"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Lyytikkälän frisbeegolfrata

Radan kuvaus

Pelattavissa talvella, talvikunnossapito

Rata sijaitsee Lyytikkälän urheilukentän ja viereisen pururadan alueella. Väljät heittoalueet ja korkeuserot ovat radan ominaispiirteitä.

Radan tiedot

  • Osoite

    Törömäentie 20
    53300 Lappeenranta


  • Rata kartalla

  • Perustettu

    2015

  • Korit

    DiscGolfPark-maalikori

  • Väylien määrä

    16

  • Heittopaikat

    Tekonurmi

  • Pinnanmuodot

    Kumpuileva, jonkin verran korkeuseroja

  • Opasteet

    Itsetehdyt opasteet

  • Ratatyyppi

    Puistorata

  • Ylläpito

    Viikoittainen

  • Ratamestari

    Pasi Markkanen

  • Suunnittelija

  • Ilmainen/maksullinen

    ilmainen

  • Lisätietoja

  • Talvipelattavuus

    Pelattavissa, talvikunnossapito

Väyläkuvaukset

Lyytikkälän frisbeegolfrata

Ratakartta

Väylä 1: Lyytikkälä #1

Pituus 86 metriä. Par 3

Väylä 2: Lyytikkälä #2

Pituus 112 metriä. Par 3

Väylä 3: Lyytikkälä #3

Pituus 70 metriä. Par 3

Väylä 4: Lyytikkälä #4

Pituus 47 metriä. Par 3

Väylä 5: Lyytikkälä #5

Pituus 57 metriä. Par 3

Väylä 6: Lyytikkälä #6

Pituus 69 metriä. Par 3

Väylä 7: Lyytikkälä #7

Pituus 60 metriä. Par 3

Väylä 8: Lyytikkälä #8

Pituus 71 metriä. Par 3

Väylä 9: Lyytikkälä #9

Pituus 63 metriä. Par 3

Väylä 10: Lyytikkälä #10

Pituus 82 metriä. Par 3

Väylä 11: Lyytikkälä #11

Pituus 116 metriä. Par 4

Väylä 12: Lyytikkälä #12

Pituus 70 metriä. Par 3

Väylä 13: Lyytikkälä #13

Pituus 66 metriä. Par 3

Väylä 14: Lyytikkälä #14

Pituus 111 metriä. Par 3

Väylä 15: Lyytikkälä #15

Pituus 57 metriä. Par 3

Väylä 16: Lyytikkälä #16

Pituus 107 metriä. Par 3

10 arvostelua radalle “Lyytikkälän frisbeegolfrata

    Lappeenrannan kaupungissa Lyytikkälän frisbeegolfrata. Radalla pituutta 18-väylää, 1452m ja A1-luokitus. Kiekon perässä tuli käveltyä 4440m. Pelattu 24.8.2023.

    Lyytikkälän puisto/hiekkakuoppa/metsärata sisälsi jonkinmoisia korkeuseroja, joten mukavasta kuntoilusta kävi radan kiertäminen. Pääosin suht lyhyttä, muttei missään nimessä liian helppoa väylää ollut tarjolla. Haastetta riitti monenmoista radan varrella. Kaikki väylät olivat jollakin tavoin erilaisia, joten radoille hyvin tyypillistä samankaltaisten väylien toistoa ei Lyytikkälässä päässyt tapahtumaan. 1-väylä oli tällaiselle rähmäkäpälälle mukava avaus, kun sai esteettä nurmikentällä heittää. 4-väylä myös hieno väylä triplamandoineen ja korin takana suojaverkko suojaamassa edellisen väylän heittäjiä. 9 ja 15-väylillä hienot korien paikat. 10-väylä heitettiin hiekkamontun yli. Helppo periaatteessa, mutta kun et pääse yli ja jätät rinteeseen, niin satunnaisen fribaturistin elämä kummasti vaikeutuu hetkessä. 16-väylä hieno väylä avoimella, puita ja puskia hieman esteenä. Siirtymät järkevät paitsi 5-6 mikä oli selvästi pidempi.

    Rata oli elokuussa selvästi kehittymässä ja juuri laajennettu 18-väyläiseksi. Tämä tarkoitti sitä, että rakenteet olivat kauttaaltaan aika rempallaan. Ratakartan tiedot eivät täsmänneet lainkaan fgr:n tai metrixin ilmoitettuihin lukemiin. Heittopaikat monin paikoin aika onnettomat, samoin heittopaikoilla olevat opasteet. Korit olivat periaatteessa ok dgp-laatua, mutta korien numeroinnit pielessä. Väylien löytäminen oli erittäin haasteellista, kun opasteita puuttui. Pelkästään metrillisesti pieni siirtymä ykköseltä kakkoselle olisi tarvinnut suuntanuolta, kun yhdellä silmäyksellä näit aukiolla aika monta koria ja väylää, niin arpanopalla sai ilman ratakarttaa heittää, että minne päin sitä oikein olisi pitänyt lähteä. Vitoselta kutosella löytäminen olikin sitten oma hieno lukunsa. Kun satoi vielä kaatamalla vettä, niin opasteiden puuttuessa ei tuollainen pitkä siirtymä kyllä verenpainetta ainakaan laskenut. Viimein, ilmeisesti hyvällä turistin tuurilla kuitenkin löysi tiensä eteenpäin. Hankalaa oli loppuarviointiakin tehdä, kun ei yhtään tiedä, jotta mikä rakenteiden puutteista lopulta kuntoon asti hoidetaan, nyt niitä oli aika massiivinen määrä + muut puutteet siihen päälle vielä.

    Hyviä asioita oli ehdottomasti se, että radan alusta löytyi lukittu löytökiekkolaatikko ja roskis. Lappeenrannan keskustan palveluiden äärelle matkaa 16km. Itse kahvittelin keskustassa Kahvila Luovuus -nimisessä kahvilassa, jota voi lämpimästi suositella upeiden tuotteiden ja erinomaisen palvelun takia! Ja ne pöytälevyt minkä äärellä tuotteista nautti, niin aivan uniikin hienoja vanhoista ovista tehtyjä… kerrassaan hieno paikka!

    Rakenteiden lisäksi muutakin puutosta oli. Ainakin väylät 3, 9 ja 15 heitettiin täysin sokkona kuntopolkua vastaan ja oli sitten tuurissaan, että tuliko sieltä mutkan takaa joku vastaan vai ei. Jos on pakko laittaa väylät risteämään, niin se on yleensä aina kehnon ratasuunnittelu merkki. En jaksa ymmärtää miksi tähän oli sorruttu 6/7-väylien kohdalla… 6-väylällä heitettiin suoraan korille tyyppisesti, mutta… heittopaikan edessä pieni lammikko mistä kiekon saa talteen ilman sukellusvarusteiden päällepukemista. Hetken päästä oikealla kuitenkin syvempi lampi, joten aika varmistellen saa heittonsa heittää, ettei kiekot häviä. Mitään tietoa ei ole, jotta kalastellaanko ylläpidon toimesta kiekkoja vai ei. 7-väylällä oli sitten vasemmalla tämä matala lammikko ja oikealla tämä syvempi tapaus ja kori taas suoraan edessä. Kummankin väylän heitin itse hyvin varmistellen ja kiekkoja en saanut uitettua. Hieman siinä ja siinä, että soveltuvatko moiset väylät mukaan ollenkaan… 14-väylällä saa olla tarkkana korin takana olevan syvän montun takia.

    Lyytikkälän radalla oli välillä suorastaan upeita väyliä, joita oli erittäin miellyttävää heittää. Osa kuitenkin sokkoja ja muille alueen käyttäjille vaarallisia. 6/7 väylien risteäminen ei minun ymmärrystäni saa. Rata oli selvästi muutosvaiheessa ja varma ei voinut olla, että mikä kaikki oikeasti korjaantuu, muutos toki yleensä ihan hyvä asia, ei siin mittään. Radan väylät kokonaisuudessaan kuitenkin harvinaisen vaihtelevia, ikävää ja puuduttavaa toistoa ei ollut lainkaan. Jos radan rakenteet laitetaan kehitysvaiheen lopuksi kuntoon ja muutamia muutoksia tehtäisiin, niin radan hyvän potentiaalinkin takia arviointi voisi olla parikin pykälää korkeampi.

    2/5

    Lyytikkälän rata kokee paljon muutoksia tänä kesänä 2023. Tässä valmistuneet muutokset, väylä 14 par4 135m. OB väylän molemmin puolin, hazard alueita korin lähellä. Väylä 16, par4 158m, OB alue jääkiekkokaukalo josta OB jatkuu väylän vasenta laitaa aina korille asti sekä korin taakse.

    Rataa päivitetty viime aikoina ja nykyään radalla 12 toisistaan mukavasti erottuvaa väylää. Väylistä puolet avoimia puistomaisia (urheilukenttä, niitty) tai metsäväyliä, toinen puoli sitten hiukan enemmän metsäistä. Radalla vain muutama tiukempi metsäväylä jotka vaativat hyvää tarkkuutta hyvään vähintään par tulokseen. Nykyisellä ylläpidolla väylät ja reunat ovat mukavasti ajettu lyhyiksi ja kiekot löytyvät pienellä vaivalla. Heittopaikat ja opasteet ajavat asiansa, mandot näkyvät selvästi, ja seuraamalla opasteita, korien pohjalta löytyviä nuolia ja polkuja pitäisi kaikkien väylien löytyä. Aiemmat kommentit huomioiden, rata on kehittynyt merkittävästi parempaan suuntaan ja (uudelleen)tutustumissuosituksen. Rata sopiva aloittelijoille, hieman pelanneille ja niille ketkä kaipaavat vaihtelua perinteisiin metsäratoihin.

    Enemmän heittäneelle ohjeet: bongaa, heitä läpi, etsi uusi rata. Rata sopii hyvin aloitteleville heittäjille. Väylät selkeitä ja kartta piti paikkansa. Midareilla ja puttereilla pärjää radalla hyvin.

    Avoimia ja anteeksiantavia väyliä maaseudun idyllissä, eroaa merkittävästi muista Lappeenrannan (metsäisistä) radoista. Kokeneille pelaajille ei välttämättä tarjoa suuria haasteita, vähemmän pelanneille hyvä paikka harjoitella pitkiä heittoja ja tuulen huomiointia. Ainakin huhtikuun lopussa maasto oli avointa ja aluskasvillisuus ei häirinnyt, tilanne voi olla kesällä hyvinkin erilainen. Paikoin savinen maasto voi olla sateen jälkeen aikamoista velliä. Heittopaikat olivat osittain kaivautuneet heittopoteroiksi. 1. kierroksen jälkeen väylätkin jo löytyvät ilman karttaa. Miinusta molemmista maastoon merkitsemättömistä mandoista.

Vastaa