Ford DiscGolfPark on kilpatason frisbeegolfrata Tuusulan Rykmentinpuistossa.
Tuoreimmat tiedotteet radalta löydät radan omilta Facebook-sivuilta.
Lue lisää
Rata on suunniteltu erityisesti enemmän lajia jo harrastaneille se pro-pelaajille. Radan ensimmäinen ja viimeinen väylä ovat Hyrylän Urheilukeskuksessa. Täältä siirrytään Rykmentinpuiston entiselle ampumarata-alueelle. Alueella on tiheää kuusikkoa, upeaa kangasmetsää, pieniä korkeuseroja ja avointa hiekkakuopaa. Tarjolla on siis jokaiselle jotakin. Alueelta löytyy myös armeijan aikaisia poteroita haastamassa pelaajia.
Rataa uusittu syksyllä 2021. mm. kokonaan uusi 4 väylä ja väylä 8 pidennetty Par4:seksi. Sininen layout käytössä kesäisin ja syksy, talvi ja kevät pelataan punaista layouttia. Käytössä olevan layoutin näet paikanpäällä ratakartasta.
Rata on rakennettu yhteisteistyössä Tuusulan Kunnan, FrisbeeGolfClub Hyrylä ry:n ja Oy Ford Ab:n kanssa.Paikallinen seura järjestää viikkokisoja radalla. Voit seurata tiedotusta seuran kotisivujen sekä Facebook sivujen kautta:
https://fgch.fi/
Frisbeegolfclub Hyrylä ry
Ford DiscGolfPark
Kilpailukuja
04300 Tuusula
2017
DiscGolfPark-maalikori
18
TeePad
Kumpuileva, jonkin verran korkeuseroja
TeeSign
Peltorata
Metsärata
Kuukausittainen
Frisbeegolfclub Hyrylä ry
Jussi Meresmaa, Joni Luumi, Ilkka Roukala
ilmainen
Pelattavissa, talvikunnossapito
Pituus 90 metriä. Par 3
Pituus 62 metriä. Par 3
Pituus 83 metriä. Par 3
Pituus 75 metriä. Par 3
Pituus 74 metriä. Par 3
Pituus 88 metriä. Par 3
Pituus 63 metriä. Par 3
Pituus 80 metriä. Par 3
Pituus 80 metriä. Par 3
Pituus 76 metriä. Par 3
Pituus 76 metriä. Par 3
Pituus 80 metriä. Par 3
Pituus 96 metriä. Par 3
Pituus 90 metriä. Par 3
Pituus 90 metriä. Par 3
Pituus 85 metriä. Par 3
Pituus 75 metriä. Par 3
Pituus 99 metriä. Par 3
Pituus 145 metriä. Par 3
Pituus 76 metriä. Par 3
Tämä on radan lyhyin väylä, mutta todella tiukka ja avausheitto tulisi saada kulkemaan myös Mandojen välistä, jotka sijaitsevat noin 10m päässä tiiltä. Väylän vasenta puolta reunustaa OB-alue.
Pituus 180 metriä. Par 4
Ihanteellinen avaus kaartaa loivasti oikealle koko matkan, tällä heitolla pääsee ulos metsästä ja kiekko jää hyvälle jatkopaikalle. Väylä on kapeimillaan juuri ennen aukeaa. Kakkosheiton pitäisi kantaa aina muuta väylää muutaman metrin ylempänä sijaitsevalle koritasanteelle saakka. Reippaammin pitkäksi heilahtaneiden lähestymisheittojen myötä voi päätyä kauas korista alamäkeen.
Pituus 120 metriä. Par 3
Tämä on radan täysin uusi väylä (2021). Väylä kaartaa jyrkästi vasemmalle, mutta päästäksesi avausheitolla korille on heiton oltava korkea ”hysse”. Vastapuolen kummun reuna sijaitsee 75m päässä. Vasenkätisen hyssen tai oikeakätisen foreheiton voi myös suorittaa vasemman kautta puiden yli. Kummun takana oleva tie on OB, joten älä heitä avausheittoa liian suoraksi. Käyttäkää bäginarikkaa, jotta seuraavat heittäjät tietävät, että onko korilla pelaajia.
Pituus 162 metriä. Par 4
Tunnelmallinen dogleg-väylä, jolla alun suora osuus on huomattavasti lyhyempi, kuin kurvin jälkeen aukeava aina korille saakka jatkuva suora. 1. heitolla siis haetaan tarkkaa sijoitusta, eikä niinkään pituutta. Avauksen onkin syytä päätyä väylän keskelle, sillä sivuille harhailleiden avausten myötä reitit koria kohti käyvät haastaviksi. Nurmiporien kaivamat poterot toimivat tehokkaina rollereiden pysäyttäjinä ja paikoin heittoasennoista tulee varmasti sangen poikkeuksellisia.
Pituus 102 metriä. Par 3
Pääväylä kulkee oikean kautta, mutta väylää pystyy pelaamaan myös vasenta linjaa pitkin. Päästäksesi korille oikean kautta on heiton oltava aluksi suora ja sitten puolivälin jälkeen kaarruttava voimakkaasti vasemmalle.
Pituus 94 metriä. Par 3
Väylän keskellä olevat puut voi kiertää joko vasemmalta tai oikealta, joten kätisyydellä ei ole niin väliä tällä väylällä. Kori korotettu muutamalla traktorin renkaalla.
Pituus 170 metriä. Par 4
Väylän alku on tuttu, sillä ennen väylä oli Par 3 ja nyt sitä on jatkettu korilta eteenpäin ja siitä on tehty Par 4. Väylä kaartuu aluksi oikealle ja avausheitolla olisi hyvä päästä vanhan koripaikan tienoille, josta olisi ihanteellista jatkaa suoraan metsäpilliin. Kori on mahdollista nähdä tiin vasemmalta puolelta.
Pituus 78 metriä. Par 3
Tämä on radan alkuperäisiä signature-väyliä, eli heitetään suoraan OB-saaren ylitse. Suurin osa pelaajista heittää rystyä, mutta korille on mahdollista päästä myös kämmenheitolla. Jos avausheitto päätyy OB-alueelle, niin peliä jatketaan DropZonelta.
Pituus 115 metriä. Par 3
Yksi radan pisimmistä Par 3 -väylistä, joka kuitenkin heitetään pienehköön alamäkeen ja korille onkin mahdollista päästä reilun sadan metrin suoralla heitolla. Väylän voi myös pelata vasemman tai oikean kautta, mutta puut rajoittavat hieman näitä linjoja.
Pituus 213 metriä. Par 4
Tämä on radan toiseksi pisin väylä, mutta samalla ehkä helpoin birdie-väylä. Tiiltä väylä kaartuu loivasti oikealle ja toisella heitolla olisi tarkoitus päästä heittämään OB-alueen ylitse korille. Jos kiekkosi päätyy kuitenkin OB-alueelle, niin peliä jatketaan DropZonelta.
Pituus 145 metriä. Par 4
Tämä on radan viimeinen Par 4 -väylä ja antaa myös ehkä suurimmat mahdollisuudet napa Eagle tuloskorttiin kaikista radan Par 4 -väylistä. Väylä kulkee puiden keskellä loivasti oikealle ja ennen korille pääsyä on ylitettävä pieni monttu, koria vartoivat puut. Kori sijaitsee hienon männyn alla ja sen takana on pienehkö pudotus, joten älä heitä liian pitkäksi.
Pituus 107 metriä. Par 3
Pituus 135 metriä. Par 3
Edessä aukeaa suora baana, jolla pitkälle heittävät pelaajat pääsevät jopa korille saakka. Niiden, joilla ei heiton mitta riitä korille saakka, kannattanee hyödyntää koria ennen sijaitseva leveämpi kohta väylällä, mistä lähestyminen on huomattavasti helpompaa kuin väylää reunustavasta sankasta metsästä.
Pituus 102 metriä. Par 3
Tii on sijoitettu vallin päälle ja väylä kaartuu loivasti oikealle, joten oikean käden ”antsa” on oikein hyvä valinta, mutta toki muitakin heittotapoja saa tarjota.
Pituus 100 metriä. Par 3
Väylä kaartaa loivasti oikealle ja korin takana noin 15m päässä on OB-alue, joten älä heitä pitkäksi. Varo myöskin vasemmalla puolella 3-väylän pelaajia.
Pituus 124 metriä. Par 3
Väylä ei ole erityisen tiukka, mutta puolivälin kieppeillä on muutamia puita, johon saattaa osua ennen kuin pääsee aukealle. Väylä kaartuu loivasti oikealle ja kori on sijoitettu vastarinteeseen.
Pituus 117 metriä. Par 3
Kuten monet aiemmatkin väylät, tämäkin kaartuu loivasti oikealle ja alussa on kaksi Mandoa, joiden välistä heitto tulee suorittaa. Varo myös OB-alueita oikealla sekä vasemmalla. Jos heität Mandosta ohitse, niin peliä jatketaan DropZonelta, joka sijaitsee Mandojen välissä. Mikäli heittosi päätyy OB-alueelle, niin jatka peliä ylimenokohdasta.
Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.
Potentiaalinen rata mutta ylläpito huonolla tasolla. Ratakartat ja opasteet päivittämättä, väylillä paikoin todella korkeaa heinää ja nokkosia jonne kiekko helposti hukkuu.
Ratakartta päivittämättä ja opasteet puuttuivat heti ensimmäisen väylän jälkeen. Tiit olivat hyvässä kunnossa, mutta muutoin rata siinä kunnossa, kuin ei olisi huollettu lainkaan. Kiekkojen etsintään meni paljon aikaa, kun pusikot päässeet kasvamaan niin pitkiksi. En voi suositella rataa tuollaisena.
Uusien tulokkaiden kannattaa huomata, että ykkösväylä on uudessa paikassa uudesta hallirakennelmasta johtuen. Nyt se on yhdensuuntainen viimeisen väylän kanssa ja kulkee päinvastaiseen suuntaan siten, että se päättyy lähelle 18-väylän koria.
Saa etsiä välillä kiekkoa pöpeliköstä. Muuten hyvä.
Viimeinkin tuli kokeiltua paljon hehkutettu Ford Pro rata. Hiukan syksyn kosteus häiritsi peliä mutta hyvän kuvan radasta kyllä sai.
Varsin mieluisa ja monipuolinen metsärata! Nyt käytössä oli talvilayout joka ei paljoa eroa kesäversiosta. Piti olla tarkkaa linjaa niin vasemmalle, oikealle kuin suoraankin eikä pituudestakaan haittaa ollut.
Kokonaisuutena 4 tähteä mutta yksi tähti putoaa pois todella huonokuntoisista tiipaikoista jotka paikoin repsottivat jopa vaarallisesti.
Oikein hyvä metsärata. Ekalla kerralla toki joidenkin väylien korit oli hieman hakusessa. Jossaikin väylissä on puita ehkä vähän liiankin tiukasti ja jossakin väylissä on hieman pusikkoista eli kiekon voi hukata helposti. Muuten hyvä rata ja kun tätä kiertää oppii ja muistaa korien paikatkin niin kyllä tätä pelais useammankin kierroksen.
Oli hyvä rata, uudemman kerran on tänne tultava! Monipuoliset väylät mandoineen ja outteineen, skrämbläämäänkin pääsee kun heittää huonosti.
Hyvä rata. Sai suosikkiratamerkinnän ?. Helppokulkuista ja vaihtelevia väyliä. Eksymäänkään ei päässyt. Jonottamista kuitenkin, joka kärsimättömälle henkilölle on aika tuskastuttavaa. Suosittelen!
Ihan hyvä rata. Jossain kohtaan opasteet oli vähän sekavia ja joutui vähän etsiä raidia. Uudestaan pitää kyllä mennä vielä monta kertaa heittämään.
Hieno lisä pääkaupunkiseudun muutenkin kattavaan ratavalikoimaan. Radassa on sopivasti haastetta ja vaihtelua, vaatii monipuolista heittovalikoimaa ja mörrissäkin ollaan välillä. Muutama hankalampi paikka Zucan kanssa, mutta kyllä silläkin pääsee.
Hyvin vaihteleva rata on hiekkakenttää, niittyä ja metsärännejä. Parit portitkin on saatu lisättyä, kiitos kunnossapitäjille. Alueella ei ole suuria korkeuseroja, joten vaakaliidätystä tiedossa. Suosittelen.
Kesäkaudella pidemmät sinisten koripaikkojen väylät ja muina vuodenaikoina osa väylistä lyhyempiä punaisilla koripaikoilla. Yksi suosikkiradoista. Fordin logoilla suuret tiit sekä korit ja opasteet tyylikkäitä.
Metsäväyliä enemmistö, eivät kuitenkaan juuri kapeita. Aukeampaa hiekkakenttää / vanhaa ampumaratapohjaa on enemmän pitkillä väylillä 1, 10 ja 11. Pieniin alamäkiin avauksia pääsee pudottamaan väylillä 4, 11 ja 18. Birdietilaisuudet hieman harvemmassa ja usein pidemmän avausheiton takana.
Näyttäviä väyliä mm. numero 3 korkeasta kuusikosta kumpuilevalle niitylle nousten vallille, 5 kangasmetsässä varuskunnan peruja kiekkojemmapoteroineen pienelle kuusikkoaukealle sekä 12 metsässä yli armeijakaivantojen nousten loivalle rinteelle. Maastonmuodot loivapiirteisiä ja siirtymät kevyehköjä kulkea.
Pysäköintipaikka hehtaariluokkaa ja Hyrylän murkinapaikkoihin vain parin kolmen minuutin ajomatka.
Hieno ja haastava rata mukavassa maastossa. Tarkkoja heittoja ja monipuolista heittovalikoimaa tarvitaan jos haluaa kovaan tulokseen yltää. Oikeakätinen pääsee heittämään paljon forea ja antsaa, omaan makuun rata suosii vasureita vähän liikaa. Isot tiit ja Ford-teema eivät ainakaan heikennä radan pisteitä. Tällaisia sponsoroituja ratoja voisi olla enemmänkin!
4,5/5
Kävin tänään ensimmäistä kertaa täällä, mutta ei siellä ollut yhtään ns punaisia väyliä. En ainakaan huomannut.
Minun mielestäni yksi upeimmista ja ainakin 2018 parhaimmassa kunnossa olevista radoista. Sopivan haastava, vaihteleva ja ison efektin tekee kyllä viimeisen päälle Ford-henkisesti toteutetut tiit, korit ja opasteet. Iso peukalo, kannattaa käydä pelaamassa!
Vaikka ihannetuloksesta jäätiinkin roimasti harrastelijatasoisena heittäjänä, niin kovin paha mieli radasta ei kuitenkaan jäänyt. Väylät pitivät mielenkiinnon hyvin yllä monipuolisuudellaan. Jokaisen par -tuloksen eteen sai heittää vähintään kohtalaisen hyvin, eikä birdie paikkoja ollut ilmaiseksi jaossa millään väylällä.
Ihan karmeata ryteikköä ei missään vaiheessa tullut koluttua, vaikka rata vaatiikin tarkkoja heittoja. Rata myös suosii selvästi foren osaajia tai vastaavasti vasenkätisen rystyheittoa. Itselläni oli hieman taiteilemista oikean käden rystyheittäjänä..
Väylät kulkivat loogisesti ja opasteet sekä tiipaikat olivat kunnossa. Eli niiden suhteen asiat hyvin kunnossa.
4/5
Hieno metsärata.
Kalusto kunnossa, tiit, korit jne. viimeisen päälle, opasteitakin oli väylältä toiselle.
Maasto osin avoimempaa kangasmetsää jossa hyvä näkyvyys ja puusto harvempaa isoa kuusta, osin tiheämpää pusikkoa jonka keskellä menee kapeita väyliä. Muutama avoimempi kenttä/niittyväylä. Ekalla ja 11:llä pääsee heittämään oikeasti lujaa, 3:lla, 5:llä ja 14:llä pitää myös löytyä mittaa, mutta tarkkuus myös pitää hallita, loput väylät sitten enemmän ja vähemmän lyhyempiä tarkkoja rännejä, suoria ja vääriä.
Muutamalla väylällä mahdollisuus vaihtoehtoiseen korinpaikkaan ja ykkösväylällä vaihtoehtoiseen tiipaikkaan, ratakartassakin merkitty erikseen sininen ja punainen rata. Hyvä idea, saa vaihtelua välillä, mutta toteutuksessa täälläkin sama ongelma kuin muualla jossa vastaavaa kohdannut, eli mistä se satunnainen kävijä tietää kumpi leiska on käytössä kun molempia koreja ei ole? FB ei välttämättä ole ratkaisu, ei sitä kaikki seuraa. Ehkä joku kyltti ykköselle, ”Tänään käytössä sininen layout”, tms.
Parilla väylällä oli mielestäni huono, vähän vaarallinen tii-ratkaisu. 10:n tii on kymmenen metrin päässä 9:n sinisestä korista, suoraan korin takana. On siinä pusikko välissä, mutta ei sekään kaikkea pysäytä. Viidentoista tii puolestaan 14:n korista samoin noin 15 metriä oikealle eteenpäin. Oma kakkosheittoni pysähtyi siihen pieneen pusikkoon korin ja tiin välissä. Kummassakaan näistä ei heittäjä myöskään näe tiille, joten ensikertalaisena ei välttämättä tiedä/tajua, että se tii on niin lähellä, eikä osaa edes varoa.
Kokonaisuutena kuitenkin siis oikein hyvä ja miellyttävä metsärata.
Loistava metsärata, jolla vaaditaan tarkkoja heittoja koko bägin sisällöllä. Paikoitellen pääsee myös heittämään pidempiä siivuja avoimella.