Somerniemi DiscGolfPark on syksyllä 2025 valmistunut kaksi eritasoista layouttia sisältävä frisbeegolfrata. Vaikeampi Gold Layout on vaativa AAA-luokituksen frisbeegolfrata, joka tarjoaa haastetta myös huipputason pelaajille. Helpompi Blue Layout on AA-luokituksen frisbeegolfrata, jossa pääsee kokemaan vastaavat huippuhetket kuin Gold Layoutilla, mutta väyläpituudet ovat maltillisempia ja saattavat tarjota myös huippuheitoilla eaglesaumoja.
Lue lisää
Rata kulkee metsäisessä maastossa, joka sisältää paljon korkeuseroja ja on näin ollen fyysisesti haastava. Radalta tarvitaan monipuolisesti erilaisia heittoja poikkeuksellisen tiukoista puukujista hulppeisiin ja jännittäviin alamäkiliidätyksiin. Somerniemi DiscGolfPark on rakennettu Leader rahoituksella Varsinais-Suomen Jokivarsikumppanit Ry:n kautta. Radan rakentamisen on lisäksi mahdollistaneet paikalliset sponsoriyhteistyöt.
Frisbeegolfrata on rakennettu talkoovoimin Somerniemen Mandomissien ja Someron Esan toimesta.
Salkolantie 107
31470 Somero
2025
DiscGolfPark-maalikori
18
TeePad
Mäkinen, paljon korkeuseroja
TeeSign
Metsärata
Viikoittainen
Somerniemen Mandomissit
Somerniemen Mandomissit (Eemil Morander, Herman Morander, Viljami Morander, Ville Nummila)
ilmainen
Ei pelattavissa
Pituus 100 metriä. Par 3
Pituus 193 metriä. Par 4
Pituus 106 metriä. Par 3
Pituus 77 metriä. Par 3
Pituus 259 metriä. Par 5
Pituus 95 metriä. Par 3
Pituus 151 metriä. Par 4
Pituus 140 metriä. Par 3
Pituus 56 metriä. Par 3
Pituus 112 metriä. Par 4
Pituus 115 metriä. Par 3
Pituus 215 metriä. Par 4
Pituus 173 metriä. Par 4
Pituus 106 metriä. Par 3
Pituus 97 metriä. Par 3
Pituus 190 metriä. Par 4
Pituus 101 metriä. Par 3
Pituus 283 metriä. Par 5
Pituus 76 metriä. Par 3
Pituus 133 metriä. Par 4
Pituus 71 metriä. Par 3
Pituus 72 metriä. Par 3
Pituus 216 metriä. Par 5
Pituus 76 metriä. Par 3
Pituus 120 metriä. Par 4
Pituus 104 metriä. Par 3
Pituus 56 metriä. Par 3
Pituus 83 metriä. Par 4
Pituus 83 metriä. Par 3
Pituus 141 metriä. Par 4
Pituus 135 metriä. Par 4
Pituus 55 metriä. Par 3
Pituus 73 metriä. Par 3
Pituus 155 metriä. Par 4
Pituus 80 metriä. Par 3
Pituus 221 metriä. Par 5
Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.
Erittäin positiivinen ja haastava kokemus. Pelattiin keltainen eli vaikeampi leiska, joissa korit ovat joka väylällä kauempana.
Maaston trimmauksen risut ovat jätetty metsään, joka alentaa arvosanaa sillä useamman kiekkoni meinasin hukata nimenomaan isoihin risu/oksapusikoihin. Toivottavasti ne aiotaan kerätä vielä pois, niin eivät sitten kesällä toimi käärmeenpesinä.
Väylä- ja siirtymäopasteisiin oli panostettu ja lisäpisteitä tulee ainakin itsellä korkeuseroista ja väyläprofiileista. Kaikille jotakin. Kannattaa varata riittävästi juomaa ja evästä mukaan, sillä radan läpi pelaaminen on fyysinen suoritus. Jyrkkälammen maastokumparetta laskeudutaan ja noustaan useamman kerran ylös ja alas.
Tästä tullaankin seuraavaan kehityskohtaan. Eli väylälle #14 laskeuduttaessa ja siirtyessä puuttuu portaat, sekä ylämäkeen #15 siirryttäessä. Nuo siirtymät voivat olla vaarallisia ja kun ilmat / maa pakastuu, niin alkaa olla huomattava liukastumisvaara.
Kaiken kaikkiaan kyllä rata, joka pelatessa vielä kuluu ja kehittyy, joten voi suositella käymään ja tukemaan radan kehittymistä.
Käytiin pelaa 11.10.25 ja olipa kiva kokemus! Loistavat väyläkartat ja siirtymä opasteet.
Vaikka kyseessä oli metsärata niin sinne oli myös laitettu OB-tikkuja vaikeuttamaan.
Kaks eri layouttia, sininen helpompi ja kultanen vaikeempi.
Väylät 12-16 oli tosi fyysisiä mutta hienoja.
Suosittelen rataa kaikille!
Rata on rakenteiltaan valmis. Siirtymäopasteita on, mutta koska polut eivät ole vielä muodostuneet selviksi, osalla väylistä opasteita saisi olla enemmän. Heittoalustat ovat isot. Väyläopasteissa on tieto par-lukemasta, pituudesta ja korkeuserosta, lisäksi kuvaan on merkitty viereisten väylien korjea, mikä auttaa hahmottamaan kokonaisuutta. Rappuset on jyrkimmässä rinteessä, mutta niitä voisi olla muuallakin. Kuivalla kelillä ja kulumattomassa maastossa alamäkeen kulku oli siedettävää, mutta kuluneessa ja märässä ei ole enää miellyttävää ja turvallista.
Leiskoilla on sama heittopaikka, mutta eri korit, sinisellä lyhyemmällä on sininen panta ja kultaisella pitemmällä on keltainen. Sininen leiska on sopiva lyhyemmällekin heittävälle, mutta kultaisella saa heittää useammalla väylällä monta avauksen tasoista heittoa ennen kuin on lähestymisetäisyydellä.
Radassa on tasaisia osuuksia, mutta myös suurten korkeuserojen osuus. Väyliä on jyrkkiin ja loiviin ylä- ja alamäkiin. Siirtymissäkin korkeuserot tulevat mukaan. Vesi on pelissä muutamalla väylällä. Väylillä ja väylien sivuilla on vielä ennen radan tekoa tehdyn hakkuun jäänteitä, mutta yleisesti maastossa on riittävän helppo kulkea. Rata vaatii silti vielä paljon kulumista, että kiekko olisi helppo löytää niiltäkin heitoilta, joiden laskeutumispaikkaa ei näe.
Radassa on potentiaalia korkeamman tason radaksi, mutta siihen menee vielä vuosia, jos rataa jaksetaan pitää yllä, kehittää ja pelaajia käy tarpeeksi
Testattiin sinistä leiskaa 30.9. Hyviä vaihtelevia väyliä. Jo nyt pelattavassa kunnossa ja varmasti tulee siistiytymään ajan myötä. Korkeuserot tuo mielenkiintoa ja kipeytyneitä lihaksia.