"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Vahdon frisbeegolfrata

Radan kuvaus

Talvipelattavuus ei tiedossa

Vuonna 2019 avattu harrastelijatason metsärata. Rata kulkee Vahdon urheilukentän ja sen ympäristöön sijoittuvan pururadan kumpuilevassa metsämaastossa. Radalta löytyy sekä teknisiä metsäväyliä että avoimempia hakkuuaukeille sijoittuvia väyliä. Rata sopii vaikeustasoltaan kaiken tasoisille harrastajille.

Ajankohtaista

Radan tiedot

  • Osoite

    Vesitie 10
    21310 Rusko


  • Rata kartalla

  • Perustettu

    2019

  • Korit

    Prodigy

  • Väylien määrä

    18

  • Heittopaikat

    Tekonurmi

  • Pinnanmuodot

    Kumpuileva, jonkin verran korkeuseroja

  • Opasteet

    Prodigy-opasteet

  • Ratatyyppi

    Metsärata

  • Ylläpito

    Satunnainen

  • Ratamestari

  • Suunnittelija

    Eetu Rantanen, Toni Tuominen

  • Ilmainen/maksullinen

    ilmainen

  • Lisätietoja

  • Talvipelattavuus

    Ei tiedossa

Väyläkuvaukset

Vahdon frisbeegolfrata

Ratakartta

Väylä 1: Vahto #1

Pituus 69 metriä. Par 3

Väylä 2: Vahto #2

Pituus 132 metriä. Par 3

Väylä 3: Vahto #3

Pituus 77 metriä. Par 3

Väylä 4: Vahto #4

Pituus 144 metriä. Par 4

Väylä 5: Vahto #5

Pituus 76 metriä. Par 3

Väylä 6: Vahto #6

Pituus 48 metriä. Par 3

Väylä 7: Vahto #7

Pituus 137 metriä. Par 4

Väylä 8: Vahto #8

Pituus 79 metriä. Par 3

Väylä 9: Vahto #9

Pituus 91 metriä. Par 3

Väylä 10: Vahto #10

Pituus 87 metriä. Par 3

Väylä 11: Vahto #11

Pituus 79 metriä. Par 3

Väylä 12: Vahto #12

Pituus 56 metriä. Par 3

Väylä 13: Vahto #13

Pituus 149 metriä. Par 4

Väylä 14: Vahto #14

Pituus 52 metriä. Par 3

Väylä 15: Vahto #15

Pituus 93 metriä. Par 3

Väylä 16: Vahto #16

Pituus 65 metriä. Par 3

Väylä 17: Vahto #17

Pituus 77 metriä. Par 3

Väylä 18: Vahto #18

Pituus 64 metriä. Par 3

13 arvostelua radalle “Vahdon frisbeegolfrata

    Varsin tylsä kokonaisuus omaan makuun. Aika paljon samanlaisia suoria väyliä plus kaksi todella lyhyttä neppiväylää. Nelosväylää etsiessä huomattiin että ratakartta ei pidä paikkaansa. Nelosväylän tiipaikka on viety mäen alle. Järkyttävän kasvillisuuden takia väylä jäi heittämättä, samoin kuin väylät 7, 8 ja 9. Ei millään ymmärrä minkä takia nämä väylät on alun perin laitettu niin kostealle ja rehevälle maalle. Eihän tuota kasvillisuutta saa millään pidettyä kurissa. Kuivaa kangasmetsää olis kuitenkin ollu ympärillä vaikka millä mitalla. Tuskin tulee toista kertaa mentyä.

    Hauskoilla ja vaihtelevilla väylillä täyretty 18 väyläinen.
    Rata on hyvällä paikalla ja hyvä heittää

    Radalla kuitenkin monella väylällä todella runsas aluskasvillisuus, joten kannattaa katsoa tarkasti mihin lätty tippuu.

    Muutama väylistä menee myös ikävästi todella lähekkäin, joten kannattaa varoa ettei toiselta väylältä lennä kiekko päin.

    28.6.2021
    Useassa väylässä aluskasvillisuus todella runsasta. Vaikka heitot pysyy väylillä, niin silti kiekkojen etsimiseen saa varatua.
    Rata kaipaa siistimistä väylillä sekä hieman väylien vierestä.
    Heittopaikat hyvässä kunnossa, mutta varsinkin keväisin (ja pitkään jatkuneiden sateiden jälkeen) usean korin ympäristöt mudan/veden vallassa, korille pääseminen vaatii kumisaappaat.
    Siirtymät lyhyitä ja seuraavalle väylälle löytää helposti (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta) kun seuraa polkuja.
    Kokonaisuutena hyvä, sopii monen tasoiselle heittäjälle, kunhan väylät ja niiden läheisyydessä olevat alueet saadaan kuntoon.

    Olen pelannut pari kierrosta kesällä 2020 ja rata alkaa jo vaikuttaa oikein hyvältä. Väylät ovat suurimmalle osalle harrastajista sopivia, eivät liian pitkiä, mutta eivät myöskään liian lyhyitä. Harvemmin 18-väyläisillä radoilla liian lyhyitä väyliä onkaan. Korkeuseroja löytyy sopivasti ja erilaisuuttakin väylien välillä on.

    Moitittavaakin löytyy. Väylät on sullottu aika pieneen tilaan, minkä takia muutamilla väylillä heittosuunnat ovat vastakkaiset ja jotkut siirtymät kulkevat toisten väylien heittosektorien tuntumassa. Silmät on siis syytä pitää auki niin tiiltä väylälle heitettäessä kuin väylän reunamilla kulkiessa. Tälläkin radalla vitsauksena on perkuujätteiden jääminen pelaajien riesaksi. Mikä kumma siinä on, ettei niitä kaadettuja puunrunkoja ja oksia saada radalta pois? Kiire päästä pelaamaan? Sen verran malttia pitäisi olla, että ensin raivataan väylät tiptop-kuntoon, sitten rakennetaan tiit ja pystytetään opasteet ja vasta viimeiseksi tuodaan korit, jotta kaikki hätähousut pysyvät poissa radalta sähläämästä, kun työ on vielä kesken. Kolmas miinus tulee rehevästä aluskasvillisuudesta muutamilla väylillä, mutta se korjaantunee käytön myötä. Helpoin korjattava on opasteiden lisääminen siirtymien varrelle. Koreihin voisi lisätä Discatchereistä tutun nuolen, joka osoittaa jo yleiseen ilmansuuntaan, josta seuraavaa väylää kannattaa etsiä, ja jokaiseen risteävään kohtaam, jossa on mahdollista valita useampi suunta, jonkinlainen nuoli, mutta myös väylän numero. Tämä unohtuu monesta paikasta. Jos väyliä on pienessä tilassa, pelkkä nuoli ei kerro tarpeeksi.

    Miinuksista huolimatta Vahdon rata on viihdyttävä ja paranee varmasti käytön myötä entistä paremmaksi.

    Pelattu myös pakkaskelillä, joten märkyys ei haitannut tällä kertaa. Radasta ei jäänyt kovin hyvä kuva. Väyläopasteet puuttuvat, vettä on todella paljon väylillä ja itse väylät ovat aika tylsiä muutamaa alamäkiliidätystä lukuunottamatta. Esimerkiksi lyhyet 50-60m putteriväylät tuntuvat täyteväyliltä ja niitä on koitettu väkisin vaikeuttaa jättämällä normaaleille heittolinjoille puita. Maasto on myös täynnä pientä puukalikkaa ja risuja. Toivottavasti rataa kehitetään ja ympäristöä siivotaan ensi kaudella. Tällä hetkellä 2/5.

    Pelasin kierroksen -6 pakkaskelissä… onneksi. Vettä radalla tuntuu riittävän ja suopursuista päätellen monet väylistä sijaitsevat varsin kosteilla paikoilla. Pakkasella ihan pelattavissa, mutta plussa kelillä olisi varmasti kengät kastuneet oli goreteksiä tai ei.
    Aika monta 50-60 metristä väylää jotka tosiaan tuntuivat hieman täyteväyliltä niin kuin joku jo kommentoikin.
    Olen n.900 pelaaja ja 3 väylää jäi pirkottamatta bestiä pelaamalla. Jos maaston saisi kuivaksi tämä kävisi lähäri / tekniikka treeni radasta. Toivottavasti myös risut saadaan pois radalta.

    Mukava rata!
    Maasto vielä huonoa, kun ei tarpeeksi tallottua.
    Väylät mukavia hieman heikoimmillekkin heittäjille, ja haastetta löytyy sopivasti.
    Kengät ja sukat läpimärät kierroksen jälkeen.
    Kuivempaa ilmaa odotellessa.

    Karttalinkki vie oikeaan paikkaan ja radan opastaulu on selkeästi esillä. Tarjolla on 18-väyläinen, kohtuullisen avoin metsärata.

    Rata on haastavuudeltaan hyvää keskitasoa, mainio rata esimerkiksi amatööripelaajille. Väylät ovat pääosin lyhyempiä, mutta mukaan mahtuu muutama pidempi par4 väylä. Siirtymät ovat lyhyitä ja rata mukailee hyvin pururataa. Radalla on muutama lyhyempi noin 50 metrin pituinen väylä. Näistä jäi vähän täyteväylän maku. Jokaisella väylällä on selkeä heittolinja ja heitolle riittää melkein reilusti tilaa. Suoralla heitolla pärjää mainiosti. Heittoalustat, väyläopasteet ja korit ovat laadukkaat.

    Rata on kokonaisuutena hyvä, ei mikään järisyttävä kokemus. Lähialueelta löytyy saman profiilin ratoja parikin kappaletta. Väylät kulkevat sen verran metsän puolella, ettei rattailla/kärryillä kannata radalle lähteä. Rata on mukava pelata ja palkitsee onnistuneet avaukset, joten tänne kyllä kannattaa poiketa. Nykykunnolla 3+/5

Vastaa