"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Värtsilän frisbeegolfrata

Radan kuvaus

Värtsilän 9-väyläinen metsärata koostuu kahdesta osasta. Väylät 1-4 sisältävä osa A kulkee urheilukentän ympäri. Väylistä 5-9 koostuva B-osa kulkee Pykälävaarantien toisella puolella pururadan kautta hiekkamontulle ja ylös.

Lue lisää

Rataa on hieman muokattu heinäkuussa 2021.  Kolme väylää on kokenut muutoksia ja niistä näkyvin on se, ettei 5-väylää heitetä enää alikulkutunnelin läpi vaan heittopaikka on siirretty tien toiselle puolelle. Radan heittopaikat ovat edelleen maapohjalla.

Ajankohtaista

Radan tiedot

  • Osoite

    Patsolantie 22
    82655 Tohmajärvi


  • Rata kartalla

  • Perustettu

    2016

  • Korit

    Amexpo

  • Väylien määrä

    9

  • Heittopaikat

    Hiekka/Sora

  • Pinnanmuodot

    Kumpuileva, jonkin verran korkeuseroja

  • Opasteet

    Obsidian Discs-opasteet

  • Ratatyyppi

    Metsärata

  • Ylläpito

    Kuukausittainen

  • Ratamestari

    Värtsilän Kisa / Marko Hovi

  • Suunnittelija

    Seppo Nieminen ja Petri Happonen. Muutokset Ville Nivalainen / Obsidian Discs

  • Ilmainen/maksullinen

    ilmainen

  • Lisätietoja

    Vessa(t)

  • Talvipelattavuus

    Ei tiedossa

Väyläkuvaukset

Värtsilän frisbeegolfrata

Ratakartta

Väylä 1: Värtsilä #1

Pituus 76 metriä. Par 3

Väylä 2: Värtsilä #2

Pituus 134 metriä. Par 3

Väylä 3: Värtsilä #3

Pituus 65 metriä. Par 3

Väylä 4: Värtsilä #4

Pituus 62 metriä. Par 3

Väylä 5: Värtsilä #5

Pituus 50 metriä. Par 3

Väylä 6: Värtsilä #6

Pituus 65 metriä. Par 3

Väylä 7: Värtsilä #7

Pituus 70 metriä. Par 3

Väylä 8: Värtsilä #8

Pituus 68 metriä. Par 3

Väylä 9: Värtsilä #9

Pituus 85 metriä. Par 3

2 arvostelua radalle “Värtsilän frisbeegolfrata

    Tohmajärven kunnan Värtsilän taajamassa Värtsilän Frisbeegolfrata. Radalla pituutta 9-väylää, 729m ja B2-luokitus. Kiekon perässä tuli käveltyä 1540m. Pelattu 14.5.2021.

    Radan neljä ensimmäistä väylää kulkee hiekkakentän jokaisella sivustalla tasaisessa maastossa. Tilaa on heittää reilusti eikä puut kovin kovasti ahdistele. Neljä viimeistä väylää pelataan sitte kuntoradan vierustaa tai metsään tehtyjä väyliä ja korkeuserotkin tulevat peliin mukaan, tosin kohtalaisen lievinä kuitenkin. Siirtymät on lyhyet, joten rata on hyvin nopea pelata läpi. Suosikkiväylä ja radan ehdoton kruunu viimeinen eli nro 9! Kyseinen tasaisen osuuden jälkeen hiekkamonttua ylöspäin heitettävä väylä sopisi minne tahansa vaativammallekin radalle.

    Opaskartta, roskis, huussi, teeopasteet ja Seppo-korit riittävän hyvässä kunnossa. Heittopaikat maa-alustalla eli hiekalla. Hiekkakenttä soveltuu myös erinomaisesti pitkienkin siivujen treenamiseen. 9-väylän kohdilla laavu puineen sekä roskis. Kannattaa etukäteen selvittää alueen palveluiden aukiolot. Värtsilässä ei ole omaa kauppaa ja Niiralan rajanylityspaikan läheisyydessä olevat kahviotkin menevät kiinni jo hyvin aikaiseen, ettei tule sitten yllätyksenä, jos on meinannut Venäjän rajan tuntumassa jotain evästellä.

    Next tee -kylttejä ei ollut lainkaan. Tiiviillä radalla ei välttämättä niin tarvis, mutta esim. siirtymä neloselta vitosella ensin hieman hämärä, vaikka hyvin likekkäin ovatkin väylät ne. Väylän nro 8 heittolinja jäi kyllä hieman arvailujen varaan, puita joutaisi pois hieman runsaamminkin.

    Tien alittava tunneliväylä ( nro 5 ) oli kyllä yksi erikoisimmista mitä olen missään tavannut. Erikoisuutta on tavoiteltu ja aivan liian kanssa! Väylä ei ole mitenkään turvallinen, vaikka asfaltoitu tie nyt ei kaikkein vilkkain olisikaan. Täysin turhaa kikkailua ja erikoisuudentavoittelua.

    Rataa tullaan hieman fiksaamaan kunnan toimesta tämän kesän aikana. Toivottavasti 5-väylä poistetaan ja muutoinkin hieman laitetaan paikkoja kuntoon. Ainakin heittopaikat voisi rakentaa nykyajan vaatimusten mukaan ja tehdä pientä harvennusta puustoon. Kun itse tykkää avoimista väylistä ja vielä, kun 9-väylä oli tosi hieno, niin hyvä fiilis oli pelata. Puutteet nakertavat kuitenkin arvosanaa aika selvästi. Voisi joskus kunnostuksen jälkeen mielenkiinnosta tulla katsomaankin, jotta mitä ovat saaneet aikaiseksi.

    3/5

    Karttalinkki opastaa hyvin perille, radalle pääsee melkein suoraan autosta. A-osan 4 ensimmäistä väylää ovat hyviä, 2. ja 4. väylällä saa heittää kiekkoa voimalla. B-osan väylät ovat vähän lyhyempiä ja helpompia. 8. väylän heittolinja on melko erikoinen. Rata on selkeä kokonaisuus. 5. väylän tunneliheitto on vähän hazardi, mikäli kiekko sittenkin karkaa ylemmäs tielle. Heittäjän tulee huomioida tämä ennen putkeen heittämistä. Tiimatot olisivat kiva parannus, toivottavasti joskus sellaiset radalle saataisiin. Väyläopasteet olivat kunnossa. Sijainniltaan vähän kaukana esim. 6-tiestä. Voi suositella, mikäli satut lähialueella käymään.

Vastaa