Rata on mahdollista kiertää myös kevennettynä, 8 väyläisenä B-versiona, joka sisältää väylät 1-6 ja 17-18. Väylän 17 helpotettu heittopaikka löytyy mäen alaosassa pururadan oikealla sivulla punaisin drop zone-tikuin merkittynä.
Rata on kokenut melkoisesti muutoksia ja parannuksia vuosien aikana ahkeran talkootyön ja kunnan panostuksen ansiosta.
Vähämaankuja
23360 Kustavi
2016
Prodigy
18
Tekonurmi
Kumpuileva, jonkin verran korkeuseroja
Prodigy-opasteet
Metsärata
Kuukausittainen
Kustavin kunta, Sami Jalonen
Seppo Paju, Sami Jalonen
ilmainen
Kahvio, Ravintola
Pelattavissa, ei talvikunnossapitoa
Pituus 70 metriä. Par 3
Suora ja kapea linja puiden välistä korille. Heitto pururadan yli, joten huomioi mahdoliset kuntoilijat radalla.
Pituus 61 metriä. Par 3
Loiva ylämäki suoraan puuränniin ja lopussa kaarto vasempaan korille.
Pituus 86 metriä. Par 3
Alamäkeen pururataa pitkin noin 70m, jonka jälkeen väylä kaartaa vasempaan korille. Ennen väylän kurvipaikkaa vasemmalla varvikkoa ja kasvillisuutta, joten kannattaa pysytellä väylällä. Väylän oikealla puolella oleva korkea kuusiaidan oikea puoli (piha-alue) OB.
Pituus 67 metriä. Par 3
Kapea ja suora metsäränni, jonka puolessa välissä oleva oja OB.
Pituus 94 metriä. Par 3
Kallion päältä lähtevä kapea väylä suorana noin 50m, josta väylä kaartuu oikeaan ja lähtee loivaan laskuun, päättyen korotettuun koriin kiven päällä.
Pituus 63 metriä. Par 3
Loivasti ylämäkeen heitettävä väylä, joka lopussa kaartuu vasempaan kallion päälle. Kallio viettää korin ympärillä mukavasti, joten kiekon rollaus kasvattaa helposti puttimatkaa.
Pituus 74 metriä. Par 3
Metsäränni, joka kaartuu vasempaan loivasti noin 30 m kohdalla. Kovakätiset voivat upsilla koittaa puiden yli.
Pituus 107 metriä. Par 3
Kallion yli heitettävä loivalla, ensiksi oikealle taittuva, s-mutkalla varustettu väylä. Väylä ylittää pururadan, joten spotterin käyttö suotavaa.
Pituus 84 metriä. Par 3
Vasempaan, noin 40 metrin kohdalla, kaartuva väylä, jossa loppu loivaan ylämäkeen. Kori kallion reunalla, jonka takia mahdollisuus saada ylimääräistä pituutta jatkoheittoihin rollauksen takia.
Pituus 121 metriä. Par 3
Suora, pururataa seuraava, väylä, jossa koko matkan loivaa alamäkeä.
Pituus 63 metriä. Par 3
Vaihtoehtoisesti suoraan metsäränniin ja lopussa pieni kaarto oikeaan tai kovalla kädellä hysse puiden yli suoraan mukille. Kori kalliolla, joten skipit ja rollaukset enemmän sääntö kuin poikkeus.
Pituus 84 metriä. Par 3
Ylämäkeen ahtaaseen metsäränniin heitettävä väylä, joka noin 15 metriä ennen koria kaartaa vasempaan.
Pituus 70 metriä. Par 3
Suora väylä kallion päällä olevalle korille. Väylän puolessa välissä oikealla tiheää puustoa, jonne kiekkoa ei kannata heittää, mikäli mielii hyville tuloksille. Korin ympärillä kallion kaltevuus rokottaa varsinkin ylipitkistä heitoista.
Pituus 125 metriä. Par 4
Alamäkeen, ahtaaseen metsäränniin heitettävä aloitus, jonka lopussa, noin 50 metrin päässä käännös vasempaan. Kääntöpisteestä väylä jatkuu avonaisempana ylämäkeen, kaartaen loivasti oikeaan. Korin takana kallion jyrkänne, joka aiheuttaa harmia puttiin, jos heitto menee pitkäksi.
Pituus 65 metriä. Par 3
Kämmenheittäjän unelma väylä suoraan metsäränniin, jonka päässä kaarto oikeaan noin 10 metriä ennen koria. Väylän vasen sivu suota, joten kannattaa pysytellä väylällä.
Pituus 120 metriä. Par 3
Kallion harjanteen yli heitettävä väylä, joka kallion päällä kaartuu loivasti oikeaan ja johdattaa korille johtavalle metsärännille, joka kallion alla kaartuu loivasti vasempaan.
Pituus 137 metriä. Par 4
Jyrkkään alamäkeen heitettävä väylä, joka seuraa pururataa. Noin 20 metriä ennen koria väylä kaartaa vasempaan, jossa kori metsän siimeksessä. Ennen koria väylän vasemmalla puolella oleva suo on OB. OB:lle mennyt heitto +1 siivittämänä jatkuu Drop Zonelta, joka radan oikealla sivulla, noin 40 m ennen koria. Samassa paikassa helpotetun B-radan heittopaikka.
Pituus 76 metriä. Par 3
Loivasti vasempaan kääntyvä, pururataa seuraava väylä, jonka alussa Mando puussa, joka tulee kiertää oikelta. Drop zone Mandon tasalla, pururadan vasemmassa reunassa, mikäli heitto väärältä puolelta Mandoa
Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.
Bongattu 8.12.2019
Karttalinkki vie suoraan oikeaan paikkaan ja ratakartta löytyy pienen kopin seinästä. Tarjolla on 18-väyläinen metsärata pururadan ympäristössä. Edellä mainittujen kommenttien perusteella radan eteen on tehty paljon töitä ja rata on kehittynyt parempaan suuntaan.
Väylät kartoineen ovat selkeät pelata ja opasnuolet ovat selkeästi näkyvillä. Väylät ovat monipuolisia ja heittolinjat ovat selkeitä. Osa väylistä on vähän tiukempaa heittämistä, osassa on heitoille taas enemmän tilaa. Korit ja tiimatot ovat hyvässä kunnossa.
Ainoa heikkous oli oikeastaan väylän 17 raivatut puut, jotka odottivat noutajaansa. Meni hetki aikaa löytää kiekko puiden seasta.
Kokonaisuutena mukava rata, sopii kaikentasoisille heittäjille. Roskakoreja oli radalla vain muutama, mutta eipä siellä näkynyt juuri roskiakaan – tämäkin seikka on siis mennyt parempaan suuntaan. Radalla on siis tehty parannuksia ja työtä varmasti riittää edelleen. Heittämisen arvoinen rata, joten tänne kannattaa poiketa. Nykykunnolla helposti 3/5 rata, ehkä ylikin.
Paikalliset nähneet varmasti kovan vaivan alueen parantamiseen, mutta sääliksi käy kun hetken aluetta kävelet, huomaat olevasi entisellä maanjättöpaikalla. Graniittilouhos ylijäämää kaadettu selvästi alueelle kunnan huonoimpina aikoina. Varaudu kunnon kenkiin myös nilkkoja ajatellen ja huomioi että lasten jalat saattaa upota esim vahoihin hulevesi johdatuksiin. Osin oli kaunista ja paljon mustikoitakin mutta kivijätteet sekä muutkin roskat osui kyllä valitettavasti silmiin, myös lasinsirut.
Rataa on talkoilemalla laitettu parempaan kuntoon. Väyliä on raivattu ja puita kaadettu. Opasteet seuraaville väylille on kunnossa ja OB:t on merkitty väylille. Menkäähän heittämään.
Ja nyt myös dropparit ovat paikoillaan
Pelattu 9.6.2018
Arvostelu: 1/5
Radan tiipaikat ja korit ovat hyviä, siinä ovatkin radan ainoat hyvät puolet.
Väyliä ei olla karsittu kunnolla, eikä puita kaadettu väyliltä. Tuntuu siltä, että rataan käytetyt rahat ovat menneet hienoihin koreihin ja heittopaikkoihin, mutta itse väyliin ei ole riittänyt panosta. Olisiko 9 väyläinen rata ollut parempi vaihtoehto? Tällä hetkellä varsinkin radan alku- ja loppupään väylät täynnä umpipusikkoa, johon kiekot häviävät todella helpolla. Esimerkkinä väylä 17, jossa kapeaa pururatatietä reunustavat molemmilla puolilla tiheä metsä ja pusikko. Samoin viimeisellä väylällä on pelko, että kiekko hukkuu metsittyneen ampumaradan puolelle, joka on aidattu. Rata ei taida olla myöskään paikallisten suosiossa, sillä väylät eivät ole edes tallautuneet käytön myötä paremmiksi. Eipä tarvitse poiketa täällä toista kertaa.
Oli ihan ok rata.
Aika ahtaita puurännejä kohtalaisen paljon mutta kyllä haasteita pitää olla.
Nyt on väyläopasteet ihan kunnossa , löytyy seuraava heittopaikka ihan helposti.
Kunhan löytää ensimmäisen heittopaikan.
Parkkipaikalta kun menee kaukalon takaa lähtevää hake päällysteistä tietä niin löytää kyllä perille.
Käyn luultavasti uudemmankin kerran täällä paiskimassa.
Uutuutta hohtavat tiit ja korit. Mielyttävä pururata-kangas-kallio-maasto. Perus-hyvät-väylät. Roskat loistivat poissaolollaan! Postilaatikosta löytyvällä kartalla selviää mainiosti, vaikkei tiitä ja siirtymisiä ollut kunnolla merkitty.
Odotukset radan suhteen olivat korkealla, mutta paikan päällä osoittautui, että moni asia on vielä kesken. Opasteet heittopaikoilta puuttuivat ja yhdeksännen väylän jälkeen myös seuraaville heittopaikoille löytäminen vaikeutui merkittävästi. Alue on aika haastava ratasuunnittelulle ja ymmärrän, ettei tähän maastokohtaan juuri muunlaisia väyliä voi sovittaa. Omaan makuuni tällaiset tiheäkasvuiset metsäradat eivät oikein nouse top-listojen kärkeen. Joukossa oli kyllä ihan mukavia väyliä, mutta kun kaikki ovat enemmän tai vähemmän puiden väistelyä, ei niistä mikään jäänyt erityisesti mieleen. Loppuun pienenä vinkkinä ihan kaikille ratoja suunnitteleville ja rakentaville: tuokaa korit paikalle vasta aivan viimeiseksi! Ei ole mitään järkeä antaa pelattavaksi keskeneräistä rataa, sillä puolivalmiina siitä syntyvät mielikuvat ovat aina vähän virheellisiä. Ensin väylät kuntoon, sitten tiit valmiiksi ja opasteet paikoilleen – ja viimeiseksi korit! Silloin rata on ensimmäisestä heitosta lähtien sellainen, millaiseksi se on tarkoitettu.