"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Radan kuvaus

Keinukallion frisbeegolfrata "Keinari", "Keinis", "Sherwood" http://www.facebook.com/fgclubkeinukallio ........................................................................................... 19.10.2019 Uuden radan ratakartta julkaistu, löytyy osoitteesta http://frisbeegolfradat.fi/files/2019/10/OPASTAULU-lokakuu2019.pdf. Pari virhettä tuolla vielä on, lopullinen versio julkaistaan lähiviikkoina.

Lue lisää

TAUSTATIETOA

Kesällä 2007 perustettu rata sijaitsee vanhassa laskettelurinteen ympäristössä, josta johtuen osalla väylistä huimia korkeuseroja.

Loppuvuodesta 2010 radalle perustettiin uusi seura Frisbeegolf Club Keinukallio. Lisää tietoja seurasta seuran facebook-sivuilta.

Seuran aloittaessa radalla oli 9 väylää jotka olivat päässeet kasvamaan jo pahasti umpeen. Aktiivisella talkootoiminnalla kunnostettiin vanhat väylät pelikuntoon, mutta jo pian alettiin haaveilla laajemmasta uudistuksesta. Osa vanhoista suosikkiväylistä jäi käyttöön ja uusia suunniteltiin, ensin 12-13 väylän laajennuksella ja lopulta kesän 2013 aikana täydet 18 väylää näki päivänvalon.

Kaudella 2019 rata koki täyden uudistumisen, eikä alkuperäiset klassikkoväylät ole valitettavasti enää pelattavissa.

Keinukallion radalla ei ole talviylläpitoa.

***

SEURAN JÄSENYYS

Frisbeegolf Club Keinukallio ry:n (FGCK ry) jäsenmaksu vuodelle 2019 on 25€ aikuiselle. FGCK-juniorijäsenyys on lisätty SuomiSporttiin huokeaan hintaan 15€.

Kesäisin on perinteisesti järjestetty muutamia ainoastaan jäsenille avoimia tapahtumia, jotka ovat olleet hyvin suosittuja.

Seuran jäsenelle viikkokisamaksu on 2 € (ei-jäsenille 3 €).

Seuraan liittyminen ei katso taitotason perään. Meitä on moneksi ja tärkeintä on pitää hauskaa yhdessä sekä nauttia tästä hienosta harrastuksesta 🙂

JÄSENMAKSULLA TUET KEINUKALLION RADAN YLLÄPITOA, TOIMINTAA JA SEN KEHITTÄMISTÄ – RATAA SIIS YLLÄPIDETÄÄN VAPAAEHTOISVOIMIN!

Mikäli haluat kysyä seuraan liittymisestä, muista asioista tai käytännöistä, laita sähköpostia osoitteeseen fgclubkeinukallio@gmail.com:

Jäseneksi ilmoittautuminen:

SFL:n jäsenseurojen seurajäsenyyksien myynti tapahtuu Suomisportissa. Pääset ostamaan jäsenyyden seuraavan linkin kautta: https://www.suomisport.fi/.

Sivusto kysyy sähköpostiosoitetta tai puhelinumeroa, jonka kautta saat kertakirjautumiskoodin.

Muokkaa tietoja- osuudesta voit täyttää tarvittavat tiedot itsestäsi, jonka jälkeen valitse sivuston yläpalkista liity jäseneksi seuraan- linkki. Seuran nimi on Frisbeegolf Club Keinukallio Ry. Valitse tämä ja pääset seuraavaksi maksusivulle. Maksutapahtuman jälkeen olet virallisesti seuran jäsen!

Seura saa tiedot jäsenistään SuomiSport-sivuston kautta automaattisesti.

Seuran tiedottamisessa käytetään melko paljon facebook-sivustoa. Jäsenet pitävät myös keskenään yhteyttä Facebookin Messenger-sovelluksen välityksellä. Tätä kautta voit laittaa vapaasti viestiä ja pyytää esimerkiksi peliseuraa yms. Mikäli haluat saada kutsun seuran Facebook-jäsensivulle, lähetä seuraavat tiedot sähköpostilla osoitteeseen fgclubkeinukallio@gmail.com:

– Etu ja sukunimi

– Kerro, että haluaisit saada kutsun Facebookin jäsensivulle

– Voit vielä mainita olevasi uusi jäsen (hankkinut jäsenyytesi SuomiSportin kautta)

– Kirjoita aihe-kenttään sanat jäsenyys ja oma etu ja sukunimesi.

 

Edellä mainitun viestin lähettäminen ei siis ole pakollista, mutta sähköpostin lähettäminen helpottaa uusien jäsenien ”bongaamisen” vanhojen joukosta.

 

Hieman lisätietoa frisbeegolfliiton sivuilta:

Maksuturvan sopimusalustan valmistumisen myötä SFL:n jäsenseurojen seurajäsenyyksien myynti on alkanut Suomisportissa. Sopimusalusta valmistui 21.3.2018, jolloin seuroihin toimitettiin myös ohjeet sopimusprosessin läpikäymistä varten. Tällä hetkellä puolet jäsenseuroista on avannut jäsenyysmyynnit Suomisport-järjestelmässä.

Jäsenyysmyyntien käynnistämisen siirtymävaihe on käynnissä 31.5.2018 saakka. Siirtymävaiheen aikana liiton alaisiin kilpailuihin osallistumisen edellytys on voimassaoleva SFL-kilpailulisenssi. 1.6.2018 alkaen pelaajalla on oltava lisenssin ohella hankittuna myös edustusseuransa jäsenyys Suomisportissa.

“Yhdistyksen on lain mukaan pidettävä jäsenistään luetteloa. Suomisport toimii liiton uutena jäsenrekisterinä, ja sinne merkittyjen liiton jäsenten määrä ilmoitetaan myös esimerkiksi valtionavustuksia haettaessa. Tämä on yksi syy, miksi jäsenistö on erittäin tärkeää saada järjestelmän piiriin.”

Tällä hetkellä järjestelmässä on mahdollisuus liiton osuuden sisältävien edustusjäsenyyksien, SFL- lisenssien sekä Sporttiturva-vakuutusten ostoon.

Kilpailulisenssit 2019

Kilpailulisenssin voi hankkia vain Suomen frisbeegolfliiton jäsen. Suomalaiselle pelaajalle kilpailulisenssi vaaditaan kaikkiin SFL:n alaisiin kilpailuihin ja PDGA-jäsenyys sisältyy kilpailulisenssin hintaan. PDGA-jäsenyyden ostaminen suoraan PDGA:lta ei vaikuta lisenssin hintaan. Kaikissa SFL:n kilpailuissa on voimassa liiton ottama vahinkovakuutus.

Kilpailulisenssin hinta on:

  • 50 eur aikuinen
  • 25 eur juniori (vuonna 2001 tai sen jälkeen syntyneet)

(Lähde: https://frisbeegolfliitto.fi/)

 

 

Ajankohtaista

19.10.2019

Ratakartta on nyt vihdoin julkaistu. Kartassa ja väylien pituuksissa saatta vielä olla pikkuvirheitä, lopullinen versio julkaistaan ... Lue lisää

08.09.2019

Väyläkuvaukset päivitety. Metrimääriin saattaa tulla vielä pieniä päivityksiä, mutta muuten kuvaukset alkavat olla jo vähän sinne päin. ... Lue lisää

01.09.2019

Radalla ruuhkaa Lauantaina 7.9.2019, sillä silloin mitellään Keski-Uudenmaan frisbeegolfseurojen kuninkaallisten titteleistä.  ... Lue lisää

Radan tiedot

  • Osoite

    Keinukalliontie 47
    04250 Kerava


  • rata kartalla

  • Perustettu

    2007

  • Korit

    DiscGolfPark-maalikori

  • Väylien määrä

    18

  • Heittopaikat

    Tekonurmi

  • Pinnanmuodot

    Mäkinen, paljon korkeuseroja

  • Opasteet

    Itsetehdyt opasteet

  • Ratatyyppi

    Peltorata
    Metsärata
    Hiihtokeskus

  • Ylläpito

    Kuukausittainen

  • Ratamestari

    Petri Koivunen

  • Suunnittelija

    FGCK

  • Ilmainen/maksullinen

    ilmainen

  • Lisätietoja

    Kausien 2019-20 aikana Keinukallion rata kokee perinpohjaisen muutoksen Alkukaudesta 2019 käytössä on vanha layout, sama joka on FGR:ssä. Samaan aikaan valmistellaan uuden radan väyliä niin että tavoitteena on että puolet uudesta radasta saadaan käyttöön juhannuksen jälkeen Tyyni-kilpailussa. Mahdollisimman nopeasti tämän jälkeen on tarkoitus viimeistellä uuden radan loput väylät, niin että uusi rata olisi kokonaan käytettävissä kauden 2019 lopulla. Viimeistään kuitenkin 2020 alussa. Radalla on kuitenkin koko ajan 18 väylää käytettävissä. Pyrimme tiedottamaan kaikista muutoksista tämän kauden aikana sekä täällä että omilla somekanavillamme. ........................................................................................ Viikko- ja erilliskisojen aikataulut löytyvät jatkossa seuran facebook-sivuilta. Viikkokisojen pelipäivä on tiistai (klo 18:00)!

  • Tulevat tapahtumat
  • Lähimmät jälleenmyyjät

    Intersport Kerava
    Kauppakaari 10 04200 KERAVA puh. 09-2745180

Väyläkuvaukset

Keinukallio, Kerava

Väylä 1: Etupelto, osa 1

Pituus 246 metriä. Par 4

Pelottava peltoaloitus, OB-tikuilla molemilta puolilta koristeltu par 4. Midarilla tarkasti heitellen pääsee par tulokseen, mutta jos kiekkoa puristaa liikaa on mahdollisuus aloittaa kierros tosi isolla plussalla.

Väylä 2: Jyrkänne

Pituus 103 metriä. Par 3

Jyrkänteeltä alas ison kiven päällä olevaa koria kohti liidättäen. Poistuminen tiilta takavasemmalle polulle, ei suoraan jyrkänteeltä alas pää edellä.

Väylä 3: Fore

Pituus 117 metriä. Par 3

Sivuttaisrinteessä lievään alamäkeen oleva puiden reunustama par 3. Liian korkeat heitot pääsevät feidaamaan kauas, pahimmillaan väylälle 7 asti.

Väylä 4: Kelo

Pituus 65 metriä. Par 3

Lyhyt metsäpilli, helppo heittää pitkäksi jos avaus osuu ikkunaan. Kori on kummun takana suojassa, eikä sen yläpanta ihan näy tiille, mutta tiille näkyvä kelo on jo hyvin ringin sisällä. Radan lyhyin väylä.

Väylä 5: Etupelto, osa 2: Henkinen par 5

Pituus 224 metriä. Par 4

Takaisin pellolle. OB tikkuja tarjolla alussa oikealla (yhteinen väylän 1 kanssa), oikealla alhaalla oleva oja (väylän 18 suunnalla), sekä väylien 5 ja 17 välillä. Kori on jyrkän mäen päällä rinteessä, rollien riski on ilmeinen.

Väylä 6: Koivumetsä

Pituus 91 metriä. Par 3

Suora vajaa satametrinen, mutta puut suojaavat koria. Väylältä ulos lipsahtaminen palkitaan ikävällä mörrillä.

Väylä 7: Keskipelto, osa 1

Pituus 167 metriä. Par 3

Haastava par 3 alamäkeen. Alussa metsäpilliä, lopussa peltoaukea. Oikeassa reunassa OB, yhteinen väylän 8 kanssa. Lopussa OB taittuu korin taakse. Koripaikan takana asuinrakennus ja jousiammuntavaara, ei siis ole syytä mennä etsimään pahasti karanneita kiekkoja sieltä asti.

Väylä 8: Keskipelto, osa 2

Pituus 110 metriä. Par 3

Loivaan ylämäkeen täysillä tehoilla. OB:t oikealla ja vasemmalla, mutta tilaa on reilusti.

Väylä 9: Helppo

Pituus 74 metriä. Par 3

Yksi radan helpoimmista väylistä. Heittolinjat löytyvät sekä vasemmalta että oikealta, kori on korotettuna kiven päällä.

Väylä 10: Laakso

Pituus 86 metriä. Par 3

Laakson yli heitettävä väylä tarjoaa inhottavan nopean korin ympäristön. Korille asti on helppo päästä, mutta hyvälle puttipaikalle on vaikea saada kiekkoa jäämään. Puttirallia tarjolla.

Väylä 11: Nelosputken käynnistys

Pituus 187 metriä. Par 4

Par 4 putken aloitaa 187 metrinen metsäväylä. Hyvää lämmitelyä seuraaville pidemmille väylille. Huomio hiukan erikoiselle siirtymälle väylien 13 ja 14 välistä.

Väylä 12: Takapelto, osa 1: Tunneli

Pituus 206 metriä. Par 4

Heti tiin edessä matala tunneli, josta kuitenkin pitäisi päästä mahdollisimman kauas pellolle. OB-oja oikealla koko matkan, tunnelissa on vasemmalla puolella tikutettu helpotusalue (suon silmäke). Jos kiekko joutuu helpotusalueelle, niin jatketaan ilman rankkua alueen ulkopuolelta, sieltä mistä kiekko meni alueelle. Väylän lopussa OB kaartuu korin taakse ollen lähimmillään noin 9m päässä korista.

Väylä 13: Takapelto, osa 2: Pitkä

Pituus 228 metriä. Par 4

Radan pisin väylä, samalla radan ainut mando. Mandopuu on noin 150m tiiltä, dropzone heti mandon vieressä. Varovaisuutta väylien 11-12 siirtymän kanssa!

Väylä 14: Takapelto, osa 3: Takaisin metsään

Pituus 135 metriä. Par 4

Par 4 putken päätös, reiluun ylämäkeen täysillä tehoilla.

Väylä 15: Välipala

Pituus 81 metriä. Par 3

Lyhyt vasemmalle kaartuva alamäkiväylä, korotettu kori kiven päällä.

Väylä 16: Pikkukuusi

Pituus 190 metriä. Par 4

Metsäinen par 4. Vasemmalla kuusimetsä, oikealla sekametsä, kumpaankaan ei kannata mennä. Vasemmalla myös hevosaitaus, jonka aidan tolpat ovat OB:n raja. Aitauksesta ei saa pelata.

Väylä 17: Paluu etupellolle

Pituus 123 metriä. Par 3

Alamäkeen peltoaukealle, väylän 7 lyhyempi versio. Vasemmalla hevosaitaus, jonka aidan tolpat ovat OB:n raja. Aitauksesta ei saa pelata. Oikealla väylän 5 kanssa yhteinen OB ja korin takaa löytyy OB-oja.

Väylä 18: Etupelto, osa 3: Metsäsaareke

Pituus 187 metriä. Par 4

Kierroksen päätös tutulla peltoväylällä. Koko oikea reuna OB-tikutettua, koko matkan vasemmalla reunalla hevosaitaus. Aidan tolpat ovat OB:n raja, aitauksesta ei saa pelata.

29 arvostelua radalle “Keinukallio

    Keinukalliosta ennakkoon saadut tiedot lisäsivät odotuksia radan suhteen. Ensimmäisen pelatun kierroksen jälkeen jäi radasta kuitenkin hieman ristiriitaiset tunteet. Muutaman mielestäni loistavan väylän (3, 7 ja 15) lisäksi radalta löytyi joitakin yleisarvosanaa laskevia väyliä, joilla kiekoistaan oli mahdollisuus ihan liian helppoa päästä eroon vaikkapa pienellä puuosumalla. Lisäksi sateinen kesäkuu paljasti koruttomasti radan muta-savisen pohjan monella väylällä. Kuitenkin lopulta plussalle jäävä pelikokemus ja suurimmat pisteet radan vahtelevuudesta ja korkeuseroista.

    Kiva rata, vain kakkosväylän löytyminen tuotti hankaluuksia, kun se ei enää olekaan kartan näyttämässä paikassa, vaan heittopaikka on nyt ykköskorin välitömässä läheisyydessä ja kori sijaitsee kukkulan, jolla kolmosväylän heittopaikka on, takana.

    Väylä #2
    Pituus 227 metriä. Par 4.

    Kartta päivittynee.

    Hyvä, monipuolinen rata, hienot maisematkin vielä. Väylä 4 on liian puustoinen, pitkälti tuurista kiinni tuleeko birdie vai koliseeko puuhun bogien arvoisesti, muuten väylät (muistaakseni) kaikki hyvin suunniteltuja. Isot korkeuserot lisää radan vaihtelevuutta.

    Varsin monipuolinen ja haastavakin 18-väylän rata. Korkeuseroja melko mukavasti. Uusi 227m kakkosväylä mukava lisä layoutiin. Ysiväylälle tarvittaisiin ehdottomasti opasteet edelliseltä korilta! Tämä rata ei kuitenkaan kuulu suosikkeihini kahdesta syystä: Sateella tai sateen jälkeen rinteet on liukkaita ja mutaisia ja – ennenkaikkea – radalla on liian helppoa hukata kiekkoja. Yksin en tätä rataa lähtisi kiertämään, koska spottaajaa tarvittaisiin useammallakin väylällä. Esim. 7- ja 9-väylillä kaartuvien kiekkojen laskeutumiskohdat voivat jäädä näkymättömiin. Lisäksi radalta löytyy joitain pöheikköjä, joista kiekon saa takaisin pelkällä tuurilla. Ainakin kahdesti saman kierroksen aikana oli oma kiekko hukassa ja puihinkin näkyi muilla jäävän kiekkoja. No, ainahan vikaa löytyy heittäjistäkin, mutta rata, jossa joutuu luopumaan kiekoistaan, ei suuremmin houkuta. EHDOTTOMASTI kaveri mukaan tälle radalle – yksin ei kannata!

    Ensimmäinen kierros keinukalliolla meni suhteellisen vaihtelevilla fiiliksillä. Vaikka ennakkoon lueskelin väyläopasteiden ja next-tee -kylttien olevan kunnossa oli väylien löytäminen välillä vaikeaa vaikka ratakartta oli apuna. Uutta kakkostiitä ei löytynyt joten heitettiin vanhalta, ysin tee löytyi 10min harhailun jälkeen, loput löytyikin suht kivuttomasti. Rata itsessään mukavan haastava, nelos väylä ehkä turhankin vaikea. Väylät kapeita ja ulkopuolella tiheää pöpelikköä monella väylällä. Rata ei päässyt lemppareiden joukkoon muttei huonoimpienkaan. Pelaan varmasti joskus uudestaan.

    Mahtava rata jossa on pystynyt pelaamaan säästä huolimatta aina.
    Kunnostus pelaa, heittopaikat ja korit kunnossa.
    Väylätkin on suunniteltu mahtavasti, jotkut väylät ovat niitä vaikeimpia toiset taas helpompia. Eli toisin sanoen monipuolinen rata.
    On mukavaa ylpeänä sanoa, että TÄMÄ on kotiratani.

    Monipuolinen, mäkinen, loistava rata. Taistelee tiukasti paikasta omasta kotiradasta. Vähän enemmän matkaa kuin muille alueen radoille, mutta paras rata niistä. Väylät ovat kapeita ja haastavia. Väylillä kannattaa pysyä jos haluaa tehdä tulosta. Kiekkoja hukkuu heloposti. Suosittelen käyttämään spotteria.

    Opasteet on ikävästi rikottu/ hävitetty joten parin väylän löytyminen oli vähän arpomista,muutama väylä risteää ikävästi joten tarkkana saa olla. Metsäväylät on ( siis mitkä väylät) turhan puisia,eli välillä ei tunnu olevan minkäänlaista väylää vaan kiekot paiskataan sellaiseen sokkeloon että huh huh. Alamäkiväylät on jees ja korkeuseroja muutenkin käytetty hyväksi, välillä ehkä vähän liikaakin. Jos tykkää ahtaista metsäväylistä ja korkeuseroista tämä on oikea paikka sulle.

    Ensimmäisestä kierroksestä jäi todella hyvä maku, mutta parin käynnin jälkeen tunnelma vähän latistui. Teepaikat ja korit ok ja suurin osa väylistä hyviä. Kiekkojen hukkaaminen helppoa jos ei pysy väylillä ja kostealla säällä pari hazardia paikkaa. Ei voi suositella aloittelijoille.

    The keinari elää muutoksia rajusti ja tällä hetkellä siis kukkulalla oleva väylä 6 on ollut poistettuna jo tovin ja korvaavana on saariväylä 9 ja 10 välissä oleva pikkuneppi. Väyliä on pidennetty ja mm. 3, alamäki 7 (par4) voi pelata myös par kolme (kaksi koria). 11 ja 16 myöskin pidempänä kuin ennen. Rataa yritetään lukita sellaiseen tilaan, että seura voisi keskittyä olennaiseen eikä aina ikuista muutosta. Kun saamme kaupungin kanssa asiat lukkoon niin rata ottaa jälleen askeleen eteenpäin ja tulossa on uusia väyliä sekä osa vanhoista jää unholaan.

    Päivitetty arvostelu. Kahden vuoden takaista en saanut poistettua.

    Keinukallion rata on pilalla. Suosittelen kiertämään kaukaa, ellet sitten ole joku turbokäsi tai pasikoivu. Uudet pitkät väylät on ihan syvältä ja asettaa heittävät epäreilusti erilaiseen asemaan. Väylien pituus ei ole ongelma, eikä ne tavattoman ärsyttävät OB:tkin joka puolella koko ajan, vaan ongelma on se, että ellei ykkösväylällä pysty heittämään yli 60m heittoa joen jälkeen korille, joutuu kiertämään ison kapean lenkin – OB:ta yltympäri – ja antamaan tasoitusta vähintään 3 heittoa kovakätiselle heittäjälle vain siksi, että sillä sattuu olemaan pidemmät heitot. Täysin ajattelematon ja surkea layout! Petyin pahasti, kun oli pilattu jo ennestään vaativa Keinukallion rata. Kakkosväylä oli kanssa käytännössä mahdoton heittää, joten luovutin ja jätin radan kiertämättä. Varmasti hyviäkin väyliä edelleen on, mutta jos Keinukallio haluaa heittäjät eriarvoiseen asemaan ja eroon harrastelijoista niin onneksi olkoon, olette siinä onnistuneet. Pitäkää tunkkinne!!!

    Onneksi on muita heittopaikkoja.

    Vaihteleva rata. Hieman tulee Mukkula mieleen, on avoimella niityllä heitettäviä, tiukastikin kepitettyjä pitkiä ja vähän pidempiä väyliä, sekä paikoin isoillakin korkeuseroilla varustettuja tarkkoja ja tarkempia metsäväyliä.

    Perusasiat suunnilleen kunnossa, tiit pääosin hyviä, muutama vanha ja kulunut, liian pieni tiimatto löytyy. Korit hyviä. Uudet väyläkartat tehty vähän hätäisesti, kartat niitattu ilman OB- yms. -selitteitä vanhojen päälle, pitävät toki paikkansa. Seiskan kartan oli tosin joku hävittänyt johonkin, onneksi siinä on aika selvää mihin suuntaan heittää, ja näkeehän sen koko radan kartasta. Koko radan karttaa tosin en löytänyt mistään, onneksi oli nettiversio. Siirtymien opasteen pääosin kunnossa, muutamalla pidemmällä voisi olla enempi opasteita, ettei tarvitse luottaa siihen että valitsi oikean polun.

    Väylät tosiaan mukavan vaihtelevia. Alussa pitkät kepitetyt väylät ottavat heti luulot pois, sen jälkeen pääsee metsään ja kallioille kiipeilemään ylös ja alas, kunnes välillä taas pääsee liidättämään avoimelle niitylle ennen lopun tarkempien metsäväyliä. Kakkosväylälle voisi siirtää mandoa eteenpäin ja hakata metsään aukon, että näkee sinne niityn vasemmalle kaartuvaan mutkaan, helpottaisi edellisen ryhmän toiminnan seuraamista. Kakkosväyläkin on muuten komea ja hieno väylä. Muutamalla väylällä on vähän sitä omgelmaa, että heitetään jonkun mutkan taakse tai kummun yli niin ettei kunnolla näe onke edellisest alta pois, mutta se täytyy vain sitten käydä tarkistamassa. Joillakin väylillä pitää tietenkin olla tarkkana muiden alueen käyttäjien kanssa.

    Kokonaisuutena siis mielenkiintoinen ja vaihteleva rata. Eikä tarvitse olla turbokäsi alun pitkillekään väylille, ykkönen nyt on aika vaikea, mutta kyllä ne neljällä-viidellä onnistuneella heitolla suorittaa, paino sanalla ”onnistuneelle”. T. nimim. ”+8 ykköseltä”.

    Siinäpä kerroitkin työlistaa joka on meillä edessä. Hommia tehdään sitä mukaan kuin vapaaehtoiset muulta elämältä ehtii. Rata on ok pelattavassa kunnossa mutta ei todellakaan mikään timantti. Hiotaan sitä jatkuvasti ja parannellaan paikkoja. FGCK

    Sai kerralla paikan mun suosikkiratojen joukossa. Todella monipuolinen sopivan haastava metsärata, jossa oli välillä myös mukavan avoimia väyliä. Ehdoton suosikkini oli väylä 13, jossa sai heittää pitkälle, jos mielii pirkkopaikoille. Opasteet eivät olleet aivan ajan tasalla ja monelta väylältä löytyi vielä vanhan layoutin mukainen opaste. Ratakarttaa on siis hyödyllistä pitää mukana. Alueelta löytyi kolme treenikoria, joihin voi treenata myös kohtuullisen pitkää lähäriä. Korkeuseroja ja esteitä oli käytetty todella hyvin hyödyksi. Yhtään turhaa ob:ta tai mandoa ei löytynyt. Aloittelijoiden ei kannata keinariin lähteä, mutta muuten radalle voi tulla pidemmänkin matkan päästä.

    4/5

    11 väylän tiillä voisi olla maininta risteävästä 12 väylästä, jota en ensikertaa Keinukalliossa heittävänä tajunnut, viskasin vielä puuhun, josta kimmahti ali kulkevan ryhmän niskaan. Pahoitteluni siitä. Tiiltä näkyy kyllä lävelytie ja onhan risteävä rata kartassa, mutta jäi huomioimatta.

    Rata on muuttunut todella paljon viime kerrasta. Ehkä jopa edukseen. alun 3 väylää ottavat helposti luulot pois liian itsevarmoilta heittäjiltä. Hyvä rata ja erittäin mukavasti korkeuseroja.

    Mukavan monipuolinen rata josta löytyy avoimia väyliä, puurännejä, korkeuseroja, ob saarekkeita lyhyitä ja pitkiä väyliä. Rata ei ole aloittelijaystävällinen, joten ei välttämättä kannata tulla jos ei osu puuränneihin ja heitto ei kanna yli 60-70m. Myös hieman kokeneempien heittäjien kannattaa varautua suuriinkin + merkkisiin tuloksiin. Radalla on aika paljon ob:ta joten heittoiloa ei kannata menettää vaikka jollain väylällä tulisikin heitettyä lukemia kuten +5. Ensimmäistä kertaa heittäessäni väylää numero 1 heitin 2 kertaa ob seen ja tulos väylältä oli +5. Ensimmäiset kolme väylää on pitkiä avoimia, jossa otetaan luulot pois, jonka jälkeen siirrytään monipuolisille metsäväylille. Loppupuoliskolla on muutama avoin- ja muutama metsäväylä ja suuria korkeuseroja. Radan kruunaa jyrkkään alamäkeen heitettävä 70m pitkä tarkkuus väylä, jossa kori on ojan takana ob-saarekkeella.

    Halusin uhmata ”aloittelija”-suosituksia ja kävin kokeilemassa. Ekana parkkipaikalla vastaan tuli joku puutarhuri ja ilmoitti, että 1. väylän keskellä asustaa kyykäärme. No ei näkynyt, mutta kyllä siinä varpahillaan joutui olemaan.

    Kakkosväylä otti luulot pois kyllä totaalisesti. Pääsin heittämään sinne 9 vai 10 väylälle saakka, missä väylä risteää jousiampujien kanssa. No kiekko lensi johonkin Talvivaaran öljypoistoputki-ojaan, joten päätin luovuttaa kiekon sinne (vedessä oli jotain oljyä tai petroolia, eikä siihen holleille päässyt oikein plutaamatta). No juuri, kun olin saanut kerättyä itseni seuraavan väyläm saareketta varten, niin alkoi kaatosade, joten kotimatka alkoi etuajassa.

    Hieman ristiriitaiset tunteet mestasta, tosin ei se paikan vika ole, jos aloitteleva pelaaja ei pärjää olosuhteille.

    Syyskuussa 2019 avattu uusi layout, jossa kaikki väylät ovat Keravantien pohjoispuolella on edistyneimpiäkin harrastajia taatusti haastava rata. Uusimuotoinen ”Keinari” on siis vasta hiljattain avattu ja paikallinen seura tulee ilmoituksensa mukaan tekemään vielä viimeistelytöitä lisäopasteiden yms. muodossa.

    Kuuden pisimmän väylän keskipituus on ennätyksellisesti yli 210 metriå! Väylien lyhimpäänkin kolmannekseen kuuluvien kuuden väylän keskipituus on selvästi yli 80 metriä eli niissäkään ei vaikkapa puuosumalla kannata jäädä avausheitolla kovin lähelle tiitä…

    Näyttävästi erottuvia väyliä ovat ainakin:
    – uusista 7 metsämäeltä kiinnostavan kapeahkoa väylää alamäkeen pellolle (ylivoimasesti pisin Par 3),
    – 12 ohuiden lehtipuiden välistä matalahkoa linjaa aukealle ja kauas yli peltokumpareen loivaan alamäkeen (Par 4),
    – 16 tiheän havu- ja harvemman lehtipuuston välissä kumpuilevasti kauas vasemmalle loivasti kaartaen (Par 4)
    – sekä vanhoista väylistä säilyneenä tyylikkäänä päätöksenä 18 vasemmalla pitkän suoran lehtipuurivistön ja oikealle OB-rajausten välissä metsäkumpare kiertäen yli peltoniityn (Par 4).

    Tässä uudessa layoutissa väylät on saatu selkeämmin omalle alueelleen ja heittoturvallisuus on kohonnut uudelle tasolle, kun ulkopuolisia pelialueella ulkoilevia ei enää juurikaan ole.

    Keinukallion uusi rata kuorruttaa ensiluokkaisesti Keski-uudenmaan alueen jo varsien messevää ratavalikoimaa!

Vastaa