"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Sulkavan frisbeegolfrata

Radan kuvaus

Talvipelattavuus ei tiedossa

Sulkavan frisbeegolfrata on 18-väyläinen metsärata, joka tarjoaa paljon lyhyitä metsäpillejä ja pari vaikeahkoa liidätysväylää.

Radan tiedot

  • Osoite

    Etelätuvantie 4
    58700 Sulkava


  • Rata kartalla

  • Perustettu

    2014

  • Korit

    Amexpo

  • Väylien määrä

    18

  • Heittopaikat

    Betonilaatat

  • Pinnanmuodot

    Kumpuileva, jonkin verran korkeuseroja

  • Opasteet

    Itsetehdyt opasteet

  • Ratatyyppi

    Puistorata
    Metsärata

  • Ylläpito

    Satunnainen

  • Ratamestari

  • Suunnittelija

  • Ilmainen/maksullinen

    ilmainen

  • Lisätietoja

  • Talvipelattavuus

    Ei tiedossa

Väyläkuvaukset

Sulkavan frisbeegolfrata

Ratakartta

Väylä 1: Sulkava #1

Pituus 69 metriä. Par 3

Väylä 2: Sulkava #2

Pituus 121 metriä. Par 3

Väylä 3: Sulkava #3

Pituus 139 metriä. Par 3

Väylä 4: Sulkava #4

Pituus 80 metriä. Par 3

Vaihtoehtoinen heittopaikka: 59m

Väylä 5: Sulkava #5

Pituus 69 metriä. Par 3

Väylä 6: Sulkava #6

Pituus 59 metriä. Par 3

Väylä 7: Sulkava #7

Pituus 59 metriä. Par 3

Väylä 8: Sulkava #8

Pituus 60 metriä. Par 3

Väylä 9: Sulkava #9

Pituus 63 metriä. Par 3

Väylä 10: Sulkava #10

Pituus 81 metriä. Par 3

Väylä 11: Sulkava #11

Pituus 50 metriä. Par 3

Väylä 12: Sulkava #12

Pituus 39 metriä. Par 3

Väylä 13: Sulkava #13

Pituus 61 metriä. Par 3

Väylä 14: Sulkava #14

Pituus 80 metriä. Par 3

Väylä 15: Sulkava #15

Pituus 145 metriä. Par 3

Väylä 16: Sulkava #16

Pituus 78 metriä. Par 3

Väylä 17: Sulkava #17

Pituus 80 metriä. Par 3

Väylä 18: Sulkava #18

Pituus 94 metriä. Par 3

Vaihtoehtoinen heittopakka: 72m

6 arvostelua radalle “Sulkavan frisbeegolfrata

    Sulkavan kunnassa koulun, liikuntahallin ja moninaisten muidenkin liikuntapaikkojen sekä keskustan palvelujen välittömässä läheisyydessä Sulkavan frisbeegolfrata. Radalla pituutta 18-väylää, 1427m ja A1-luokitus. Kiekon perässä tuli käveltyä 2510m. Pelattu 20.8.2021.

    Rata sisälsi jonkinlaisia korkeuseroja, joten sellaisesta puolittaisesta kuntoilusta kävi radan kiertäminen. Syke ei kuitenkaan ihan mahottoman kovaksi missään vaiheessa päässyt nousemaan. Siirtymät väylältä toiselle olivat hyvin lyhyet, joten radan kiertää hyvinkin nopeasti. Radan väylät olivat lyhyitä ja helpohkoja ja allekirjoittanutta miellytti kovasti, että peräti 8 väylää ( 1-3 ja 14-18 ) kiersi tavalla tai toisella puistomaisissa ympäristöissä mikä on heittotilan kannalta hieno juttu. Lisäksi maisemat olivat kyllä kohdillaan Sulkavan radalla. Hienoin kaikista väylistä oli ilman muuta nro 15 missä heitettiin puistossa reiluun alamäkeen yli 100m viskasu ja kori vielä kiven päällä kera portaiden.

    Rakenteista infokartta, teeopasteet ja Seppo-korit hyvässä iskussa. Roskiksia ja penkkejä löytyi riittävästi. Keskustan kaupat ja muut palvelut mm. evästelyyn tosiaan ihan vieressä. Itseltä lämpimät suosittelut Kahvila-Puoti Alina, oikein ihana palvelu ja maistuvat tuotteet… ja ne vessan tapetit, kerta kaikkiaan! 🙂

    Mutta… ei. Teet olivat pikkuriikkisiä betonilaattoja, joista ei ollut mitään hyötyä vauhdinotossa. Täyttävät kyllä 1-tason ratakriteerin, mutta… Next tee -kylttejä ei ollut yhtään, muttei niitä tiiviillä radalla juuri kaivannutkaan.

    Kaikkein suurin puute Sulkavan radalla oli kuitenkin se, että aivan liian usein väylät olivat liian lähekkäin toisiaan tai sitten kori ja seuraava heittopaikka olivat aivan vierekkäin. Jopa niin, että heitetään avaus sokkona kohden koria ylämäkeen ja seuraava heittopaikka korin vieressä näkymättömissä, jotta milläs sitten spottailet, jos yksin heität… Jep! Sumputus oli välillä aika hurjaa, pahimmat kohdat väylillä 10-11-12 ja 15-16, mutta myös muualla liikaa lähekkäisyyttä oli runsain mitoin tarjolla. Lisäksi rataa ylläpitävä taho ei ole suostunut omien tietojeni mukaan tekemään yhteistyötä fgr:n tietojen päivittämiseksi ajantasalle. Toimintaa, jos ei voi kuin peukkua alaspäin näyttää…

    Väylät olivat mukavia heittää Sulkavan radalla. Olivat itselle eli aloittelijalle sopivia pituutensa ja profiilinsa puolesta. Tokikaan eivät olleet liian helppoja, vaan jonkinmoista haastetta oli aina mukana. Maasto oli kivaa ja vaikka välillä pieniä mörrejä olikin, niin kohtuullisesti kiekot kuitenkin aina löytyivät. Turvallisuuspuutteet kuitenkin turhan kovat lähes koko radan osalta. Hiljaisena aikana vielä jotenkuten menee, mutta hieman enemmän porukan aikaan saattaa aika ikäviä osumia kiekoista tulla. Lisäksi heittopaikat kaipaisivat kiiruusti parantamista ja modernisointia!

    Voisi tämän radan ehkä joskus pelata uudestaankin, kaikista puutteistakin huolimatta.

    3/5

    Ihan kiva rata. Teet vaan isommiksi niin sehän on siinä! Rata oli helppo kiertää kun seuraava tee oli lähellä edellisen väylän koria. Pari väylää meni tosin niin lähekkäin, että tarkkana pitää olla jos on muitakin pooleja pelaamassa.

    Radalla on tapahtunut sitten viime arvostelun. Kyseessä siis heitettävä perushelppo 18-väyläinen rata. Tässä vielä joitakin huomioita radasta:
    * Ensimmäisen väylä saari aivan turha.
    * Väylät 2 ja 3 hyviä.
    * Väylästä 4 eteenpäin lyyempiä väyliä, mutta metsään tehdyt OB-rajat ovat aivan turhia.
    * Osittain väylät kulkevat vastakkain niin lähellä toisiaan, että heittäjän tulee olla varovainen.
    * Viimeiset 4 väylää olivat taas vähän pidempiä ja hyvin suunniteltuja.
    * Heittopaikat edelleen liian pieniä betonilaattoja.
    * Par-lukemat ovat nyt järkevät.

    Rataa on siis kehitetty ja suunta on hyvä. Kannattaa käydä heittämässä läpi.

    Tulee käytyä Sulkavalla vuosittain, joten oli kiva kun oli tullut rata, mutta rata ei tällä hetkellä tarjonnut hyvää mieltä.
    Suurin miinus tulee, jopa älyttömistä, Par2 väylistä. Olen yli 40 rataa Suomessa kiertänyt, ja Par2 väyliä on ollut maksimissaan 2kpl samalla radalla, TÄÄLLÄ NIITÄ ON _YHDEKSÄN_. 80m Par2 on aivan käsittämätöntä. Eikä radan Par2 väylissä ollut mitään logiikkaa, sillä aukeella olevat Par3:t ovat varmasti usealle helpompia. Par2 väylät kertovat vain huonosta ratasuunnittelusta/-suunnittelijasta.
    Radan A-taso ei täyty miltään muulta osin, kuin korien määrältä.

    Muutamia huomioita:
    *Tiipaikat olivat nenäliinan kokoiset betonilaatat. Olisi hyvä saada toinen tai jopa kolmaskin laatta vielä nykyisten taakse.
    *Opasteet oli ja ne ajoivat asiansa.
    *Rata oli yksinkertainen ja seuraava kori näkyi lähes aina tiipaikalle. Parilla väylällä tosin olisin toivonut korkeaa lippua/näkyvää keppiä korin katolle. Muistaakseni väylät 10 ja 11. Väylältä 9 kaataisin pari puuta.
    *Siirtymät olivat lyhyitä, parilla väylällä ei tosin uskaltanut heittää ennen kuin seuraavalta tiipaikalta oli lähdetty eteenpäin.
    *Korit ovat Amexpon koreja, tai ainakin identtisen näköisiä. Niiden hieman vanhempien kokoharmaiden näköisiä.
    *Onnistuneella ja tarkalla heitolla metsässä et saa kuin Par tuloksen.

    Tällä hetkellä arvosanaksi tulisi ~1.5/5, mutta jätän arvosanan antamisen myöhemmäksi. Tiedän että uudet radat vielä muuttuvat ja niin uskon täälläkin tapahtuvan. Sillä seuraavilla vinkeillä radasta saisi paljon paremman:
    *Lähtekää siitä näkökulmasta, että jokainen väylä on Par3. Suurimmat osat Par2:sta voi muuttaa suoraa Par3. Mikäli pelkäätte että tuntuu liian helpolle, niin kerron että ei ole. Pelaajan palkitseminen birdiellä ei ole väärin tuossa metsässä tarkan heiton heittäneelle.
    *Jos väylä tuntuu suoraan muunnoksesta liian helpolle, niin kokeilkaa korin siirtämistä johonkin suuntaan(esim. väylä 4:n kori?)/tekemällä mando tai porttimando. Tiedän monen pelaajan mieluummin pelaavan väylän ”pakotetulla” mandolla, kuin Par2:na.
    *Pidentäkää tiipaikkoja
    *Lisätkää ne pari merkkiä vaikeasti havaittaville koreille

    Rata ei välttämättä sovellu kovakätisille heittäjille, jotka haluavat päästä kiskomaan kunnolla. Ainoastaan pari väylää tarjoaa tätä iloa. Muut ovat suht kapeata metsäväylää pienillä korkeuseroilla. Metsäpohja on varsin mukavaa ja siirtymät lyhyitä. Taitaa olla nopein 18 väyläinen, mitä olen kiertänyt. Aikaa meni 40-45 minuuttia ainoastaan. Itselleni sopii lähestymispituiset heitot ja tekniikka, joten radasta jäi kyllä hyvä maku.

Vastaa