"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Härkälinnan frisbeegolfrata

#härkälinnafrisbeegolf

Radan kuvaus

Pelattavissa talvella, ei talvikunnossapitoa

21-väyläinen Härkälinnan frisbeegolfrata Hauholla, vain puolen tunnin ajomatkan päässä Hämeenlinnasta.

Rata uudistettu keväällä 2024! Itsetehdyt korit, teepadit, väylätaulut sekä ratakartta päivitetty DiscGolfParkin tuotteisiin, lisäksi pieniä muutoksia väylillä

Lue lisää

Toisin kuin suurin osa Suomen frisbeegolfradoista, Härkälinnan frisbeegolf on yksityinen rata, jonka Jaakko Pouttu perheineen perusti vuonna 2011 omakustanteisesti alusta loppuun itse koreja, väyläopasteita ja heittoalustoja myöten.

Keväällä 2024 rata uudistettiin DiscGolfParkin koreilla, keinonurmimatoilla ja väylätauluilla. Avustusta investointiin saatiin Hauhon Säästöpankkisäätiöltä.

Rata on suunniteltu kaikentasoisille pelaajille, hyvän mielen radaksi Leppäniemen Hirsihuviloiden mökkikylän aktiviteetiksi. Radan peltoväylillä on helppo aloittaa laji, sillä tilaa on jos kiekko lipsahtaa käsistä 😉 Puisto- ja metsäväylät taas tarjoavat kokeneemmillekin pelaajille haasteita.

Meiltä löytyy 13 vuokramökkiä, yhteensä 120 majoituspaikkaa, tilaa löytyy siis suuremmallekin seurueelle!

Majoittumalla meillä Leppäniemessä tuet ratamme ylläpitokustannuksia.

Lämpimästi tervetuloa pelailemaan Leppäniemeen, vaikka et olisi mökkiä vuokrannutkaan!

 

Esittelyvideo

Parkkipaikka sijaitsee Härkälinnan alapuolella. Google maps: Utterintie 48, 14700 Hauho

Ota perhe ja ystävät mukaan viettämään frisbeen täyteistä aikaa ja varaa majoitus:

Leppäniemen Hirsihuvilat

Radan historiaa:

Jo 12 vuotta sitten, 4.6.2011 juhlittiin 9-väyläisen frisbeegolfradan avajaisia Leppäniemen Hirsihuviloilla. Tällöin laji oli Suomessa melko uusi tuttavuus ja silloin radasta tehtiin 868 metriä pitkä peltorata.

Leppäniemen vanha isäntä Jaakko Pouttu näki silloin frisbeegolfin potentiaalisena ja nopeasti kasvavana lajina ja niin ensimmäisten ”testivuosien” jälkeen kesällä 2016 rata laajeni 21-väyläiseksi pelto- sekä metsäradaksi. Radan pituus kasvoi 1667 metriseksi.

Keväällä 2020 rataan tehtiin muutoksia. Väyliä siirrettiin, luku pysyi samana 21. Pituudeksi tuli 1761 metriä.

Keväällä 2024 rata uudistettiin DiscGolfParkin koreilla, keinonurmimatoilla ja väylätauluilla. Avustusta investointiin saatiin Hauhon Säästöpankkisäätiöltä.

Härkälinnan frisbeegolfrata

Ajankohtaista

TULEVAT KILPAILUT:
Kilpailijat etuajo-oikeutettuja
6.-8.9.-24 Raisu Lumous Team Open Autumn 2024
21.9.-24 Raisu Lumous Seuranmestaruus
29.9.-24 NBDG Amateurs™ Härkälinna
11.10.-24 Härkälinnan Open parikisa
12.10.-24 Härkälinna Open

Radan tiedot

  • Osoite

    Utterintie 45
    14700 Hämeenlinna


  • Rata kartalla

  • Perustettu

    2011

  • Korit

    DiscGolfPark-maalikori

  • Väylien määrä

    21

  • Heittopaikat

    TeePad

  • Pinnanmuodot

    Tasainen, vähän korkeuseroja

  • Opasteet

    TeeSign

  • Ratatyyppi

    Peltorata
    Puistorata
    Metsärata

  • Ylläpito

    Kuukausittainen

  • Ratamestari

    Jaakko Pouttu

  • Suunnittelija

    Jaakko Pouttu, Teemu Hammaren & Fribahullut

  • Ilmainen/maksullinen

    ilmainen

  • Lisätietoja

    Rata sijaitsee Hauholla Leppäniemen Hirsihuviloiden mökkikylän yhteydessä. Yhteystiedot: Jaakko Pouttu, 0400 925 077, Leppäniemen Hirsihuvilat Facebook Instagram

  • Talvipelattavuus

    Pelattavissa, ei talvikunnossapitoa

Väyläkuvaukset

Härkälinnan frisbeegolfrata

Ratakartta

Väylä 1: Härkälinna #1

Pituus 66 metriä. Par 3

Väylä 2: Härkälinna #2

Pituus 100 metriä. Par 3

Väylä 3: Härkälinna #3

Pituus 97 metriä. Par 3

Väylä 4: Härkälinna #4

Pituus 46 metriä. Par 3

Väylä 5: Härkälinna #5

Pituus 97 metriä. Par 3

Väylä 6: Härkälinna #6

Pituus 98 metriä. Par 3

Väylä 7: Härkälinna #7

Pituus 138 metriä. Par 4

Väylä 8: Härkälinna #8

Pituus 61 metriä. Par 3

Väylä 9: Härkälinna #9

Pituus 106 metriä. Par 3

Väylä 10: Härkälinna #10

Pituus 58 metriä. Par 3

Väylä 11: Härkälinna #11

Pituus 76 metriä. Par 3

Väylä 12: Härkälinna #12

Pituus 73 metriä. Par 3

Väylä 13: Härkälinna #13

Pituus 78 metriä. Par 3

Väylä 14: Härkälinna #14

Pituus 60 metriä. Par 3

Väylä 15: Härkälinna #15

Pituus 84 metriä. Par 3

Väylä 16: Härkälinna #16

Pituus 63 metriä. Par 3

Väylä 17: Härkälinna #17

Pituus 70 metriä. Par 3

Väylä 18: Härkälinna #18

Pituus 103 metriä. Par 4

Väylä 19: Härkälinna #19

Pituus 168 metriä. Par 4

Väylä 20: Härkälinna #20

Pituus 80 metriä. Par 3

Väylä 21: Härkälinna #21

Pituus 54 metriä. Par 3

17 arvostelua radalle “Härkälinnan frisbeegolfrata

    Härkälinnan frisbeegolfrata on saanut tänä vuonna todellisen kasvojenkohotuksen, kun radan maalikorit, teepadit, väyläopasteet ja ratakartta on päivitetty DiscGolfParkin tuotteisiin.

    Myös radan ylläpito on ottanut aimo harppauksen eteenpäin. Niityllä sijaitsevilta väyliltä nurmi on ajettu useammin ja metsäväylien reunojakin on siistitty ahkerasti. Kelpaa pelata, vaikkei ihan keskellä väylää aina pysyisikään!

    Radalta löytyy monipuolisia väyliä ja se sopii hyvin kaikentasoisille pelaajille. Radalla on paljon tarkkuutta vaativia putteriväyliä, mutta myös leveärimmisempää kiekkoa saa sovitella muutaman kerran käteen. Tarkkuutta ja teknisyyttä vaativat väylät saavat usein aikaan onnistumisen tunteen, kun näkee kiekon lähtevän juuri mielessään hahmottelemaansa linjaan. Ikävä puuosumakin on yleensä pelastettavissa par-tulokseen.

    Oman mausteensa rataan tuo tietenkin sen nostalginen historia. Rata on perustettu jo vuonna 2011 ja aina viime vuoteen asti radalla pelattiin itse valmistettuihin koreihin. Hatunnostonarvoinen suoritus! Olen itse pelannut radalla ensimmäisen kerran vuonna 2016 ja rata on siitä lähtien lukeutunut omiin suosikkeihini.

    Nykyisellä layoutilla ehdoton suosikkiväyläni on 15, jossa kiekkoa saa liidätellä tiukkaa kuusiränniä pitkin alamäkeen kohti järveä. Toinen esiin nostettava väylä on tietenkin 17, joka on nimetty fribakaimani mukaan ja joka päättyy puiden välissä roikkuvaan VILLE-SPECIAL-koriin. Tämä väylä vaatii todella tarkan oikeakätisen pelaajan kämmenheiton, jotta birdie-tulos on mahdollinen.

    Kommentoi, mikä on sinun suosikkiväyläsi Härkälinnassa.

    Mikä parasta, aivan radan vieressä sijaitsee Leppäniemen Hirsihuviloiden 13 vuokramökkiä, joten majoitustilaa löytyy tarvittaessa suuremmallekin seurueelle. Härkälinnan järvimaisemassa kelpaa siis rauhoittua, mutta myös heittää kiekkoa.

    Tämä paikka kannattaa ehdottomasti bongata kisan merkeissä. Katso tulevat taphtumat radalla tämän sivun Ajankohtaista-listauksesta!

    Rata-arvostelun on kirjoittanut Natural Born Disc Golferin Event Coordinator Ville Helenius.

    Frisbeegolfradat.fi on NBDG Eventsin kausikumppani vuonna 2024.

    Toukokuun lopulla -24 talkooporukka ahersi uusien korien ja tiimattojen kanssa. Täytyy heti nostaa hattua, laadusta ei ole säästetty. Meidän 13 hengen porukka vierti viikonlopun Härkälinnassa friban merkeissä ja kaikki toimi hienosti. Rata on monipuolinen ja mielenkiintoinen hyvän mielen rata, jossa kyllä riittää myös haastetta isoille pojille. Uudet tiit, korit ja opasteet vielä kirsikkana kakun päälle.

    Nurmikkovälät ihan hyviä. Nurmikko oli aavistuksen liian pitkää ja sateen jälkeen on aika märkää. Ihan hyvä rata ja omatekoiset koritkin ei yhtään hassummat. 12-17 väylät oli ainoastaan aikomoista metsäryteikköä jonne hukku kiekkokin.. Muuten ihan jees. Muutama väylä myös vähän turhan lyhyt. vain 40-50m

    Hauhon frisbeeland? Hienossa miljöössä niin niitty- kuin metsäväyliä, joista osa jopa rantanäkymillä.

    Tuntemattoman valmistajan korit toimivat hyvin. Tiit osin tasoltaan vaihtelevia niin malleiltaan kuin kunnoltaan. Ahtaimmalla muiden väylien linjoihin nähden on 5. väylä. Väyläsiirtymät lyhyitä paitsi 11-12 väylien pidempi taipale.

    Upeimpia väyliä ehkäpä:
    – 6. niityllä loivaan alamäkeen ja kori kasvuston takana
    – 11. koivujen rajaamalla suoralla
    – 15. kuusikossa kohti järven rantaa
    – 19. pitkä niitynreunasuora kohti metsänreunan koriaukeaa

    Monipuolinen rata hienoissa maisemissa, positiivinen yllätys. Tarjolla on avoimia väyliä nurmikolla ja teknisempiä väyliä metsässä, lopun metsäväylissä taso hieman laski ja väylät alkoivat tuntua melko samanlaisilta keskenään. Maasto hyvin tasaista, vain muutamalla väylällä korkeuseroja. Omatekoiset korit olivat yllättävän toimivat. Siirtymät pääosin lyhyitä ja järkeviä. Ei aiheuttanut Wau-hetkiä, mutta pidin radasta ja suosittelen käymään!

    6.9.2020

    Vastakkainen mielipide jutkunaattorin kuukaudentakaiseen arvosteluun!

    Kiva helppo rata, avointa peltoa, puistoa, metsää. Ei juurikaan korkeuseroja.

    Ratakartta löytyy ykköstiin läheisyydestä, oli tänään ajan tasalla. Karttaa tarvittiin vain kerran kierroksen aikana, opasteet kunnossa.

    Tiit hyväkuntoiset huopapäällysteiset. Korit omatekoiset, mutta toimivat. Ilmeisesti fiksattu, koska aiemmin mainittuja ”hups, lätty putos korinpohjan läpi” -tilanteita ei tapahtunut kertaakaan. Erityismainita väylän 17 (Ville Special) korille, joka leijuu ilmassa. Tarina jää mysteeriksi, sen mieluusti kuulisi!

    Heinikko lanattu lyhyeksi, toki jos täysin metsään heittää, on siellä aluskasvillisuutta kuten metsässä nyt on. Väylät kuitenkin siistejä.

    Vaaranpaikkoja kyllä oli muutama: autotie kulkemassa yhden väylän vierustaa, tiipaikkoja melko lähellä edellisiä koreja. Eilen havaittu yksi heittoporukka, tänään olimme ainoita heittäjiä radalla (olimme Härkälinnalla viikonlopun kestävässä tapahtumassa). Turvallinen siis heittää mikäli ei muita heittoporukoita.

    4/5, heitän uudestaankin kun seuraavan kerran Härkälinnalle saavun.

    Erikoista ratasuunnittelua, välillä ihan hienoja väyliä, mutta muutama väylä on hyvin vaarallisia toisille pelaajille ja tarkkana saa olla. Kaikilta väyliltä löytyy rataopas ja ratakartta on ensimäisen tiin vierellä. Korit ovat itse tehdyt, kyllähän nuo pystyssä pysyivät ja kiekko jäi sisälle kunhan keskelle heitti.

    Käymisen arvoinen rata. Plussaa siitä että ratakartta oli heti ykkösväylällä. Kaikki väylät löytyi helposti. Vaihtelevuutta löytyi, on metsäväyliä ja puistoväyliä, pitkää ja lyhyttä. Korit olivat tosin vähintäänkin mielenkiintoisia. Mutta suosittelen, 4/5.

    Lähtee Härkälinnan vierestä ja kartan saa kuvattua ns. lähtöportilta. Kokonaisuuten hyvin suunnitelu ja siirtymät järkeviä. Kartta pitää hyvin paikkansa. Väylät vähän lyhyempiä, mutta niittyalueella saa kunnolla liidättääkin. Metsäväylillä on selkeät väylät ja osa väylistä on jopa merkattu valkoisella nauhalla – helpottaa oikean linjan löytämisen heitolle. Muutamissa kohdissa tosiaan seuraavan väylän tiimatto on edellisen korin vieressä, joten varovainen saa olla. Korit ovat itsetehdyt, mutta ajavat asiansa. Muutaman kerran putti osui korin päällä olevaan merkkiin ja putosi rautojen läpi suoraan mukiin – siis onhan niissä koreissa hyvääkin 🙂 Ympäristö on kaikkinensa todella hieno ja kun korkeuserojakaan ei radalla juuri ole, on tämä rata käymisen arvoinen. Suosittelen!

    21- väylää löytyi ja ykköteellä oli karttakin. Oikein hauska kokonaisuus ja korit oli kyllä melkoinen kokemus kun välillä sisään mennyt putti tipahti pohjasta ulos ja yläpantaan osuessaan tuli ehkä mailman kamalin ääni mitä tiedän.

    Melko helppo puisto/metsärata. Osa väylistä jopa todella hyviä, osa aivan turhia 60m avoimia. Puistoalueella on muutama vaarallinen paikka, jossa korit ja teepaikat on sijoitettu liian lähelle toisiaan. Radalla on omavalmistekorit, jotka toimivat kuitenkin paremmin kuin miltä näyttävät. Tapasin radan omistajan ja sain sen käsityksen, että rataa on tarkoitus kehittää. Mielestäni kannattaa poistaa muutama väylä puistoalueelta, jotta turvallisuus saadaan kuntoon. Lisäksi kannattaa harkita investointia kaupallisiin koreihin.

    Ihan ok rata. Mukavaa neppailua metsässä ja sitten muutama vähän avarampi ja pidempi väylä. Kaikki väylät löytyi väliaikaisen ratakartan avulla. Vielä opasteet ja muutama teepadi niin ihan kiva rata. Paikka oli todella mukava.
    Muistoksi vierailusta jätin yhden keltaisen Tuonelan Lautturin väylän 20 teepadilta suoraan edessä olevaan kuuseen melko korkealle 🙂

    Hyvältä vaikutti rata, vaikkakin hieman keskeneräinen vielä. Kierrettiin vain vanha 9-väyläinen kun ei oikein tiedetty missä uudet radat menee. Seuraavalla kerralla etsitään uudetkin radat. Mikä on tilanne uuden ratakartan kanssa?

Vastaa