Harjun stadionin ympäristössä sijaitseva, vuonna 2011 pystytetty viisiväyläinen koululaisrata (väylä kuusi on poistettu käytöstä kesällä 2015). Radan väylät ovat lyhyitä ja aloittelijaystävällisiä.
HUOM! Radalla on teräväreunaisten kiekkojen (draiverit) käyttö kielletty turvallisuussyistä.
Jyväskylän kaupungissa aivan ydinkeskustassa Harjun Stadionin vieressä Harju School DiscGolfPark. Radalla pituutta 5-väylää (294m) ja D1-luokitus. Kiekon perässä tuli käveltyä 1600m. Pelattu 24.10.2020.
Auto parkkiin Harjun stadioinin pääportin edustalle ja kävellen muutaman sadan metrin siirtymä ekalle väylälle. Puistorata oli lähes tasaista yhtä väylää lukuunottamatta joten lähinnä kevyestä ulkoilusta kävi radan kiertäminen. Väylät lyhyet ja siirtymät olemattomat, joten todella nopea kiertää läpi. Väylät periaatteessa hyvin helppoja ja lyhyitä neppiväyliä, mutta toki puut olivat omalta osaltaan vaikeuttamassa pelaamista. Heittolinjat hyvin selkeät ja harhautuneet kiekot löytyvät maastosta nopeasti. Suosikkiväylä nro 3 ylämäkeen heitettynä poikkesi hieman muutoin tylsästä väylämassasta.
Rakenteista korit hyväkuntoiset, samoin heittopaikkaopasteet. Rata sijaitsee lähempänä ydinkeskustaa kuin mikään aiemmin heittämäni rata, joten kaikki keskeisimmät Jyväskylän palvelut ovat kirjaimellisesti aivan vieressä. Voi sitten valita, että missä käy syömässä tai kahvilla pelireissun tuoksinnassa. Itse valitsin Stefans Steakhousen missä pihvi oli parasta lihaa mitä on koskaan syönyt ja palvelu aivan ensiluokkaista, vahva suositus! Keskeisen sijainnin ansiosta rata on myös helposti saavutettavissa ilman, että tarvitsee omistaa henkilöautoa kauemmas matkustamiseen.
Mutta… se mutta… ei ollut mikään kummoinen elämys Harjun rata. Rakenteista heittopaikat olivat jo aika kulahtaneet joskin jotenkuten ajoivat puutteista huolimatta vielä asiansa. 1-väylän heittopaikka sen verran montulla, että vesi seisoi aika isoissa määrin maton päällä. Infokartta oli totaalisesti sotkettu spray-maalilla eikä siitä ollut mitään hyötyä. Next tee -kylttejä ei ollut yhtään eikä koreissa nuolia, joten vaikka rata oli lyhyt, niin seuraavan väylän paikkaa sai aina arvailla.
Radalla oli käyntiaikaan todella ruuhkaista ja pelaajia oli jonoksi asti mikä itseään aina ärsyttää, jos seuraava porukka hengittää aina niskaan eikä ohittaminenkaan ollut mahdollista, sillä sitten olisi itse saanut hitaampana jättää heitot seuraavaksi kokonaan heittämättä, kun koko ajan olisi saanut jonkun laskea ohitseen. Lisäksi lenkkeilijöitä ja muita kulkijoita todella paljon keskeisestä sijainnista johtuen, joten useammalla väylällä sai hyvän tovin odotella sopivaa rakosta heittää. Erittäin tarkka spottaus siis välttämätöntä! Väylät osin liian lähekkäin toisiaan.
Rata ei turvallisuutensa puolesta ollut kyllä kovin hääppöinen. Mahdollisuus heittää lenkkeilijöiden päälle kiekko oli niin suuri varomisesta huolimatta, että hieman hirvitti heittää. Jotenkin tuntui, että liian tiiviillä ja pienellä alueella liian monta väylää. Hieman kahtaalainen juttu, jotta hyvä toki, että ratoja on myös noin likellä keskustaa, mutta isot ongelmat tuo sijainti sitten vain valitettavasti aiheuttaa.
Jos radan on välttämätöntä Harjulla olla, niin se kaipaisi pikaisesti kokonaisvaltaista rakenteiden uudistamista. Itse heivaisin radan jonnekin syrjemmälle turvallisempaan paikkaan, vaikka radan saavutettavuus kärsisikin. Nytkin infokartta oli jo sotkettu, joten säilyisikö uudistetut rakenteetkaan kunnossa… Nyt oli liian turvatonta ja kiireistä heittämistä mistä ei yhtään nauttinut. Tämä oli yhdeksäs rata Jyväskylässä ja kirkkaasti kehnoin fiilis jäi, huomioiden, että takana on kuitenkin myös Keski-Palokka ja Mankola koulujen radoista.
Ei kiire uudestaan, vaikka Jyväskylässä joskus asuisikin!
Todella mukavan henkinen rata kaupungin keskustassa kauniilla paikalla. Puistossa on paljon porukkaa ja tiukan yrittämisen saa unohtaa. Yhdellä väylällä piti lyhentää heittoa kun tiillä parveili lastentarhallinen lapsia. Seuraavalla kierroksella toisen väylän keskelle olikin ilmaantunut sammunut/nukkuva mies. Seuraavalla kierroksella täytyi odotella kun mummu köpötteli hitaasti ohi ostoskärryn kanssa. Jotenkin tämä kaikki kuului oleellisesti Harjun rentoon tunnelmaan.
Hieno puistorata…mutta kuten yllä on todettu, niin puutteitakin riittää. Rata kaipaa ”huoltoa” ja kuudes väyläkin olisi mukava laittaa paikalleen paremmalle sijainnille. Ratakartta töhritty, kuten muutamalla muullakin radalla. Mutta radasta olisi ainesta hienoksi puistoradaksi ehdottomasti. Väylät ovat riittävän avoimia, mutta puuosumat ovat silti mahdollisia. Draivereille ei ole mitään tarvetta. Heittäjän vastuu korostuu, koska alueella on paljon muita liikkujia. Harmillista, että hienot radat jäävät omilleen niiden valmistuttua.
Mukava puistorata pienine korkeus eroineen. Miinusta puistossa liikkuvat ja istuskelevat ihmiset joita tietty puistoissa luonnollisesti on. Heittojaan saa ns varoa joten heittäminen ei ole niin luonnikasta. Opasteet sutattu maalilla alue kartasta ei saa enää mitään selvää. Kuudennen väylän kori poistettu rakennus työmaan vuoksi. Aloittelijoille ihan OK rata mistä saa hyvin tuntumaa lajin saloihin.
Nykyään ammattikoulun remontin takia vain 5-väyläinen. Puustoa karsittu ekoilta kolmelta väylältä, joilla sitä riittikin. Mukavan siisti puistomainen rata, ei huku kiekot!
Lyhyt rata. Ihan hassunhauska. Helpot väylät, mutta mäki tuo haastetta. Huono opastus väylältä toiselle. 3/5. Saatan käydä toistekkin jos satun paikalle.
Pieni rata, joka sopii kavereiden kanssa höntsäilyyn tai lyhyeen lähestymis-/puttisessioon. Vois olla huomattavasti huonompikin, speksit huomioon ottaen. Viihdyttävä ja sijaitsee keskustassa. Voi käydä heittämässä pari kierrosta vaikka junaa odottaessa 🙂
Hauska pieni koulugolf-rata. Sopii illanviettoon tai aloittelevan kaverin puuhailuun. Draiverin käyttö kielletty, mutta midarilla pärjää oikein loistavasti muutenkin. Sääli kun ratakartta oli sotkettu töherryksillä, muuten ihan hyvässä kunnossa.
Jyväskylän kaupungissa aivan ydinkeskustassa Harjun Stadionin vieressä Harju School DiscGolfPark. Radalla pituutta 5-väylää (294m) ja D1-luokitus. Kiekon perässä tuli käveltyä 1600m. Pelattu 24.10.2020.
Auto parkkiin Harjun stadioinin pääportin edustalle ja kävellen muutaman sadan metrin siirtymä ekalle väylälle. Puistorata oli lähes tasaista yhtä väylää lukuunottamatta joten lähinnä kevyestä ulkoilusta kävi radan kiertäminen. Väylät lyhyet ja siirtymät olemattomat, joten todella nopea kiertää läpi. Väylät periaatteessa hyvin helppoja ja lyhyitä neppiväyliä, mutta toki puut olivat omalta osaltaan vaikeuttamassa pelaamista. Heittolinjat hyvin selkeät ja harhautuneet kiekot löytyvät maastosta nopeasti. Suosikkiväylä nro 3 ylämäkeen heitettynä poikkesi hieman muutoin tylsästä väylämassasta.
Rakenteista korit hyväkuntoiset, samoin heittopaikkaopasteet. Rata sijaitsee lähempänä ydinkeskustaa kuin mikään aiemmin heittämäni rata, joten kaikki keskeisimmät Jyväskylän palvelut ovat kirjaimellisesti aivan vieressä. Voi sitten valita, että missä käy syömässä tai kahvilla pelireissun tuoksinnassa. Itse valitsin Stefans Steakhousen missä pihvi oli parasta lihaa mitä on koskaan syönyt ja palvelu aivan ensiluokkaista, vahva suositus! Keskeisen sijainnin ansiosta rata on myös helposti saavutettavissa ilman, että tarvitsee omistaa henkilöautoa kauemmas matkustamiseen.
Mutta… se mutta… ei ollut mikään kummoinen elämys Harjun rata. Rakenteista heittopaikat olivat jo aika kulahtaneet joskin jotenkuten ajoivat puutteista huolimatta vielä asiansa. 1-väylän heittopaikka sen verran montulla, että vesi seisoi aika isoissa määrin maton päällä. Infokartta oli totaalisesti sotkettu spray-maalilla eikä siitä ollut mitään hyötyä. Next tee -kylttejä ei ollut yhtään eikä koreissa nuolia, joten vaikka rata oli lyhyt, niin seuraavan väylän paikkaa sai aina arvailla.
Radalla oli käyntiaikaan todella ruuhkaista ja pelaajia oli jonoksi asti mikä itseään aina ärsyttää, jos seuraava porukka hengittää aina niskaan eikä ohittaminenkaan ollut mahdollista, sillä sitten olisi itse saanut hitaampana jättää heitot seuraavaksi kokonaan heittämättä, kun koko ajan olisi saanut jonkun laskea ohitseen. Lisäksi lenkkeilijöitä ja muita kulkijoita todella paljon keskeisestä sijainnista johtuen, joten useammalla väylällä sai hyvän tovin odotella sopivaa rakosta heittää. Erittäin tarkka spottaus siis välttämätöntä! Väylät osin liian lähekkäin toisiaan.
Rata ei turvallisuutensa puolesta ollut kyllä kovin hääppöinen. Mahdollisuus heittää lenkkeilijöiden päälle kiekko oli niin suuri varomisesta huolimatta, että hieman hirvitti heittää. Jotenkin tuntui, että liian tiiviillä ja pienellä alueella liian monta väylää. Hieman kahtaalainen juttu, jotta hyvä toki, että ratoja on myös noin likellä keskustaa, mutta isot ongelmat tuo sijainti sitten vain valitettavasti aiheuttaa.
Jos radan on välttämätöntä Harjulla olla, niin se kaipaisi pikaisesti kokonaisvaltaista rakenteiden uudistamista. Itse heivaisin radan jonnekin syrjemmälle turvallisempaan paikkaan, vaikka radan saavutettavuus kärsisikin. Nytkin infokartta oli jo sotkettu, joten säilyisikö uudistetut rakenteetkaan kunnossa… Nyt oli liian turvatonta ja kiireistä heittämistä mistä ei yhtään nauttinut. Tämä oli yhdeksäs rata Jyväskylässä ja kirkkaasti kehnoin fiilis jäi, huomioiden, että takana on kuitenkin myös Keski-Palokka ja Mankola koulujen radoista.
Ei kiire uudestaan, vaikka Jyväskylässä joskus asuisikin!
1/5
Kiva neppirata hienolla paikalla. Lyhyitä väyliä, mutta ei mitään birdieautomaatteja.
Näppärä pieni rata leppoisaan harjoitteluun. Sijainti loistava.
Todella mukavan henkinen rata kaupungin keskustassa kauniilla paikalla. Puistossa on paljon porukkaa ja tiukan yrittämisen saa unohtaa. Yhdellä väylällä piti lyhentää heittoa kun tiillä parveili lastentarhallinen lapsia. Seuraavalla kierroksella toisen väylän keskelle olikin ilmaantunut sammunut/nukkuva mies. Seuraavalla kierroksella täytyi odotella kun mummu köpötteli hitaasti ohi ostoskärryn kanssa. Jotenkin tämä kaikki kuului oleellisesti Harjun rentoon tunnelmaan.
Hieno puistorata…mutta kuten yllä on todettu, niin puutteitakin riittää. Rata kaipaa ”huoltoa” ja kuudes väyläkin olisi mukava laittaa paikalleen paremmalle sijainnille. Ratakartta töhritty, kuten muutamalla muullakin radalla. Mutta radasta olisi ainesta hienoksi puistoradaksi ehdottomasti. Väylät ovat riittävän avoimia, mutta puuosumat ovat silti mahdollisia. Draivereille ei ole mitään tarvetta. Heittäjän vastuu korostuu, koska alueella on paljon muita liikkujia. Harmillista, että hienot radat jäävät omilleen niiden valmistuttua.
Mukava puistorata pienine korkeus eroineen. Miinusta puistossa liikkuvat ja istuskelevat ihmiset joita tietty puistoissa luonnollisesti on. Heittojaan saa ns varoa joten heittäminen ei ole niin luonnikasta. Opasteet sutattu maalilla alue kartasta ei saa enää mitään selvää. Kuudennen väylän kori poistettu rakennus työmaan vuoksi. Aloittelijoille ihan OK rata mistä saa hyvin tuntumaa lajin saloihin.
Nykyään ammattikoulun remontin takia vain 5-väyläinen. Puustoa karsittu ekoilta kolmelta väylältä, joilla sitä riittikin. Mukavan siisti puistomainen rata, ei huku kiekot!
Lyhyt rata. Ihan hassunhauska. Helpot väylät, mutta mäki tuo haastetta. Huono opastus väylältä toiselle. 3/5. Saatan käydä toistekkin jos satun paikalle.
Pieni rata, joka sopii kavereiden kanssa höntsäilyyn tai lyhyeen lähestymis-/puttisessioon. Vois olla huomattavasti huonompikin, speksit huomioon ottaen. Viihdyttävä ja sijaitsee keskustassa. Voi käydä heittämässä pari kierrosta vaikka junaa odottaessa 🙂
+ Pieni rata, jossa on kätevä harjoitella putteja ja lähestymisheittoja
+ Hole in one -mahdollisuuksia löytyy mukavasti
– Väylien vähyys latistaa hieman tunnelmaa
= 2,5 / 5
Hyvä rata ei mikään amatööri rata eikä hard vaan sopiva
Hyvä rata
Hauska pieni koulugolf-rata. Sopii illanviettoon tai aloittelevan kaverin puuhailuun. Draiverin käyttö kielletty, mutta midarilla pärjää oikein loistavasti muutenkin. Sääli kun ratakartta oli sotkettu töherryksillä, muuten ihan hyvässä kunnossa.