Aiemmin 9-väyläinen rata päivittyi 18-väyläiseksi elokuussa 2021.
Kirkontie 40
51600 Mikkeli
2019
DiscGolfPark-maalikori
18
Tekonurmi
Kumpuileva, jonkin verran korkeuseroja
Itsetehdyt opasteet
Metsärata
Satunnainen
Haukivuoren Kisailijat ry
Timo Ruuska/Haukivuoren Kisailijat ry
ilmainen
Ei tiedossa
Pituus 104 metriä. Par 4
Pituus 91 metriä. Par 3
Pituus 75 metriä. Par 3
Pituus 52 metriä. Par 3
Pituus 65 metriä. Par 3
Pituus 64 metriä. Par 3
Pituus 54 metriä. Par 3
Pituus 55 metriä. Par 3
Pituus 106 metriä. Par 4
Pituus 110 metriä. Par 3
Pituus 64 metriä. Par 3
Pituus 78 metriä. Par 3
Pituus 49 metriä. Par 3
Pituus 128 metriä. Par 4
Pituus 44 metriä. Par 3
Pituus 134 metriä. Par 3
Pituus 89 metriä. Par 3
Pituus 104 metriä. Par 4
Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.
Hyvin suunnitellut väylät ja hyvä rata muuten. Mutta kiekot hukkui helposti jos vähänkin heittää metsään ja keskellä väylää kasvoi myös kasveja. Radan ylläpitoa voisi vähän paranta ja siistiä rataa.
Mikkelin kaupungissa Haukivuoren taajamassa Rantokankaan frisbeegolfrata. Radalla pituutta 18-väylää, 1466m ja A1-luokitus. Kiekon perässä tuli käveltyä 4260m. Pelattu 18.9.2021.
Täysimittaiseksi ihan äskettäin kasvanut Rantokankaan metsä/kuntorata-rata sisälsi mukavasti korkeuseroja, joiden johdosta liikunta nosti jopa sykettä ihan kivasti vaikkei ihan tappomäkiä matkan varrella ollutkaan. Väylistä nro 16 oli kaikkein komein. Väylän heittopaikka sijaitsi hyppyrimäen vieressä ja alas mentiin aika jyrkässä kulmassa, korille matkaa 134m. Vaikeutta lisäsi keskellä väylää menevä kapeahko joki. Oma heitto epäonnistui aika kovasti ja lähti kaartamaan oikealle pois varsinaiselta hyppyrimäen alastulorinteeltä missä odotti niitettyä heinää, mutta kaikki heinä oli silti rinteessä ja pitkää heinämössöä koko alamäen osalta. Lisäksi tämän jälkeen alkoi oikealla hurja metsämörri. Eli kaunis väylä, mutta tulee syömään ison määrän kiekkoja, jos et pysy tarkasti väylällä. Nro 15 kori oli samaisen hyppyrimäen edustalla ja hieno ratkaisu niin. Lisäksi nro 17 mukava avoimella nurmikolla. Onneksi joukkoon oli saatu jonkin verran myös puhtaita metsäväyliä kuntoradan väylien lisäksi. Siirtymät lyhyet paitsi 11 – 12 selvästi pidempi.
Infokartta, heittopaikat, heittopaikkaopasteet ja korit hyvässä kunnossa. Löytyi myös roskis lähtöpaikalta. Next tee -kylttejä oli mukavasti eikä karttaa tarvinnut missään kohdin vilkuilla. Siellä missä kylttejä ei ollut, niin seuraavan väylän heittopaikka oli käytännössä nähtävillä edelliseltä korilta. Haukivuoren palvelut kauppoineen muutaman kilometrin päässä.
Mutta… se mutta isolla M-kirjaimella! Kun rata alkaa oikealla kuntoradalle tehtyjen, tarkkaa heittämistä vaativien väylien tykityksellä, niin mielenkiinto rataa kohtaan lopahtaa hyvin, hyvin, hyvin nopeasti. Tarkoissa heitoissa ei ole mitään vikaa, mutta sitten maasto pitäisi olla sivustoilla jotenkin järkevää. Rantokankaalla oli niin paljon ja niin laajoja supermegahirviömörrejä, jotta oli suoranainen ihme, että kaikki kiekot löytyivät yhden väylän puuhun ylös jäänyttä kiekkoa lukuunottamatta. Sekä oikeat että vasemmat sivustot kasvoivat niin hurjaa pusikkoa ja tiheää puustoa liian monin paikoin, jotta, jos niihin heitit, niin poispääseminen vaati sellaisia ihmetekoja mihin ei tavallinen fribaaja kykene. Spottaus käytännössä täysin välttämätöntä.
Heittolinjat välillä hieman niin ja näin. Erityisesti 11-väylä ruumiillisti tämän suunnitelun heikkouden. Vaikka edessä olikin vain pikkiriikkisiä puita, niin ne pienetkin oksat tekivät sen, jotta potentiaalinen heitto-aukko oli vain muutamia kymmeniä senttejä. Niin… tai heitä armotonta hysseä, jos osaat. Kyllä. 11-väylän lisäksi myös muualla olisi puiden karsimisen tarvetta, niin selkeytyisi heittäminen aikalailla. Väylien järjestys hieman kummallinen. Väylien 4 -12 välillä oli väylät ripoteltu niin oudosti, jotta piti oikein miettiä mitä suunnittelija on hakenut näillä ratkaisuilla, kruununa vielä pitkä siirtyminen juurikin 11 – 12 välillä. Turvallisuus oli kuitenkin ihan ok, vaikka etukäteen kartasta katsomalla oli sekin noille väylillä hieman niin ja näin, sillä ihan niin sumpussa ei väylät olleet kuin ennakoin.
16-väylä on varmasti jatkossa juurikin sellainen mistä Rantokankaan rata tunnetaan ja muistetaan. Tosiaan komea väylä, mutta ne mörrit, ne kauheat megamörrit siellä oikealla ja se niitetty heinä koko väylällä. Ei riitä, että 1,5 metrinen heinä niitetään vain ihan heinän tyvestä viikatemaisesti jolloin jäljelle jäävä heinämäärä imee kiekot ahnaasti. Tuollainen korkealta jyrkästi alas heitettävä väylä on heiton kannalta muutoinkin amatöörille aina riski, kun äkkiä lähtee kiekko feidaamaan vasemmalle ja se taas ei toki radan tekijän vika ole. Kuin kruununa ontuvalle ratasuunnittelulle oli se kaikkien suunnitteluvirheiden äiti ja isoäiti eli kaksi väylää ristesi keskenään. Yhtään järkevää syytä en tähän 17 ja 18-väylien osalta jaksa keksiä. Väylät on aina rakennettavissa erilleen vaikka sitten lyhyempänä, eri paikassa tai sitten kokonaan poisjättäen. Toki Rantokankaalla näiden väylien näkyväisyys oli hyvä, mutta tuollaiseen ratkaisuun ei pitäisi silti koskaan päätyä, ei koskaan!
Rantokankaan rata ei sytyttänyt, ei oikein yhtään. 15-väylän korinpaikka oli hieno ja nro 16 myös upea väylä, vaikka itseltä sujuikin kehnosti. Muutoin liikaa supermegahirviömonsterimörrejä sivustoilla lähes koko radan osalta yhdistettynä mielikuvituksettomiin kuntorataväyliin. Rata miellyttää varmasti joitakin, mutta minulla ei ole kiire mennä koskaan uudestaan pelaamaan, vaikka paikkakunnalle muuttaisinkin.
2/5
Moi. Kiitoksia palautteesta. Rataa ylläpidetään pääasiassa talkootyöllä joten millimetrinurmikot yms eivät ole valitettavasti mahdollisia. Väylien varsien siistimiseen tullaan kiinnittämään huomiota tulevaisuudessa.
Tämä kesä ja syksy meni siihen että saatiin laajennus valmiiksi 9 väylästä 18 väylään. Tämä oli meille talkoolaisille ensimmäinen kerta kun suunniteltiin väyliä joten ymmärrän että jotkin ratkaisut saattavat herättää ihmetystä. Pyrittiin tekemään turvallinen ja myös aloittelijoille sopiva rata. Mielestäni tässä onnistuttiin hyvin. Timo Ruuska on suunnitellut alkuperäiset 9 väylää joten siihen oli hyvä lähteä lisäämään.
Siirtymistä sen verran että mielestäni radalla voi olla yksi pidempi siirtymä. Tässä tapauksessa tuo 11 – 12, joka ei kuitenkaan kauheasti aikaa vie.
Ja vielä tuohon 17 – 18 väylän risteämiseen sen verran että en pidä sitä turvallisuusriskinä koska siinä kohtaa näkyvyys on todella hyvä ja eihän kukaan avaa 17 väylää ennenkuin edessä on täysin vapaata. 😉
Harmi homma että et pitänyt radasta.
Kaikkea hyvää jatkoon. ✌️
J-M
Rata bongattu! Karttalinkki vie suoraan oikeaan paikkaan ja opastaulu on hyvin esillä.
Tarjolla on perinteinen metsärata 9 väylän verran korkeuseroilla höystettynä. Tasoltaan rata on helpohko lyhyine par4 väylineen. Rata myötäilee pääosin pururadan vartta, muutama väylä kulkee enemmän metsän puolella. Kannattaa silti heittää väylällä, sillä sivuun päätyneet kiekot johtavat yleensä vaikeisiin jatkopaikkoihin.
Heittopaikat ja korit ovat kunnossa. Ainoa, mitä radalle kaipaa on kunnon opasteet siirtymille. Väylän 3 kaksi mandoa on esimerkki turhasta kikkailusta: ainoa tavoite on ollut vaikeuttaa väylän pelaamista, muuta arvoa mandoilla ei väylällä ole.
Kokonaisuutena mukavaa heittämistä, ratana hyvä 9-väylää. Oma arvio 3/5.
Rata on nyt laajentunut 18-väyläiseksi ja opastus on parempaa. Ja väylän 3 mandot on historiaa. 😀 Käyhän testaamassa uudestaan. 👍