"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Ahvenlammen frisbeegolfrata

Radan kuvaus

Pelattavissa talvella, talvikunnossapito

Nykyään 18-väyläinen frisbeegolfrata helppokulkuisessa kangasmetsässä.

Ajankohtaista

Radan tiedot

  • Osoite

    Ahvenlammentie 62
    43250 Saarijärvi


  • Rata kartalla

  • Perustettu

    2016

  • Korit

    Prodigy

  • Väylien määrä

    18

  • Heittopaikat

    Tekonurmi

  • Pinnanmuodot

    Kumpuileva, jonkin verran korkeuseroja

  • Opasteet

    Itsetehdyt opasteet

  • Ratatyyppi

    Metsärata

  • Ylläpito

    Satunnainen

  • Ratamestari

    Jarkko Karhila

  • Suunnittelija

    Olli Rosti, Juha Lakonen, Ilpo Liimatainen, Tero Hiekkavirta

  • Ilmainen/maksullinen

    ilmainen

  • Lisätietoja

    Harjoituskori(t), Vessa(t), Kahvio

  • Talvipelattavuus

    Pelattavissa, talvikunnossapito

Väyläkuvaukset

Ahvenlammen frisbeegolfrata

Ratakartta

Väylä 1: Ahvenlampi #1

Pituus 123 metriä. Par 3

Väylä 2: Ahvenlampi #2

Pituus 107 metriä. Par 3

Väylä 3: Ahvenlampi #3

Pituus 98 metriä. Par 3

Väylä 4: Ahvenlampi #4

Pituus 97 metriä. Par 3

Väylä 5: Ahvenlampi #5

Pituus 160 metriä. Par 4

Väylä 6: Ahvenlampi #6

Pituus 45 metriä. Par 3

Väylä 7: Ahvenlampi #7

Pituus 145 metriä. Par 4

Väylä 8: Ahvenlampi #8

Pituus 88 metriä. Par 3

Väylä 9: Ahvenlampi #9

Pituus 82 metriä. Par 3

Väylä 10: Ahvenlampi #10

Pituus 93 metriä. Par 4

Väylä 11: Ahvenlampi #11

Pituus 73 metriä. Par 3

Väylä 12: Ahvenlampi #12

Pituus 153 metriä. Par 4

Väylä 13: Ahvenlampi #13

Pituus 101 metriä. Par 3

Väylä 14: Ahvenlampi #14

Pituus 94 metriä. Par 3

Väylä 15: Ahvenlampi #15

Pituus 96 metriä. Par 3

Väylä 16: Ahvenlampi #16

Pituus 66 metriä. Par 3

Väylä 17: Ahvenlampi #17

Pituus 113 metriä. Par 3

Väylä 18: Ahvenlampi #18

Pituus 80 metriä. Par 3

Ahvenlammen frisbeegolfrata – Talvi

Ratakartta

Väylä 1: Ahvenlampi - Talvi #1

Pituus 85 metriä. Par 3

Väylä 2: Ahvenlampi - Talvi #2

Pituus 60 metriä. Par 3

Väylä 3: Ahvenlampi - Talvi #3

Pituus 76 metriä. Par 3

Väylä 4: Ahvenlampi - Talvi #4

Pituus 95 metriä. Par 3

Väylä 5: Ahvenlampi - Talvi #5

Pituus 73 metriä. Par 3

Väylä 6: Ahvenlampi - Talvi #6

Pituus 95 metriä. Par 3

Väylä 7: Ahvenlampi - Talvi #7

Pituus 76 metriä. Par 3

Väylä 8: Ahvenlampi - Talvi #8

Pituus 132 metriä. Par 4

Väylä 9: Ahvenlampi - Talvi #9

Pituus 59 metriä. Par 3

6 arvostelua radalle “Ahvenlammen frisbeegolfrata

    Nämä arvostelut koskevat vanhaa 23 väyläistä rataa heinäkuun aikana on tehty radalla muutostöitä ja radalla on nykyään 18 väylää. Tiedot päivitetään tänne pian!

    Uusi 18-väyläinen heittokunnossa. Teet ja korit paikallaan. Ratakartta, väyläopasteet ja nex teet tulossa parin viikon sisällä. Entisistä poistettu 2, 9, 11,12,22 ja 23. Muutettuja entisistä 1 korinpaikka, 4 heittopaikka, 8 korinpaikka ja hazardi, 14 heittopaikka ja tuplamando, 18 saari,. Kokonaan uusi nykyinen alamäki.

    Hieno rata monessa mielessä. Helppo kulkuinen maasto, siis poluiltaan, hyvät opasteet, tarpeeksi erilaisia väyliä, on levähdyspaikkoja, joka paikassa roskakoreja jne. Miinuksena voi sanoa aika pitkät siirtymät ja PAR 5:sen puuttuminen noin pitkältä radalta.

    3,9/5

    Metsäratojen eliittiä ihan koko Suomen tasolla. Harvaa kangasmetsää, selkeät heittolinjat ja ajatuksella suunnitellut väylät. Pelattavia layoutteja oli ainakin kolme.

    Kehityskohteita:
    – Par-5 -väyliä olisi laajalle alueelle varmaan mahtunut. Nyt niitä ei ollut yhtään.
    – Näin ekalla käyntikerralla useampien layoutien tiiboksit ja useat koripaikat hämäsivät, vaikkakin opasteet olivat kunnossa. Ehkei opasteita voi olla liikaa.

    4,5/5

    Saarijärven kaupungissa Ahvenlampi Campingin vieressä Ahvenlampi frisbeegolf. Radalla pituutta 23-väylää, 2074m ja A1-luokitus. Kiekon perässä tuli käveltyä 4810m. Pelattu 26.5.2021.

    Tällä Ahvenlammen metsäradalla oli hieman korkeuseroja, mutta kovin raskaaksi kierros ei missään vaiheessa käynyt. Väylät olivat lyhyehköjä, mutta pääosin hyvin suunniteltuja, ei mitään helppoa heittoa korille pelkästään. Heittolinjat selkeät. Kuivasta mäntykangasmetsästä kiekot löytyvät mukavasti. Muutamia todella hyviä väyliä. Paras kaikista nro 18 monttuun heitettävä maisemaltaan upea väylä. Varoituksen sana isokätisille, jotta, jos heitätte vähän liian rivakasti ko. väylän, niin korin takana oleva ob-alue monttuineen on kivaa kiroilualuetta. 21-väylä myös hieno monttuun vasemmalle heitettävä väylä, tosin rollaussuoja olisi ihan jees…. 11-väylä mukava lievään alamäkeen heitettävä väylä. Myös 9-väylä ansaitsee erillisen maininnan vasemmalle ylämäkeen menevänä hieman erilaisena väylänä. Siirtymät järkevät, hieman pidempiä 6 – 7 ja 18 – 19.

    Rakenteisiin on Ahvenlammella kyllä kiinnitetty paljon huomiota. Kaikki on ihan viimeisen päälle ja varmasti vielä jotain on lisääkin tulossa. Ensimmäisen maininnan ansaitsee ehdottomasti aivan kertakaikkisen upea lukittava löytökiekkolaatikko. Paikallisten aktiivien mukaan laatikko on vielä kaiken lisäksi saanut olla pitkään aivan rauhassa, ilman minkäänlaista ilkivaltaa. Kyllä tuo laatikko on Ahvenlammen radan se kaikkein paras juttu! Infokartta, roskikset (pulloille ja tölkeille omansa), runsaat penkit, isot heittopaikat, heittopaikkaopasteet, korit ( treeni x 2 ) ja next tee -kyltitykset aivan priimaa laatutyötä. Metritolppia harvinaisen paljon, ainakin väylillä 1, 3, 4, 5, 6, 8, 14, 15, 16 ja 17. Heittopaikkaopasteissa timanttisia ohjeita, kuten varoituksia hevosista, mutta myös varoituksia kielenkäytöstä hautausmaan läheisyydessä ainakin 8-väylällä. Se, jotta lukeeko pelaajat noita, niin on toinen asia, mutta idea aivan erinomainen!

    Rata oli hyvä, mutta… minua harmitti väylien tunkeminen liian lähekkäin. A/B-radat olivat aivan liian lähekkäin. Tämän lisäksi ainakin väylät 10/14 ja 11/13 suorastaan vaarallisen lähellä toisiaan. Hieman tuli sellainen fiilis, että onko liian pienelle alueelle yritetty ihan väkisin tunkea liikaa väyliä. Joko väylät pitäisi levittää laajemmalle alueelle, jos maankäyttö antaisi siihen mahdollisuuden tai sitten väylien määrää voisi vähentää. Tässä tapauksessa(kaan) ei väylien määrän lisääminen tarkoita automaattisesti absoluuttisesti parempaa rataa lyhyempään nähden. Ainakin 4-väylällä ja 14-väylällä heittopaikkaopaste ei vastannut totuutta miten väylä oikeasti meni. Tiiviillä radalla tämä voi olla ongelma, kun ei oikein tiedä jotta mihin koriin sitä pitäisikään lopulta pelata…

    Lähinnä nuo turvallisuuspuutteet pudottavat hieman arvosanaa. Muutoinkaan rata ei oikein lähtenyt ”lentoon”, vaikka toki erinomaisen hyviäkin väyliä joukossa oli. Rakenteisiin nähty vaiva oli kyllä häkellyttävää katsottavaa, toivottavasti tätä arvokasta työtä vaalitaan jatkossakin ja keksitään jotain uuttakin aiempien innovaatioiden rinnalle. Ihan voisi tämän radan pelata joskus uudestaankin.

    4/5

Vastaa