"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Karttulan frisbeegolfrata

Radan kuvaus

Talvipelattavuus ei tiedossa

Karttulassa sijaitseva 18-väyläinen metsärata, joka haastaa kovemmatkin heittäjät. Väylät kulkevat mäkisessä maastossa ja vaativat tarkkaa heittämistä.

Ajankohtaista

Radan tiedot

  • Osoite

    Pöröntie 2
    72100 Kuopio


  • Rata kartalla

  • Perustettu

    2021

  • Korit

    Prodigy

  • Väylien määrä

    18

  • Heittopaikat

    TeePad

  • Pinnanmuodot

    Mäkinen, paljon korkeuseroja

  • Opasteet

    Prodigy-opasteet

  • Ratatyyppi

    Metsärata

  • Ylläpito

    Ei ylläpitoa

  • Ratamestari

  • Suunnittelija

  • Ilmainen/maksullinen

    ilmainen

  • Lisätietoja

  • Talvipelattavuus

    Ei tiedossa

Väyläkuvaukset

Karttulan frisbeegolfrata

Ratakartta

Väylä 1: Karttula #1

Pituus 105 metriä. Par 3

Väylä 2: Karttula #2

Pituus 94 metriä. Par 3

Väylä 3: Karttula #3

Pituus 152 metriä. Par 4

Väylä 4: Karttula #4

Pituus 127 metriä. Par 3

Väylä 5: Karttula #5

Pituus 186 metriä. Par 4

Väylä 6: Karttula #6

Pituus 90 metriä. Par 3

Väylä 7: Karttula #7

Pituus 83 metriä. Par 3

Väylä 8: Karttula #8

Pituus 90 metriä. Par 3

Väylä 9: Karttula #9

Pituus 148 metriä. Par 4

Väylä 10: Karttula #10

Pituus 115 metriä. Par 3

Väylä 11: Karttula #11

Pituus 148 metriä. Par 3

Väylä 12: Karttula #12

Pituus 190 metriä. Par 5

Väylä 13: Karttula #13

Pituus 82 metriä. Par 3

Väylä 14: Karttula #14

Pituus 168 metriä. Par 4

Väylä 15: Karttula #15

Pituus 183 metriä. Par 4

Väylä 16: Karttula #16

Pituus 107 metriä. Par 3

Väylä 17: Karttula #17

Pituus 118 metriä. Par 3

Väylä 18: Karttula #18

Pituus 108 metriä. Par 3

2 arvostelua radalle “Karttulan frisbeegolfrata

    Kuopion kaupungissa Karttulan frisbeegolfrata. Radalla pituutta 18-väylää, 2294m ja AA1-luokitus. Kiekon perässä tuli käveltyä 4460m. Pelattu 7.5.2023.

    Toisinaan ihan mukavia korkeuseroja sisältäneen metsäradan kiertäminen kävi ihan mukavasta kuntoliikunnasta. Ihan hapotukseen asti ei tarvinnu kavuta, vaan sillai sopivasti, jotta punkerokaan ei ihan kuolemaa tehnyt. Siirtymät järkevät, ei kovin pitkiä eivätkä kulkeneet kertaakaan toisten väylien heittolinjojen kautta.

    Mukana paljon erinomaisen hyviä väyliä. Ehkä kaikkein upein ratkaisu oli 6-väylä missä heitettiin alamäkeen ja hieman vasemmalle. 7-väylä heitettiin ylämäkeen ja kori kauniisti kallion päällä. 13-väylä oli nätti alamäkiväylä. 14-väylän ratkaisu oli aika uniikki, sillä alamäkiväylät ovat 99% yhdistelmä alamäki + vasen, mutta nyt oli alamäki + jyrkkä oikea, ihan ok. 18-väylä tiukka alamäkipilli. Ja lisätään vielä ainakin 1-väylän hyvin heitettävä ylämäkiväylä, niin johan noita hyviä väyliä tulikin lueteltua, eikä ylös tainnut tulla edes kaikkia hyviä laitettua. Väylät pääosin oikein hyviä, vaihtelevia ja pelattavia, mutta hieman kapean puoleisia. Ja mikä tärkeintä, niin onneksi väylät oli vedetty kokonaisuudessaan metikön puolelle eikä kuntorataa oltu lainkaan hyödynnetty!

    Rakenteet suorastaan erinomaisessa kunnossa kuten tuoreelta radalta sopikin odottaa. Löytyi ratakartta, erinomaiset heittopaikat, heittopaikkaopasteet ja korit. Next tee -kylttejä oli erittäin hyvin kulkua helpottamaan, ainoastaan siirtymät 10-11 ja 11-12 olisivat kaivanneet kylttiä, vaikka matka ei pitkä toki ollut. Löytyi alusta myös roskis. 9-väylän jälkeen oli laavu polttopuineen sekä hyvässä hapessa ollut huussi mikä ei ainakaan nyt ollut lukossa. Muista ottaa omaa paperia huussikäyntiä varten mukaan! Väylien 6 ja 7 välisellä siirtymällä kaksi pikkusiltaa ja muutamissa paikoissa myös portaita. Vieressä sijaitsi esteetön 9-väyläinen 20-30m väyläpituuksilla ollut rata esim. ison radan lämmittelyyn. Ruokailuun Karttulan keskustasta löytyy ainakin pitseria Avokado ja kahvila/lounaspaikka/pubi Lankku pupi. Omat eväät hain radasta 800m päässä sijainneesta S-Market Karttulasta. Kuopion keskustaan matkaa 45,9km.

    Olihan tuota fundeerattaviakin juttuja. Sokkoväyliä oli todella paljon, joten spottaus enemmän kuin tarpeellista. Niin… kieltämättä aika peitteiseen metikköön rata on vedetty ja, jos päädyt väylältä sivuun, niin aika vaikeaa on väylälle takaisin pääsy, se tuli moneen kertaan koettua. Väylällä todellakin kannattaa Karttulassa pysyä! Paljon risuja ja vaikka mitä, mutta siihen nähden oli suorastaan ihme ettei kiekkoa tarvinnut oikeastaan kertaakaan sen kummemmin etsiä. Radan pisimmät väylät olivat ne kaikkein vaikeimmat. Esim. 12-väylän heittologiikkaa en käsittänyt, ehkä pro-pelaajan osaamisella noissa väylissäkin on sitä jotain järkeä, en tiedä… Sanoisin, että radalla oli aivan liian pitkiä väyliä, kun suurimmaksi osaksi mentiin kuitenkin kohtalaisen ahtaassa pillissä. Lukittava löytökiekkolaatikko ja jokunen taukopenkki laavun lisäksi ois ihan jees myöskin.

    En tiedä… vaikea sanoa sitäkin, jotta minkälainen rata on, kun kasvukausi pääsee vauhtiin. Nyt ei ollut pajukoista, horsmista ja heinistä yhtään haittaa. Muutoinkin rataa oli pääosin ihan kiva pelata. Radalla oli kuitenkin paljon todella hyviä väyliä. Radalla on ainakin iso mahdollisuus kehittyä jo pelkästään risukkoja ja peitteisyyttä raivaamalla. Tällaisenaan minusta jo paljon mainettaan parempi, tulevaisuudessa kenties jopa suosikki-listalle pääsisi tämä. Myönnän lähteneeni liikkeelle negatiivisen ennakkoasenteen kanssa, mutta koinkin yhden suurimmista yllätyksistä mitä pelattavuuteen ja fiilikseen tulee.

    4/5

    Radalla olisi paljon potentiaalia, mutta nykyisessä rehevyydessään ei innosta pelaamaan. Heittopaikat, sekä opasteet ovat kunnossa, mutta väylillä, sekä niiden sivuilla on tällä hetkellä aivan liikaa kasvillisuutta. Rata varmasti paranee ajan myötä, mutta tarvitsisi myös lisää ylläpitoa, sekä väylien siistimistä.

Vastaa