"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Hanko Lillmärssan

#lillmärssan_discgolf

Radan kuvaus

Pelattavissa talvella, talvikunnossapito

Vuonna 2005 rakennetusta 9-väyläisestä metsäradasta on kehittynyt monipuolinen ja vaativa kokonaisuus, jossa puitteet riittävät nykyisin isompien ja vaativampienkin tapahtumien järjestämiseen. Radan kehittäminen ja parantaminen jatkuu edelleen. Radalla on kaksi layoutia.

Lohi tarjoaa kattavimman kokemuksen Lillmärssanin radasta.

Lue lisää

Hangon radalla on järjestetty useita karvalakki – ja kansallisen sarjan osakilpailuita. Vuonna 2008 radalla järjestettiin SM-osakilpailu yhteistyössä Tammisaaren kanssa. Samana vuonna radalla järjestettiin myös parigolfin SM-kilpailut. Vuonna 2012 Lillmärssan toimi amatöörikiertueen yhden osakilpailun näyttämönä.

Rata vaatii vielä paljon viimeistelyä ja joka kaudelle on joitakin parannuksia ja uudistuksia.

Toivotamme kaikki tervetulleiksi Hankoon nauttimaan raikkaasta meri-ilmasta upeine näköaloineen ja hienoine ratoineen.

Ajankohtaista

Radan tiedot

  • Osoite

    Tiilitehtaantie / valaistulatu
    10900 Hanko


  • Rata kartalla

  • Perustettu

    2005

  • Korit

    DiscGolfPark-maalikori

  • Väylien määrä

    24

  • Heittopaikat

    Tekonurmi

  • Pinnanmuodot

    Mäkinen, paljon korkeuseroja

  • Opasteet

    Itsetehdyt opasteet

  • Ratatyyppi

    Metsärata

  • Ylläpito

    Päivittäinen

  • Ratamestari

    Jorma Nousiainen, Anette Gustafsson, Kimmo Mäkelä

  • Suunnittelija

    Ensimmäinen 9 - väyläinen: Jussi Meresmaa ja Dennis Barman. Jatkosuunnittelu Hangon Hyrskyt.

  • Ilmainen/maksullinen

    ilmainen

  • Lisätietoja

  • Talvipelattavuus

    Pelattavissa, talvikunnossapito

Väyläkuvaukset

Ahven

Ratakartta

Väylä 1: Ahven #1

Pituus 68 metriä. Par 3

Pururataa pitkin ja lopussa väylä kaartaa metsän puolelle. Kakkosen paikka.

Väylä 2: Ahven #2

Pituus 70 metriä. Par 3

Suora heitto ylös puiden vällin. Kakkosen paikka.

Väylä 3: Ahven #3

Pituus 65 metriä. Par 3

Hyzeri korkean kallion huipulla. Korin takana 10m pudotus alas satamaan.

Väylä 4: Ahven #4

Pituus 58 metriä. Par 3

Suora alamäkeen korille. Korin oikealla puolella jyrkähkö rinne. Selkeä kakkosen paikka.

Väylä 5: Ahven #5

Pituus 103 metriä. Par 3

Avoin väylä. Neljän metrin korkeudelta OB-alueen yli korille. OB mahdollisuus kiertää oikealta. Ennen koria suurehko kumpu pysäyttämässä liian matalat heitot. Tiin edessä kulkeva sähkölinja voi myös aiheuttaa ongelmia. Radan kuumin väylä. Kakkosen paikka.

Väylä 6: Ahven #6

Pituus 85 metriä. Par 3

Väylää muutettu. Suora kapea puukäytävä heitetään vanhan korin suunnalta B-koriin.

Väylä 7: Ahven #7

Pituus 51 metriä. Par 3

Hiekkarannalta ylös kalliolle. Kori puurykelmän takana. Korille pääsee joko oikealta tai vasemmalta. Tuurilla myös keskeltä. Kakkosen paikka. Tämän kirjoittajalla on väylältä 7 holaria !

Väylä 8: Ahven #8

Pituus 52 metriä. Par 3

Kallio kanjonista annukkana korille, jonka sivulla 4m pudotus. Selkeä kakkosen paikka

Väylä 9: Ahven #9

Pituus 110 metriä. Par 3

Annukka loivaan alamäkeen. Kakkosia silloin tällöin. Eräs tamperelainen kaveri kiskas tästä holarin !

Väylä 10: Ahven #10

Pituus 126 metriä. Par 3

Käytöstä poistettua pururataa pitkin väylä tekee pienen ässän. Kolmoseen voi olla tyytyväinen. Joskus harvoin kakkosia alan miehille.

Väylä 11: Ahven #11

Pituus 158 metriä. Par 4

Tiin oikealla puolella mando. Tarkka oikealle kaartava sijoitus, jotta kakkos heitolle mahdollisimman hyvät asemat. Kolmosia tulee harvoin. Nelonen on työvoitto !

Väylä 12: Ahven #12

Pituus 66 metriä. Par 3

Suora ylös kalliolle. Korin ympärille rakennettu " hakekaukalo " hyviä avauksia pysäyttämään. Tällä väylällä pistetään kiekkoa kaukalossa häkkiin kirjaimellisesti. Selkeä kakkonen.

Väylä 13: Ahven #13

Pituus 88 metriä. Par 3

Avaus oikealle kaartuvana kohti kalliota, jonka jälkeen väylä kaartaa vasemmalle. Kori vanhojen bunkkerien läheisyydessä. Kolmosia tulee.

Väylä 14: Ahven #14

Pituus 89 metriä. Par 3

Kallionyppylän yli oikealle kaartava väylä. Kori vanhan bunkkerin sisällä. Kakkoset suhteellisen harvinaisia.

Väylä 15: Ahven #15

Pituus 118 metriä. Par 3

Puistoväylä. Hallitulla S-heitolla kauniin koivikko puiston läpi korille. Alan miehille kakkosia luvassa.

Väylä 16: Ahven #16

Pituus 98 metriä. Par 3

Puistosta ylös kalliolle, josta väylä kaartaa vasemmalle. Korin edessä suo - OB. Kakkosia harvakseltaan.

Väylä 17: Ahven #17

Pituus 82 metriä. Par 3

Kallionyppylän yli korille. Kori on korotettu. Kakkosen paikka.

Väylä 18: Ahven #18

Pituus 170 metriä. Par 4

Suora väylä sähkölinjaa pitkin korille. Muutama eagle on väylällä nähty. Kolmoset yleisiä. Rumiakin lukemia saattaa tulla kokeneemmallekin tuupparille. Kiitos ja tervetuloa Hankoon pelaamaan !

Lohi

Ratakartta

Väylä 1: B-1

Pituus 151 metriä. Par 4

Väylä tekee loivan ässän. Ennen koria aita estämässä suorat lähestymiset korille.

Väylä 2: B-2

Pituus 152 metriä. Par 4

Alku heitetään suorana ylämäkeen ja haetaan hyvää jatkopaikkaa kakkosheitolle. Lopussa väylä kaartaa vasemmalle. Korin takana kymmenen metrin pudotus alas satamaan. Kalliossa maalattuna OB-viiva. Mikäli kiekko menee OB:lle jatketaan dropilta.

Väylä 3: B-3

Pituus 85 metriä. Par 3

Suora kapeahko alamäkiväylä, jossa oikealla alaspäin viettävä rinne.

Väylä 4: B-4 "Sahara"

Pituus 103 metriä. Par 3

Melko avoin saariväylä. Kori isohkossa saaressa. Mikäli avaus ei jää saareen jatketaan dropilta. Dropin jälkeen normi OB-sääntö. Väylälle lisätty toinen saari väylän alkuosaan, jota kautta voi pelata jos ei pituus riitä kauempaan saareen.

Väylä 5: B-5

Pituus 130 metriä. Par 4

Ylämäkeen josta väylä kääntyy noin 70 metrin kohdalla vasemmalle. A-korin ohi alas kalliokummun taakse, jossa korotettu kori.

Väylä 6: B-6

Pituus 68 metriä. Par 3

Hiekkarannalta ylös kalliolle. Meri vasemmalla OB. Normi OB-sääntö.

Väylä 7: B-7

Pituus 75 metriä. Par 3

Noin 10 metriä korkealta kalliolta merenlahden yli korille, joka sijaitsee saaressa. Mikäli avaus ei osu saareen jatketaan oikealta alempana olevalta dropilta. Dropin jälkeen normi OB-sääntö.

Väylä 8: X-1 "Hätävarjelun liioittelu"

Pituus 120 metriä. Par 3

Kallion päältä meren yli oikealle rannalla olevalle korille. Meri OB. Jos avaus menee outtiin jatketaan dropilta. Sen jälkeen normi OB sääntö.

Väylä 9: X-2

Pituus 86 metriä. Par 3

Rannalta niemen kärkeen. Meri niemen jokaisella puolella OB. Jos avaus menee OB:lle jatketaan dropilta. Dropin jälkeen normi OB-sääntö.

Väylä 10: X-3

Pituus 162 metriä. Par 4

Meren ylitys niemelle jonka jälkeen toinen ylitys merenlahden yli korille. Jos avaus menee outtiin jatketaan dropilta, joka on merkitty kallioon ensimmäiselle niemelle. Dropin jälkeen normi OB-sääntö.

Väylä 11: X-4

Pituus 110 metriä. Par 4

Avaus mandopuiden välistä jonka jälkeen väylä kääntyy 90 asteen kulmassa vasemmalle. Kori vanhassa konekivääripesäkkeessä. Jos missaa mandon, jatketaan dropilta.

Väylä 12: X-5 "Mondin kosto"

Pituus 90 metriä. Par 3

Ensin oikealle ja sitten vasemmalle kaartuva ässäävä väylä puukäytävää pitkin. Vaikea pirkko.

Väylä 13: X-6 "Tuplamando"

Pituus 65 metriä. Par 3

Suora puukäytävä korille.

Väylä 14: B-8

Pituus 65 metriä. Par 3

Hyzeri ylämäkeen ylös kalliolle. Meri oikealla OB. Normi OB-sääntö.

Väylä 15: B-9

Pituus 110 metriä. Par 3

Oikealle kaartava väylä.

Väylä 16: B-10 "Helppo kolmonen"

Pituus 126 metriä. Par 3

Hieman oikealle kaartava ja lopussa vasemmalle kääntyvä väylä. Korotettu kori.

Väylä 17: B-11 "Mein kampf!"

Pituus 158 metriä. Par 4

Oikealle kaartava dog leg väylä. Oja ja ajotie OB-alueita. Normi OB-sääntö.

Väylä 18: B-12

Pituus 66 metriä. Par 3

Suora väylä ylös kaliolle. Korin ympärillä sahanpurukaukalo. Parkkipaikka ja tie OB-alueita. Normi OB-sääntö.

Väylä 19: B-13

Pituus 170 metriä. Par 5

Hevosenkengän muotoinen väylä avataan mandon ohi oikealta ylös kalliolle. Sieltä lähestyminen koria kohti, joka sijaitsee vanhassa bunkkerissa. Bunkkerin ulkoseinät OB. OB-linja jatkuu seinistä kallioon ja puihin merkittynä vasemmalle. Korin oikealta puolelta OB-linja jatkuu sivumuurin suuntaisesti taakse päin. Jos missaa mandon jatketaan dropilta.

Väylä 20: B-14

Pituus 201 metriä. Par 5

Reilu 200 metrinen ensin oikealle ja sitten vasemmalle kaartava väylä. Ennen koria suo oikealla OB alue.

Väylä 21: B-15

Pituus 145 metriä. Par 4

Avaus A-korin ohi yli kävelytien, josta väylä kaartaa metsäränniin oikealle. Asvalttitie OB. Tällä väylällä täytyy tarkistaa, ettei tiellä ole muita kulkijoita.

Väylä 22: B-16

Pituus 123 metriä. Par 5

Väylä kaartaa kallion yli vasemmalle. Kalliolla suo OB-alue, jonka jälkeen oikealla toinen suo-OB korin oikealla puolella. Normi OB-sääntö. MUISTA TARKISTAA ENNEN KAKKOSHEITTOA, ETTEI 17 VÄYLÄN TIILLÄ OLE HEITTÄJIÄ!

Väylä 23: B-17

Pituus 82 metriä. Par 3

Kallion yli korille. Tie vasemmalla OB. TÄLLÄ VÄYLÄLLÄ SPOTTAUS PAKKO!

Väylä 24: B-18

Pituus 170 metriä. Par 4

Suora tilava väylä sähkölinjaa pitkin korille. Tie vasemmalla OB. Ennen koria OB-alue levenee vasemmalle ja kaartaa korin taakse. Normi OB-sääntö. KIITOKSET KAIKILLE KIERROKSESTA. TOIVOTTAVASTI OLI MUKAVAA :D

12 arvostelua radalle “Hanko Lillmärssan

    Päivitetyt ratakartat valmistuneet. Ahven ja Lohi merkitty eri väreillä. Uudet ilmoitustaulut ja väyläopasteet asennettu. Kansanpuiston puolelta 6 väylää vielä tätä kirjoittaessa puuttuu. Lay out aikalailla kiveen hakattu, ellei pakollisia muutoksia tule. Radalle suunniteltu myös 18 väyläinen pro versio, jossa joitakin väyliä yhdistelty ja joitakin jätetty pois. Tästä päivitys myöhemmin. Radan kunnostaminen jatkuu lisäämällä kulkua helpottavia rakenteita, parantamalla tiipaikkoja ja uusimalla vanhimpia koreja.

    Pelaamaan pääsee poikkeuksellisesti jopa yli muutamien upeiden meripoukamien! Radassa enemmistönä kallioiset väylät. Enemmänkin metsäisiksi luettavia väyliä on myös paljon ja löytyy hieno niittyväyläkin (15.). Pelasin vaativamman Lohi -layoutin.

    Muita alueella ulkoilevia on suojeltava heitetyiltä kiekoilta muutamilla kuntoratareittejä käyttävillä väylillä, myös parissa kohti väylän päästyä osaksi hiekkarantaakin. Esimerkiksi 4. väylällä korostuu varmistaminen, että väylä on vapaa, koska heitetään kalliolta yli alhaalla sivusuunnassa risteävän kuntoratareitin.

    Heittoalustat olivat tasaiset ja varsin hyvässä kunnossa, tiipaikkoja oli eri kokoisia varmaankin radan historiasta kummuten. Korotettuja koreja oli muutamia (yhden lavan kansi (17.) odottaa akuuttia paikkaamista). Heittopaikoilla oli informatiiviset opasteet. Voisiko paikoittain kohtaavien Ahven ja Lohi väylien korien yläreunat havainnollistaa eri väreillä?

    Maaston varsin runsaiden korkeuserojen hyödyntäminen ja väylälinjojen horisontaalinen monipuolisuus on toteutettu hienosti. Erittäin hyvä vaativa rata edistyneemmille pelaajille!

    Ratakokonaisuus on omasta mielestä yksi Etelä-Suomen hienoimmista ja päivän kunnon mukaan voi joko haastaa itseään vähän, vähän enemmän tai sitten kunnolla riippuen mitkä kombinaatiot väylistä pelaa. Vaikka korit ja heittoalustat ovatkin jo aavistuksen kuluneet ei niiden taakse tarvitse yhtäkään epäonnistumista laittaa. Ratoja parhaiten kuvaava sana lienee monipuolisuus sillä tarjolla on hyvin erityyppisiä heittoja, on korkeuseroja ja eri liukkaudella varustettuja griinejä.

    Ahven sopii hyvin myös lajiin tutustujille, joille haluaa tarjota mahdollisuuden kokeilla muutakin heittämistä kuin perinteistä nurmikenttää. Tuskasoturilla on mahdollisuus saada useitakin onnistumisia birkkujen muodossa ja taas vastaavasti muutamilla väylillä saa olla enemmän kuin tyytyväinen pariin.

    Varsinkin Lohi on mukavan vaihteleva rata. On metsää, kalliota, rantaa, lyhyttä ja pitkää. Ikävä kyllä ratakartta ei täsmää todellisuuteen ja opasteet ovat aivan puutteellisia. Kaksi väylää jäi pelaamatta, kun eivät löytyneet lopultakaan. Monella väylällä joutuu heittämään ulkoilureiteille ja monesti vielä sokkona. Vahinko on vain ajan kysymys.

    Ratakartta ei täsmää 2 väylän kohdalla. X-4 ja X-5. Ihmettelen missä kohtaa heitetään ulkoilureitille sokkona ? Rata on ollut Hangossa vuodesta 2005 lähtien eikä onneksi vahinkoja ole sattunut. Väyläopasteita on pyritty korjaamaan ilkivallan jäljiltä. Olisi mukavaa jos tännekkin saisi arvostelun itse radasta ja väylistä ja radan haastavuudesta.

    Pari kertaa olen tämän kesän aikana radan kiertänyt. Tuo opasteiden puute Ahventa kierrettäessä haittaa minunkin mielestäni Bägissä oli nyt mukana Ahvenen ja Lohen kartat niin näki mitä rataa tulisi kiertää. Poluilla voisi olla vaikka värikoodit maalattuna puihin tms.
    Samoin Ahvenen Lohesta poikkeavat tiiauspaikat olivat aika monella radalla merkitsemättä.

    Muuten rata on sopivan haastava tasoiselleni pelaajalle.

    Kyllä Lohi on saanut enemmän huomiota viime vuosina. Ollaan nyt viimein päästy radan osalta sellaiseen lay outtiin, ettei se juurikaan muutu. Täksi kaudeksi ( 2020 ) ollaan uusittu muutama tii ja vanhimpia koreja. Penkkejä ja roskiksia ollaan myös lisäilty. Opasteet, kartat ja selkeämmät OB-alueet ovat seuraavaksi vuorossa. A-rata saanee myös omat uudet väyläopasteet se kun on se palatuin versio aloittelija ystävällisyyden puolesta. Ongelma on ollut, että joillain on käsittämätön taopa rikkoa, töhriä väyläopasteita sekä repiä OB keppejä ja opastekylttejä irti. Kartat täällä FGR:ssä eivät tällä hetkellä ( 22.8.2020 ) ole ajantasalla muuta kuin A-radan eli Ahvenen osalta. Nyt kun radan lay outti on lyöty vuosien jälkeen lukkoon niin pyritään hoitamaan. Lohessa väylä 5 on nykyään pidennetty ja par 4. Väylä X-4 joudutaan kuntoportaiden takia vaihtamaan. Uusi heittopaikka lähellä nykyistä ja väylä edelleen par-4. Väylät 13 ja 14 pidennetty par- vitosiksi. Väylä 15 pidennetty par-neloseksi. Olisi kiva jos useampi radan kiertäjä vaivautuisi kirjoittamaan oman arvionsa radasta. Palautteen kautta kehitystä tapahtuu. Omassa arviossani rata menee top kymppiin Suomessa. Samaa mieltä oli muuan Avery Jenkins. 😀

    Maisemiltaan hieno, melko vaihteleva rata. Varsinaisesti avointa nurmikkoa ei tosin paljoa ole. Kallioilla kierrellään sopivan haastavissa mutta ei liian vaihtelevissa merkeissä. Parilla väylällä pieni harhautuminen oksaan voi heittää lupaavan birdien synkän pusikon kautta tuplabogiksi. Oli kuitenkin todella kiva käydä.

    Mainittakoon, että Ahvenen opasteissa olisi paljon toivomisen varaa. Väylältä toiselle ei juuri opastettu, ja monella tiillä piti muutenkin arvuutella, että onkohan tämä se oikea. Ehkä paukut on laitettu vaativamman Lohen hoitoon, mene ja tiedä, mutta Ahvenen opasteilla olisi saanut kokonaiskokemuksen selvästi paremmaksi.

Vastaa