"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Viidentienristeys

Lue rataluokituksista

Radan kuvaus

Kankaanpään Viidentienristeyksessä sijaitsee tasokas 18-väyläinen kilparata, joka on toiminut useiden Suomen Frisbeegolfliiton kilpailujen isäntänä.

Lue lisää

Kankaanpään Viidentienristeyksessä elokuussa 2010 avattu kilparata tarjoaa haastetta harrastajasta kilpapelaajaan. Alkuperäinen rata on kokenut ajan mittaan pieniä muutoksia ja kehittynyt yhdeksi Suomen pidetyimmistä ja haastavimmista radoista.

Rata sijaitsee Niinisalon varuskunnan lähistöllä komeassa kangasmaastossa, jossa isot puut, hiekkakuopat ja lukuisat polut muodostavat haastavia ja vaihtelevia luonnollisia väyliä.

Radan väylien keskipituus on yli 145 m ja par 63, joka muodostuu par kolmosten lisäksi neljät par nelosesta ja kahdesta par vitosesta. Radalla pääsee siis paitsi pelaamaan metsäpillejä, myös siivuttamaan ihan kunnolla. Väylät ovat vaihtelevia ja jokaista heittoa tarvitaan, parhaiten luultavasti pärjääkin jos osaa heittää molemmilla käsillä rystyä, kämmentä ja upsia.

Radan varustukseen kuuluu pari ulkovessaa ja jääkylmää pohjavettä antava kaivo.

Radalla on tekonurmitiit ja selkeät opasteet. Laajalle levittyvällä radalla ratakartta on silti hyvä olla ensimmäisellä kerralla mukana, jos vaikka radalla ei satu paikallisia olemaan.

Rata-alueella liikkuu myös muita liikunnan harrastajia ja ajoittain myös Niinisalon varuskunnan harjoitusjoukkoja. Lisäksi radalla on pari väylää, joilla kori ei näy tiille, joten noudatetaan varovaisuutta.

Ajankohtaista

08.10.2013
Viidentienristeyksessä uusi lay-out
Pelaajat kehittyvät ja niin pitää radankin, eikö? Siksipä Viidentienristeys on taas kasvanut vähän isommaksi ja haastavammaksi. Uudessa ... Lue lisää

26.09.2012
Parigolfin SM-kisat viikonloppuna Viidentienristeyksessä ja Jämillä – radat varattu kilpailukäyttöön.
Tomoottajat järjestää 2012 parigolfin SM-kilpailut 28.-30.9. Viidentienristeyksessä ja Jämillä. Kaksipäiväisessä kilpailussa mukana on ... Lue lisää

04.08.2012
Ratatiedot päivitetty
Viidentienristeyksen rata- ja väylätiedot tuli päivitettyä. Viime vuodesta onkin muutoksia tullut kohtalaisen paljon. Muutama kokonaan ... Lue lisää

Radan tiedot

  • Osoite

    Kivistönkankaantie
    38840 Kankaanpää


  • rata kartalla

  • Perustettu

    2010

  • Korit

    DisCatcher

  • Väylien määrä

    21

  • Heittopaikat

    Tekonurmi

  • Pinnanmuodot

    Kumpuileva, jonkin verran korkeuseroja

  • Opasteet

    Itsetehdyt opasteet

  • Ratatyyppi

    Metsärata

  • Ylläpito

    Viikoittainen

  • Ratamestari

    Tapani Aulu

  • Suunnittelija

    Jussi Meresmaa, Tapani Aulu, Tomoottajat

  • Ilmainen/maksullinen

    ilmainen

  • Lisätietoja

  • Tulevat tapahtumat
  • Lähimmät jälleenmyyjät

Väyläkuvaukset

Viidentienristeys, Kankaanpää

Väylä 1

Pituus 114 metriä. Par 3

Alkaa suht kapeana putkena ensimmäiset 50m, lopussa aukeaa ja kaartaa lievästi oikealle. Putille vaaditaan tarkka annukka tai kova kämmen, etuysin vaikeampia pirkkuja.

Väylä 2

Pituus 205 metriä. Par 4

Kaksi sadan metrin hysseä ja nostopirkku, vai mitä? Suht leveätä baanaa voi heittää kovaa, kunhan välttää ob-polun vasemmalla ja tiheähkön metsän oikealla.

Väylä 3

Pituus 112 metriä. Par 3

Suoraan, pienellä ässällä, forella, antsalla vai millä? Pidempi miltä ensinäkemältä näyttää.

Väylä 4

Pituus 104 metriä. Par 3

Hieman alkuperäisestä pidennetty nelonen lähtee kapeahkosta aukosta ja kori on rinteen laella, joten mikään ihan varma kakkonen ei ole kyseessä. Kämmenmiehet ei tykkää...

Väylä 5

Pituus 102 metriä. Par 3

Tiukkaa putkea 60 m, sitten oikealle ja takaisin vasemmalle ja kiekko on mukin alla. Forella pääsee kokeilemaan puttia 10-15 metristä.

Väylä 6

Pituus 201 metriä. Par 4

Visuaalisesti näyttävä väylä, jossa heitetään sähkölinjan alla 200 m kumpuilevaa maastoa. Väylä ei ole kapea, joten heittää voi, mutta metsäänkään ei halua, ainakaan vasemmalla lopussa olevaan metsäkolmioon. 20 m ennen koria väylällä on pikku puska, joka nappaa liian varovaiset lähestymiset.

Väylä 7

Pituus 92 metriä. Par 3

Ei erikoisuuksia, birdien saa kun osaa heittää suoran määrämittaisen suht kapeaan väylään.

Väylä 8

Pituus 210 metriä. Par 4

Ensin 105 m suoraan, sitten loivasti leveämpää väylää toiset 105 ja putti sisään. Kovimmat kädet heittävät 150 m annukoita ja pääsevät neppilähärille. Ensimmäistä heittoa ei kannata heittää yli leveän väylän, jos ei halua päätyä radan tiheimpään pyltsiin.

Väylä 9

Pituus 142 metriä. Par 3

Komea kovakätisen tykitysväylä yli soramontun "stadionin" ja 100 m päässä olevan rinteen korkean puurivin. 140 m draivi löytyy tolpalta, lyhyemmät aika pahasta pusikosta. Kämmenelläkin rinteen voi kiertää, mutta siihenkin vaaditaan kovaa kättä ja riskinottoa. Heikkokätisemmät pelaavat oikeaan reunaan sweet spotille, josta pelataan kolmosta. Upsimiehet jättävä suosiolla rinteen taakse ja pelaavat toisella yli.

Väylä 10

Pituus 128 metriä. Par 3

Tarkka s-kurvi pari metriä ylämäkeen todella tiukkaa väylää. Siinä resepti radan vaikeimpaan kakkoseen. Kolmosta varmistelemallakin huomaa usein pelaavansa nelosta tai vitosta. Huomaa mando heti väylän alussa. Ei siis oikaista viereistä uraa pitkin, vaan heitetään puun vasemmalta puolelta.

Väylä 11

Pituus 170 metriä. Par 4

Radan harvoja "lyhyitä" väyliä. Pirkkuun pääsee kahdella midarilla tai jopa putteriavauksella, jousikäsiltä on nähty jopa eagleja. Kaunis ja kaikille sopiva tarkkuusväylä.

Väylä 12

Pituus 100 metriä. Par 3

Ei ehkä vaikein, mutta ehkä hienoin väylä pirkuttaa. Vaaditaan tarkka ja määrämittainen heitto putille, sillä väylä on kapea ja viimeiset 20 m ennen koria feidaavat heitot nappaa 5 m syvä soramonttu, josta pirkkuputti on jo selvästi hankalampi.

Väylä 13

Pituus 94 metriä. Par 3

Radan ainoa kunnon ylämäkiväylä. Heiton korkeus on ratkaisevassa osassa. Vähän liian matala ja jäät helposti parikymppiä lyhyeksi, vähän korkea ja kova ja olet 30 m pitkällä rinteen toisella puolella.

Väylä 14

Pituus 255 metriä. Par 5

Radan pisin väylä, jossa kovat heittäjät hakevat todella pitkää avausta ja hamuilevat eaglea. Avaus heitetään leveää väylää sweetiin tai isolla hyssellä "oikaisten". Varsinainen sweet spot on 100 m kohdalla, mutta jättihysset löytävät toisen sweetin 130-150m kohdilta. Toisaalta tällä väylällä vaanii obt molemmilla puolilla (tosin melko kaukana) ja väylän reunoilla on puita, joten keskelle väylää kannattaa hakea.

Väylä 15

Pituus 93 metriä. Par 3

Rolleria tai skippikämmentä, tai jotan muuta matalaa heittoa vaativa väylä. Holarikin on tehty, mutta myös isoa lukua saa helposti aikaan.

Väylä 16

Pituus 105 metriä. Par 3

Suora väylä, jossa puolessa välissä tiukka sumppu. Sitä ennen ja jälkeen tilaa, mutta välistä olisi syytä osua.

Väylä 17

Pituus 170 metriä. Par 4

Niin sanottu "tekninen par 4", jossa avausta haetaan 100 m kohdalla olevaan sweet spot-risteykseen. Siiitä helppo 70 m lähestyminen tekee tästä par-nelosesta saavutettavan kaikille heittäjille.

Väylä 18

Pituus 245 metriä. Par 5

Suora - hämäävän helpon näköinen par vitonen, joka houkuttelee draivaamaan täysillä. Eagle on toki mahdollinen, mutta on silti niin epätodennäköinen, että useimmat meistä tekevät järkevästi kun sijoittavat heittonsa sweet spoteihin.

5 arvostelua radalle “Viidentienristeys

    Viidentienristeys on itselle sellainen ”hyvän fiiliksen rata”, jonne ajelee vähän kauempaakin. Metsäpohja ja väyläprofiilit ovat hienoja ja rata on todella mukava pelata. Haastavuutta on riittävästi pitkien tai kapeiden väylien vuoksi. Myös heittoteknisesti monipuolinen rata.

    Rata oli mielenkiintoinen aina niin kauan kun alkoi väylien arpominen oletetulta väylältä numero 13….näilt sivuilt löyty vanha ratapohja jokku kuvaukset radasta sit neuvottii menee johonki tomottajien sivuille jossa oli uus layoutti poistetuista lisätyistä muutetuista piilotetuista väylistä mikkä myöskään ei pitänyt täysin paikkaansa vissii! Sit ku luuli parin tunnin arpomisen jälkee et on hiffanu väylien järjestyksen ni eipä ollukka ku sielt metsän siimeksestä löytyki lisää…!! Ois komja tul joskus heittää uudestaanki ni väylä numerointi kuntoo ja joku karttapäivitys vaik radan parkkiksel ni uudetki osaa suunnistaa. Vanhat turhat alustat ja ainaki kyltit pois ettei harhauta enempää.

Vastaa