ominaispiirre on myös usein voimakkaana ja puuskittaisena käyvä tuuli, joka puhaltelee harjua ympäröiviltä aukeilta. Tuuli vaikuttaa noin puoleen väylistä, mutta metsäisemmille väylille tuuli ei juuri pääse.
Radan väylät ovat pituudeltaan 80 ja 336 metrin välillä. Pituuden lisäksi väylien korkeuseroissa on suuria vaihteluita, joten väylät ovat varsin monipuolisia. Radan par on 65 ja kokonaispituus 2901 metriä.
Jämin luontoliikuntakeskuksessa on hotelli ja runsaasti vuokramökkejä sekä kahvila-ravintola. Jämin alueella on myös muuta urheilutoimintaa, kuten hiihtoputki. Hiihtoputken kahviosta voi aloittelija vuokrata kolmen kiekon perussetin, jolla voi heitellä vaikka koko päivän. Pelaaminen radalla on maksutonta.
Jämin alueella liikkuu ajankohdasta riippuen myös paljon muita ulkoilijoita. Kuntoilupolkuja kulkee myös frisbeegolfradan alueella ristiin rastiin. Pelattaessa tuleekin ottaa muut ulkoilijat huomioon. Väylät ovat pääosin sen verran avoimia, että tiiltä näkee suoraan korille, mutta parilla väylällä on katvealueita, joten silmät ja korvat on syytä pitää auki. Jämin alueella järjestetään ajoittain myös suurempia tapahtumia, joten frisbeegolfrata ei välttämättä aina ole käytettävissä.
Päivitetty 26.10.2017
Jämintie 659
38800 Jämijärvi
2005
Prodiscus
18
Tekonurmi
Mäkinen, paljon korkeuseroja
Muu
Metsärata
Hiekkakuopparata
Hiihtokeskus
Satunnainen
Tapani Aulu
Petri Mäki, (Tapani Aulu, Jarmo Aulu)
ilmainen
Ei tiedossa
Pituus 102 metriä. Par 3
Radan avausväylä kulkee tasaisen aukion yli ja on varsin avoin. Väylää rajoittaa vain oikealla oleva harju, ja muutama strateginen matala puu enenn koria. Kori sijaitsee metsän reunassa, mutta tiiltä päin on suora reitti korille. Haastetta väylään tuo usein vaihtelevasti takaviistosta käyvä tuuli, joka voi vaikuttaa avausheiton mittaan tai suuntaan ja lisäksi OB tiellä ja sen vasemmalla puolella.
Pituus 110 metriä. Par 3
Kapea suora väylä yli pienen hiekkakentän ja lopussa oikealla kääntyvään tunneliin. Väylän loppua reunustaa tiheä metsä molemmilla puolilla. Kori hieman ylämäkeen.
Pituus 235 metriä. Par 4
Pitkä par 4, jossa avausheitto hurjaan alamäkeen. Tässä kiekkoa pääsee todella liidättämään. Avaus on syytä sijoittaa hyvin, sillä kori on korkealla ylämäessä.
Pituus 101 metriä. Par 3
Jyrkkä alamäkiväylä, jossa kolme selkeää linjaa: suora ja kierrot vasemmalta tai oikealta.
Pituus 85 metriä. Par 3
Suora alamäkiväylä putterille. Kori juuri avoimen reunalla heti metsän jälkeen. Pelkkä tarkkuus ei riitä, vaan korkeus ratkaisee.
Pituus 113 metriä. Par 3
Liidätys pallogolfväylän yli kumpugreenille, jossa puhaltaa aina tuuli.
Pituus 321 metriä. Par 5
Ensimmäinen radan monsteriväylistä. 321-metrinen par 5, joka lähtee metsän puolelta, toinen heitto täysin avoimella ja lopussa tiukka dog leg oikealle pieneen alamäkeen.
Pituus 205 metriä. Par 4
Sijoitus 130 m päähän täysin avoimella, josta suora kapea putki korille. Jättimäisellä heitolla myös yläkautta mahdollista pääsä korille.
Pituus 80 metriä. Par 3
Lyhyt hengähdysväylä, jossa matala tiukka linja, tai superupsilla yläreitti auki.
Pituus 278 metriä. Par 5
Radan toinen par 5. Avaus tiukahkosta aukosta, sitten pitkää liidätystä pelipaikoille ja lopussa tiukkaan, pitkään tunneliin tarkkuutta vaativa lähestyminen. Todella ansaittu birdie joka kerta.
Pituus 85 metriä. Par 3
Kapea suora heitto, kori alamäessä. Pidä heitto matalana ja viivasuoralla linjalla.
Pituus 92 metriä. Par 3
Vielä suorempi ja vielä vaikeampi väylä kuin edellinen. Nyt saat heittää jyrkkään ylämäkeen luotisuoraan. Greenillä usein lentokenttätuulet.
Pituus 100 metriä. Par 3
Saariväylä, jossa rangaistusaluesääntö käytössä. Jos et osu saareen, jatkat kiekon paikasta rangaistuksella. Kaikki heittolinjat mahdollisia, myös tuulet erittäin mahdollisia, koska väylä on täysin avoimella lentokentän päädyssä.
Pituus 116 metriä. Par 4
Suoraan lentokenttätien yli avoimella vajaat 100, jonka jälkeen aukosta sisään, oikealle ja ylämäkeen loivalle rinnegreenille. Helppoa? Ei.
Pituus 182 metriä. Par 4
Jättikädet haaveilevat taivasreitillä eaglesta. Tavalliset heittävät suoran sijoitusheiton jälkimmäiselle "väylälle" ja siitä lähestymisen korille.
Pituus 158 metriä. Par 4
Matala avausheitto leveälle baanalle, josta suoraviivainen lähestymisheitto väylän reunaan. Avausheitto ratkaisee.
Pituus 202 metriä. Par 4
Pituutta "vain" 202 metriä, mutta myös ylämäkeä reippaasti toistakymmentä metriä. Hyvin sijoitetulla ja pitkällä avauksella pääsee heittämään toisen heiton kovaa - ja tarkasti.
Pituus 336 metriä. Par 5
Pelikirjasta: "heitä kolme kertaa täysillä ja puttaa birdie." Radan pisin väylä - 336 metriä.
Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.
HUOMIO !!! Radalla lainassa olleet 3 ja 7 väylän FPO -korit on palautettu ja täten noilla väylillä ei ole enää lyhyttä vaihtoehtoa pelattavaksi. Väylän 18 lyhyempi tiipaikka on edelleen käytössä. OB:t ja hazardit ovat edelleen paikallaan. Radan kunto oikein hyvä ja kuivan kangasmaaston vuoksi pysyy näin syksylläkin oikein hyvin pelattavissa lumien tuloon saakka. Next tee -opasteet myös tarkistettu ja vaihdettu/kunnostettu.
Radalla nyt tilapäisesti käytössä Prodigy Disc Pro Tour -layout, joka löytyy täältä: https://discgolfmetrix.com/?u=scorecard&view=news&ID=2834171&news_id=16869
Pyritään pitämään tämä layout niin kauan kuin vain mahdollista. Esim väyliltä 3 ja 7 löytyy lyhyemmät FPO -layoutin koripaikat. Väylillä 1 ja 18 on erikseen MPO ja FPO tiipaikat.
Vieläkö tämä layout on käytössä?😅
Kyllä on. Pyritään saamaan sinne Pro Tour -layoutin opastetaulut myös paikalleen. Lisäksi laitetaan etäisyyspaaluja, sillä nämä aukeat väylät niitä tosiaan kaipaavatkin. Kannattaa ottaa Facesta radan sivusto seurantaan, niin pysyy ajan tasalla radan tilanteesta: https://www.facebook.com/profile.php?id=61558609250470
Radalle tulossa keväällä 2024 reilusti kunnostusta, sillä Prodigy disc pro tourin avauskilpailu pelataan täällä 17.-19.5. Tervetuloa kisoja katsomaan ja kesällä -24 pelaamaan huippukunnossa olevaa rataa Jämin upeissa maisemissa!
Rataa päivitetty, kaikki 18 väylää paikoillaan ratakartan mukaisesti. Ykkösväylän luona olevan ratakarttataulun on tuuli kaatanut kumoon (korjauslistalla). Väyläopasteita korjattu ja niitä tullaan jatkossa uusimaan. Tarkistetaan vielä, että next tee -merkit ovat ajan tasalla. Tiimatot ja korit hyvällä mallilla, poislukien väylän 9. kori, jonka luultavasti joku näppärä on päättänyt hyppiä yläpannasta hieman vinoon (pyritään korjaamaan, ei toki juurikaan haittaa väylän pelaamista). Rata kaikin puolin hyvässä kunnossa ja vuodenaika huomioiden kannattaa muistaa, että maasto radalla on taatusti kuivaa. Rataa ei voi oikein suositella aloittelijoille, sillä varsinkin pitkät väylät voivat olla aika turhauttavia. Itse aloitin 1,5 vuotta sitten ja nyt on jo oikein mukava haastaa itseään tuolla radalla, vaikka maksimiheittopituus on siellä 80-90 metrissä.
4 väylä kokonaan poissa käytöstä ja oli muuten haastava rata, vaatii perus kuntoa että jaksaa kokonaan kiertää
Kiva vaativa rata. Radassa ei ilmeisesti ole kunnossapitoa. Opasteet puuttuvat monelta väylältä ja heittopaikkoja saa etsiä. Ratakartta ei pidä paikkansa joidenkin väylien kohdalla.
NELOSVÄYLÄ ON IHAN ERI PAIKASSA KUIN KARTTA KERTOO. Se on tiiltä siihen tielle missä korin pitäis olla, mut tietä 200m 5 väylän suuntaan ni löytyy sieltä. Hauska rata ja hyvässä kunnossa. Komeet maisemat.
Uudistunut rata testattu, parempaan päin muuttunut edellisestä mutta samat ongelmat vaivaavat edelleen. Opasteita ei ole nimeksikään, ja muutama kori jopa puuttui kokonaan. Radassa olisi potentiaalia, ratasuunnittelu OK ja miljöö erinomainen.
Myös AM rata testattu. Ainoastaan pienet tiimatot ja korit löytyvät, mutta itse piti etsiä ja arvailla väylät. Tähänkin pienellä panostuksella saisi mukiinmenevän kokemuksen.
Kolmosen tiin opaste puuttuu, 4 väylän kori puuttuu. Next tii-merkit aika heikkoja, joitakin koria vaikea löytää. Next tiin saisi korjattua vaikka maalaamalla puihin merkkejä, ellei kylttejä halua tehdä, pitkissä väylissä, joissa koria ei näe, merkit voisivat olla hyviä, niin tietäisi minne pitäisi mukamas tähdätä. Roskiksia ei ole missään. Ihan pikku korjauksilla olisi 4/5
Nelosväylällä ei väyläopastetta, ei koria.
Ensiksi jos vaasan tieltä päin tulee en suosittele ajamaan jyllin kautta huonokuntoista soratietä vaan kiertämään siitä eteenpäin jämin keskustan kautta parempaa asfalttitietä. Paljon nopeampi reitti vaikka pidempi.
Rata on aika pitkä kiertää joten aikaa menee. Pieniä muutoksia on tullut kuten joku niistä jo mainitisi. Ensikertaa kiertäneenä muutama kori oli vähän hakusessa. Eli kasin ja kympin koreja en oikein huomannut ja heitin niistä hieman ohi. Eli ekalla kerralla kannattaa vähän tutkia korin paikkoja pidemmillä väylillä ennen kuin heittää. Etenkin 8 ja 10 Hyvä ja haastava rata. Ei oiekin sovi aloitteloille vaan enempi hyvien kilpapelaajien rata ja vähän enemmän pelanneiden.
Hieno, komea ja upea rata.
Korit, tiit, väyläkartat, ratakartta ja opasteet hyviä. Monilla tiipaikoilla penkkejä, jotka tulivat tarpeeseen helteessä, niillä oli hyvä istuskella varjoissa ja katsella vaikka laskuvarjohyppääjiä.
Väylissä mukavasti vaihtelua. Alussa noustaan harjulle parilla väylällä, ja sitten kolmannella heitetään alas, ja siitä eteenpäin väylät sen kuin paranevat. Vaihtelevasti kapeampaa metsäväylää ja leveää pallogolfmaista väylää. Vähän ylä- ja ala-mäkeä, pitkillä väylillä molempiakin samalla väylällä. Oikealle ja vasemmalle kääntyvää. Useammalla väylällä on näennäisesti avointa, mutta sitten pitääkin käyntyä jostain vähän kapeammasta kohdasta metsään, tai heittää jonkun kapeikon läpi ja kääntyä sitten. Kaiken huippuna viimeinen 336m väylä lentokentän laidalla, korin hädin tuskin erottaa tiipaikalta. Siinä vaiheessa pitäisi jaksaa veilä muutama suora maksimimittainen heitto, mutta kyllä tämä tällä hetkellä Suomen pisin 18-väyläinen oli ainakin omalla kohdalla mehut imenyt pois, eikä +29 lämpötilakaan helpottanut.
Vitosväylä oli poistettu, uusi väylä oli tehty 6:n ja 7:n väliin, mutta ihan sellaisenaan ei mielestäni siihen sovi, joten jotain muutoksia leiskaan lienee tulossa, mielessäni kävi myös, josko meinaisivat yhdistää nelosta ja vitosta tms. Mutta tuosta huolimatta mahtava, joskin fyysisesti raskas rata.
Kertakaikkisen upea rata kaikin puolin!
Vuoden 2018 rata Suomen pisin ja täyttä rautaa.
Tänään oli kaikki kohdallaan: Korit, tiit ja väylät. Hieno rata nyt. Hyvin olette rempanneet. Kiitos.
Todella kaunis miljöö ja hyvä ratasuunnittelu, mutta opasteita ei ole ja jotkin koreista umpisurkeita ja irti paikaltaan.
Loistava rata hienossa maastossa, mutta opasteiden puute tiputtaa arvosanaa.
Opasteet huonot ja sais olla paremmat korit sitte olis priimaa
opasteiden puute harmittaa ensikertalaista,muuten mukava rata.
Onko tietoa, että missä kunnossa Jämin rata on tällä hetkellä? Kannattaako sinne lähteä kauempaa heittelemään?
Radalta puuttuu opasteet ja kartat täysin, Osa väylistä oli poistettu ja kadoksissa. Alueelle olisi mahdollista rakentaa hyvä ja haastava rata, jos vain ylläpito kiinnosta. Tällä hetkellä ylläpitoa ei ole joten korit ja tiit ovat melko huonossa kunnossa. Hienot maisemat, mutta toista kertaa en mene jos opasteita ei tule ja rataa parannella.
Viime vuonna rata oli huonossa kunnossa, mutta tänä vuonna pikkulinnut kertoivat että olisi pelikelvollinen joten annoin uuden mahdollisuuden.
Ratakartta löytyy tomoottajat.fi ->radat -> jämi ->Jämi Gold ( https://dl.dropboxusercontent.com/u/15066294/J%C3%A4miGold2012_pienempi.jpg )
Kannattaa jostain varmistaa ennen lähtöä radan kunto, itse varmistin Frisbeegolf foorumilta.
Radan maisemat ovat kauniit ja maasto on monipuolista. Rata tarjoaa pitkiä draiveja ja tarkkuutta vaativia monipuolisia heittoja. Väyläopasteita ei useimmiten ole ja korien taso vaihtelevaa, sillä osa on erittäin heiveröisen tuntuisia. Next tee merkintöjä ei myöskään löytynyt, joten ratakartan kanssa suunnistaminen tulee tarpeeseen. Parilla viimeisellä väylällä suosittelen spotterin käyttöä, sillä kiekon painuessa alhaalla olevaan pensaikkoon, on sen etsiminen vaikeaa.
Väylien suunnitelusta antaisin kiitettävän arvosanan, mutta kokonaisarvosanaksi annan 3½ /5. Radan varustelustelutasosta rapsahtaa pisteitä pois.
Miikka puhuu pelkkää asiaa. Upea paikka kerta kaikkiaan mutta ne puuttuvat opasteet vievät pisteitä.
Maasto ja rata vaikutti todella hyvältä. Tuuli toi oman haasteen varsinkin kahdelle viimeiselle väylälle. Lisäksi muutama hienosti värjätty kori oli piristävä yllätys. Taisivat olla jotain vanhoja koreja joissa oli vanhan koritoimittajan nimi 🙂
Rata vaatisi kyllä kunnon ylläpitoa, nyt muutama väylä puuttui kokonaan ja löytyipä yksi kori ”palasina” rinteestä.