"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Epilän frisbeepuisto

Radan kuvaus

Pelattavissa talvella, ei talvikunnossapitoa

Vaakkolammenpuistossa Länsi-Tampereella sijaitseva Epilän frisbeegolfrata on täydellinen puistorata aloitteleville ja jo jonkin aikaa harrastaneille pelaajille. Lyhyehköt, mutta tekniset väylät houkuttelevat etenkin kauniina kesäpäivinä puistoon suuret määrät lajin harrastajia.

Lue lisää

Kuvankauniissa Vaakkolammen puistossa sijaitsee Epilän frisbeegolfrata. Alue on pääasiallisesti nurmikkoista, paikoin avaraakin puistoa, joka rajoittuu länsi- ja pohjoispäädystä metsikköön ja pitää sisällään monenlaista puustoa.

Itse rata sopii aloittelijoiden lisäksi myös enemmän pelikokemusta keränneille pelaajille. Puistossa pelaajan tulee ottaa huomioon puiston muut käyttäjät sekä koillispäässä puiston laidalla sijaitsevat asuinrakennukset.

OB-alueita radalla ovat itse Vaakkolampi, sinne laskeva oja ja länsipäässä sijaitseva autotie. Tilapäisenä kokoonpanona samassa puistossa on pelattu 18-väyläisenä lukuisia todella kovatasoisia kilpailuja Midsummer Disc Golf Festivalista (SM-osakilpailu) Finnish Openin (Eurotour) kautta European Openiin (PDGA Major). Myös vuoden 2005 Euroopanmestaruuskilpailut järjestettiin Epilässä. Voidaan siis sanoa, että maailman parhaat pelaajat Ken Climosta Timo Pursioon ja Jesper Lundmarkkiin ovat tällä radalla pelanneet.

Radan kunnossapidosta vastaa Tampereen Frisbeeseura ja viikkokisoja siellä järjestetään kesällä. Viimeisimmät tiedot mahdollisista viikkokisoista ja muista TFS:n järjestämistä kilpailuista löydät seuran foorumilta tai radan blogista.

Ajankohtaista

Radan tiedot

  • Osoite

    Rankasillankatu
    33270 Tampere


  • Rata kartalla

  • Perustettu

    1998

  • Korit

    Prodiscus

  • Väylien määrä

    15

  • Heittopaikat

    Tekonurmi

  • Pinnanmuodot

    Kumpuileva, jonkin verran korkeuseroja

  • Opasteet

    Muu

  • Ratatyyppi

    Puistorata

  • Ylläpito

    Kuukausittainen

  • Ratamestari

  • Suunnittelija

    Jussi Meresmaa (2010), Kai Vesa (2016)

  • Ilmainen/maksullinen

    ilmainen

  • Lisätietoja

    Katso radan live-kävijätiedot tästä!

  • Talvipelattavuus

    Pelattavissa, ei talvikunnossapitoa

Väyläkuvaukset

Epilän frisbeepuisto

Ratakartta

Väylä 1: Epilä #1

Pituus 136 metriä. Par 3

Ensimmäinen väylä ottaa luulot pois heti kättelyssä. Älä huoli, kyseessä lienee kuitenkin radan haastavin väylä, heti 2. väylän jälkeen. Ykkösväylän löydät Kaarilan lukion alemman parkkipaikan kupeesta.

Väylä 2: Epilä #2

Pituus 154 metriä. Par 4

Erittäin haastava Par4, jossa on erittäin tärkeää pysyä väylällä välttääkseen isot kalat.

Väylä 3: Epilä #3

Pituus 100 metriä. Par 3

Parin ensimmäisen väylän vaikeuksien jälkeen on mukava poimia birdie helpohkolta kolmoselta. Muista kuitenkin varoa OB-aluetta korin vasemmalla puolella!

Väylä 4: Epilä #4

Pituus 114 metriä. Par 3

Nelosväylä kuuluu radan vaikeimpiin, mikäli birdie on mielessä. Muista varoa ojaa ja katsoa etteivät ohikulkijat tai muut ouiston käyttäjät ole vaarassa, kun avaat tätä väylää.

Väylä 5: Epilä #5

Pituus 93 metriä. Par 3

Yksi radan näteimmistä väylistä! Tarkka draivi puiden välistä kohti nyppylällä odottavaa koria.

Väylä 6: Epilä #6

Pituus 117 metriä. Par 3

Hyvin mahdollisesti radan maistuvin birdie on tarjolla sille, kellä heitto kantaa pitkälle. Kun saat kiekkosi navigoitua puuportista kohti koria, voit heittää ylävitoset poolikavereiden kanssa!

Väylä 7: Epilä #7

Pituus 95 metriä. Par 3

Seiskaväylä on Epilän vanhan, itäpäästä alkaneen layoutin ykkösväylä. Kosteana päivänä kannattaa katsoa mihin astuu, kun kävelee väylää pitkin kohti koria.

Väylä 8: Epilä #8

Pituus 96 metriä. Par 3

Helpohkoa birdietä tarjolla, kunhan vain saat kiekkosi pysähtymään riittävän lähelle koria ympäröivää nyppylää. Muista varmistaa etteivät puiston muut käyttäjät ole vaarassa kun pelaat tätä väylää.

Väylä 9: Epilä #9

Pituus 80 metriä. Par 3

Astetta erikoisempi väylä. Kannattaa käydä katsomassa korinpaikka ennen kuin heittää, ihan jo mahdollisen edelle menevän ryhmän turvallisuuden vuoksi. Huomioi myös koria ympäröivä OB!

Väylä 10: Epilä #10

Pituus 111 metriä. Par 3

Liidätys läpi koivuportin ja yli hiekkakentän. Tämä väylä on pidempi kuin miltä se näyttää!

Väylä 11: Epilä #11

Pituus 91 metriä. Par 3

Tekninen Par 3, jossa oja ja sitä ympäröivä OB-alue on vahvasti pelissä. Kieli keskelle suuta ja kiekko korin alle!

Väylä 12: Epilä #12

Pituus 81 metriä. Par 3

Nätti pieni putterineppi, jossa suurin vaara, eli OB-alue vaanii korin takana. Muista varmistaa ettei muita puistonkäyttäjiä ole tulilinjalla kun avaat tätä väylää!

Väylä 13: Epilä #13

Pituus 83 metriä. Par 3

Tekninen Par 3, jossa voi koittaa monenlaista hyökkäysmenetelmää. Huhupuheiden mukaan kovimmat tyypit pelaa tässä antsan ison puskan yli/vasemmalta puolelta. Muista kuitenkin varoa muita puistossaliikkujia, äläkä lähde yrittämään mitään mihin omat taidot eivät riitä.

Väylä 14: Epilä #14

Pituus 71 metriä. Par 3

Tekninen pikku neppi portin jälkeen jyrkästi oikealle. Tällä väylällä ei ole mandoa, mutta ÄLÄ lähde silti pelaamaan väylää tuurilla läpi oikurin hyssellä, koska saatat vaaraan mahdolliset 2-väylän pelaajat ja puuston.

Väylä 15: Epilä #15

Pituus 77 metriä. Par 3

Erittäin kinkkinen lopetusväylä. Huomioi mando äläkä missään tapauksessa heitä oikealta lyhyeksi :)

27 arvostelua radalle “Epilän frisbeepuisto

    Jos olet menossa ensikertaa tälle radalle, niin reitti sivuston mukaan on väärä ja vie väärään paikkaan. Joten riittää että kirjoittaa osoitteen ja kääntyy sille tielle ja ajaa tien alas ja parkkipaikka on siellä.

    Tampereen radoista paras harrastajatason pelaajille? Suuren viihtyisän puistoalueen rata, jossa useita hienoja ja pitkiäkin väyliä. Osa väylistä haastaakin enemmänkin heittopituudellaan, kapeimpia väylälinjoja radassa ei ole.

    Hieman lyhemmät päätösväylät tarjoavat mahdollisuuden tulokselliseen loppukiriin. Kuulemma kisoissa vielä lisäävät kolme tilapäistä väylää layoutin saamiseksi täysimittaiseksi eli 18-väyläiseksi.

    Heittoalustoista pääosa suurikokoisia ja hyvässä kunnossa. Väylät helppokulkuisia (ainakin kesäkuivalla), vaikkakin yksittäisillä väylillä löytyy pientä vesijännäriäkin ja on varottava heittämästä kahteen kosteikkoon tai yhteen leveään ojaan.

    Pysäköinti Kaarilan koulun viereiselle parkkipaikalle kätevästi aivan ykköstiin viereen!

    Tää on rata, jota Tampereen seudulta suosittelen harrastetason pelaajille. Viihtyisä paikka, jossa on avointa liidätystä ja metsärännejä. Ja jokunen vesieste tuomaan jännitystä, mutta joista useimmiten saa kiekkonsa kuitenkin takaisin. Kunnossapitokin pelaa: jokunen tiipaikka oli uusittu sitten viime näkemän.

    Suosittu rata, joten arki-iltaisin hyvällä kelillä voi mennä odotteluksi. Välttäisin myös keväisin ja monsuunikausilla. On tunnettuja paikkoja, joissa puiston maaperä poistaa huonosti vettä. Niinä aikoina kastuu tossut, jollei jätä paria-kolmea väylää välistä. (Varsinkin väylät 7 ja 12).

    24.6.2021

    Näppärä aloittelijoille ja jonkin aikaa harrastaneille sopiva rata. Muutama väylä vaatii varsin tarkkaa heittoa tai hyvää tekniikkaa, joten sopii myös pitempään harrastaneelle tekniikkatreeniin. Hyvin huollettu ja laajat nurmikentät käydessämme minttiinleikattuja.

    Karttalinkki vie suoraan ykköstiin viereen, jossa ilmainen parkkipaikka.

    Saavuimme viidakkorumpusuosituksen mukaisesti noin klo 21, jotta välttäisimme puistoalueen muut käyttäjät. Vinkki oli hyvä, ei tullut vaaratilanteita kauniista säästä huolimatta. Heittäjiä riitti, mutta rata veti nätisti, joten kesken kierroksen ei joutunut odottelemaan turhia.

    Tiimatot hieman muhkuraisia paikoitellen, mutta oikein hyvin pystyi heittämään. Radan alkupäästä puuttui rataopasteet parilta väylältä, joten piti kaivaa karttaa kännykästä, mutta muutaman väylän jälkeen ei teknologiaan tarvinnut enää turvautua kun opasteitakin alkoi näkymään.

    4,5/5

    Maps vie radan korille nro.9, joka on muuttanut paikkaa kosteikon takia. Jonkin verran korkeuseroja joissain väylissä. Myöskin reilun leveitäkin. Mandoilla, korien sijoitteluilla ja puilla saatu perinteisestä puistoradasta saatu mukava rata.

    Rata kehittynyt hyvin vuosien saatossa. On kyllä mukava puistorata johon on saatu mielenkiintoisia esteitä ja pari metsäisempääkin väylää. Haastetta löytyy ihan sopivasti. Ensimmäisellä kerralla joutuu vähän ratakarttaa (jota ei ilmeisesti paikan päällä ole) vilkuilemaan, jotta löytää kaikki väylät. Väyläkartat ovat hienoja. Tää on varmaan Tampereella se oma suosikki jolla tulee useimmin pelattua.

    Tänne tultiin tänään tihkusateessa. Olin kuullut että rata on hyvin märkä ja niin ainakin pari ensimmäistä väylää olivatkin. Opasteet olivat tyhjät joka kielii huhutuista muutoksista? Yllätyksenä tuli, että kaksi väylää oli pelikiellossa. Myös nurmikko oli kovin pitkää. Väkeä riitti Juhannuksesta ja säästä huolimatta.

    Erittäin mukava ysiväyläinen. Sopivan helppo, jossa mukava jahdata hyviä tuloksia. Radalla on ilmeisesti uudistus kesken, koska useilla väylillä oli uudet tiimatot ja korien paikat. Uusia väyläopasteita ei vielä löydy. Uudella kolmosväylällä on ärsyttävää naarata kiekkoja keskellä olevasta lammesta, jos heitto jää lyhyeksi tai osuu puuhun. Maisemat ovat hienot ja väylät sopivan monipuolisia. Kiekkopisteen myymälä on aivan radan vieressä.

    Tuttu kotirata meikäläisille. Täällä heitelty lukuisat kierrokset, joten kokemuksesta ei ole puutetta kyseiseltä radalta. Sijaitsee viihtyisällä puistoalueella.

    Radan vierustalla sijaitseva vaakkolampi on tämän heittelykokemuksen suurin haittapuoli, onhan se kaunis, mutta valitettavasti ainakin meidän kiekoilla on ikävä tapa lähteä vähän virkistäytymisuinneille. Joten olkaahan varovaisia niiden jyrkkien kaarienne kanssa!

    Mutta mikäli onnistut pysymään kuivalla maalla kierroksen ajan, on kyseinen rata miellyttävä kokemus. Kierrokselta löytyy sopivasti vaihtelevuutta ja myös niitä haastavampia väyliä. Kokonaisuutena rata on kuitenkin helpohko ja aloittelijaystävällinen.

    Lukuisista kierroksista huolimatta jaksamme edelleen tänä päivänäkin kiertää tätä rataa säännöllisesti, suosittelemme lämpimästi!

    Tästä vielä videomateriaalia radalta (video on vanha, mutta silti ajantasalla, rata ei ole muuttunut.): https://youtu.be/2Wm90M-kIa8

    Ihan ok rata, joskin tiimattojen ja korien ympärystät olivat mutavellin vallassa. Kevyt puuhake kerros tekisi hyvää. Muutoin rata oli ihan pelattavassa kunnossa ja aloittelijoille myös löytyy hieman haastetta. Mainitut lisäväylät eivät ilmeisesti toteutuneet, ainakaan niitä ei ollut näkyvillä yhtä tiipaikkaa enempää. Aloitus lähti myös kohti 8-koria, kun 1:n kori ei ollut näkyvillä tiipaikalta. Tämä on toki heittäjän oma moka, kun ei katsonut väyläkuvausta tarkemmin. Myöskään ruuhkaa ei ollut nimeksikään.

    Ihan hyvä rata.

    Mukava puistorata (9 väylää). Ei liian haastava, ehkä haastetta olisi voinut hiukan enemmänkin olla. Ei tylsistyttänyt kuitenkaan niin helppo ei ollut. Miinuksena sijaitsee ehkä liian vilkkaassa puistossa, turhan paljon ulkoilijoita radan lähimaastossa. Opasteisiin voisi seuraavissa talkoissa panostaa (muutamat korin paikat [6, 9], etäisyydet olisi hyvä tarkistaa [väylä 3 täällä lukee kartassa 61m ja opasteessa 100m]).

    Suosittelen poikkeamaan!!

    Nykyään 12 väylänen rata itäisen laajennusosan valmistuttua (kts. ratakartta http://frisbeegolfradat.fi/epila_tampere/files/2011/04/Epila_ratakartta_2011_laajennus.jpg?134782 ) Noista kolmesta vasemmalle kääntyvä on Par4 ja kaksi muuta (pilli n. 120m ja hieman vasemmalle kaartuva) väylää ovat Par 3.

    Epilä on hyvä ja monipuolinen puistorata, joka ei kalpene Suomen useiden muiden puistoratojen rinnalla. Haastavuutta löytyy sopivasti. Mikäli olet tulossa pidemmältä viikonloppuna pelailemaan, suosittelen käymään klo 21.00 jälkeen tai ennen klo 12.00, sillä muutoin puisto on aivan liian ruuhkainen nautittavaksi.

    Tiimatot ovat hyvässä kunnossa. Korien kunto vaihtelee välillä ilkivallan vuoksi, pääsääntöisesti hyvässä kunnossa. Suosittelen tarkastamaan etenkin väylä nro. 5 koripaikan, sillä saattaa vaihtua enemmän oikealle pieneen metsätaskuun. Tarkastakaa väylä muista pelaajista ennen heittämistä!

    Uudet 3 lisäväylää ovat selkeästi haasteellisempia kuin muut. Pari viikkoa sitten käydessä olivat tosin pelikelvottomia korkean aluskasvillisuuden takia. Maa ei pääse tamppaantumaan, koska ainakaan jokin aika sitten väyliä ei pelattu edes viikkokisoissa(!!!??).

    Ehdottomasti kiertämisen arvoinen rata (paitsi ruuhka-aikaan).

Vastaa