"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Keskusliikuntapuisto

Lue rataluokituksista

Radan kuvaus

Kaarinan rata sijaitsee Jäähallin ja tekonurmikentän välittömässä läheisyydessä. Rata kiertää metsiä ja niittyjä pitkin takaisin jäähallin nurkalle. Väylät ovat pituudeltaan hyvin vaihtelevia ja rata soveltuu aloittelijoille, harrastajille ja kilpapelaajille.

Lue lisää

Kaarinan radan ominaispiirteitä ovat metsäinen maasto ja niityllä sijaitsevat puukujat. Joillain väylillä on vaihtoehtoinen lyhyempi heittopaikka, joten pelaajan valittavaksi jää kumman haluaa heittää. Rata vaatii tarkkuutta, mutta myös pituutta, joten haasteita riittää. Ylämäet ja alamäet tuovat oman lisänsä muutenkin mielenkiintoiseen rataan.

Ajankohtaista

29.05.2010
Viikkokisat nro. kuusi 26.5 2010
Kevään viimeisiin kisoihin Kaarinaan ilmestyi mukavat 55 osallistujaa. Tässä tuloksia: 1. Sami Vilpo ( -17 ) 45 + 20 = 65 ( 48 ) 2. ... Lue lisää

20.05.2010
Viikkokisat nro. viisi 19.5.2010
Viikkokisoissa oli tänään 60 osallistujaa! En tiedä miten muualla, mutta sanoisin että Turun seudulta nousee tänäkin kesänä esiin ... Lue lisää

20.05.2010
Viikkokisat nro. neljä 12.5.2010
Viikkokisat tuli pelattua jo lähes toukokuisissa keleissä. Kilpailijoita oli mukana ennätykselliset 53 kappaletta, joista 10 ... Lue lisää

Radan tiedot

  • Osoite

    Erotuomarinkatu
    20780 Kaarina


  • rata kartalla

  • Perustettu

    2004

  • Korit

    Muu

  • Väylien määrä

    12

  • Heittopaikat

    Tekonurmi

  • Pinnanmuodot

    Kumpuileva, jonkin verran korkeuseroja

  • Opasteet

    Muu

  • Ratatyyppi

    Peltorata
    Metsärata

  • Ylläpito

    Kuukausittainen

  • Ratamestari

    Markus Ylikännö

  • Suunnittelija

    Jussi Meresmaa

  • Ilmainen/maksullinen

    ilmainen

  • Lisätietoja

  • Tulevat tapahtumat
  • Lähimmät jälleenmyyjät

    Intersport Skanssi
    Skanssinkatu 10 20730 TURKU

Väyläkuvaukset

Keskusliikuntapuisto, Kaarina

Väylä 1

Pituus 85 metriä. Par 3

Ensimmäinen tii sijaitsee monitoimihallin viereisen tekonurmikentän oikeassa takanurkassa (hallin pääsisäänkäynnin suunnasta katsottuna). Aloitusheitto suoritetaan viimeisen eli 3:nen valonheitinpylvään (hallilta katsottuna) juuren vieressä olevan portin tasalta. Ks. väyläopaste ja tiimatto. Väylä on melko suora, lievästi ylämäkeen nouseva ja aavistuksen oikealle taittuva, kapea ”metsäautotien” pätkä. Aloittelijan on ehkä syytä jättää tipun tavoittelut sikseen ja lähestyä kahdella heitolla. Voi mennä aloittelijalta myös neppariksi jos ei ole tarkkana. Heittoväylää reunustava kasvillisuus riittävän ryteikköistä.

Väylä 2

Pituus 65 metriä. Par 3

Väylän tii löytyy 1. väylän korin takaa. 2. väylä kaartaa loppuosaltaan selkeästi oikealle ja siitä johtuen maalikoria ei näy tiipaikalle. Tilaisuuksia mennä metsään on jälleen runsaasti, jolloin aloittelijalle todennäköinen tulos voi olla kolmonen tai nelonen. Sekä 2- ja 4-väylän avaus suoritetaan tältä betonilaatoitetulta tiipaikalta.

Väylä 3

Pituus 48 metriä. Par 3

Aloitusheittopaikka löytyy 2. väylän korilta lähtevää polkua ylämäkeen seuraamalla. Kuinka ollakaan koria ei tällä kertaa näy tiiltä kovinkaan hyvin. Sen lisäksi väylän ”keskikohta” on aloitusheittopaikkaa ylempänä. Maalikori taas löytyy vielä tiitäkin alempaa. Väylä kaartuu korkeimmalla kohdallaan hieman oikealle. Aloittelijallekin realistinen par 3.

Väylä 4

Pituus 75 metriä. Par 3

Väylällä palataan jälleen osittain ”metsäautotielle”. Ainoa heittolinja tällä on em. tien suuntainen. Kasvillisuus on siinä määrin tiheää, että tokkopa kenelläkään on tietoisesti onnea läpäistä risukkoja ja pujotella runkojen välistä muuta reittiä. Aloittelijallekin mahdollinen par 3. Sekä 2- ja 4-väylän avaus suoritetaan tältä betonilaatoitetulta tiipaikalta.

Väylä 5

Pituus 98 metriä. Par 3

Kokeneemman viskojan par tai jopa birdie, vähemmän kokeneen +1-2. Vaatii jo pidempiä ja tarkempia heittoja. Hyvä tilaisuus viettää tovi jos toinenkin kiekkoja haeskellen. Paras (= ei puita tai puskia edessä) heittolinja seuraa metsäautotietä vähintään 4/5-osan pituudelta. Maalikori sijaitsee tien vasemmalla puolella kohtalaisen avoimella alueella (lue: ei pajupuskan sisällä). Todella onnistunut ja ylipitkä avaus voi lentää korin takamaastossa kulkevalle pururadalle asti, joka on luettava OB-alueeksi. Samasta syystä myös ylipitkiä lähestymisiä kannattaa välttää.

Väylä 6

Pituus 65 metriä. Par 3

Väylä löytyy jatkamalla eteenpäin tutuksi tullutta metsäautotietä, joka päättyy ihmisasutuksen laitamille. 6:en aloitus sijaitsee em. asutusaluetta rajaavan asfalttitien kulmassa. Heittolinja seuraa yläpuolella kulkevaa sähkölinjaa, mikä myös muodostaa eräänlaisen katon tälle väylälle Näkyvyyden korille blokkaa kaksi tuuhea pensasta, jotka kasvavat pienehkön kumpareen rinteillä jonkin matkaa maalikorin edessä. Tällä väylällä kierros palaa jälleen monitoimihallin ympäristöön sijoitettujen nurmikenttien läheisyyteen. Onnistuneella kiskaisulla lätyn saa suoraan griinille. Jos tarkkuus kuitenkin pettää, niin saattaapa kiekko joutua nappulakenkien tallomaksikin korin viereisellä kentällä (nähty on). Korin takana oikealla sijaitseva aidattu nurmikenttän on OB. Myös korin vasemmalla puolella oleva nurmikenttä on OB. Heittolinjalla ei kasva mainittujen pensaiden lisäksi mitään häiritsevää. Väylän reunoilla kasvillisuus on kuitenkin niin tiheää, että par sieltä on aina työvoitto. Par kolmonen aloittelijallekin ihan realistinen.

Väylä 7

Pituus 146 metriä. Par 4

Kentän pisin väylä. 6. väylän korilta jatketaan kenttäalueen toiselle puolelle. Tii löytyy metsänrajasta, suuren nurmikentän laidalta (käytä karttaa apuna). 80-90% väylästä on suoraa ja melko leveää ”kiitorataa”. Maalikori ei näy tiille. Tiille päästääkseen pitää kävellä nurmikenttien välissä kulkevaa kuntorataa pitkin kenttäalueen toiselle laidalle, hieman työmaaparakin ohi. Tämän väylän avaus on suositeltavaa suunnata n. 10 metriä tiipaikalta sijaitsevien koivun ja pajupuskan välistä. Väylän oikeaa reunaa rajaa suurten koivujen rivi; rivin viimeinen koivu lähimpänä koria tulee kiertää vasemmalta. Jos ohittaa mandon väärältä puolelta tulee jatkaa peliä dropboxista (merkitty kepein) + lisätä 1 heitto väylätulokseen. Lisäksi ob-aluetta on väylän vasemmalla puolella oleva oja ja sen vasen puoli.

Väylä 8

Pituus 137 metriä. Par 4

Amatööritii löytyy 7. väylän griinin välittömästä läheisyydestä. Pro-pelaajien tiille taas pääsee, kun jatkaa 7. väylää suoraan eteenpäin korin ohi heinikkoiselle pellolle n. 20-30 metriä. Maalikori näkyy amatööritiille, protiille näkyvyys on vähintään rajoitettu. Alkuun kapea pro-väylä levenee reilun kolmenkymmenen metrin jälkeen reippaasti. Kori näkyy tiille. Em. väylällä mainittu mandopuu tulee myös tällä väylällä kiertää vasemmalta. Lisäksi ob-aluetta on väylän oikealla puolella oleva iso oja ja sen oikea puoli.

Väylä 9

Pituus 75 metriä. Par 3

Suora väylä, jota kuitenkin vaikeuttavaa mukavasti n. 10-15 metrin päässä tiiltä oleva koivumuuri. Ei pitäisi tuottaa ylivoimaisia ongelmia aloittelijallekaan päästä ihannetulokseen. Kuten parilla aiemmalla väylällä niin tälläkin kiekkonsa voi tietenkin hukata ruohikkoon tai hankeen vuodenajasta riippuen.

Väylä 10

Pituus 130 metriä. Par 4

Amatööriväylän voi aloittaa esim. avauksella vasemmalle reunalle yli ojan, mistä saa (paremman) näköyhteyden maalikoriin ja voi jatkaa pitkällä lähestymisellä griinille. Toinen vaihtoehto on pitkä ja edellistä suoraviivaisempi ja tarkempi avaus, jolloin 2. heiton lähestymisen voi tehdä lyhyempänä ja ehkä siten tarkempana. Pitkä ja loiva annukka tai sopivasti muutoin ylikääntyvä heitto on sitä mitä tällä väylällä tarvitaan. Tuurilla voi tietysti yrittää koivumuurista läpi, mutta aina se ei onnistu. Aloittelijallekin jonkinlainen mahdollisuus bongata tipu. Proväylällä ensisijainen tavoite on selvittää alun 30-40 metrin puutunneli, minkä jälkeen tilanne on sama kuin amatööriväylälläkin. Protiille kulkee polku amatööritiin vierestä.

Väylä 11

Pituus 100 metriä. Par 4

Pro tii sijaitsee 10. Korin välittömässä läheisyydessä metsän reunassa. Tiipaikkaa on merkitty ja heittolinja on raivattu risukkoon riittävän selvästi. Avaus pro-tiiltä olisi hyvä saada suoraan pururadan yli (spot). Amatööri tii sijaitsee em. pururadan varressa ja on varustettu betonilaatoituksella. Väylä on suora ja suhteellisen lyhyt ja siihen hyvät puolet loppuvatkin. Amatööri tiiltä pitää heittää ylämäkeen kapeahkoa polkua seuraten. Väylän reunoilla on siinä määrin puita, puskia ja kalliota, että muita vaihtoehtoja ei ole. Aloittelijan syytä olla erittäin tyytyväinen par-tulokseen.

Väylä 12

Pituus 46 metriä. Par 3

Väylän tii löytyy, kun seuraa 11. väylän tiiltä lähtenyttä polkua em. väylän maalikorin ohi. Pääpolulta erkanee kapeampi polku oikealle n. 10 metriä 11. korin jälkeen. Tii sijaitsee sananmukaisesti kalliojyrkänteen reunalla. Maalikori on tiiltä katsoen sijoitettu lähemmäs monitoimihallin oikeaa nurkkaa. Väylällä on mandokierto; yksi tiin ja hallin välissä olevista männyistä on merkitty huomionauhalla; ko. puu tulee kiertää vasemmalta. Jos heitto ohittaa mainitun väärältä puolelta niin heitto tulee uusia tiiltä kunnes em. puu on kierretty oikein. Korkeuseroa väylällä riittää ja siksi avauksessakaan ei tarvita paljoa voimaa. Ennemminkin kiekon voi leijuttaa alas. Liian voiman käytöstä voi äärimmäisenä seurauksena olla se, että kiekko laskeutuu monitoimihallin katolle ja se on OB-aluetta. Tällöin peliä voi jatkaa kivijalan reunasta siitä kohdasta mistä kiekko katolle päätyi. Toisaalta hallista on hyötyäkin; sen päätyseinä nimittäin pysäyttää tehokkaasti liian pitkälle ajautuvat kiekot. Jyrkänne on sen verran korkea, että on terveydelle haitallista saattaa heittoa liian pitkälle. Väylää voi pelata niin rysty- kuin kämmenpuolelta, kumpi tuntuu mukavammalta. Kolmonen aloittelijankin ulottuvilla, kokeneemmalle varmaankin lähempänä kakkosta. Viimeinen väylä ylittää myös pururadan joten spottaus on suositeltavaa.

10 arvostelua radalle “Keskusliikuntapuisto

    Ei mitään erityisen maittavaa heittelyä mutta käy täällä kerran tai kaksi. Peltoväylillä vähän liikaa aluskasvillisuutta. Muutama signature-tyyppinen väylä. Hyvää ja huonoa sekaisin, suht haastavaa kuitenkin mikä on hyvä.

    Viikko sitten tultiin suunnitelmasta poiketen päivän päätteeksi tänne, kun Lausteella olikin yllättäen kisa päällä. Ensimmäiset metsäväylät herättivät hiukan ristiriitaisia tunteita, erityisesti kun kiekkoja ropisi edelliseltä väylältä seuraavan tiille, missä odoteltiin vuoroamme. Korit ja tiit siis hieman liian lähekkäin ja vaatisivat nykymuodossaan suoja-aitoja / verkkoja. Näiden vaiheiden jälkeen väylät paranivat ja 5-12 olivat ihan hauskoja pelattavia, nurmikin kohtuullisen lyhyttä. Puutteellisten opasteiden vuoksi ja kuvauksesta päätellen taisi joku pro-tii jäädä havaitsematta, vaikka tarkoitus oli pelata pisimmät optiot (ainakin kasiväylä). Väylä 12 on nykyään ihan muuta kuin kuvauksessa, voisi päivittää. Illan lopuksi oli hauska paiskoa pituutta tyhjällä nurmikentällä, mutta sehän ei onnistu, jos kentällä on muita käyttäjiä. Su-iltana onnistui 🙂 Potentiaalia täällä on, mutta kehittämistäkin vielä toivoisi. Eikä tämä tietenkään Laustetta pystynyt korvaamaan, se on ilman muuta Turun seudun paras houkutin muualta tulevalle.

    Kaarinan rata on yksi Turun lähialueen vanhimmista ja se on pysynyt melkoisen samanlaisena jo pitkään, ja ihan hyvä niin. Tällaisena tilastoniilona ärsyttää, jos layoutia ollaan jatkuvasti veivaamassa, mutta asiaan. Rata ei ole aivan helppo, jos kohta ei myöskään kauhean vaikea. Se koostuu enimmäkseen metsäväylistä, mutta joukossa on muutama avoimempi väylä radan puolivälin jälkeen, kunnes lopussa palataan taas tiukemmille osuuksille. Tämä rata saisi aivan uuden elämän, jos nykyiset, jo aikansa eläneet korit vaihdettaisiin uusiin. Nykyisissä koreissa ketjut ovat jäykkää tavaraa ja ne sylkevät paljon kiekkoja ulos. Harmaita yläpannattomia koreja on myös hankala havaita maastosta. Turun alueella panostukset tuntuvat kohdistuvan yksinomaan Lausteen rataan, joten tämä entinen alueen ykkösrata on jäänyt vähän hunningolle. Tusinan verran uusia koreja ei pitäisi olla mahdoton investointi Kaarinan kaupungille, jos joku sellaista rohkenisi ehdottaa.

    Jokohan Kaarinan kaupunki saisi tämän radan ens kaudelle kuntoon? Tämän hetkisen kunnon perusteella tätä ei voi oikein suositella kenellekään. Tiit aivan surkeassa kunnossa, opasteita ei ollenkaan ja korit ikivanhat. Väylät toisaalta ihan ok mutta ehkä osan layoutista voisi myös miettiä uusiksi. Alueella olisi mielestäni myös tilaa laajentaa.

Vastaa