Ivalon frisbeegolfrata sijaitsee pari kilometriä kylän pohjoispuolella, Keinolahden moottorikelkkaradan ympäristössä.
Rata oli valmistuessaan maailman pohjoisin 18-väyläinen pro-rata, joka soveltuu erinomaisesti myös aloittelijoille. Radan par on 58 ja pituutta kertyy noin 1800m.
28.07.2011 Inariviikkojen kisat paketissa! Ivalo DiscGolfPark:in ensimmäiset ”oikeat” kisat on saaty päätökseen. Osallistujia oli kiitettävät 19 + muutama katsojakin. ... Lue lisää
18.05.2011 Frisbeegolfkausi 2011 alkoi myös Lapissa. Frisbeekausi on saatu onnellisesti aloitettua ensimmäistä kertaa Rovaniemen pohjoispuolella, ylä-lapin harrastajien omalla ... Lue lisää
13.11.2010 Talvi tuli. No niin. Pitkästä aikaa blogipäivitystä. Tosiaan, rata saatiin mattoineen valmiiksi n.1,5kk sitte. Ennen lumien tuloa ehdittiin ... Lue lisää
Oikealta hieman kaartava RHBH-heitto vessan taakse korialueelle, jossa pari iso mäntyä. Alkupään puut vasemmalla estävät täysin suoran heiton. Väylän jälkeen oivallinen tilaisuus
käydä helpottamassa oloa ennen tulevia seitsemäätoista koitosta. Vasemmalla oleva tie OB.
Väylä 2: Vaara vasemmalla.
Pituus 64 metriä. Par 3
Kapea metsäväylä, josta annukalla tai forella on mahdollisuus korialueelle, joka on ikäänkuin pussissa. Puttialueelle pääsemínen haasteellista kahden männyn välistä. Liikaa vasemmalle menevät saavat tuta jyrkän rinteen ja siinä olevan risukon.
Väylä 3: Tuulitunneli.
Pituus 71 metriä. Par 3
Niin ikään metsäväylä, suora väylä joka lopussa kääntää hieman vasemmalle. Väylän keskellä iso mänty kierrettävänä. Pienemmät puut verottavat sivulle lähteneitä.
Väylä 4: Yläparkkis.
Pituus 106 metriä. Par 3
Ensimmäinen suunnittelemamme väylä. Keinolahdenvaaran yläparkkipaikan läpi heitettävä avoin väylä, jossa korialue on lopussa pienessä pussissa. Ylipitkät avaukset tai lähestymiset löytävät itsensä korialueen takaa ryteiköstä. Liikaa vasemmalle, epätasainen metsäalue rankaisee. Tulevaisuudessa väylällä nähdään ob-bunkkereita. Oikealla oleva tie OB.
Väylä 5: WC-2.
Pituus 88 metriä. Par 3
Lopussa oikealle kaartava oikeakätisen kämmenpuolen (fore) heittäjän väylä. Annukalla pääsee myös metsän yli ennen kaarretta, joskin heiton pitää olla melkolailla täydellinen. Heti heittoalueen oikealla puolella olevat puut estävät metsän yli hyssellä heitettävät. Korin lähettyvillä muutama iso mänty. Blind hole. Vessa vieressä mikäli unohtui ykkösellä (väylällä) käydä. Päivitys: Tiin edessä vasemmalla oleva mänty = mandatory tien takia.
Väylä 6: Alamäkitunneli.
Pituus 172 metriä. Par 4
Upea pitkä alamäkiväylä, joka kaartaa koko matkan ihan pikkuisen vasemmalle. Mäen alla leveämpi sweetspot-alue, josta
on hyvä jatkaa korille. Uhkarohkea heittää tiiltä oikean kautta metsän yli kapealle korialueelle. Metsä rankaisee koko
matkalta sivulle meneviä. Blind hole. Päivitys: lisäkorilla väylä saa lisäpituutta n. 50 metriä ja muuttuu par 5:ksi.
Väylä 7: Metsätie.
Pituus 77 metriä. Par 3
Suorahko metsätieväylä. Oikealla rinne, jossa puita, vasemmalla tasaista puualuetta. Tietä pitkin pääsee suoraan korille, joka sijaitsee kelkkaradan kupeessa jyrkän alamäen alla.
Väylä 8: Kukkulan kuningas.
Pituus 115 metriä. Par 4
Pitkä ylämäkiväylä. Alussa loivaa, lopussa kunnon päälle ottavaa jyrkkää. Jyrkän osan jälkeen korialue tulee vasemmalle
puolelle. Mäen alla sweetspot, josta hyvä jatkaa hyzerilla korille, joka sijaitsee rinteen reunalla.
Väylä 9: Kaksi tornia.
Pituus 163 metriä. Par 4
Hulppea alamäkiväylä kahden männyn välistä näkyvälle korille. Alkupään oikealla puolella olevat puut haittaavat jonkin
verran RHBH-heittäjää. Lääniä riittää. Päivitys: kaksi mäntyä on nyt mando, eli puiden välistä pitää päästä. Dropzone on kelkkareitillä puiden edessä.
Väylä 10: Pylväs.
Pituus 90 metriä. Par 3
Rata-alueen keskellä oleva helpohko kolmonen loivaan ylämäkeen. Rysty -tai kämmen, korille pääsee. Korin lähettyvillä
sähköpylväs ja mänty. Siirtyminen seuraavalle väylälle portaita pitkin.
Väylä 11: Pommikone.
Pituus 170 metriä. Par 4
Henkeäsalpaava alamäkiväylä kauas alas. Kovakätinen ja tarkka ottaa tästä eaglen joku kaunis päivä. Korialue on
mielenkiintoinen. Liian pitkät tai oikealle menevät tipahtavat kunnolla alas ja puttaaminen ylämäkeen on haasteellista.
Väylä 12: Nyppylä.
Pituus 106 metriä. Par 3
Kelkkaradan lähtöalueen lähettyviltä lähtevä helpolta näyttävä kolmonen. Vasemmalle liikaa, puut vaivaavat. Korialue on heinäisen mäen päällä, jolloin ilman täydellistä lähestymistä putit ovat poikkeuksetta ylämäkiputteja.
Väylä 13: Neulansilmä
Pituus 101 metriä. Par 3
Harjoittelukelkkarataa pitkin kulkeva mukavan metsäinen väylä, jonka korialue sijaitsee mutkan päässä. Lähestyä voi
vasemmalta tai oikealta. Korialueella iso mänty ja keskeltä yrittävät saattavat kolista pikkurisukkoon.
Väylä 14: Mustikka
Pituus 83 metriä. Par 3
10 metriä leveä tuulitunneli. Lähes suora väylä pienelle korialueelle. Sivulle menevät rankaistaan välittömästi
puuosumilla. Heittoalueen oikealla puolella olevat korkeat puut estävät hyzer-lähestymisen. Anhyzer todella yleinen.
Syksymmällä väylällä voi napostella mustikoita vitamiinitasapainon säilyttämiseksi.
Väylä 15: Kaatiksen pohja.
Pituus 68 metriä. Par 3
Loivaan ylämäkeen heitettävä vasemmalle kaartuva väylä, joka korialueelle edetessä tasoittuu. Ykkösellä korille. Esteetön, lukuunottamatta korialueen paria risua ja alun sivuilla olevia isoja puita.
Väylä 16: Holari?
Pituus 61 metriä. Par 3
Mäen päältä alas oikealle heitettävä pikkunätti kolmonen. Holarin mahdollisuudet. Kämmen tai rysty, ei väliä. Pitkät ja lyhyet lähestymiset rankaistaan kivellä, kalliolla ja tiheällä ryteiköllä.
Väylä 17: Lentokenttä
Pituus 96 metriä. Par 3
Kolmea eri kautta lähestyttävä alamäkiväylä. Keskeltä pääsee puiden välistä. Oikealta pääsee korin läheisyyteen, mutta saatat jäädä puumuurin taakse. Forella vasemmalta voi mennä, mutta metsä saattaa yllättää. Korialue on kapean puusolan välissä. Tarkkuutta vaaditaan.
Väylä 18: Sähkölinja.
Pituus 78 metriä. Par 3
Kirosanoja aiheuttava viimeinen väylä. Alkupäässä puinen tunneli, josta pääsee sähkölinjan alta korille. Sivuun
lähteneet kolisevat varmasti. Oikealla turvallisuus-mandatory tien takia. Vasemmalla oleva tie on pelikelvotonta aluetta.
5 arvostelua radalle “Ivalon frisbeegolfrata”
Ihan mukava rata. Korkeuseroja, avointa ja metsäväylää. Väylät löytyy, vaikka opasteet hieman kärsineet.
Hiekkakuopan alueelle rakennettu 18-väyläinen. Samassa ”kuopassa” on myös motocross – rata. Tästä aiheutuu se, että jos joku ajaa radalla pyörällä, lähtee frisbeegolfaajilta pääosa väylistä pois. Iso miinus, vaikkakin nyt päästiin heittämään rauhassa.
Rata on mukavaa heittämistä. Metsä on kuivaa kangasta eli sateettomana päivänä selviää kengät kuivana. Radalla on mukavasti vaihtelua: erimittaiset ja suuntaiset väylät vuorottelevat. Pari liidätystä mahtuu myös mukaan ja 9-väylän portti osoittaa mielikuvitusta mitä joskus uupuu suunnittelijoilta.
Kokonaisuutena hieno rata, kannattaa käväistä ehdottomasti jos liikkuu tuolla suunnalla. 3/5 (0,5 pistettä lähti motocrossiradan takia).
Ihan mukava rata. Korkeuseroja, avointa ja metsäväylää. Väylät löytyy, vaikka opasteet hieman kärsineet.
Upea rata. Monipuolisia väyliä. Lyhyttä, tiukkaa, pitkää avointa liidätystä. Korkeuseroja. Hyvät korit ja opasteet.
Hiekkakuopan alueelle rakennettu 18-väyläinen. Samassa ”kuopassa” on myös motocross – rata. Tästä aiheutuu se, että jos joku ajaa radalla pyörällä, lähtee frisbeegolfaajilta pääosa väylistä pois. Iso miinus, vaikkakin nyt päästiin heittämään rauhassa.
Rata on mukavaa heittämistä. Metsä on kuivaa kangasta eli sateettomana päivänä selviää kengät kuivana. Radalla on mukavasti vaihtelua: erimittaiset ja suuntaiset väylät vuorottelevat. Pari liidätystä mahtuu myös mukaan ja 9-väylän portti osoittaa mielikuvitusta mitä joskus uupuu suunnittelijoilta.
Kokonaisuutena hieno rata, kannattaa käväistä ehdottomasti jos liikkuu tuolla suunnalla. 3/5 (0,5 pistettä lähti motocrossiradan takia).
Huom. Tuo moottorirata taitaa olla talvikäytössä oleva moottorikelkkarata. Eli kesällä ei haitanne frisbeegolfaajia. Korjatkaa jos olen väärässä.
Hyvä rata, vaikka lumi ja 20 astetta pakkasta hieman häiritsi. Korkeuseroilla saatu hienoja väyliä aikaiseksi. Ehdottomasti kokeilemisen arvoinen!