Kesällä 2013 Outokummun vanhalle kaivokselle rakentui 16-väyläinen frisbeegolf rata joka nopeasti keräsikin suuren suosion, jopa yllättävän suuren. Vuonna 2015 vetovastuun Frisbeegolf radasta otti paikallisten toimesta perustettu seura OFG (Okun frisbeegolf) joka nopeassa aikataulussa muutti 16-väyläisen, 18-väyläiseksi kokonaisuudeksi, rakennutti loistavat heittoalustat, tekivät väyläopasteet ja antoivat radalle muutenkin upean ulkonäön. Vuonna 2016 rata sai lopullisen ulkomuotonsa ja Outokummun kylä voi olla ylpeä tuosta radasta joka kerää koko ajan uusia ja uusia heittäjiä ympäri suomea. Tervetuloa tutustumaan ja ihastumaan Outokummun Vanhan Kaivoksen frisbeegolfrataan upeassa kaivoksen miljöössä, kaivoksen varjoissa.
Malmitalolta (Kaivosmiehenpolku 2) on myös mahdollista lainata kiekkoja (2 €/kiekko, 2 tuntia).
Radan lähellä sijaitsee Lasten kaivos jossa viihtyy perheen pienimmät ja myös isommat.
Ravintola wanha paja sijaitsee myös kivenheiton päässä väylältä numero 1, Ravintolassa ravintola tason annokset ja A-Oikeudet.
Kaivos Burger-Kafe palvelee kesän ajan kätevästi väylien 5-6 välissä, mikäli nälkä hiipii kesken kierroksen tai jano yllättää. Täälläkin A-Oikeudet ja herkulliset burgerit!
Harjoitus kori sijaitsee väylän 1 vieressä.
Kaivosmiehenpolku 2
83500 Outokumpu
2013
Amexpo
18
Kumimatto
Kumpuileva, jonkin verran korkeuseroja
Itsetehdyt opasteet
Metsärata
Viikoittainen
Okun Frisbeegolf
ilmainen
Harjoituskori, Ravintola, Kahvila, Vessat
Ei tiedossa
Pituus 90 metriä. Par 3
>Heittotapoja kaksi. Joko forella korille tai antsalla korille, kummankaan onnistumisesta ei varmuutta ole sillä väylä on selkeä mutta harmittomalta tuntuva lipsahdus kostautuu useasti sillä tunnetusti kiekon parhaiten nappaa se kuuluisa puu tai oksat.. Kori tiistä katsottunaoikealla nyppylän päällä.
Pituus 102 metriä. Par 3
Väylällä pitkä kaarto vasemmalle koko väylän ajan. Tämä väylä on liidättäjien unelma. Väylällä selvä "ränni" mihin kiekon saadessaan liitelee söpösti korin lähelle, mutta erehdyppä pois tuosta "rännistä" puut yleensä rankaisee. HUOM. VÄYLÄLLÄ ON KAKSI MANDOA JOIDEN VÄLISTÄ KUULUU HEITTÄÄ (n. 10-15m heitto paikasta) mikäli heitto lipsahtaa mandojen väärältä puolelta suoritetaan uusiheitto heitto paikalta ja lisätään tulokseen yksi heitto. OB -> MAANTIE JOKA KULKEE VÄYLÄN VASEMMALLA PUOLELLA. HUOM HUOM!! VÄYLÄN 3 HEITTOPAIKKA SIJAITSEE VÄYLÄN 2 LÄHIETÄISYYDESSÄ JOTEN ÄLÄ HEITÄ ENNENKUIN ET NÄÄ VÄYLÄLLÄ 3 IHMISIÄ JOTKA OVAT 2 VÄYLÄN VARRELLA KULKEMASSA!!!
Pituus 78 metriä. Par 3
Ylämäkeen heitettävä oikealle kaartuva väylä. Monen rakastama monen vihaama. Forea suositellaan mutta heittotyylejä tuntuu olevan yhtämonta kuin heittäjääkin. Haasteen väylälle tuo mäenpäällä oleva OB linja joka kulkee koko matkan mäenpäällä. Vinkkinä annettakoot, liian suoraa ei kannata heittää tai antsaa ilman antsaa....
Pituus 43 metriä. Par 3
Niin sanottu "pirkkuväylä". Kori tiiltä katsottuna vasemmalla puolella. Heitto loivahkoon ylämäkeen, voit melkein kuulla birdie ketjujen laulavan, mutta tottakai väylällä on pakollinen heittosuuunta eli mando portti jonka läpi pitää heittää... ja aina se karkaa sieltä vasemmalta ohi ja birdie muuttuukin bogeyksi.. hurraa! Kori tasanteella on OB linja noin 5m korista kiertäen koko yläosan piristävästi.
Pituus 74 metriä. Par 3
Väylä numero 5. Toinen muuttunut väylä! Koria siirretty noin 10m eteenpäin tuoden lisää haastavuutta tällä väylälle. Väylä heitetään luoti suoraan mandopuun vasemmalta puolelta (toiset heittää toiset ei minä usein en...) ja loppuun kevyt söpö kaarto vasemmalle missä kori sijaitsee. Tälläkin väylällä korin näkee selvästi heittopaikalta. Mando tuo tälle väylälle sen ikävän jännityksen ja toki oikealla vaaniva pyörätien käsittävä OB.. HUOMIOIKAA ALUEELLA LIIKKUVAT IHMISET. OB-alueet: Vasemmalla puolella pyörätie ja ajorata, oikealla puolella kulkeva pyörätie ja samainen pyörätie myös korin takana.
Pituus 127 metriä. Par 4
Suora, rikastevaraston ali heitettävä, lopussa oikealle kääntyvä väylä. Väylä on valehtelematta erikoisuudessan uniikki eikä vastaan kävele toisenlaista tapausta. Toidet rakastaa toiset vihaa. Haasteellinen väylä mutta hyvän foren tai nätin annukan taitavalle täysin pirkutettava väylä. Koko väylän matkan vasemmalla vaanii junarata joka on OB aluetta. OB väylän vasemmassa laidassa oleva junarata. HUOMIO! Varo Vanhan Kaivoksen aukioloaikoina liikkuvaa kaivosjunaa.
Pituus 100 metriä. Par 3
Avoin, hiekkakentällä sijaitseva väylä. Kori näkyy suoraan edessäpäin tiiltä katsottuna. Pitäisi olla niiiiin pirkutettava väylä kun olla ja sopii, mutta kummasti vaan se par sinne lappuun kirjataan. OB väylän alussa oleva junarata. HUOM, Varo väylän 8 heittäjiä.
Pituus 157 metriä. Par 4
Pitkä, osittain hiekkakentällä sijaitseva, lopussa vasemmalle kääntyvä väylä. Ensimmäinen draivi kentän reunalle (100m) ja siitä lähäri korille ja pirkkua korttiin! Korin takana vaan ilkeä alamäki joka tuppaa haluamaan kiekon itselleen ja kiekot tykkää mennä sinne.. OB alueet kiehtoo kiekkoja... Kova kätisille oikea kunnon tykitys väylä. Huhu kertoo että eräs SM-Tason heittäjä paukautti tällä väylällä 140m avauksen ja oli pettynyt. OB korin takana alamäessä OB raja. Ja oikealla sijaitseva junarata.
Pituus 140 metriä. Par 4
Tervetuloa väylälle 9. Olemme saapuneet etuysin päättävälle väylälle. Väylä heitetään loivaan alamäkeen jossa puiden varjostaman reitin päässä oikealla sijaitsee kori, kuulostaa helpolta eikö vain. Alamäkeen 140m kaartoa oikealle, helppoa! Mutta eieiei, ennen graalin maljaa elikkäs "pönttöä" korin edessä vaanii ISO OB ALUE. Alue käsittää leveyttä n. 30m ja pituuttakin n.15m) Houkutus heittää yli ensimmäisellä kostautuu kun ensimmäinen livahtaa OB alueelle sillä paikallisääntönä on ensimmäisen heiton mennessä OB alueelle seuraava heitto tapahtuu dropzonelta ja tuloskorttiin yksi heitto lisää #kivakiitos. Lähestymis tapoja korille on yhtämonta kun heittäjiäkin, ja kahdella hyvällä heitolla pirkkua pääseekin kirjoittelemaan korttiin suhteellisen helposti! OB: Korin lähellä sijaitseva tolpilla merkattu alue. Ensimmäisen heiton mennessä OB alueelle, seuraava heitto dropzonelta ja tulokseen yksi heitto lisää. Toisen ja kolmannen tai neljännen yms mennessä OB jatketaan normaalilla OB säännöllä.
Pituus 66 metriä. Par 3
Pituus 150 metriä. Par 4
Pituus 60 metriä. Par 3
Pituus 81 metriä. Par 3
Pituus 89 metriä. Par 3
Pituus 141 metriä. Par 4
Pituus 60 metriä. Par 3
Pituus 86 metriä. Par 3
Pituus 58 metriä. Par 3
Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.
Uniikki rata. Pysähtymisen arvoinen paikka.
Yleisesti ihan mukava rata, turvallisuus on vähän heikonlainen. Korit lähellä tiipaikkoja ilman kelloja tai suojia ja väylien läpi kävelyä turhan paljon.
Erittäin kiva rata! Hieno ympäristö sisältäen historian siipien havinaa. Väylien 8 ja 9 ei pitäisi olla par 4 vaan par 3.
Todella hyvä rata hyvässä miljöössä! Suosittelen!
Outokummun Vanhan Kaivoksen maastossa kiertelevä Vanhan Kaivoksen Frisbeegolfrata. Radalla pituutta 18-väylää (1657m) ja A1-luokitus. Kiekon perässä käveltyjä metrejä 5600m.
Kyseessä pääosin metsärata. Jonkin verran korkeuserojakin, joten ihan mukavasta kuntoilusta kävi radan kiertäminen. Alun infokartta, harjoituskori, heittopaikkaopasteet ja korit hyvässä kunnossa. Rata on todella monipuolinen ja teknisesti haastava, oli tiukempaa väylää puiden ahdistellessa tosissaan ja mukavasti myös avoimempaa linjaa niin ei aina amatöörinkään kiekot puuhun kopsuneet. Mentiin välillä ylös, välillä alas ja välillä tasaistakin. Muutama roskis. Heittopaikoista en osaa sanoa, kun lumen ja jään peitossa olivat.
Miljöö ja maisemat olivat aivan kerta kaikkisen upeat! Hieno ratkaisu rakentaa rata tuollaiseen paikkaan missä aika pysähtyy kuin olisi museossa koko ajan kävellyt. Kaikkein uniikein ja erikoisin väylä oli nro 6. Siitä vaan sitten rakennuksen alta viskaamaan… aivan sanaton… Väylä nro 8 oli myös mukava, kun heittotilaa oli vaikka muille jakaa, mutta samalla myös sopivasti haastetta. Ja se väylä nro 10:n mäntyränni… Parhaimmat maisemat etu-ysillä ja ihan lopussa.
Puutteitakin oli. Alueelle pääsee ainakin kahdesta kohtaa ja ite tulin juuri sitä reittiä mistä puuttui ajo-opasteet ekalle väylälle. Kysymällä siitäkin selvisi sitten. Muutoinkin opasteita voisi tarkentaa. Periaatteessa ”next tee” -kylttejä oli paljon, mutta useammalla väylällä piti karttaa vilkaista, kun ns. tukiopaste sitten puuttuikin. Vikalta väylältä olisi voinut olla opasteet p-paikalle. Taukopenkkejä ei yhtään. Väylän nro 7 korilla saa olla tarkka ettei mene seuraavaksi aivan vieressä olevan väylä nro 9:n heittopaikalle. Väylien nro 7 ja 8 risteävät heittolinjat ei hyvä juttu.
Juuri nyt erittäin liukasta! Kun jääkuoren päälle satoi viime yönä muutama sentti lunta, niin petollista suorastaan. Nastat välttämättömät, eikä nekään välttämättä auta…
Puutteista huolimatta erinomaisen hyvä rata juuri ainutlaatuisen miljöön ja väylien vaihtelevuuden takia. Hieno kokemus ja mielellään voisi tulla joskus uudestaankin!
5/5
Erinomainen rata hienossa ympäristössä. A1-luokitus on oikea, sillä väylät eivät ole hurjan pitkiä ja itsekin sain pelattua varsin hyvän kierrostuloksen. Tiipaikat, opasteet, väylämerkinnät, korit, OB-alueet, kaikki erinomaista tasoa. Ainoa miinus tuli runsaslukuisesta hyttyspopulaatiosta pelatessani 15.6.2019 kierroksen, mutta sillehän me emme mahda mitään.
Kyll kannatti Kuopiosta asti tulla heittämään.Muutama ratakartta vähän johtaa harhaan muuten helvetin komeat miliöt
Väylille tehdyt muutokset viime kesästä olivat onnistuineita. Opasteetkin olivat nyt kunnossa. Loppupään väylät raivattu/tamppaantuneet paljon paremmiksi.
Erikoisia ja näyttäviä väyliä sisältävä rata, jolle vanha kaivos luo omanlaisensa tunnelman.
Väylät on hyviä ja sijainti on mainio. Radan maksullisuus on kuitenkin minusta kohtuutonta, erityisesti kun rata ei edes ole vielä valmis ja valtaosa Suomen radoista on ilmaisia. Lähtöpaikoilta puuttuu myös väylän kartta, joten ensimmäisellä kerralla saat etsiä ensin maalin.
Todella mukava rata kaivoksen maisemissa. Miinukset tulee maksusta ja vaarallisesta 16 väylästä. Sesonkina väylän ympäristössä paljon kulkijoita ja korille ei näe.
Todella erikoinen rata vanhan kaivoksen ympäristössä. Hyvällä tavalla erikoinen. Loppupään koreilla maisemat ovat melko huikeat ja kaivoksen toiminnot tuovat maustetta kierrokseen. Kaivosjuna, junarata ja heitto varaston alta ovat mukava lisä. Ryppyotsaisten suorittajien kannattaa valita joku toinen rata. Väylät ovat pääosin lyhyitä, mutta teknisiä ja osin kapeitakin. Varsin viihdyttävä kokonaisuus!