"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Lohka DG

Radan kuvaus

Talvipelattavuus ei tiedossa

Lohka DG on Lohikosken koulun vanhempainyhdistyksen ja Jylin rakentama 6-väyläinen rata urheilukentän vieressä. Alueella on radan lisäksi kaksi puttikoria sekä kaksi harjoituskoria koulun hiekkakentän reunalla.

Ajankohtaista

Radan tiedot

  • Osoite

    Turotie
    40250 Jyväskylä


  • Rata kartalla

  • Perustettu

    2021

  • Korit

    Prodigy

  • Väylien määrä

    6

  • Heittopaikat

    Tekonurmi

  • Pinnanmuodot

    Kumpuileva, jonkin verran korkeuseroja

  • Opasteet

    Itsetehdyt opasteet

  • Ratatyyppi

    Metsärata

  • Ylläpito

    Kuukausittainen

  • Ratamestari

    Jouni Kallio, Jussi Kuronen

  • Suunnittelija

    Useita

  • Ilmainen/maksullinen

    ilmainen

  • Lisätietoja

    Harjoituskori(t)

  • Talvipelattavuus

    Ei tiedossa

Väyläkuvaukset

Lohka DG

Ratakartta

Väylä 1: Lohka DG #1

Pituus 38 metriä. Par 3

Väylä 2: Lohka DG #2

Pituus 42 metriä. Par 3

Väylä 3: Lohka DG #3

Pituus 38 metriä. Par 3

Väylä 4: Lohka DG #4

Pituus 41 metriä. Par 3

Väylä 5: Lohka DG #5

Pituus 47 metriä. Par 3

Väylä 6: Lohka DG #6

Pituus 52 metriä. Par 3

3 arvostelua radalle “Lohka DG

    Jyväskylän kaupungissa Lohka DG. Radalla pituutta 6-väylää, 253m ja D1-luokitus. Kiekon perässä tuli käveltyä 1590m. Rata pelattu 27.5.2022.

    Lohikosken rata sisälsi pieniä korkeuseroja, mutta lyhyen pituutensakin puolesta ei saanut sykettä kovin korkealle rasituksen puolesta nousemaan. Tarjolla oli lyhyttä ja helppo metsäväylää, mutta ei kuitenkaan liian helpossa muodossa. Vaikka kyse on selvästi koululaisten ja aloittelijoiden tarpeisiin spesifioitu rata, niin siltikin helpoille väylille oli saatu erinomaisella tavalla aina jotain pientä jujua mukaan maastonmuotojen tai puiden saattelemana. Hyvänä esimerkkinä tästä väylä nro 3 mikä oli hyvin lyhyt, mutta silti kori sellaisessa paikassa, jotta alle par-tuloksen heittäminen vaatii jo nappisuoritusta. Hyvästä väyläkokonaisuudesta ehdottomasti paras ja hienoin oli nro 4. Aivan uniikin hieno koripaikka puisen veneen keskellä, sanoinkuvailemattoman upea ratkaisu. Siirtymät hyvin lyhyet, ainoastaan vitoselta kutoselle hieman pidempi. Eli rata oli toisin sanoen hyvin nopea kiertää vaikka useamman kerran peräkkäin.

    Rakenteet erinomaisessa kunnossa kuten uudelta radalta sopii odottaakin. Infokartta, heittopaikat ja heittopaikkaopasteet oikein mainiossa kunnossa. Korit laadukkaat ja oli myös treenikorikin ykkösväylän tuntumassa. Next tee -kyltit hyvin myös menossa mukana. Kun rata oli tosiaan spesifioitu pienille koululaisille, niin mukaan oli saatu mahtumaan mahtavia eläinhahmoja ja somisteita, joita ei haittaisi vaikka ilmaantuisi joskus vielä lisääkin. Sydämestäni toivon, että saavat olla rauhassa ilman ilkivaltaa. Jyväskylän keskustan palveluiden äärelle matkaa 4km. Lähin evästelypaikka K-Market Lohikoski vain 350m päässä radalta, Seppälän Prismallekin matkaa vain 1,5km. Itse evästelin reissullani ydinkeskustassa Ravintola Revolutionissa mahtavien burgereiden ja palvelun äärellä, lämpimät suosittelut paikalle!

    Ihan suosikkiratojen joukkoon tämä Lohikosken hieno rata ei kuitenkaan jaksanut ponnistaa. Vaikka pitää olla erittäin tyytyväinen, jotta koulun vanhempainyhdistys ja Jyli ovat hienon kouluradan saaneet aikaiseksi, niin kyllähän tuolla pelatessa tuli väkisinkin mieleen, että ainakin kolme väylää olisi hyvin helppo ollut saada mukaan. Kutoselle mentäessä ja viimeistään ko. väylän metikössä hyvät paikat lisäväylille. Tietenkin taloudelliset resurssit sanelevat päätöksiä eikä tarkoituskaan ole rakentaa Seppälänkankaan jopa hieman tylsähköä lyhyiden väylien pitkää rataa. Toivotaan, että jossain vaiheessa rata voisi ihan hivenen laajentua, jos taloudelliset edellytykset sen sallisivat.

    Toinen pieni miinus tuli noista mandoista mihin on muutkin huomiota kiinnittäneet. 1-väylän mandoja en ymmärtänyt oikeastaan lainkaan. Vaikka väylän kahdella sivustalla hiekkainen kevyenliikenteenväylä kulkikin, niin näkyväisyys oli kuitenkin erittäin hyvä ja riski erittäin pieni heittää kiekolla ohikulkijoiden päälle. Vitosen triplamando oli sitten… noh… naurettava. Ehkä tuossa oli tarkoitus suojella nelosen heittopaikkaa ja siellä kulkevia heittäjiä, mutta välissä sellaista pusikkoa, että kiekon eksyminen väärälle väylälle jo aika kaukaa haettua. Jos nyt kuitenkin halutaan toista väylää suojella, niin siltikin triplasti… eka mando oli kaikkein turhin, sillä kaksi seuraavaa kumosi sen merkityksen, ei kukaan heitä sellaista kiemuraa kiekon kanssa, jotta ekaa mandoa olisi tarvittu vitosella. Noh… nämä on näitä. Mandot on tarkoitettu joko suojelemaan toisen väylän heittäjiä, kevyttä liikennettä, taloja tms tai sitten ihan vaikeuttamaan hieman muutoin helpon maaston väyliä. Näistä mihinkään ei oikeastaan ollut tarvetta Lohikosken radalla. Mandoja, ob-tikutusta ja vastaavia käytetään radoilla aivan liikaa, kun suurimmaksi osaksi ne kuitenkin ovat relevantteja vain kisoissa, ei muutoin. Ja kyllä ne kiekot eksyvät vääriin paikkoihin mandoista huolimatta. Jätettäisiin vain tuonkaltaiset turhat kikkailut kokonaan pois.

    Nuo puutteet nyt olivat kuitenkin hyvin pieniä ja kokonaisvaikutelma, oli, että WAU! Hieno ja upea rata! Kaikkein eniten miellytti se, että rata on suunniteltu puhtaasti koululaisille ja aloittelijoille ja väylä vaikeustasoineen ovat juuri sen lähtökohdan mukaisia. Somisteita oli kivasti ja niitä voisi tulla ajanoloon lisääkin. Lisäksi 4-väylä superupea! Kyllä tuon hienon radan voisi milloin tahansa heittää ihan ehdottomasti uudestaankin!

    Oli tämänkertaisen Jyväskylän suunnan reissun (Kangasniemen rantarata, Seppälänkangas, Huhtasuo ja Lohka) ehdottomasti paras rata!

    4/5

    Rata pelattu 28.6.2021, amatöörin ajatuksia: 700 metrin päästä omasta kodistani sijaitseva Lohka DG avattiin tänä keväänä, ja nyt pientä arvostelua:

    Plussat:
    + Kiva pikku neppirata, kiertää hyvinkin nopsaan läpi (noin 10-15 minuutissa), ja täällä ei tarvitse midaria isompaa, puttereillakin pärjäsi varsin hyvin.
    + Sopivan erilaisia väyliä, kääntyi vasemmalle ja oikealle. Hienona elementtinä nelosväylän kori joka on veneen sisällä. Alkuun mietin että itselle ei sovi vasurina kovin hyvin tämä rata mutta oli siellä muutama kiva väylä itelle!
    + Korit ja rakenteet priimakunnossa.

    Miinukset:
    – Erityisesti väylältä 5 väylälle 6 siirtyminen melko epäselvä, minkäänlaista next tee-kylttiä ei näkynyt mailla halmeilla (liekö rikottu?) ja kävelymatka oli suht pitkä aiempiin siirtymiin verrattuna.
    – Erityisesti väylällä 3 väylällä oli vain yksi kävelyura, ja sen vieressä oli todella pitkä heinikko! Onneksi ei sentään mitään nokkosia ollut eivätkä kiekot hukkuneet. Toki juhannuksen jälkeinen ensimmäinen arkipäivä joten sen voi antaa anteeksi.
    – Ensimmäisen väylän 2x mando mielestäni melko turha, yksikin mando riittäisi. Toki ymmärrän myös miksi se on siihen laitettu.

    Loppuarvosana:

    Ottaen huomioon kuinka neppiradasta on kyse, ei tätä kyllä kannata kovin kaukaa tulla pelaamaan. Ehkä lämmittelyratana rakenteilla olevalle Seppälänkankaan 18-väyläiselle, mutta ei muuten.

    3/5

    Kiitos Onni rakentavasta palautteesta!
    – Rataa viimeistellään vielä, ja pian saadaan mm. opastus 6. väylälle kuntoon. Siirtymä on valitettavan pitkä, mutta syynä ovat rajoitteet tonttimaissa. Toivottavasti saisimme ensi kesälle yhden väylän 5. ja 6. väylien väliin.
    – 3. väylän heinikko on niitetty. Kunnossapitosopimus kaupungin kanssa on vielä vaiheessa.
    – Radalla on paljon mandoja, joilla suojellaan kävelyteitä. Tämä oli radan saamisen tiukkana ehtona.
    – Rata on suunniteltu ensisijaisesti koulun ja lähialueiden virkistyskäyttöön. Puttikorien sekä koulun pihalla olevien harkkakorien kanssa alue soveltuu myös erinomaisesti junnuharkkojen pitopaikaksi.

Vastaa