"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Ford Amateur DiscGolfPark

#forddiscgolfpark

Radan kuvaus

Pelattavissa talvella, talvikunnossapito

Marraskuussa 2020 valmistunut A1-luokan metsärata, josta löytyy korkeuseroja. Rata on lähtökohtaisesti suunniteltu hieman vähemmän pelanneille ja perheille, mutta sopii hyvin myös kokeneemmille pelaajille.

Tuoreimmat tiedotteet radalta löydät radan omilta Facebook-sivuilta.

Lue lisää

Rata sijaitsee pääosin hiekkapohjaisella kangasmetsä alueella ja suurin osa väylistä on pituudeltaan 58m – 74m. Kaksi par 4 väylää mahtuu myös mukaan.

Radalla on muutamia väyliä, jotka kulkevat toisen väylän rinnalla ja heittosuunnat ovat vastakkaiset (9/10, 13/14, 12/16). Kyseisillä väylillä on hyvä huomioida toista väylää heittävät ja olisi suotavaa odottaa niin kauan kuin toisen väylän ryhmä on heittänyt avausheittonsa ja sinun tuleva heittosi ei voi vahingossakaan osua kenenkään.

Huomioi hieman pidemmät siirtymät väylien välissä: 6 -> 7 (n.120m), 12 -> 13 (n.150m), 17 -> 18 (n.200m). Siirryttäessä 13 -> 14-väylälle kulje oikean kautta/aidan vieressä.

Pelialueen rajaa tiet ja kevyenliikenteenväylät, jossa asfaltin sisempi reuna määrittää rajan, sekä verkkoaidat. Kts. ratakartta & väyläopasteet.

Radan välittömässä läheisyydessä sijaitsee uimapaikka (Häklin monttu), joten kierroksesi lomassa voit vaikka pulahtaa uimaan.

Pysäköinti:

Tienvarsipysäköinti (4h-paikat) ja pieni parkkipaikka Ojakärsämöntien päässä. Muista parkkikiekko! Ensimmäisen väylän löydät parkkipaikan vierestä.

Palveluita lähellä:

  • Tuusulan Pihvitupa, 200m, Ojakärsämöntie 1: Aamupala & lounas arkipäivisin
  • Maku Brewing, 1km, Sarvivälkkeentie 12: ”Tuoreimmat oluet sekä uutuudet aina suoraan panimolta, tervetuloa!”
  • Kesäkioski säävarauksella, 150m, Häklin monttu, Hosionsuonmutka 1.
  • K-market Lahela, 3km, Lahelantie 280.
  • Hyrylän keskustan palvelut, 4km.

Radan tiedot

Väyläkuvaukset

Ford Amateur DiscGolfPark

Ratakartta

Väylä 1: Ford Amateur DGP #1 - Bring on Tomorrow

Pituus 60 metriä. Par 3

Suorahko väylä pieneen ylämäkeen. Sopii niin rysty kuin kämmenheitolle.

Väylä 2: Ford Amateur DGP #2 - Castrol

Pituus 74 metriä. Par 3

Kyseinen väylä on yksi radan vaikeimmista väylistä. Väylä on kapea ja moleimmilla puolilla on puustoa, mutta väylä on kumminkin selkeä ja hyvällä heitolla pääsee korille.

Väylä 3: Ford Amateur DGP #3 - Continental

Pituus 99 metriä. Par 3

Samoin kuin edellinen väylä on tämä radan vaikeimpia väyliä ja samalla radan pisin par-3-väylä. Heitetään loivaan alamäkeen ja kori löytyy nyppylän takaa kallion ympyröimänä. Heittoa ei pysty hirveästi kierrättämään, joten vaatii suorahkon heiton. Olethan varovainen! Kallio voi olla liukas sateella tai sen jälkeen.

Väylä 4: Ford Amateur DGP #4 - Ford Motorcraft

Pituus 66 metriä. Par 3

Tällä väylällä voit valita kolmesta eri heittolinjasta, mutta leveimmän ja suosituimman linjan tulet varmasti löytämään vasemmalta, eli jos oikean käden kämmenheitto on sinun juttusi niin käytä sitä tällä väylällä.

Väylä 5: Ford Amateur DGP #5 - IF: Ford vakuutus

Pituus 63 metriä. Par 3

Tämä väylä ei ole pituudella pilattu, mutta vaatii tarkan oikealle kääntyvän heiton.

Väylä 6: Ford Amateur DGP #6 - Defa

Pituus 148 metriä. Par 4

Radalla on kolme selkeästi vaikeampaa väylää ja tämä on viimeisin niistä kun aloitit kierroksesi 1. väylältä. Kyseessä radan toinen par-4-väylä, joka tarjoaa avausheiton alamäkeen, jonka jälkeen toivottavasti näet korin ja sinulla olisi matkaa noin 70m. OB korin oikealla puolella.

Väylä 7: Ford Amateur DGP #7 - Ford Tili

Pituus 64 metriä. Par 3

Tällä väylällä voit valita vasemman tai oikean puoleisen heittolinjan. Tarkoitus on kiertää puulinja, mikä kulkee keskellä väylää. OB väylän oikealla puolella, kevyen liikenteen väylän reunasta alkaen.

Väylä 8: Ford Amateur DGP #8 - Mäkelän Auto

Pituus 64 metriä. Par 3

Tämä väylä heitetään ylämäkeen ja kori on asennettu rinteen reunalla. Oikealta löydät ehdottomasti oikean reitin korille. OB väylän oikealla puolella, kevyen liikenteen väylän reunasta alkaen.

Väylä 9: Ford Amateur DGP #9 - Ford Hyötyajoneuvot

Pituus 63 metriä. Par 3

Suora väylä ja kori löytyy aivan väylän oikeasta reunasta. Huomioi väylää 10 heittävät! Odota että toisen väylän ryhmä on heittänyt avausheittonsa ja sinun tuleva heittosi ei voi vahingossakaan osua kenenkään. OB väylän oikealla puolella, kevyen liikenteen väylän reunasta alkaen.

Väylä 10: Ford Amateur DGP #10 - Grano Diesel

Pituus 63 metriä. Par 3

Tämä väylä kaartuu hieman vasemmalla ja heitetään alamäkeen. Huomioi väylää 9 heittävät! Odota että toisen väylän ryhmä on heittänyt avausheittonsa ja sinun tuleva heittosi ei voi vahingossakaan osua kenenkään. Mando väylän vasemmassa reunassa, kierrettävä oikealta. Väärin kierretty mando -> jatketaan edeltävältä heittopaikalta, tulokseen lisätään yksi rangaistusheitto.

Väylä 11: Ford Amateur DGP #11 - Autoliitto

Pituus 59 metriä. Par 3

Tämä väylä heitetään jyrkähkösti ylämäkeen ja väylä on muotoiltu niin, että heittolinja kaartuu loivasti vasemmalle. Putteri tai Midari heitto pienessä hyssessä on varmasti suosituin heitto tälle väylälle.

Väylä 12: Ford Amateur DGP #12 - J. Rinta-Jouppi

Pituus 70 metriä. Par 3

Tässä yksi radan makeimpia väyliä. Tii-paikka löytyy montun toiselta puolelta ja kori toiselta, eli heitetään montun yli. Kori on asennettu maastoon joka on laskeva, joten mitoita heittovoimasi oikein. Huomioi väylää 16 heittävät! Odota että toisen väylän ryhmä on heittänyt avausheittonsa ja sinun tuleva heittosi ei voi vahingossakaan osua kenenkään.

Väylä 13: Ford Amateur DGP #13 - Nokian Renkaat

Pituus 135 metriä. Par 4

Tämä on radan toinen ja samalla viimeinen Par4-väylä. Väylä kulkee vasemman kautta oikealle, joten avausheittona tullaan näkemään kämmentä ja rystyä, mutta 70m suora heitto sopii yhtä hyvin avausheitoksi. Huomioi väylää 14 heittävät! Odota että toisen väylän ryhmä on heittänyt avausheittonsa ja sinun tuleva heittosi ei voi vahingossakaan osua kenenkään. Mando väylän oikeassa reunassa, kierrettävä vasemmalta. Väärin kierretty mando -> jatketaan edeltävältä drop zonelta, tulokseen lisätään yksi rangaistusheitto. OB väylän oikealla puolella, kevyen liikenteen väylän reunasta alkaen.

Väylä 14: Ford Amateur DGP #14 - FordPass

Pituus 59 metriä. Par 3

Tämä on radan lyhyimpiä väyliä, mutta todella tekninen. Tällä väylällä tullaan näkemään paljon kämmenheittoja pienessä antsakulmassa ”vakaalla” kiekolla, jolloin kiekko palautuu lopussa hieman oikealle. Huomioi väylää 13 heittävät! Odota että toisen väylän ryhmä on heittänyt avausheittonsa ja sinun tuleva heittosi ei voi vahingossakaan osua kenenkään. OB väylän oikealla puolella, aidattu alue. Mando väylän vasemmassa reunassa, kierrettävä oikealta. Väärin kierretty mando -> jatketaan edeltävältä drop zonelta, tulokseen lisätään yksi rangaistusheitto.

Väylä 15: Ford Amateur DGP #15 - Huolto Hämäläinen

Pituus 59 metriä. Par 3

Tämä on suora väylä jota reunustaa muutamat männyt. Väylän vasemmella puolella on sen verran tilaa, että heittolinjan pystyy hallutessaan ottamaan vähän enemmän vasemmalta. OB väylän vasemmalla puolella, kevyen liikenteen väylän reunasta alkaen. OB väylän oikealla puolella, aidattu alue.

Väylä 16: Ford Amateur DGP #16 - Ford LifestyleCollection

Pituus 61 metriä. Par 3

Tämä väylä heitetään saman montun yli kuin 12-väylä, mutta vastakkaiseen suuntaan. Kori on asennettu aivan harjanteen reunalle. Väylä kaartuu oikealle. Huomioi väylää 12 heittävät! Odota että toisen väylän ryhmä on heittänyt avausheittonsa ja sinun tuleva heittosi ei voi vahingossakaan osua kenenkään. Huomioi myös väylän 17 tii, mikä sijaitsee väylän 16 korin läheisyydessä. OB väylän oikealla puolella, aidattu alue.

Väylä 17: Ford Amateur DGP #17 - Goodyear

Pituus 68 metriä. Par 3

Tällä väylällä on suurin korkeusero ja heitetään alaspäin. Väylä on suorahko, mutta sallii kiekon pienen feidin lopussa. Mitoita heittokorkeus oikein jos mielit avausheitolla korille.

Väylä 18: Ford Amateur DGP #18 - Ford Performance

Pituus 58 metriä. Par 3

Tämä on metrimäärältään radan lyhyin väylä, mutta heitetään ylöspäin ja väylä on muodoltaan loiva "S", joten vaatii teknisen heiton.

13 arvostelua radalle “Ford Amateur DiscGolfPark

    Meinasi unohtua arvostelun kirjoittelu, joten tehdään pienellä viiveellä. Radalla käyty pelaamassa Tyynen One Round kilpailu Heinäkuun alussa.

    Heti ensimmäisestä väylästä lähtien saa radalla fiiliksen ”What you see is what you get”, suora 60 metrinen väylä lievään ylämäkeen siistittyyn metsikköön. Alkuun jokunen väylä, missä jokainen heitto on jollain tapaa erilainen kuin aikaisempi, vaikka heittopituutta ei juurikaan tarvitse vaihtaa. Löytyy heittoa ylä- ja alamäkeen, suoraa sekä oikealle ja vasemmalle kaartavaa. Sitten päästäänkin väylälle, missä voi jokainen hieman pitemmälle heittävä kokeilla osuuko ”Simon-linjaan” korille.

    Siirtymät ovat selkeitä ja ilman karttaa pärjää aivan hyvin radalla, ehkä radalla oli opastuksiakin siirtymillä, mutta en muista enää niin tarkkaan, koska ei niihin tarvinnut kiinnittää huomiota selkeiden polkujen takia. Väylät hyvin siistittyjä ja vasta reilusti väylän ulkopuolelle joutuessa tulee ”mörri” vastaan.

    Aivan loistava ratakokonaisuus, ehdottomasti suomen parhaimmistoa ns. ”AM-radoista”, ainoa mitä itse jäin kaipaamaan oli suuremmat korkeuserot, vaikka niitäkin vähän radalta löytyi.

    Pakko bongauksen paikka jos on tämä upea rata jäänyt vielä kokematta!

    Vahva 4,5/5

    Ihan hyvä, että on rakennettu tuusulaan myös helpompi rata sillä pro rata ainakin sinisellä layoutilla sopii vain hyville ja kisapelaajille. Hieno rata myös tämäkin ja tää rata sopii enempi aloittelijoille ja lapsille sekä vähän huonomille pelaajille.

    Tätä oli superia pelata!! Opasteet mintissä ja kenttä timanttisessa kunnossa!!
    Usealla väylällä sai manata kenttämestaria, kuinka erinomaisesti väylät on suunniteltu!!
    Vaikka väylät ovat lyhyitä, niin helppoa homma ei kuitenkaan aina ole!
    5/5 rata, meni suosikkeihin.

    Odotukset rataa kohtaan eivät olleet erityisen korkealla, koska ratakartan perusteella vaikutti todella helpolta, ja monesti uudet radat ovat alkuun vielä vähän kesken. Rata yllätti kuitenkin positiivisesti tarjoten sopivasti haastetta ja lähes valmiin kokonaisuuden. Väylät ovat kapeita ja monipuolisesti erilaisia heittoja vaativia. Pitkälle ei tarvitse heittää, mutta väylillä kannattaa pysyä. Korkeuserojakin on mukavasti.

    Teepaikat ovat suuret ja eriväriset sponsoroidut matot ovat hienoja. Opasteet ovat hyvät ja ensimmäisellä kerralla oli helppoa löytää väylältä toiselle. Rata oli marraskuussakin hyvässä kunnossa ja mutaa oli vain muutamalla siirtymällä.

    Pientä parannettavaa olisi turvallisuuden osalta 9&10 ja 13&14 -väylissä. Näillä väylillä kiekot helposti karkaavat viereiselle väylälle. Rata on myös alkuun ollut todella ruuhkainen ja marraskuinen sunnuntai-iltapäivän kierros kesti 2,5h.

    Kokonaisuudessaan 4/5 rata. Hyvä korvaava rata vanhalle Ristikiven radalle. Hienoa työtä ovat paikallisen seuran talkoolaiset tehneet!

    Rata nousi pk-seudun suosikkieni joukkoon. Jokainen avaus vaatii tarkkuutta, mutta ei välttämättä kovaa kättä. Toisin kuin vanhassa Ristikivessä, ovat väylät kuitenkin melko anteeksiantavia eikä hutiavaus välttämättä tarkoita tuloksellista katastrofia. Korkeuseroja on mukavasti ja väylät muutenkin hyvin suunniteltuja. Hyvät tiit sekä opasteet ja puitteet muutenkin kunnossa. Tähän vuodenaikaan näyttää rata kuitenkin olevan viikonloppuisin äärimmäisen kovassa käytössä – ensimmäisellä pelikerralla pääsimme 50 minuutissa kolmostiin jonoon ja luovutimme – mutta valoisten aikojen tullen käyttö tietenkin tasaantuu useammalle päivälle.

    Bongattu! Karttalinkki vie suoraan kohteeseen ja opastaulu on hyvin näkyvillä. Puttikori ja ykkösen tii ovat heti kartan vieressä. Rata on amatööreille suunnattu 18-väyläinen metsärata.

    Rata on suunniteltu hyvin. Siirtymät ovat pääosin lyhyitä ja opasnuolia on riittävästi. Väylät ovat pääosin lyhyempiä ja teknisiä – usein pitää osua tarkasti heittolinjaan. Heittovalikoimaa saa käyttää monipuolisesti. Rata soveltuu mainiosti nimensä mukaisesti amatööreille. Sama suunnittelun linja pitää läpi läpi koko radan, väylien haastavuus on samaa luokkaa koko ajan. Toki rata sopii kaikentasoisille heittäjille. kokeneemmat heittäjät pelaavat radan läpi puttereilla/midareilla.

    Radan heikoin osuus on väylät 13-15, jotka on sijoitettu pienellä metsäkaistaleelle turhan lähekkäin toisiaan, mikä saattaa aiheuttaa vaaratilanteita. Saimme myös osuutemme tästä.

    Maasto on helppokulkuista ja muokkautuu vielä käyttäjäkunnan toimesta. Rata tulee varmasti olemaan isossa käytössä ja lieveilmiöt alkavat näkymään jo. Roskia löytyi kohtuullisen paljon. Kokonaisuutena rata on onnistunut ja sille on paikkansa. 4/5.

    Mainio rata, jossa riittävät lyhemmätkin heitot. Kaikki väylät ovat puiden ympäröimiä eli tarkkuutta edellytetään. Korkeuseroja useimmilla väylillä, vain neljä väylää on lähempänä tasaista maastoa. Väylämalleissa kiinnostavalla tavalla erikoisin on 50-60 metriä leveän kuopan ylittävät väylät 12. ja 16. Ehkäpä haastavin on kapeahko 2. väylä.

    Upeat tiit niin Fordin kuin yhteistyökumppanien yritystunnuksilla, tasokkaat korit ja runsaasti kulkuopasteita. Toivottavasti vielä 13. tiin suojaksi 14. väylän avauksilta tulisi muutamien metrien verkko tai aita.

    Verrattuna lähialueen edelliseen (suljettuun) rataan Ford Amateur DGP on on hienompi, puustoltaan varttuneempi ja keskimäärin harvempi sekä pelillisesti kannustavampi.

    Tuli kierrettyä. Mäntyjä on myös kiekolla kierrettäväksi ja kivasti ideaa rennoilla väylillä jotka vaatii kyllä omien kiekkojen tuntemista tuloksen tekoa varten. Nykyaikainen rata loistavilla heittopaikoilla ja koreilla mukavien yksityiskohtien siivittämänä.
    Tuoreeksi radaksi aika loistava aluskasvillisuus tilanne ,joka olikin miellyttävä yllätys. Radan parkkialueen 20auton tila sen sijaan oli vääjäämättä puolet liian pieni. Muutamat väylät oli aavistuksen liian lähellä toisiaan kun vierekkäin tai vastaan pelattiin kaiken tasoisia käyttäjiä ajatellen ja valitettavasti turvallisuuden puute jäi hieman kaivelemaan aika ajoittain. Väylät olivat ihan maukkaita ja rata oli viihtyisän tuntuinen ,joten köykääpä kurkkaamassa.

Vastaa