"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Kirkkonummen frisbeegolfrata

Radan kuvaus

Kirkkonummen Volsiin vuonna 2011 rakennettu 18-väyläinen metsärata.

Lue lisää

Metsärata jonka väylien suunnittelussa on pyritty väylien monipuolisuuteen. Radasta on pyritty tekemään haastava josta pitäisi löytyä haastetta myös kokeneille pelaajille.

Radalta löytyy myös vaihtoehtoiset heittopaikat lapsille ja aloittelijoille.

Rata on rakennettu Kirkkonummen Disc Golf Club ry:n jäsenten ja paikallisten harrastajien toimesta talkoovoimin.

Ajankohtaista

Radan tiedot

  • Osoite

    Österbyntie 26
    02400 Kirkkonummi


  • Rata kartalla

  • Perustettu

    2011

  • Korit

    DiscGolfPark-maalikori

  • Väylien määrä

    18

  • Heittopaikat

    Tekonurmi

  • Pinnanmuodot

    Kumpuileva, jonkin verran korkeuseroja

  • Opasteet

    Itsetehdyt opasteet

  • Ratatyyppi

    Metsärata

  • Ylläpito

    Kuukausittainen

  • Ratamestari

    Antti Henriksson

  • Suunnittelija

  • Ilmainen/maksullinen

    ilmainen

  • Lisätietoja

  • Talvipelattavuus

    Pelattavissa, ei talvikunnossapitoa

Väyläkuvaukset

Kirkkonummen frisbeegolfrata

Ratakartta

Väylä 1: Kirkkonummi #1

Pituus 60 metriä. Par 3

Vasemmalle kaartava väylä missä puusto suojaa koria. HUOM! Varmista, että korilla ei ole ketään ennen kuin heität avauksesi.

Väylä 2: Kirkkonummi #2

Pituus 145 metriä. Par 4

Vanhaa metsätietä seuraava väylä. Tiiauspaikalta n.50m päässä väylä kääntyy loivasti vasemmalle isojen mäntyjen edestä ja kapenee hiukan, tästä n.40 metriä eteenpäin ja loiva käännös vuorostaan oikealle jossa tilaa reilummin. Lähestyminen kapenevaa väylää pitkin kohti koria isojen kuusien alle.

Väylä 3: Kirkkonummi #3

Pituus 81 metriä. Par 3

Jyrkkään ylämäkeen heitettävä kapeahko väylä. Väylä levenee alun puiden jälkeen.

Väylä 4: Kirkkonummi #4

Pituus 99 metriä. Par 3

Avaus kallionpäältä kapeaa kujaa pitkin vastassa olevaa kalliota kohden jossa väylä aukeaa ja kääntyy heti jyrkästi vasemmalle. Lähestyminen tapahtuu kapeaa mäntykujaa pitkin korille.

Väylä 5: Kirkkonummi #5

Pituus 141 metriä. Par 4

Tiiauspaikalta n.60m suoraan jonka jälkeen väylä kääntyy loivasti vasempaan. Eteen nousee kallio jonka yli väylä taittaa loivasti oikeaan. Kori sijaitsee kallion toisella puolella "taskussa" joten huono lähestyminen saattaa sakottaa reilumminkin.

Väylä 6: Kirkkonummi #6

Pituus 99 metriä. Par 3

Tiukasti oikealle kääntyvä kapeahko väylä loivaan alamäkeen. Kori kalliolla jonka vasemmalla puolella ja korin takana kallio laskee jyrkemmin joten huono lähestyminen saattaa päätyä odotettua kauemmaksi korista.

Väylä 7: Kirkkonummi #7

Pituus 63 metriä. Par 3

Suora ja kapea kuja joka aukeaa hiukan ja kapenee taas koria kohti. Vasemmalle karanneet heitot päätyvät tiheään kuusikkoon, josta pois päästääkseen saattaa joutua käyttämään useammankin heiton.

Väylä 8: Kirkkonummi #8

Pituus 105 metriä. Par 3

Avaus ylämäkeen jossa mukavasti tilaa. Mäen päällä väylä kääntyy loivasti vasemmalle ja muuttuu alamäeksi. Kori kalliolla joka tippuu heti korin takana joten pitkäksi menneet lähestymiset päätyvät herkästi odotettua kauemmaksi korista. HUOM! Varmista, että korilla ei ole ketään ennen kuin heität avauksesi.

Väylä 9: Kirkkonummi #9

Pituus 68 metriä. Par 3

Loivasti oikealle kääntävä väylä loivaan alamäkeen. Kori korotettu.

Väylä 10: Kirkkonummi #10

Pituus 90 metriä. Par 3

Selkeä väylä missä isot puut esteenä. Kori vasemmalla kallion päällä.

Väylä 11: Kirkkonummi #11

Pituus 134 metriä. Par 4

Kapea väylä mikä kaartaa ensin loivasti oikeaan minkä jälkeen jyrkästi vasempaan. HUOM! Varmista, että korilla ei ole ketään ennen kuin heität avauksesi. Spotterin käyttöä suositellaan.

Väylä 12: Kirkkonummi #12

Pituus 82 metriä. Par 3

Kapea koivukuja missä tiheä koivikko rankaisee.

Väylä 13: Kirkkonummi #13

Pituus 112 metriä. Par 3

Suora ja selkeä väylä jossa tilaa reilusti. Reunoilla tiheää pusikkoa joka rankaisee välittömästi.

Väylä 14: Kirkkonummi #14

Pituus 74 metriä. Par 3

Avaus kalliolta isojen puiden läpi vasemmalle kaartaen joiden takana kori sijaitsee vastakkaisella kalliolla. HUOM! Varmista, että korilla ei ole ketään ennen kuin heität avauksesi.

Väylä 15: Kirkkonummi #15

Pituus 90 metriä. Par 3

Selkeä suora väylä loivaan alamäkeen, kori väylän oikeassa laidassa.

Väylä 16: Kirkkonummi #16

Pituus 109 metriä. Par 3

Väylä kulkee tammien välistä edessä nousevalle kalliolle jossa väylä kaartaa loivasti oikealle. Kori kalliolla, ylämäen päällä.

Väylä 17: Kirkkonummi #17

Pituus 132 metriä. Par 4

Suora kapeahko väylä. Isot puut esteenä.

Väylä 18: Kirkkonummi #18

Pituus 96 metriä. Par 3

Alamäkeen pelattava ja loivasti oikealle viettävä väylä viimeistelee kierroksen.

20 arvostelua radalle “Kirkkonummen frisbeegolfrata

    Kirkkonummi Frisbeegolf tai oikeammin kai Kirkkonummen Disc Golf Course on ratana monipuolinen ja vaikka se ei ole pituudella pilattu niin se vaatii kuitenkin heittäjältään ainakin joitain alkeiden hallintaa jos mielii suurimman osan kiekoista tuoda metsän siimeksestä myös takaisin. On lyhyttä tatsiväylää, on ylä- ja alamäkeä ja ennen kaikkea mahtavan monta lyhyttä ja teknistä par 4 joista ainakin Tuskasoturin kaltainen rimpulakäsi tykkää isosti. Rata on selkeästi kovalla käytöllä ja se on hyvä asia sillä muuten luulen, että maanpinnan kasvillisuus olisi peittänyt jo alleen niin väylät kuin korien ympäristötkin. Väylät kiertävät mukavasti aluetta niin, että tunnelma omasta rauhasta rikkoutuu vain ketjujen kilinän kautta. Radasta pidetään selkeästi huolta ja osa tiipaikoista on varmaankin uusittu aivan äskettäin. Toisaalta osa heittopaikoista voisi kaivata myös päivitystä, mutta en valita. Niiden aika on varmaankin sen seuraavan rahoituskierroksen jälkeen, sillä tuskin täälläkään setelit kasvaa puissa ja kassa on pohjaton.

    Rataa parhaiten kuvaava ilmaus löytyy usein ”Menenkö uudestaan?” -kysymyksen vastauksesta. Olen mennyt ja menen edelleen eli muutkin käymään jos ette vielä ole ehtineet. Iso ja lämmin suositus ihan kaikille taitotasoon katsomatta kunhan perusheitot on treenattu harjoituskentällä kuntoon.

    Kesäkuun 2023 päivityksen jälkeen rata näyttää Tuskasoturin silmin tältä:

    https://tuskasoturit.com/2023/07/03/vols-2/

    Erittäin hyvä rata. Kiinnostavan monipuolisia ja riittävästi pitkiäkin väyliä. Kaikki väylät sekametsän (jopa tammiakin) selkeästi rajaamia.

    Muutamilla väylillä tarvitaan etenkin vesakkojen vähentämistä ja paikoin myös heittolustojen tasaamista.

    Nopeasti kierrettävissä oleva ja monipuolinen metsärata, mukavasti korkeuseroja. Avausheiton on parempi olla useimmilla väylillä kohdallaan, tai jatkoheittopaikka löytyy puisesta vankilasta. Metsikkö on tiheää ja opasteet hieman epäselvät, joten ensimmäisellä pelikerralla voi joutua seuraavaa tiipaikkaa etsimään.

    Viime viikonloppuna heitetty ja hyväksi havaittu. Rata tosiaan nykyään 18 väyläinen kuten päivitetty ratakartta ja väyläkuvaukset kertovat. Ainoa pieni moite ensikertalaiselta on se, ettei koreja tahdo näkyä heittopaikoille. Monilla väylillä korin päällä oleva lippu/viiri olisi riittänyt korin havainnointiin, joita ei tällä hetkellä koreissa siis ole.

    Väylät selkeät ja sopivat haastavat. Ratakartta ja next tee merkinnät hieman vanhentuneet. Metsä kyllä rankaisee rankasti ja paikoitellen erittäin tiheää ryteikköä. Todennäköisyys kiekon hukkaamiseen on suurehko varsinkin aloittelevalla pelaajalla jos menee pahasti sivuun. Pääpirteissään ihan ok mutta ei jaksa ryteikössä kauan metsästää lättyjä.

    Tästä tykkäsin, sai sykkeet koholle. Erinomainen metsärata ja hyvin opastettu. Metsä rankaisee nopeasti, jos et väylillä pysy. Opasteet toimivat ja vain yksi harha havaittu. Tänne vielä palaan uudemman kerran…

    Hyvä rata. 15 vaihtelevaa väylää isoillakin tasoeroilla. Väylällä tosiaan kannatti pysyä, koska muuten kiekon etsintään metsästä saattoi kulua aikaa. Tiipaikat OK, korit erinomaisia. Asia jota voisi kehittää oli opasteet radalle. Jos parkkipaikalle ei ole yhtäkään opastetta ja risteyksessä on vain lankku, jonka sade on pyyhkinyt blankoksi, niin se tarkoittaa, että radalle ei ole yhtäkään opastetta.

    Hieno kokonaisuus ratana, oli positiivinen yllätys. Kartta ja opasteet olivat kunnossa, väylät löytyivät helposti. Heittoalustat kaipaisivat vähän ylläpitoa, mutta kyllä niiltä pystyi heittämään. Väylät on raivattu hyvin ja heittolinjat olivat selkeitä. Lisäksi väylät ovat monipuolisia ja sopivan haasteellisia. Muutamalla väylällä avaus karkasi sen verran ptkälle, että kiekon etsimisessä meni hieman aikaa. Suosittelen käymään!

    Rata tarjoaa korkeuseroja ja metsässä rämpimistä. Väylät ovat monipuolisia muodoiltaan ja pituudeltaan, vaikka maisemat eivät yhtään vaihtelekaan. Väylien ahtaus tarjoaa paikoin haastetta ja aloittelijat saavat helposti puuosumia riittämiin. Radan laajentaminen täysimittaiseksi olisi hienoa, vaikka siihen vielä aikaa menee.

    Kyllä, radalla on 14 väylää. Varsin hyvä metsärata monipuolisine väylineen ja korkeuseroineen. Kasvillisuutta voisi tosiaan vähän karsia ja radalla on joitakin kosteita paikkoja. Korit hyviä ja teepaikat ihan ok.

    Radalla nykyään 15 väylää. Uusin väylä pelataan väylänä nro 10. Tiipaikka vielä hieman keskeneräinen, mutta sijaitsee vanhan kympin tiin takana n 10m. Selkeää polkua ei ole vielä sinne raivattu, mutta väylä näkyy jo näin syksymmällä kympin tiiltä. n 80m par3.

    Metsäradaksi varsin miellyttävä kokemus. Aluskasvillisuus tosin on paikoitellen runsasta ja yksin heittelijä saa varautua etsiskelemään kiekkoja, mikäli ei pysy aina keskellä väylää. Väylät olivat riittävän monipuolisia ja harrastepelaajalle sopivan pituisia. Opasteet seuraaville heittopaikoille olivat pääasiassa hyvät. Metsäradoille tyypilliseen tapaan tällaisen löysänilkkaisen vanhan starbun jalat ovat koko ajan koetuksella pienten kantojen ja kivikkoisen maaston takia. Kun suurin osa radoista tunnutaan kuitenkin rakennettavan umpimetsiin olisi hienoa, jos väylien raivaamiseen voisi käyttää hiukan enemmän ”efforttia”.

    Ratakartta ja väyläkuvaukset ovat vanhentuneet! Rata pilattu vanhaan verrattuna ristiin menevillä 7 ja 8 väylillä, jollaisia tulisi ratasuunnittelussa välttää. Uusi 13. väylä radan helmi ja vanhan 1. väylän poisto ok, muuten uudistukset epäonnistuneet!

Vastaa