"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Honkavuori frisbeegolf

Radan kuvaus

Pyhäjärven 18-väyläinen frisbeegolfrata sijaisee Honkavuoressa.

Lue tarkemmin radan tämän hetkisestä tilanteesta "Lue lisää" -kohdasta.

Lue lisää

Rataa ollaan uudistamassa ja tällä hetkellä käytössä on testiluontoisesti 18-väyläinen rata joka ei ole vielä valmis. Alueelle on tulossa myös maastopyöräreitti ja frisbeegolfradan valmistuminen etenee sen kanssa. Radan on tarkoitus valmistua kesällä 2023.

HUOM! Alueella tehdään heinäkuussa 2023 maansiirtotöitä, liikkukaa varovaisesti!

Palautteita radasta toivotaan osoitteeseen frisbeegolf@lamminahonahto.fi

 

Ajankohtaista

Radan tiedot

  • Osoite

    Jyväskyläntie 963
    86800 Pyhäjärvi


  • Rata kartalla

  • Perustettu

    2013

  • Korit

    Muu

  • Väylien määrä

    18

  • Heittopaikat

    Tekonurmi

  • Pinnanmuodot

    Mäkinen, paljon korkeuseroja

  • Opasteet

    Ei

  • Ratatyyppi

    Puistorata
    Metsärata

  • Ylläpito

    Satunnainen

  • Ratamestari

    Lamminahon Ahto ry

  • Suunnittelija

  • Ilmainen/maksullinen

    ilmainen

  • Lisätietoja

  • Talvipelattavuus

    Ei tiedossa

Väyläkuvaukset

Honkavuori frisbeegolf

Ratakartta

8 arvostelua radalle “Honkavuori frisbeegolf

    1-tee nyt avoimen rinteen oikeassa reunassa valkpisen hallin takana. Kaksi ensimmäistä pitkää väylää heitetään suoraan eteenpäin. Muut väylät kiertävät näkötornin ympäri vastapäivään. Sen verran on heitetty, että maapohjasta näkee, missä suunnassa seuraava tee. Väylät ihan ok, mutta opasteilla välttäisi alkujärkytyksen ja kiertäminen muutenkin helpompaa. (Minulla kesti vartin kiroilla ja päästä juonesta kiinni 🙂

    Pyhäjärven kaupungissa Honkavuoren hiihtokeskuksen mailla Honkavuori frisbeegolf. Pituutta radalla 12-väylää, 1021m (?) ja B3-luokitus. Kiekon perässä tuli käveltyä ja uusittuja väyliä etsittyä peräti 7620m. Pelattu 28.9.2021.

    Tätä rataa on tällä hetkellä erityisen vaikea arvioida. Radalla on juuri toteutettu pitkään suunnitelmissa ollut uudistus ja se kyllä näkyi. Väyliä on sama määrä kuin ennenkin, mutta ovat vaihtaneet kovasti paikkaansa, myös pituudet aivan erilaiset kuin aiemmin. Radalta ei löydy voimassa olevaa karttaa eikä yhdelläkään heittopaikalla ole heittopaikkaopasteita tai väylien välillä next tee -kylttejä. Tällä hetkellä en suosittele radan pelaamista, sillä itsekin olisin lähtenyt heti pois, jos en olisi tavannut kahta paikallista ja ystävällistä heittäjää, joiden ohjeilla sain radan kierrettyä, vaikka väylien etsimiseen kului silti turkasen paljon aikaa ja kilometrejä.

    Noh… muutama sananen kuitenkin vielä. Kyse on 12-väyläisestä metsäradasta missä korkeuseroja on erittäin paljon, joten hyvästä kuntoilusta käy radan kiertäminen vaikkei harhailujakaan olisi. Maasto oli otettu mukavasti haltuun eli väylissä löytyi niin ylä kuin alamäkeäkin ja toki myös tasamaalla heittelyä.

    Radan rakenteista heittopaikat olivat uudistetut ja pääosin hyvää nurmimattoa paitsi 8-väylä lavetti oli kyllä melkoinen trampoliini, ei tiennyt oikein, jotta itkeäkö vaiko nauraa, valitsin lopulta jälkimmäisen. Korit oli valmistanut omametallipaja.com, mutta olivat kuitenkin ihan kohtuulliset eli napsivat kiekkoja ihan mukavasti. Tosin korien numerointi ei vastannut ainakaan toistaiseksi lainkaan väylien numerointia. Kauniilla paikalla oli myös laavu ja näkötorni, josta hienot maisemat. Näkötornin vieressä oli myös 8-väylän heittopaikka ja ihan hieno alamäkiväylä oli edessä.

    Uudet väylät olivat ihan järkevähkön oloisia, tosin pusikoiden raivaamista kaipaisi kipeästi useampikin väylistä. Ainoastaan 7-väylä oli jotain ihan täyttä kummallisuutta. Heittopaikka osoitti yhteen suuntaan mistä lähdin koria etsimään ja etsinkin hyvän tovin. Näin lähistöllä yhden korin ja jatkoin silti oikean korin etsimistä. Lopulta totesin, että se ”yksi kori” olikin se oikea. Noh… heti teen jälkeen 90 asteen käännös vasemmalle ja vajaa 100m kohden laavua, ei voisi yhtään enempää pieleen mennä suunnittelu kuin tuolla kyseisellä väylällä.

    Sääli. Oma vika oli, jotta menin pelaamaan muutostöiden takia vaillinaisella radalle, joten pitkää kävelymatkaa ei voi radan hallinnoijan piikkiin laittaa. Honkavuoren alueelle mahtuisi maastonsa puolesta vaikka useampikin täysimittainen ja erittäin laadukas frisbeegolfrata. Pitäisi vaan olla suunnittelupuolella taitoa kuten esim. DiscGolfPark tai Prodigy ratojen osalta lähes aina on. Ammattilainen saisi loihdittua täynnä parhautta olevan radan. Nyt arvio on huono, mutta edes alkeellisella opastinjärjestelmän laittamisella kuntoon ( infokartta, teeopasteet ja next tee -kyltit ) radalle voisi helposti antaa pari pykälää paremman arvioinnin. Erityisen hyväksi radasta tuosta ei ole vaikka opasteet kuntoon tulisivatkin joskus ensi kesän keskiviikkona. Ei ole kiire tulla uudestaan.

    1/5

    Poikkesin pelailemassa matkalla Ouluun 17.9. Lähtö löytyy tuulimyllyn edustalta, heittoalustat maapohjaisia ja jonkinlainen lankku edessä tai sitten ei. Kaksi ensimmäistä väylää yhtä pusikkoa, kakkosella jo meinasi kiekko hukkua vatukkoon, Ihan potentiaalista ideaa väylillä hiihtolatujen maastoon ja korkeuserojakin löytyy kivasti. Kadonneen kiekon jälkeen väylällä kymmenen kaveriksi tuli valkoinen Jack Russell. Kun heitti kiekon, niin kaveri kävi sen noutamassa ja piti leikkiä kiekko pois koiran suusta – loppujen lopuksi luovutin ja jätin kesken… Että sellainen erilainen heittokerta.

    Maasto mielenkiintoinen, pelimiellyttyvyyttä lisäisi radan alusta löytyvä kartta, opastus väylältä väylälle, sekä ne juuttaan horsmikot ja vatukot matalaksi siellä loppupätkillä 🙂

    Rata tosiaan on tehty uudelleen hyvillä itse tehdyillä koreilla. Radalla 12 väylää, joista 4 väylä Par 4, muut par 3:sia. Radan on suunnitellut Ylivieskan Frisbeekarhut. Rata tullaan tekemään täysimittaiseksi kesällä 2016. Radassa todellakin on potentiaalia korkeus erojen vuoksi. Horsmikko hieman haittaa pelaamista keskikesällä. Kannattaa käydä tutustumassa.

    Käytiin radalla, katsottiin kaksi ensimmäistä väylää ja lähdettiin pois, koska heinää horsmaa ym oli aivan kelvottomasti liikaa. Potentiaalia alueella olisi paljon, hyvää latupohjaa jota olisi voinut hyödyntää suunnittelussa paremmin, eikä laittaa väyliä heinäpeltoon, jos niitä ei kerta juuri ylläpidettä. Kunnollisia tiipaikkoja ei ollut. Korit oli itse teetetyt, mutta vaikutti varsin hyviltä mitä nyt hypistelemässä kävi.

    Radan kartta ei täsmää nykyiseen layouttiin (ratoja on pääosin pidennetty vuonna 2014). Korit ovat ”tokmanni/halpahalli” laatua, suurin osa koreista niin kallellaan, ettei niihin oikein pysty puttaamaan, yhdessä korissa ei itse asiassa ollut muuta jäljellä kuin kori (ei siis ketjuja eikä tolppaa). Kun ketjutkin ovat hennointa mahdollista laatua, ei koreja todellakaan voi pitää pysyvän kentän koreina. Tiit ovat maapohjaisia, tiin paikkaa markkeeraa lankku tiin edessä. Tiillä on opasteena ratakartta ja tiin numero.

    Maasto kyllä pitäisi sisällään hyvän radan ainekset ja muutamat nykyisistä väylistä ovat väylinä aivan hyviä, kunhan väylien avaus- ja lopetuspaikat saataisiin kuntoon. Jos olet matkalla nelostietä pitkin, suunnittele frisbeegolf-pysähdyksesi jonnekin muualle.

Vastaa