Radalla on kaksi lähtöpaikkaa: Jänteenhalli (tee 1) ja moottorikelkkasilta (tee 13). Jänteenhallilla on autojen P-paikat ja, Toinen lähtöpaikka sijaitsee ”moottorikelkkareittisillan” vieressä (Tee 13). Huom tee 13 lähtöpaikassa ei autopysäköintiä.
Harjoituskorit sijaitsevat Jänteenhallin ympäristössä.
WC sijaitsee Jänteenhallin vieressä.
Pyhäsalmentie 180
74700 Kiuruvesi
2023
DiscGolfPark-maalikori
18
Tekonurmi
Kumpuileva, jonkin verran korkeuseroja
TeeSign
Metsärata
Kuukausittainen
Kiuruveden liikuntapalvelut
Pasi Koivu
ilmainen
Harjoituskori(t), Vessa(t)
Ei pelattavissa
Pituus 85 metriä. Par 3
Pituus 94 metriä. Par 3
Pituus 139 metriä. Par 4
Pituus 93 metriä. Par 3
Pituus 83 metriä. Par 3
Pituus 85 metriä. Par 3
Pituus 82 metriä. Par 3
Pituus 61 metriä. Par 3
Pituus 94 metriä. Par 3
Pituus 81 metriä. Par 3
Pituus 163 metriä. Par 4
Pituus 69 metriä. Par 3
Pituus 136 metriä. Par 4
Pituus 77 metriä. Par 3
Pituus 83 metriä. Par 3
Pituus 89 metriä. Par 3
Pituus 83 metriä. Par 3
Pituus 70 metriä. Par 3
Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.
Kiuruveden kaupungissa Kiuruvesi DiscGolfPark. Radalla pituutta 18-väylää, 1667m ja A1-luokitus. Kiekon perässä tuli käveltyä 4720m. Pelattu 25.6.2024.
Kiuruveden metsärata sisälsi jonkinmoisia korkeuseroja, joten sykettäkin sai toisinaan hieman kohotettua. 6-väylä ihan nätti loiva alamäkiväylä. Siirtymät muutoin järkevän mittaiset, mutta P-1 210m ja 4-5 220m.
Radan rakenteet kiitettävän hyvässä kunnossa, kuten tuoreelta radalta voi odottaakin. Ei olleet vandaalit ehtineet sotkemispuuhiinsa. Ratakartta (13-väylän kohdalla toinen), heittopaikat, väyläopasteet ja DiscGolfPark-korit suuntanuolineen (treeni x 3) hyvässä iskussa. Next tee -kylttejäkin oli laitettu. Löytyi myös lukittava löytökiekkolaatikko ja roskis. Itse evästelin radalta 3km päässä Kiuruveden keskustassa Hotelli Peltohovin kesäkahvilassa. Oli nimittäin oikein mainiot vohvelit, kenties parhaat mitä on koskaan syönyt. Lämmin suositteluni!
Mutta ei, ei ollenkaan. Tai vähäsen, mutta… Aivan kaikkialla radan väylillä oli liikaa peitteisyyttä niin keskellä väylää kuin sivuillakin, ihan joka puolella. Suurin osa väylistä oli lisäksi sokkoja eikä heittopaikalla seistessä ollut hajuakaan korin sijainnista. 13-väylä oli ehkä kaikkein huonoimpia väyliä mitä olen koskaan vuosien mittaan pelannut, jonkinlainen ajatuskatkos maestro Koivulle tullut tuossa kohdin. Välissä silta ja sillan takana oikealla sellainen jyrkkä heinämonsteririnne, ettei tosikaan! Heitäpä kiekkosi sinne ilman spotteria… huh! Viidakkoa tuolla väylällä oli muuallakin, runsaasti. Vaikka rataa ylläpidettäisiinkin ja heiniä leikattaisiin, niin silti järjetön väylä! 15-väylä oli pakko jättää heittämättä järkyttävän hirviöheinämonsteriviidakon takia. 16-väylän alussa paha monsteriviidaakko ja sekin väylä jäi heittämättä kokonaan.
Kiuruveden radan väylät olivat ihan hyviä, joten ratasuunnittelija oli osannut asiansa. Rakenteet myös erinomaisessa iskussa. Ainekset suorastaan erinomaiseen rataan olisivat olemassa, mutta… joka puolella oli käsittämätöntä, pitkää ja tiheää heinä/puskaviidakkoa, ihan joka puolella ja joka ainoalla väylällä, tästä syystä väyliä ei jaksanut yhtään analysoida enempää. Ihan jokaisella väylällä sai pelätä tosissaan kiekkojensa hukkumista eikä ilman spotteria kannata rataa mennä missään vaiheessa vuotta pelaamaan! Ja viidakkoveitsi ja raivaussaha mukaan samalla. Rata on rakennettu ylläpidon kannalta ihan mahdottomaan paikkaan. Vaikka tiedän rataa siistityn pelikertani jälkeen, niin silti en usko ollenkaan, että kaupungilla tai fribaseuralla riittää resursseja jatkossa riittävän aktiiviseen niittotyöhön. Surullinen esimerkki siitä, ettei taustatöitä ole tehty huolella sen suhteen mikä maaston kasvusto on ja miten rataa ylläpidetään pelattavassa kunnossa. Näitä vastaavia esimerkkejä on valitettavasti muuallakin aivan liian paljon! Ikävä kyllä. Arviointikin on tehtävä aina pelihetken tilanteen mukaan, kun varmuutta paremmasta huomisesta ei ole.
0/5
Tätä varten piti ihan luoda tunnukset. 0/5 Älä missään nimessä lähde tänne
yksin!
Radalla hyvät puitteet eli tiit ja opasteet kunnossa, mutta sitä, että maasto ei
yksinkertaisesti sovellu tähän lajiin ei
pelasta mikään!
Tähän rataan ei ylläpitäjän yksinkertaisesti kannata panostaa lisää aikaa eikä rahaa. Kaikki varusteet talteen ja leuka rinnassa etsimään uutta sijaintia!
Kiuruvesi DiscgGolfPark. Kävin heittämässä radan muutama viikko sitten ja nyt mietittyäni rataa kirjoittelen arvostelun. Ratahan on talkootöillä tehty ja uusi, mutta tässä arvostelussa heijastuu vain se, mitä kesäkuisena iltana metsästä löytyi.
Radan puitteet oli erinomaiset. Iso parkkipaikka harjoituskorilla ja huussilla. Tiit olivat todella hyvät ja isot ja next tee kylttejä löytyi reilusti. Kuitenkin ratakartat kaatuvat jo väylän 3 kohdalla. Ryhmästä kukaan ei löytänyt metsästä väyläkortin kuvaamaa väylää. Kortissa näkyy iso S, mutta luonnossa väylä tuntuu olevan vain iso kaarre vasemmalle.
Väylät ja arvosana kuitenkin kärsii huomattavasti radan nuoresta iästä. Oletettavasti täälläkin oli ongelmana saada lupia kaataa puita. Monilla väylillä on edelleen aivan liian paljon puita vaikka puhutaankin metsäradasta. Suurempi ongelma on maapinta ”väylillä”. Vaikka kiekko jää ”väylään” lähes joka kerta joutuu heittämään lähestymisen paikoiltaan kun mahdollisuuksia ottaa vauhtia ei ole. Kuopat ja alustakasvillisuus vaati todella usein kiekkojen etsimistä.
Paperilla väylät olivat kuitenkin hyviä ja keskenään erilaisia.
Loppuarvosana on kuitenkin valitettavasti vain 2/5. Valitettavasti Ylä-Savon heikoin 18-väyläinen.
Positiivinen yllätys, 3,5/5. Täytyi tehdä profiili, jotta saatiin tällekin radalle arvostelu/kommentti. Radalla oli parhaat opasteet, joita olen kohdannut. Lisäksi tiit olivat huippukunnossa.
Väylissä tuntui olevan jonkin verran mielikuvitusta käytetty. Tällaiselle 100 m:n kädelle sopivasti haastetta päästä korille. Rata oli vielä aika vähän pelattu ja kiekon etsiminen oli välillä hankalaa. Useimmat väylät olivat selkeitä ja metsä avarahkoa. Kaikista virheistä ei rankaistu puuosumilla.
Hyvin tehty perusrata, jota itse aion useamminkin pelata, mutta ei kannatta välttämättä kovin kaukaa lähteä bongaamaan.