"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Hämeenkyrön frisbeegolfrata

Radan kuvaus

Hämeenkyrön Pappilanmetsän frisbeegolfrata on 13-väyläinen puisto/metsärata. Rata on aloittelijaystävällinen, mutta muutama väylä tarjoaa myös edistyneemmille pelaajille haastetta.

Lue lisää

Rata on avattu elokuussa 2010 9-väyläisenä ja se on laajennettu 2014 toukokuussa 11 väyläiseksi. Keväällä 2020 jouduttiin muuttamaan rataa uuden VT3 linjauksen takia.

Tällä hetkellä radalla on 13 väylää ja vuoden 2024 aikana rata laajenee 18-väyläiseksi. Ratakartta on myös väliaikainen ja uusitaan ratalaajennuksen yhteydessä.

Osoite:

1. väylää lähin osoite on Väinämöisentie 23 (päiväkodin osoite). Puisto sijaitsee tien toisella puolella.

Yleistä:

Pappilanmetsän rata on perustettu Hämeenkyrön Frisbeegolf- seura Brutal Force Ry:n ,Hämeenkyrön Kunnan, Discmania Oy:n ja Kiinteistöhuolto Ruuska Oy:n yhteistyöllä. Radan omistaa Hämeenkyrön kunta/Hämeenkyrön seurakunta, nurmikot ajaa kunta ja radan toiminnasta vastaa Frisbeegolf -seura Brutal Force Ry (kotisivut: http://www.brutalforce.webnode.fi/)

Puistosta on matkaa lähimpiin ruokakauppoihin noin 700m. Radalla järjestetään toimintaa paikallisen frisbeegolf- seura Brutal Forcen toimesta, kuten opastusta, alkeiskursseja ja viikkokisoja. Rata on perustettu elokuussa 2010 ja sitä on muokattu toukokuussa 2012,toukokuussa 2014 sekä uusimpana keväällä 2020 uuden VT3 linjauksen takia.

Radasta lyhyesti:

Rata on 13- väyläinen ja par on 41. Väylien pituudet vaihtelevat n. 53 metristä aina 167 metriin asti. Rata sijaitsee sekä vanhalla että uudella, varta vasten tätä tarkoitusta varten vuoden 2009 kesällä laajennetulla puistoalueella. Aikomuksena oli tehdä radasta niin aloittelijoillekin kuin edistyneemmillekin pelaajille sopiva.

Puistoa ympäröi pururata ja puiston reunalla on lapsille suunnattu leikkialue, jonka rata kiertää hyvin turvallisuuden
vuoksi. Väylillä on hyvä näkyvyys joka suuntaan ja ajoittain puisto on melko hiljainen muiden puiston käyttäjien osalta.

Radalla tulee eteen sekä ylä- että alamäki- heittoja, erilaisia linjoja vaativia heittoja (hyzeriä ja anhyzeriä) ja pitempää suoraa draivia. Mukana on myös joitakin OB-alueita ja pakollisia kiertosuuntia (mandatory).

Rata tunnettiin aiemmin nimellä ”Pappilanmetsän frisbeegolfrata”. Vuoden 2025 ratauudistuksessa myös radan nimi vaihtui nykyiseen ”Hämeenkyrön frisbeegolfrata”.

Ajankohtaista

Radan tiedot

  • Osoite

    Väinämöisentie 23
    39100 Hämeenkyrö


  • Rata kartalla

  • Perustettu

    2010 (uudistettu 2024)

  • Korit

    DiscGolfPark-maalikori

  • Väylien määrä

    18

  • Heittopaikat

    Tekonurmi

  • Pinnanmuodot

    Tasainen, vähän korkeuseroja

  • Opasteet

    Itsetehdyt opasteet

  • Ratatyyppi

    Puistorata
    Metsärata

  • Ylläpito

    Kuukausittainen

  • Ratamestari

    Mika Ahovainio

  • Suunnittelija

    Antti Lindahl, Kimmo Vesikko ja Jarno Kivenvuori (uudistus 2024 Kai Vesa / Prodiscus)

  • Ilmainen/maksullinen

    ilmainen

  • Lisätietoja

  • Talvipelattavuus

    Ei tiedossa

Väyläkuvaukset

Hämeenkyrön frisbeegolfrata (pro)

Ratakartta

Väylä 1: Hämeenkyrö (pro) #1

Pituus 91 metriä. Par 3

Väylä 2: Hämeenkyrö (pro) #2

Pituus 182 metriä. Par 4

Väylä 3: Hämeenkyrö (pro) #3

Pituus 96 metriä. Par 3

Väylä 4: Hämeenkyrö (pro) #4

Pituus 79 metriä. Par 3

Väylä 5: Hämeenkyrö (pro) #5

Pituus 82 metriä. Par 3

Väylä 6: Hämeenkyrö (pro) #6

Pituus 100 metriä. Par 3

Väylä 7: Hämeenkyrö (pro) #7

Pituus 76 metriä. Par 3

Väylä 8: Hämeenkyrö (pro) #8

Pituus 112 metriä. Par 4

Väylä 9: Hämeenkyrö (pro) #9

Pituus 67 metriä. Par 3

Väylä 10: Hämeenkyrö (pro) #10

Pituus 73 metriä. Par 3

Väylä 11: Hämeenkyrö (pro) #11

Pituus 64 metriä. Par 3

Väylä 12: Hämeenkyrö (pro) #12

Pituus 65 metriä. Par 3

Väylä 13: Hämeenkyrö (pro) #13

Pituus 71 metriä. Par 3

Väylä 14: Hämeenkyrö (pro) #14

Pituus 93 metriä. Par 3

Väylä 15: Hämeenkyrö (pro) #15

Pituus 71 metriä. Par 3

Väylä 16: Hämeenkyrö (pro) #16

Pituus 103 metriä. Par 3

Väylä 17: Hämeenkyrö (pro) #17

Pituus 86 metriä. Par 3

Väylä 18: Hämeenkyrö (pro) #18

Pituus 106 metriä. Par 3

14 arvostelua radalle “Hämeenkyrön frisbeegolfrata

    Rata on täysin uudistettu. Väyliä on nyt 18. Alussa ja lopussa tosi hienoa nurmikko väylää, mutta vaasa-tampere tien toisella puolella taas vähän karunpaa maastoa ja mestävälyä eli siis puisto ja metsärata. Ei mikään ihan helppo. Puisto osuus on rajattu ob: tikuilla ja metsävälät ovat aika tiukkoja. Ihan hieno rata, mutta ei ihan priima. Varsinkaan vaasantien toiselta puolelta. Opastus oli ihan hyvä, mutta ihan lopussa 17 ja 18 väylät oli hieman ihmettelyä, että mihin tästä lähden, mutta lytyi nekin. Ihan hyvä rata, mutta ei nyt ihan priima varisnkaan vaasa-tampere tien toiselta puoleta. 4/5

    Nykyään 18 väyläinen ihan ok rata, mutta tätä kirjoittaessa vielä kesken. Tiit ja korit paikoillaan eli pelattavassa kunnossa, mutta väyläopasteet puuttuvat vielä, hiekka tiiltä, sekä yhdeltä tiiltä askelmat. Myös raivatut puut ovat vain siirretty väylältä metsän puolelle joka aiheuttaa hankaluutta jos menee pissalle. Nämä epäkohdat saadaan toivottavasti kuntoon tämän kesän aikana. Penkkejä ei ole eikä tarvitsekaan, koska monella väylällä tii on sen verran korotettu että siinä on hyvä istua jos haluaa tauon. Kierroksen pituus noin 4km ja aikaa kuluu noin kaksi tuntia jos istuskelee hetken.

    Tällä hetkellä rata on 13 väyläinen joskaan uutta ratakarttaa taikka opasteita ei ole vielä saatavilla. Kaksi ”lisäväylää” sijoittuvat vanhan kartan mukaisesti vitoskorin jälkeen siten, että ensin heitetään metsän rajasta takas pohjoista päin suoraan korille, jonka jälkeen palataan ”kutos” väylän tiitä kohden heittäen väärinpäin oleva ”S” pensaiden taakse. Molemmat väylät ovat pituudeltaan noin 80 metriä.

    Itse radan alue on mukava ja pienet korkeuserot sekä yllättävän kekseliäs ratasuunnittelu tekee tästä radasta ehdottomasti kokemisen arvoisen kokonaisuuden. Vaikka radalla ollaan lähellä muita väyliä sekä alueen käyttäjiä, niin tästä huolimatta ei tunnu, että joutuisi liiaksi varomaan muita taikka odottelemaan alueen vapautumista.

    Ainoat miinukset jotka rata tällä hetkellä saa johtuvat puutteellisista opasteista sekä paikka paikoin huonosti hoidetuista nurmialueista.

    2020 rataan on varmaankin tullut juuri lähiaikoina päivitystä kun 3-tien laajennuksen takia radan takana on tehty isoja hakkuita. Samalla pari väylää on poistunut ja tilalle on tehty yksi uusi väylä. Tästä syystä ratakartta on vanhentunut eikä opasteista oikein meinaa saada selvää kun ne ei pidä kaikilla väylillä paikkaansa. Tällä hetkellä väyliä löytyi 10. Väylät ovat kuitenkin monipuolisia ja rata kuitenkin oikein mielenkiintoinen pelata. Uudet väyläopasteet, kunnon next tee kyltit ja ob tikutusten tarkistus niin tällä radalla on potentiaalia oikein hyväksi puistoradaksi. Toistaiseksi kuitenkin paras puistorata joka riittävän helppo aloittelijoille, mutta joka tarjoaa myös paremmalle pelaajalle monipuolisia ja haastavia heittoja mando kiertoineen.

    Päivitys 2019: karttalinkki vie väärään paikkaan. Onneksi satuin vahingossa ajamaan puiston ohi ja näin korit. Parkkipaikka löytyi suoraan tien vierestä. Muutoin aikaisemmat kommentit pitävät hyvin paikkaansa. Väylät ovat monipuolisia ja hyvin suunniteltuja. Väylillä on reilusti tilaa heitoille. Rata oli mukava kiertää, tällaisia puistoratoja ei liikaa ole. Ainoa heikkous oli jo aiemmin mainittu vesi. Pelasin radan yösateiden jälkeen, onneksi oli goretex-kengät mukana autossa. Tämä rata kannattaa käydä heittämässä läpi. +++

    Mukava ja vaihteleva rata. 1,2,4 ja 5 väylät varsinkin erinomaisia. Väylä 11 oli aiemmin nanna väylä lopettaa, holaria sai yrittää. Nyt kori siirretty kauemmas. Tämä ei mielestäni ollut hyvä ratkaisu.

    Muutoin kuitenkin erinomainen rata, suosittelen.

    Toimiva rata, jolle viljelty mandoja aika reippaalla kädellä. Paikoin turvallisuuden takia, paikoin muuten vaan. Väylät kuitenkin ihan hyviä. Ainoa miinus on kostea maasto, vielä elokuun lämpimilläkin keleillä oli märkää. Kannattaa siis varautua sen mukaisilla jalkineilla.

    Varsin mukava puistorata. Puustolla ja maaston muodoilla ollaan onnistuttu tuomaan väyliin hienosti eloa ja monipuolisuutta. Kämmen tai annukka on täällä kovassa käytössä. Väylät suosivat niitä pääosin. Mandot ja OB:t ovat myös tervetullut lisä puistoradalle. Ensi kerralla kun keksii vielä autolle järkevän parkkipaikan.

Vastaa