"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Oripään OKRA-rata

Radan kuvaus

Pelattavissa talvella, ei talvikunnossapitoa

Oripään kauniissa kangastuvan maisemissa sijaitsee yksi saviseudun suosituimmasta heittopaikoista. Alun perin rata on rakennettu vuonna 2013. Laajennus 18-väyläiseksi valmistui vuonna 2020. Kehitys loppuu tyytyväisyyteen ja rata päivitettiinkin vuonna 2021 24-väyläseksi.

Lue lisää

Radasta voi pelata myös lyhyemmän, 10-väyläisen OP-perherata version. Tällöin pelataan vain väylät 1-6, 12-14 ja 18.

Päivityksen yhteydessä rata sai nimekseen Okra-rata, Oripään tunnetuksi tehneen maatalousnäyttelyn mukaan. Tällä radalla viihtyvät varmasti yhtä lailla amatöörit, harrastajat kuin kokeneemmatkin heittäjät. Rata on suunniteltu vaihtelevine väylineen ja esteineen erittäin monipuoliseksi, joten tarjolla on sekä onnistumisen kokemuksia, että kasvattavia pettymyksiä. Erilaisille heittotyyleille on käyttöä, joten pakkaa kaikki työkalut bägiisi lähtiessäsi suuntamaan kohti Oripäätä, joka toivottavaa kaiken tasoiset heittäjät tervetulleeksi. Saviseudun hienon heittopaikka löytyy Oripäästä. Saavu heittämään ja ota ystävätkin mukaan.

Rata sijaitsee pururadan, uimapaikan, kuntoportaiden sekä ampuradan ympäristössä. Otetaanhan huomioon kaikkien muidenkin toimintojen käyttäjät!

Ajankohtaista

Radan tiedot

  • Osoite

    Kangastuvantie 39
    32500 Oripää


  • Rata kartalla

  • Perustettu

    2013

  • Korit

    Prodigy

  • Väylien määrä

    24

  • Heittopaikat

    Tekonurmi

  • Pinnanmuodot

    Kumpuileva, jonkin verran korkeuseroja

  • Opasteet

    Itsetehdyt opasteet

  • Ratatyyppi

    Metsärata
    Hiekkakuopparata

  • Ylläpito

    Kuukausittainen

  • Ratamestari

    Henri Virtanen & Frisbeegolfseura Gorilla

  • Suunnittelija

    Henri Virtanen & Frisbeegolfseura Gorilla

  • Ilmainen/maksullinen

    ilmainen

  • Lisätietoja

    Vesipiste | WC | Löytökiekkolaatikko. Rata on suljettu aina hiihtokaudella!

  • Talvipelattavuus

    Pelattavissa, ei talvikunnossapitoa

Väyläkuvaukset

Oripään OKRA-rata

Ratakartta

Väylä 1: OKRA #1

Pituus 107 metriä. Par 3

Väylä 2: OKRA #2

Pituus 66 metriä. Par 3

Väylä 3: OKRA #3

Pituus 51 metriä. Par 3

Väylä 4: OKRA #4

Pituus 81 metriä. Par 3

Väylä 5: OKRA #5

Pituus 95 metriä. Par 3

Väylä 6: OKRA #6

Pituus 99 metriä. Par 3

Väylä 7: OKRA #7

Pituus 101 metriä. Par 3

Väylä 8: OKRA #8

Pituus 195 metriä. Par 4

Väylä 9: OKRA #9

Pituus 159 metriä. Par 4

Väylä 10: OKRA #10

Pituus 75 metriä. Par 3

Väylä 11: OKRA #11

Pituus 77 metriä. Par 3

Väylä 12: OKRA #12

Pituus 82 metriä. Par 3

Väylä 13: OKRA #13

Pituus 54 metriä. Par 3

Väylä 14: OKRA #14

Pituus 119 metriä. Par 4

Väylä 15: OKRA #15

Pituus 61 metriä. Par 3

Väylä 16: OKRA #16

Pituus 67 metriä. Par 3

Väylä 17: OKRA #17

Pituus 94 metriä. Par 3

Väylä 18: OKRA #18

Pituus 95 metriä. Par 3

Väylä 19: OKRA #19

Pituus 54 metriä. Par 3

Väylä 20: OKRA #20

Pituus 72 metriä. Par 3

Väylä 21: OKRA #21

Pituus 159 metriä. Par 4

Väylä 22: OKRA #22

Pituus 187 metriä. Par 4

Väylä 23: OKRA #23

Pituus 139 metriä. Par 4

Väylä 24: OKRA #24

Pituus 57 metriä. Par 3

24 arvostelua radalle “Oripään OKRA-rata

    Mukava uusi ratabongaus omaan kokoelmaan. Löytyy todella monipuolisesti erilaista väylää, on korkeuseroja, avointa väylää sekä tiukempaan rakoon heitettävää väylää taikka sijoitusheittoja pidemmillä väylillä.

    Vahva suositus tämän radan bongaukselle! Vahva 4/5 arvosanaksi.

    Uusi kokonaisuus kierretty. Hieno kokonaisuus löytyy kaikenlaista väylää. Ns. Sokkoväyliä on tullut 3 kappaletta. (14,17,22) Väylille 14 ja 17 voisi laittaa vaikkapa pyörän soittokellon tms korin reunalle millä voisi ilmoittaa seuraaville olevansa päättänyt väylän. Väylän 9-10 siirtymållä meinasimme saada kiekosta kuten aiemmin 8-9 siirtymällä. Myös väylällä 21 tuli kiekko seuraavalta väylältä ihan heittopaikalle. Fore huutoja ei kuulunut.
    Mielestäni ehdottomasti lähiseudun Paras rata. Lisä panostuksella Suomen paras 🙂 Kiitos hienosta työstä kaikille tekemisessä mukana olijoille.

    Olin käynyt Oripään radalla vuosia sitten, kun se oli vielä 9-väyläinen ja itsetehdyillä koreilla varustettu. Silloin rata ei tehnyt mitään vaikutusta, mutta nyt, täysimittaisena ja virallisilla koreilla, se osoittautui jopa niin hyväksi, että kohosi saman tien omien suosikkiratojeni joukkoon. Vaikka metsässä aika ajoin ollaankin, on kuiva kangasmetsä, jossa aluskasvillisuus on suhteellisen niukkaa, paras mahdollinen ympäristö metsäradalle. Oripään radalla tosin on paljon muutakin maisemaa, kun kyseessä on hiekkapohjainen harjumaasto. Välillä tuntui kuin olisi Speden Hirttämättömä-elokuvan kuvauspaikoilla, sen verran länkkärimeininkiä löytyi maisemista. Väylien pituudet olivat juuri sopivia tällaiselle jo parhaat päivänsä nähneelle pelaajalle. Sopiva määrä siis kaikenmittaisia väyliä. Heittopaikat löytyivät helposti hyvien opasteiden ansiosta, tosin joistakin olivat numerot joko kuluneet tai ilmivallan myötä raaputettu pois, mutta kertaakaan ei tarvinnut turvautua karttaan.

    Kiitos palautteesta! Valitettavasti vanha rata metsittyneenä ei tehnyt vaikutusta enää juuri keneenkään, joten oli aika päivittää. Vaikka pohjaa radalle emme ole päässeetkään valitsemaan, olemme siitä erittäin kiitollisia. Vaikka sade hetkellisesti häiritsisi, niin kymmenen minuuttia ja on kuivaa. Heittäessäkin tulee välillä olo, kuin olisit joutunut keskelle hirttämättömät elokuvaa, mutta lyhyemmät väylät välillä saavas uskomaan valoisampaan tulevaisuuteen. Eilen laajensimme radan 24-väyläiseksi ja samalla myös ehostimme huonoksi päässeet opasteet ja laitoimme uusia. Toivottavasti näemme sinut myös uudestaan heittämässä Oripäässä.

    Uudistuksen jälkeen Aivan mahtava rata. Löytyy monipuolisesti vähän kaikkea. Korkeuseroja sopivasti. lyhyttä ja pidempää väylää. Mandotkin on asiallisia ja lopetuksena mainio saariväylä. Ainoa miinus minusta tulee väylästä 8 turhan pitkäksi venytetty suora väylä jonka vuoksi siirtyessä väylälle 9 pitää olla tarkkana edelliseltä väylältä karanneista kiekoista. Radasta tuli uudistuksen jälkeen meidän hettoporukan lähialueen ykkös rata ~50km säteellä Loimaalta. Suosittelen lämpimästi kaikille. Tänne kannattaa tulla kauempaakin heittämään. Mahtava myös kuulla että on tulossa rappusia ym parannuksia vielä tänä kautena. Lisäväyliä ym odotellessa Iso Kiitos tekijöille ja kaikille radan mahdollistaneille tahoille. 🙂

    Kiitämme nöyrästi palautteesta ja otamme sen ilolla vastaan. Väylän kahdeksan ja yhdeksän välinen palautetta kerännyt siirtymä on nyt myös korjattu ja samalla uusi 24-väyläinen leiska avattu. Tulehan tutustumaan myös siihen ja et tälläkään kertaa tule pettymään.

    Aivan mahtavaa kuulla että rataa laajennettu näinkin äkkiä. Hienoa että väylän kahdeksan-Yhdensän välinen siirtymä on myös korjattu. Tästä pitää tehdä suomen monipuolisin rata ja sitä kautta seutukunta saa tunnettavuutta ja muuallakin panostetaan varmasti enemmän ratoihin. Ollaankin porukalla pohdittu että maisemiin sopisi lisää väyliä joten äänemme on kuultu. 🙂 Ps. Olisko hyvä aika perustaa Yhteinen Frisbeegolf seura Loimaan ja Oripään kesken. 🙂 Pss. ensimmäinen kerta kun palautteisiin on omalla kohdallani vastattu. 🙂

    3 kierrosta ja muutama havaitsemani asia. Tiimatot on muutamalla väylällä väärinpäin. Ovat aika liukkaita. Samalla kannattaa ne metallilistat ottaa tiipaikoista pois. Ovat vaarallisen liukkaita. Kahdeksas väylä on ylipitkä par neljä. Kisoissa keskiarvo oli 5.9. Kori lähemmäksi, jolloin se on samaa luokkaa muiden väylien kanssa. Kasilta -> ysille siirtymä on vaarallinen. Tuo yhdeksäs väylä kannattaisi kääntää alkamaan kahdeksannen väylän korin lähistöltä. Saariväylän droppari on väylän mittaan suhteutettuna liian kaukana. Dropparin vasemmalla puolella on kallio, niin siihen droppari. Olisi mahdollisuus pelastaa par. Kuntoportailta heitettävä par 4 taitaisi olla ennemminkin par 3. Hiekkarinteissä olevia korin paikkoja kannattaa tukea pylväillä. Nyt rinteet ovat lähteneet sortumaan. Noihin voisi sopia ”riisipelto” tyyppinen ratkaisu. Jyrkkiin rinteisiin kannattaisi laittaa kulkemista helpottavat kaiteet. Aina toki on kehitettävää, mutta hyvääkin löytyy. Väylät ovat monipuolisia ja aloittelijoillekkin sopivia. Kokeneempi voi herätellä pirkko kuumetta ja kokeilla heittää kovia tuloksia.

    Hei!

    Kiitos palautteesta ja rakentavasta sellaisesta, ilman palautetta on mahdotonta kehittyä. Tarkistamme mattojen suunnat tulevana keväänä ja teemme tarvittaessa muutoksia. Metallilistoista emme ole toistaiseksi saaneet palautetta juurikaan ja maton kiinnityksen kannalta olemme kokeneet ne hyviksi, joten toistaiseksi näitä emme ala poistamaan. Kahdeksas väylä on erittäin vaikea PAR4, aivan kuten sanoit keskiarvollisesti se pelataan huomattavasti yli ihannetuloksen. Tarkastelemme kuitenkin rataa kokonaisuutena ja koska radalta löytyy myös monia mahdollisuuksi heittää birdieitä sekä jopa eagleja, niin on aivan hyvä, että radalta löytyy myös haastavia väyliä. Lisäksi tulemme jatkossa rakentamaan radalle lisää haastavia väyliä, jotta myös tämä kyseinen väylä istuu paremmin kokonaisuuteen. ”Saariväylän” on tarkoitus luoda painetta ja erotella kilpailijoita toisistaan, jos droppari vietäisiin 10m ringin reunalle, ei näin todennäköisesti tapahtuisi. Väylän ollessa lyhyt, kontrolloitu avaus korostuu ja mikäli tässä epäonnistuu, niin bogia korttiin ja kohti uutta. Kuntoportailta heitettävä väylä on nykyään PAR3, mutta väyläkartassa vielä väärä maininta. Hiekkarinteitä tullaan tulevana keväänä tukemaan, kiitos tästä huomiosta. Siistimme väyliä entisestään ja samalla käytämme tästä saatavia puita rinteiden tukemiseen. Osasta jyrkkiä rinteitä on tulossa portaat ja/tai kaiteet, joten tähänkin ollaan saamassa korjausta. Kiitos kaikesta palautteesta ja toivottavasti näemme radalla uudestaan.

    Pelattu 3.10.

    Suoraan sanottuna äärimmäisen toimiva kokonaisuus. Löytyy suoraa, mutkaa, avaraa, metsäränniä, ylämäkeä, alamäkeä, mandoja, OB:ta sekä saari.

    Korit, opasteet ja tiit ovat uusia ja siis erinomaisessa kunnossa. Opasteet seuraavalle väylälle ovat hyvät ja yksinkertaiset. Väylät löytyvät helposti ja ovat kasvustoltaan moitteettomia. Väylältä eksyneetkin kiekot löytyvät nopeasti.

    Harrastelijalle kuten allekirjoittanut, väylät tarjoavat hyvää haastetta. Osaavampi kaveri iskeekin jo kovaa tulosta korttiin.

    Huonojakin puolia on. Muutamassa paikassa väylät ja siirtymät ovat lähekkäin ja vastakkain. Heittoja saa tarkkailla näissä kohdissa.

    Kokonaisuutena erinomainen paketti harrastelijalle!

    Kiitos! Tästä palautteesta saa koko rataa kehittävä ryhmä puhtia jatkaa! Siirtymien ja väylien ongelmaan olemme jo reagoineet ja ensi keväänä tämän ongelman pitäisi poistua. Palautteen mukaan toimiva rata, niin harrastelijoille, kuin avoimenkin heittäjille.

    Hienoja ja monipuolisia väyliä. Opasteet, heittopaikat ja korit kaikki hyvässä kunnossa. Aluskasvillisuudestakaan ei ollut juuri tietoakaan. Mikäli et ole vielä uudistuksen jälkeen käynyt testaamassa niin suosittelen ehdottomasti!

    Rata varmaan muuttunut aika paljon näiden aiempien arvosteluiden jälkeen. Elokuussa 2020 kaikki oli viimisen päälle: Hieno rata, hyviä väyliä, ei pahoja mörrejä, ok tiit, hyvät korit (pari vanhempaa matalapohjaista). Kannattaa käydä 4/5

    Radalla käyty 19.4.2020.. hiukan mietittiin ja etsittiin väylän 12 tee-paikkaa ja koria, jonkinnäköinen löydettiin.. ja kun ei ollut opastetta, niin heitettiin väylän 11 koriin.. (vanhaan 9). Ihan mukava rata, kunhan opasteet olisi kunnossa.

    Päivitystä Oripään radasta. Talkoilimme radalla 18.8.2019. Väylät ovat nyt avoimia ja hyvässä kunnossa. Suunnittelimme ja rakensimme myös kolme uutta väylää päivittäen radan 12 väyläiseksi. Lisäksi muutimme avauspaikkoja yms. Seuraavaksi päivitetään TeePadit, joita tällä hetkellä puuttuu vielä kolme ja lisäksi osa vanhoista on huono kuntoisia. Korit ovat vanhaa tuttua laatua, jotka takaavat kovaa puttaaville yllätyksen tuoman jännityksen. Lisäksi ennen ensi viikonloppua tarkistamme ja korjaamme PAR-lukemia, katsotaan koska saadaan uudet väyläopasteet ja ratakartta.

    Korit Ok. Opasteet hyvät. heitto paikoissa parantamisen tarvetta. Väylät kaikki ns. Sokkoväyliä. Kaikilla väylillä ei ole selkeää linjausta missä kulkevat. Väyliä myös mielestäni turhaan venytetty yli 100 metriseksi. Tälläisenään saa radalla kulkea aika yksinään ei ole ruuhkasta pelkoa.

    Aika on ehkä kuluttanut rataa, mutta tuntuu olevan tällä kertaa vain hyvä asia. Puitteet ovat ilmeisesti parantuneet selvästi sitten viimeisten arviointien. Toki kiekon voi varmasti hukata vieläkin, mutta on se vähän vaikeampaa. Kaiken kaikkiaan ihan kierrettävä rata. Jos ei tunnu uskottavalta niin pysyy paikka rauhallisempana kun sinne seuraavan kerran lähtee.

    Näkee että rata on jäänyt vähän heikommalle huolenpidolle, mutta itseäni aluskasvillisuus ei päässyt häiritsemään. Opasteet olivat kuitenkin ihan hyvät, selvisin ilman karttaa. Täällä oli myös muutama hyvin oivallettu väylä ja mielenkiintoisia heittolinjoja. Par-lukemat olivat ehkä hassuimmat mitä on tullut vastaan. Esimerkiksi väylä #6 (PAR 4) on helpohko eagle hyssepommilla (ei mulle, jollekin joka osaa). Heti seuraava väylä #7 (PAR 3) on suht tiukka 152m pilli, ei taida muilla kuin Suomen kärkiheittäjillä olla mitään saumaa pöröön tuossa. Silti, jollain oudolla tavalla tykkäsin Oripään radasta…

    Vähän väylät kasvaneet umpeen eli oikein järkeviä heittolinjoja ei ollut kaikilla väylillä. Ihmetytti miksei isoa soramonttua käytetty hyväksi, vaikka se aivan radan vieressä kököttää. Par-lukemat vähän miten sattuu. Hyvät opasteet, eli ekallakin kertaa väylät löytyvät.

    Heittopaikat sekä korit löytyvät osittain katkottuja opaskylttejä seuraten. Väyliä ei kuitenkaan ole vaivattu muodostamaan, vaan korit sijoittuvat lähes koskemattomaan metsään. Aluskasvillisuus voi helposti imaista sisäänsä kirkkaimmatkin kiekot.

Vastaa