"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Ykslammi DiscGolfPark

Radan kuvaus

Pelattavissa talvella, ei talvikunnossapitoa

Hausjärvelle alun perin 9-väyläisenä perustettu frisbeegolfrata laajeni 18-väyläiseksi v. 2015. Rata sijaitsee valtavassa hiekkakuopassa. Monilla väylillä korkeuserot ovatkin vahvasti läsnä.

Radan tiedot

  • Osoite

    Riihiviidantie 616
    12310 Hausjärvi


  • Rata kartalla

  • Perustettu

    2013

  • Korit

    DiscGolfPark-maalikori

  • Väylien määrä

    18

  • Heittopaikat

    TeePad

  • Pinnanmuodot

    Mäkinen, paljon korkeuseroja

  • Opasteet

    TeeSign

  • Ratatyyppi

    Metsärata
    Hiekkakuopparata

  • Ylläpito

    Viikoittainen

  • Ratamestari

    Ryttylän Kiri ry

  • Suunnittelija

    Juho Rantalaiho

  • Ilmainen/maksullinen

    ilmainen

  • Lisätietoja

  • Talvipelattavuus

    Pelattavissa, ei talvikunnossapitoa

Väyläkuvaukset

Ykslammi DiscGolfPark

Ratakartta

Väylä 1: Ykslammi DGP #1

Pituus 65 metriä. Par 3

Väylä 2: Ykslammi DGP #2

Pituus 78 metriä. Par 3

Väylä 3: Ykslammi DGP #3

Pituus 102 metriä. Par 3

Väylä 4: Ykslammi DGP #4

Pituus 99 metriä. Par 3

Väylä 5: Ykslammi DGP #5

Pituus 168 metriä. Par 4

Väylä 6: Ykslammi DGP #6

Pituus 180 metriä. Par 4

Väylä 7: Ykslammi DGP #7

Pituus 195 metriä. Par 4

Väylä 8: Ykslammi DGP #8

Pituus 129 metriä. Par 3

Väylä 9: Ykslammi DGP #9

Pituus 80 metriä. Par 3

Väylä 10: Ykslammi DGP #10

Pituus 120 metriä. Par 3

Väylä 11: Ykslammi DGP #11

Pituus 107 metriä. Par 3

Väylä 12: Ykslammi DGP #12

Pituus 96 metriä. Par 3

Väylä 13: Ykslammi DGP #13

Pituus 89 metriä. Par 3

Väylä 14: Ykslammi DGP #14

Pituus 107 metriä. Par 3

Väylä 15: Ykslammi DGP #15

Pituus 145 metriä. Par 4

Väylä 16: Ykslammi DGP #16

Pituus 110 metriä. Par 3

Väylä 17: Ykslammi DGP #17

Pituus 186 metriä. Par 4

Väylä 18: Ykslammi DGP #18

Pituus 89 metriä. Par 3

21 arvostelua radalle “Ykslammi DiscGolfPark

    Tuli käytyä radalla heittämässä PDGA-liigan osakilpailu ns. sokkona ja varsin ”sokkoystävällinen” oli, mutta kuitenkin pientä haastetta tuova rata ettei ihan voi heitellä sinne sun tänne jos meinaa kohtuullista tulosta saada. Siinä mielessä myös ärsyttävän helppo rata jos heittopituus ja tarkkuus on hyvä, mutta puttaa surkeasti 😀

    Alkuun muutama väylä, missä kiekon kulmakontrollia ja omaa heittopituuttaan pääsee testaamaan asteittain. Siitä jatketaan sitten kolmeen peräkkäiseen par 4 väylään, missä ärsyttää jos ei ota birdietä.

    Reissun vaikein väylä sokkona pelatessa tulee vastaan väylällä 9, missä varmasti löytyisi fiksu ja ”varma” linja korille jos olisi jo muutama heittokerta taustalla radalla.

    Väylät 10-14, jokaisella väylällä pääset korille jos heittopituutta on n. 100 metriä, mutta jokaisella vaaditaan erilainen heitto ja tämä on yksi parhaimmista kohdista koko ratasuunnittelussa, hienosti käytetty maastonmuotoja hyödyksi!

    Väylällä 14 harmittaa kovasti, että väylän pystyy ”huijaamaan” aivan liian helposti heittämällä vaan puiden latvojen yli oikealta puolen väylää eikä kahta eri väyläksi raivattua ja oletettavasti ratasuunnittelijan toivomaa reittiä. Ratkaisuna saattaisi olla korkea mando, että pakotetaan pelaamaan ainakin jompaa kumpaa luonnollista reittiä.

    Väylät 15 ja 16 kummatkin uniikkeja väyliä omien ratabongausten joukossa. Ensimmäinen vaatii tarkan ja suhteellisen matalan heiton, missä hyvässä lykyssä voi päästä kotkaa kokeilemaan. Seuraavaksi todella jyrkkään alamäkeen heitettävä väylä missä riittää ”kunhan heittää alaspäin”, mutta tuulisella kelillä vaatii myös tarkan heiton ettei tuulet vie kiekkoa kymmenien metrien päähän korista.

    Väylällä 17 pääsee vielä testaamaan heittopituutta ja tarkkuutta, suosittelen jättämään pituudesta pois parikymmentä prossaa ja panostamaan vain tarkkuuteen, muuten voi joutua heittelemään puiden seasta ja birdie toiveet kariutuu nopeasti.

    Lopetukseksi vielä kiva n. 100 metrin heiton vaativa loivaan ylämäkeen heitettävä väylä, missä ei paljon vaaroja ole, mutta harmittaa jos ei pääse birdietä yrittämään.

    Aika isolla osaa lähtöpaikoista oli tehty surkeahkot pohjatyöt kun olivat melkolailla uppoutuneet reunojen alle, täysin pelattavissa kuitenkin, maisematkaan ei hirveän kauniit ole, mutta nämä ”haitat” kyllä korvaantuu kun rata on täynnä monipuolisia väyliä ja maaston muotoja käytetty hienosti. Arvosanaksi 3.5/5.

    Paljon miellyttäviä väyliä ja sopivasti myös vaihtelua. Siirtymät selkeitä ja sopivan lyhyitä. Paikoin väylät menee melko tiiviisti, joten forea kuulee huudettavan usein ja sille on tarvekin. Monessa kohtaa tuntuu, että saatat heittää muuten hyvän heiton mutta kiekko jää jonkin pienen puun taakse niin että seuraava heitto tapahtuukin huonosta asennosta tai sivulle päin. Tämä yllätti kun väylät tuntuvat muuten pääosin avoimilta. Ehdottomasti käymisen arvoinen hieman kauempaakin.

    Oikein mukava hiekkakuopparata. Täällä saa heittää välillä oikein olan takaa. Välillä vaaditaan myös tarkempaa heittämistä. Opasteet ja siirtymät ok, niinkuin korit ja tiitkin. Pisteet 4-/5, miinus siitä, että väylät ehkä turhan tiheästi samassa köntässä : vaaratilanteita voi sattua. Ja maisema ei väylillä juuri muutu.

    Ihan ok rata. Helpompia hengähdysväliä on vain muutama ja keskivaikeita/vaikeita väyliä enemmän. Puut eivät erityisen iso ongelma, mutta helposti joutuu silti heittämään huonosta asennosta, vaikka olisi heittänyt muutoin hyvän edellisen heiton. Monella väylällä on vaarana saada kiekosta, eli väylät monessa kohtaa liian lähellä toisiaan.

    Hiekkakuopparata alkaa kevyemmin kahdella hieman lyhemmällä väylällä ja sitten alkavat haastavammat pidemmät siivut. Kiinnostavia väyliä hyvillä leveyksillä ja sopivasti harvennetulla pääosin mäntypuustolla (talkoolaisia näkyikin, kiitos)!

    Korit hyvät. Tiit toivottavasti uusiutuvat ja suurenevat.

    Korkeuseroja piisaa: kahdeksalla väylällä on alamäkeen liidätystä ja vain yksi väylä selkeästi ylämäkeen. Useita haastavia väyliä, vaikein ehkäpä suora pitkä ja kapeahko sivurinteessä oleva väylä 15, jollaisia tarvitaankin. Hienoimpia ehkäpä väylä 2 ja huiman korkealta alamäkeen suuntautuva 16.

    Tänään pelattuna pelkkää plussaa. Tällaisena amatöörinä hienoa rataa ei voi kuin kehua. Lisänä jokainen radalla tavattu immeinen oli hieno. Tuulet toivat lisämausteen ja portaiden yläpäästä liidätys Maailmalla meni melkein korin vieressä olevan roskiksen sisään. Hieno rata.

    Niin kuin tuossa aiemmin jo mainittukin, ratakartta mukaan, jos reissu Ykslammille on ensimmäinen. Mukavan tuntuinen rata näin aloittelijallekin, kunhan puolivälin koriviidakosta ottaa selkoa. Viime reissun suosikkiväyläksi muodostui nro. 15, tämä metsäpilli siis. Mako3 hoiti hommansa ja liisi luotisuoran väylä kauniisti, kuten luvattu. Ainoa asia Ykslammissa huolestuttaa, on tulevaisuus. (?) Ykslammilta lähtiessä silmiin kun osuu MYYDÄÄN-kyltti oikealla puolen tietä hiekkakuopan reunalla. Onko tämän vuoksi osa koreista sijoiteltu vähän hätäisesti, koska tulevaisuudessa ei toiminnan jatkuminen ole varmaa ja ajatellaan, ettei kannata panostaa?

    Sellainen isokätisten hyvän mielen liidätysrata pääosin avoimella hiekkakuopalla. Puut eivät juuri pääse ahdistelemaan, paitsi älyttömän vaikea väylä 15 painaa mielen mustaksi. Onneksi seuraavana oleva putteriliidätysväylä reiluun alamäkeen tuo hymyn taas huuleen. Korit, opasteet ja tiimatot hyvässä kunnossa. Vaikka monet tiimatot ovatkin harmittavan pieniä.

    Jos metsäradat alkavat maistumaan puulta, suuntaa pelimatkasi Ykslammille. Tällä radalla eivät puut ahdista kuin parilla väylällä ja korkeuseroakin riittää ihan kivasti. Kiekkoa pääsee liidättämään oikein kunnolla useammalla väylällä ja parin sateisen päivän jälkeenkin hiekkainen ratapohja on hyvässä kunnossa. Tällä tulee käytyä toistekin.

    Ok hiekkakuopparata. Tiit hyviä, joskin muutama vähän pieni oli. Hyvät väyläkartat sekä väylillä että alussa koko kartta, isänmaantoivot oli tietenkin töhrineet ison kartan, mutta sai siitäkin selvää. Hyvät korit.

    Väyläkarttaa todella tarvitseekin, siitä kuva alusta tai netistä mukaan. Korien pohjassa nuolet oikeaan suuntaan, mutta silti pari siirtymää olisi mennyt pieleen ilman karttaa. Muutama siirtymä seuraavalle väylälle ikävästi väylää pitkin takaisin päin (8-9, 9-10, 10-11). Lisäksi muutama tii aika hankalassa paikassa siten, että edelliseltä väylältä voi kiekko helposti lipsahtaa sinne. Esim.6, 9, 10 ja sitten 17, jonne oma heittoni 16. väylältä (110m alamäkiliidätys, ~35m pudotusta) feidasi, 10m väylän 17 tiistä, 20m sivussa väylän 16 korista.

    Koreihin tarvitaan ehdottomasti numerot, omalla visiitilläni kohtasin kaksi ryhmää jotka olisivat heittäneet / heittivät väylällä 7 väylän 14 koriin. Joka muuten on aika ikävästi siinä väylän 7 lähellä, ja vielä siten että avauksessa väylällä 7 ei näe koko koria.

    Muuten kokonaisuudessa ihan miellyttävä rata, vaihtelevia väyliä sekä pituudeltaan että muodoltaan, alamäkeen pääsi liidättämään useamman kerran, ylämäkiväyliä ei tainnutkaan oikeastaan olla. Ja sitten kapeaa metsäpilliä löytyi myös, pahimmassa mahdollisessa muodossa eli luotisuorana.

    Bongattu 4/2016! Aikamoisen avointa liidätystä 18-väyläisellä radalla. Pari pahempaa väylää ja helmenä alamäen liidätys portaiden yläpäästä. Hyviä muutoksia aiempaan ja varmaan vielä kehittyy ajan kanssa lopulliseen muotoonsa. Kannattaa käydä!

    18 väyläinen rata pelattu, ratakartta olisi hyvä saada ajan tasalle. Todella hyvä rata hiekkakuopan ympäristössä. Kengät pysyy kuivana vähän kosteammallakin säällä. Korit ja teepaikat hyviä, samoin väylät vaihtelevia ja sopivan haastavia. Yksi väkisin väännetyn tuntuinen pitkä kapea PAR4 metsäpilli kaltevassa kohdassa.

Vastaa